Synpunkter på min Chassi ritning (bilder finns)

Permalänk
Medlem

Synpunkter på min Chassi ritning (bilder finns)

Jag är sugen på att göra ett eget chassi. dels för att jag tycker det skulle vara kul att bygga lite, och dels för att jag behöver mer luftcirkulation i min dator, och mitt nuvarande chassi har inte plats för fler fläktar.

En annan sak som är viktig för mig är att det blir väldigt tyst!

Det jag har tänkt mig är att helt enkelt göra en låda av MDF och små reglar, sedan klä hela insidan med ganska tjocka ljuddämpningsmattor.

Ha 2 stycken 120mm nexus fläktar till vänster lite lägre placerat som insug och 2 till höger som utsug lite högre upp.

Jag hade tänkt att köra de via fläkt kontroller på lågt varvtal.

Hårddiskarna tänkte jag hänga upp i cyckelslang i ställningar gjorda av reglar för att minska vibrationerna.

På utsidan av lådan hade jag tänkt att sätta någon slags laminatpapper så att ytan ser ut som något som det inte är, kanske sten, metall eller nått snyggt trä.

Frågan är då om det hade räckt med 4 stycken 120mm nexus på lågt varvtal för att kyla den här lådan?

Och har jag placerat de 4 fläktarna optimalt eller finns det bättre alternativ?

Kom gärna med förslag på hur jag hade kunnat göra det annorlunda eller om det finns något som jag missat att ta med i mina beräkningar.

Lådan innuti/Disposition:

Lådan tom/själva grundidén: (det gråa föreställer ljuddämpningsmattor)

Tacksam för synpunkter/kommentarer!

*update*

Jag har nu gjort en skiss på hur fläktarna ska sitta, så kom gärna med tips på om dom sitter bra eller borde ändras!

En fundering jag har är angående grafikkortsfläkten och insuget (se bild), Kommer de luftströmmarna att krocka och ta ut varrandra lite grann så att flöder stoppas eftersom de är riktade mot varrandra?

Samt när jag mätte lådan så blev den typ 80cm, vilket är max för hur bred den kan vara för att få plats i den hyllan den ska stå, så kommer 2 *120 fläktar(nexus) som insug och 2 som utsug orka få igång cirkulationen på en sånn lång sträcka?

Och om någon har tips på hur jag kan ändra designen för att få en kortare låda är det också välkommet! Men även om det ser ut som att man kan flytta saker hit o dit utan problem så vet jag hur jävla mycke jobbigare det är i verkligheten med alla sladdar! så försök gärna vara realistiska om ni kommer med förslag!

Permalänk
Medlem

får jag bara fråga en sak?:) Vad använder du för program när du gör bilden, och hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rosen70
får jag bara fråga en sak?:) Vad använder du för program när du gör bilden, och hur?

Google Sketchup heter programmet. Det är gratis, bara o googla det. Man kan söka på olika saker där och ladda ner färdiga modeller, tex hårddiskar osv. Så tro inte att jag har gjort alla modellerna själv

Men har du inga synpunkter/ideér till projektet?

Permalänk
Medlem

Ser ut som en mycket spännande låda, jag skulle dock bytt plats på PSU'n så att fläkten blåser ut varmluft ur lådan och inte bara i lådan, om du hänger på hur jag menar

Kanske flytta den så att den sitter imot topplocket istället?

Visa signatur

Lenovo Legion 5

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runsy
Ser ut som en mycket spännande låda, jag skulle dock bytt plats på PSU'n så att fläkten blåser ut varmluft ur lådan och inte bara i lådan, om du hänger på hur jag menar

Menar du så att fläkten hamnar utanför lådan?

Ja de va ett bra tips, kanske kan vända på den helt enkelt och göra ett hål i botten och sedan ställa lådan på små fötter så att den kommer upp en bit ifrån marken?

Permalänk
Medlem

Absolut, det kan du göra, blir nog väldigt snyggt med. annars kan du fästa den i "taket" i lådan och ta ut ett hål där, men blir ju nog inte lika snyggt.

Visa signatur

Lenovo Legion 5

Permalänk

Kanske 250mm fläkt på vardera sidor istället?

iden med att nätaggets eventuella 120mm fläkt hamnar utanför så tycker jag att du placerar den i ett hörn, så att du slipper modifiera toppen eller botten på chassit

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk

den ser onödigt stor ut på bilden, men det är upp till dig.

annars så får du tänka på att det kan bli en hel del resonans i en trälåda, och att gärna göra något bra för att förenkla kabeldragningen.

annars ser det bra ut

Permalänk
Medlem

Om du vill ha möjlighet att kunna ställa något på den så bör du komplettera med ett eller två stag som förstärker mdfboarden du kommer ha som lock.

Tycker alltid att risken med stora lådor är att det alltid är någon som sätter sig på dem och då brukar det vara en fördel att det inte trillar ihopa. Inte för att personen kan skada sig, det är ovesäntligt, men komponenterna!

Visa signatur

ASRock Z97E-ITX, Intel i5 4690K, Asus GTX660, 16Gb HyperX Savage 2400 MHz. Corsair Force GT 240Gb, Fractal Design Node 304 White

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Runsy

Men den blåser väl ut bakåt ur lådan redan nu som jag tolkar ritningen?
Visst ligger väl PSU:n mot bakväggen Gummangr?

Andra reflektioner:

- Lådan är enorm Vad ska du ha all öppen yta till?

