Permalänk
Medlem

32" FullHD som datorskärm

Vet att frågan är rätt vanlig men har Googlat och inte hittat något bra överhuvudtaget.

Är det någon här som använder en TV som datorskärm, och isåfall hur många tum på tv:n har ni?

Letar även efter lite exempel och bilder på hur det ser ut att köra OS/spela på en HDTV med FullHD i max-upplösningen 1920x1080. TV-storlek skall vara 32".

Tack på förhand!

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

Kör en LG 32LG5900 För lite över 4000kr Den funkar perfekt som Dator Skärm

Visa signatur

Stationär : I5-4670s | 16GB Ram | 1920x1200x2| HD7950 | 240GB SDD + 3TB + 2TB HDD|OSX 10.10
Bärbar: Clevo w230ss | I7-4810Qm | 16GB Ram |1920x1080| HD 4600+ GTX860M | 256gb msata SDD x2 + 1TB HDD|Windows 8.1

Permalänk
Medlem

Synd att den inte fanns att köpa längre.. :/

Kör du 1920x1080 i Windows? Du kan inte ta några kort på hur det ser ut i Windows osv?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

är det inte mer värt att köpa en 30 tums dator skärm för pengarna?

Permalänk
Medlem

För nästan dubbla priset?

Billigaste 32" FullHD LCD-TV kan man köpa för 5287:-
Billigaste 30" Datorskärm kan man köpa för 11008:-

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

jag kör en samsung LE40A656 som dator skärm med upplösning 1920*1080... funkar perfekt... men där har jag ingen spel eller filmdator utan bara en surf dator... men när nya datorn är klar med i7an så skall det även gå att spelas lite på den med förhoppningsvis...
kör windows xp...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem

sant, men varför är det så viktigt med stor skärm, eller ska du sitta nån/några meter ifrån?

Permalänk
Medlem

Jag hade en 32" LCD-TV som datorskärm för några år sen. Då var det dock 1360x768 som gällde. Upplösningen fungerade över förväntan trots att jag satt väldigt nära skärmen. Dock när AA inte fungerade i vissa spel kunde det kännas lite pixligt men ändå inte störande mycket. Men när vår vardagsrums-TV pajade och ekonomin inte stod rätt till så fick den bli vår nya vardagsrums-TV istället.

Hursomhelst. Det fungerade riktigt bra för mig. Inga problem med släp/ghosting vad jag kunde märka förutom i ett spel (EVE-online). Vet inte varför just det spelet hade problem.

Riktigt stort blir det. Men är man som jag och gillar sånt så funkar LCD-TV utmärkt. Sitter du på den upplösningen så lär du bli mycket nöjd. Två viktiga saker att anmärka bara: Se till att uppdateringsfrekvensen är bra och att den inte lider av input-lag. Ibland kan en viss lagg uppstå även om själva millisekundersuppdateringsfrekvensen (wow långt ord!) är låg. Finns klipp om detta på youtube exempelvis. Se också till att svärtan inte tillhör bottenskiktet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
jag kör en samsung LE40A656 som dator skärm med upplösning 1920*1080... funkar perfekt... men där har jag ingen spel eller filmdator utan bara en surf dator... men när nya datorn är klar med i7an så skall det även gå att spelas lite på den med förhoppningsvis...
kör windows xp...

En 40"-tum, nice! Är inte det lite för stort? Du skulle inte kunna ta några kort på hur det ser ut i Windows?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mortac
Se till att uppdateringsfrekvensen är bra och att den inte lider av input-lag. Ibland kan en viss lagg uppstå även om själva millisekundersuppdateringsfrekvensen (wow långt ord!) är låg. Finns klipp om detta på youtube exempelvis. Se också till att svärtan inte tillhör bottenskiktet.

Wow! TACK för all info!
Kan du tipsa om vilka siffror dessa bör ligga på, på ett ungefär?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Electrix
[B]En 40"-tum, nice! Är inte det lite för stort? Du skulle inte kunna ta några kort på hur det ser ut i Windows?

har bara en gammal bild kan ta fler imorgon då jag inte är hemma... (om du vill)
bild

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av STimmyS
har bara en gammal bild kan ta fler imorgon då jag inte är hemma... (om du vill)
bild

Nice! Ja hemskt gärna fler bilder! Hur långt ifrån tv:n sitter du när du använder datorn ocn typ surfar osv. ? Eller har du den enbart som HTPC?

