Synpunkter på min Chassi ritning (bilder finns)
Jag är sugen på att göra ett eget chassi. dels för att jag tycker det skulle vara kul att bygga lite, och dels för att jag behöver mer luftcirkulation i min dator, och mitt nuvarande chassi har inte plats för fler fläktar.
En annan sak som är viktig för mig är att det blir väldigt tyst!
Det jag har tänkt mig är att helt enkelt göra en låda av MDF och små reglar, sedan klä hela insidan med ganska tjocka ljuddämpningsmattor.
Ha 2 stycken 120mm nexus fläktar till vänster lite lägre placerat som insug och 2 till höger som utsug lite högre upp.
Jag hade tänkt att köra de via fläkt kontroller på lågt varvtal.
Hårddiskarna tänkte jag hänga upp i cyckelslang i ställningar gjorda av reglar för att minska vibrationerna.
På utsidan av lådan hade jag tänkt att sätta någon slags laminatpapper så att ytan ser ut som något som det inte är, kanske sten, metall eller nått snyggt trä.
Frågan är då om det hade räckt med 4 stycken 120mm nexus på lågt varvtal för att kyla den här lådan?
Och har jag placerat de 4 fläktarna optimalt eller finns det bättre alternativ?
Kom gärna med förslag på hur jag hade kunnat göra det annorlunda eller om det finns något som jag missat att ta med i mina beräkningar.
Lådan innuti/Disposition:
Lådan tom/själva grundidén: (det gråa föreställer ljuddämpningsmattor)
Tacksam för synpunkter/kommentarer!
*update*
Jag har nu gjort en skiss på hur fläktarna ska sitta, så kom gärna med tips på om dom sitter bra eller borde ändras!
En fundering jag har är angående grafikkortsfläkten och insuget (se bild), Kommer de luftströmmarna att krocka och ta ut varrandra lite grann så att flöder stoppas eftersom de är riktade mot varrandra?
Samt när jag mätte lådan så blev den typ 80cm, vilket är max för hur bred den kan vara för att få plats i den hyllan den ska stå, så kommer 2 *120 fläktar(nexus) som insug och 2 som utsug orka få igång cirkulationen på en sånn lång sträcka?
Och om någon har tips på hur jag kan ändra designen för att få en kortare låda är det också välkommet! Men även om det ser ut som att man kan flytta saker hit o dit utan problem så vet jag hur jävla mycke jobbigare det är i verkligheten med alla sladdar! så försök gärna vara realistiska om ni kommer med förslag!