- Kanske sätta en större fläkt vid moderkortet (om du inte redan tänkt det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Men den blåser väl ut bakåt ur lådan redan nu som jag tolkar ritningen?
Visst ligger väl PSU:n mot bakväggen Gummangr?

Andra reflektioner:

- Lådan är enorm Vad ska du ha all öppen yta till?

- Kanske sätta en större fläkt vid moderkortet (om du inte redan tänkt det)

Storleken beror nog mest på att jag för någon vecka sedan skulle göra en låda som blev för liten och det slutade med att jag blev förbannad för det var så lite som fattades och tryckte lite hårt, och då gick moderkortet sönder, så jag vill inte ta några chanser! men jag kanske kan göra den aningens mindre!

Och ja, psu ligger mot bakväggen, men jag tänkte vända den på andra hållet så att fläkten kommer mot marken.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ajaxson
Om du vill ha möjlighet att kunna ställa något på den så bör du komplettera med ett eller två stag som förstärker mdfboarden du kommer ha som lock.

Tycker alltid att risken med stora lådor är att det alltid är någon som sätter sig på dem och då brukar det vara en fördel att det inte trillar ihopa. Inte för att personen kan skada sig, det är ovesäntligt, men komponenterna!

Det är nog ingen risk, jag ska ha den uppe på en hylla nästan ända vid taket... ifall nån vill sätta sig på den och förstöra den så är dom nästan värda det ifall dom skulle vara så viga att dom lyckas

Permalänk

du kan skippa din "grafikkortsfläkt och bara köra med en Arctic Cooling Accelero S1 eftersom du redan har 2 st fläktar som drar ut luft i närheten .

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem

stort graffe blir en fin "vägg" som hindrar luften ganska fint...

Visa signatur

1: 7600x- 32gb- 7800xt
2: 3600x-16GB-1070ti
3: 1600x-16GB-580x

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gummangr
Och ja, psu ligger mot bakväggen, men jag tänkte vända den på andra hållet så att fläkten kommer mot marken.

Vet inte om du kopplade hur jag tänkte tidigare, men vänd på agget 90 grader så den står på högkant. På så sätt kan du få effektivare insug genom att inte använda botten, utan kortsidan.

Visa signatur

q9550 + True | p5q premium | 2x2gb Dominator | 4870 1gb CF | Intel X25-M 80gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pacifisten
Vet inte om du kopplade hur jag tänkte tidigare, men vänd på agget 90 grader så den står på högkant. På så sätt kan du få effektivare insug genom att inte använda botten, utan kortsidan.

hmm, smart tänkt att sätta det på högkant, de tar iaf mindre plats. Men hur får jag effektivare insug, det fattar jag inte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey

Jo :(, men vad ska jag göra, jag kan inte direkt skippa grafikkortet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snikki123
du kan skippa din "grafikkortsfläkt och bara köra med en Arctic Cooling Accelero S1 eftersom du redan har 2 st fläktar som drar ut luft i närheten .

Ja, men det blir så satans dyrt då, de kommer nog redan bli ganska dyrt.
Du tror inte att man hade tjänat på att vända på alla fläktar så att insuget kommer där utsuget är, isåfall så fläktar grafikkortsfläkten på samma håll som luftflödet?

Permalänk
Medlem

Det är viktigt för mig att datorn blir tyst, därför har jag bara 120mm nexus fläktar för tillfället. problemet är bara att de knappt blåser överhuvud taget.

Jag hittade den här på prisjakt: Antec TriCool Big Boy 200mm

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=216658

Den lär säkerligen flytta mer luft än en nexus, men är det någon som vet hur stor skillnad det kan vara i ljudnivå?

Jag har fläktkontroller så jag kan köra den på low, men kommer den höras mer måntro?

Permalänk
Citat:

Det är viktigt för mig att datorn blir tyst

mina dator är i nästan helt ljudlös. kör en TRUE 120 extreme och en noctua 120 på den och en fläktlös Arctic Cooling Accelero S1 på mitt radeon 3870 .

temps

cpu= 25 idle-35load
gpu=40 idle-55load
moderkort=25 grader

Visa signatur

Main: [8700K] [Asus Z370-A] [GTX 1080]
HTPC: [Intel 2600K] [Asus P8p67 pro] [Gigabyte 290X]
Server: [i3 8100] [asus z370-p] [12TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zsimpey

håller med om den saken. du skulle gjort tvärtom så fläktarna vid hårddiskarna blåser in och dom andra på andra sidan ut.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av storkeen
håller med om den saken. du skulle gjort tvärtom så fläktarna vid hårddiskarna blåser in och dom andra på andra sidan ut.

Skulle ha gjort och skulle ha gjort, jag har inte gjort någonting än, så det är lätt ändrat!, men den största anledningen till att jag satte inblåset där från början var att som det är nu så är mitt grafikkort och processor väldigt varma, så det var lite prioritet 1 att få ner dom och därför tänkte jag att om jag satte inblåset direkt på dom så att dom fick smaka på rumstemperaturens söttma direkt så kanske dom blev lite kallare, men om jag sätter insuget vid hårddiskarna, hinner inte luften bli varm innan den kommer till grafikkort/cpu??

Permalänk
Medlem
Citat:

hinner inte luften bli varm innan den kommer till grafikkort/cpu??

Det är väl lätt att vända på fläktarna när du är klar med bygget så kan du testa vad som är bäst.

Visa signatur