Visa signatur

- Åldern har tagit ut sig i form av bekvämlighet -
------- Playstation 4/5 - Nintendo Switch -------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Nice! Ja hemskt gärna fler bilder! Hur långt ifrån tv:n sitter du när du använder datorn ocn typ surfar osv. ? Eller har du den enbart som HTPC?

surf sitter jag i soffan 1-3 meter ifrån sen vid film ligger jag i sängen 4-5 meter ifrån... funkar bra

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

STimmyS

vad har du för spec på din dator?
Precis köpt en Philips 42" lcd-tv o tänkte koppla in datorn... men vet inte om gammla bettan pallar =/ hade ju varit gött om man kunde kolla lite film via datorn oxå

Visa signatur

AMD PhenomII X6 1090T | Gigabyte GA-990FXA-UD3 | Kingston DDR3 HyperX 1600mhz 4gb | ASUS GTX570 1280Mb | OCZ SSD Agility 3 120Gb + Samsung 1Tb | Fractal Design Define R3 | Antec VP550P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
Wow! TACK för all info!
Kan du tipsa om vilka siffror dessa bör ligga på, på ett ungefär?

Jag tror min 32" TV låg på 8ms. Fakta eller inte, men jag har hört att ju större TVn är desto lägre ms krävs för att inte märka av "skuggor" (märks framförallt när objekt rörs i sidled... kolla i en butik med lämplig video spelandes så får du se). S.k. ghosting av för hög ms på bilduppdateringen.

Men som jag sa tidigare. Det här med input-lag är inte detsamma som uppdateringsfrekvensen med ms. Det finns såvitt jag vet ingen som helst specifikation på om en TV lider av input-lag eller inte. Det är helt enkelt något du får kolla upp genom att forska på nätet om den TV du är intresserad av. Tillverkarna nämner ogärna något om det här problemet.

Ett par exempel på input-lag så du vet vad jag menar:

Här har du en utomordentligt bra förklaring som du definitivt borde kolla på:
http://www.youtube.com/watch?v=TjePCW02U78

I denna får du pausa videon själv vid olika punkter för att läsa av:
http://www.youtube.com/watch?v=_ZMVN_ZGqLc

Söker du efter "lcd input lag" så hittar du många klipp, bl.a. från spel.

Permalänk
Medlem

Själv kör jag med en 37" LG fullhd på 5ms som enda monitor just nu... kommer dock införskaffa en typ 19" WS monitor för att ha reasons rack å lite ableton grejer på den å lägger sequensers på 37"aren. Jag kör genom HDMI å kan inte säga att jag märker någon inputlag alls. alles fungerar perfekt. meepmeep!

Visa signatur

https://einridi.bandcamp.com | https://soundcloud.com/einridiofficial
[ASUS 27"][5900X@5GHz w H115i Platinum][MSi X570S MAG Tomahawk][32GB 3600MHz Vengeance LPX][Powercolor RX 7800XT][Corsair RM750x V2][Corsair MP600 500GB][256GB 840 pro][850 EVO 500GB][NI Komplete Audio 6][ADAM T7V][BD DT-1770Pro 250ohm][Bitwig Studio 5.1][Reason 11][Maschine 2.17.5][NI Komplete A49][Arturia MiniLab mk2][NI Maschine JAM & Mikro mk3][Corsair AIR 540][Windows 11 Pro]
"If they're going to pirate somebody, we want it to be us rather than somebody else." -- Microsoft Business Group President Jeff Raikes

Permalänk
Medlem

Kör med 47" fullhd och sitter ca 1,5 meter ifrån i en soffa.
Underbart säger jag bara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JejDee
vad har du för spec på din dator?
Precis köpt en Philips 42" lcd-tv o tänkte koppla in datorn... men vet inte om gammla bettan pallar =/ hade ju varit gött om man kunde kolla lite film via datorn oxå

Min burk pallar inte full hd därför är ett bygge med i7 på g... men spela dvd på en 40" tv är jag tveksam på att någon dator inte klarar då jag även provat att spela dvd från min 6 år gamla bärbara med en pentium 4 2.0 ghz 512 i ram och ett grafikkort som knappt klarar att spela wc3... körde vga på den... så 720 skall väl inte vara några problem om du har en lite bättre dator med dvi till tv som jag antar att den har annars en dvi -> hdmi i tvn...

Visa signatur

"I may be wrong, but I'm not uncertain."
Robert Heinlein, Glory Road

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Electrix
För nästan dubbla priset?

Billigaste 32" FullHD LCD-TV kan man köpa för 5287:-
Billigaste 30" Datorskärm kan man köpa för 11008:-

Gav 7000 inkl frakt från england...

min 30" är underbar i 2560x1600

Visa signatur

Hopp jag har en MONSTER DATOR. GRR SÄGER DEN...
| Intel E8500 | Asus PQ5-E | Corsair XMS2 Dominator TwinX DDR2 PC8500/1066MHz CL5 2x2GB | Club Ati 4870 1GB @ Hazro 30"TFT 2560x1600 + DELL 2001FP 20.1"TFT | WesterDigital Raptor 300GB Sata2 | CoolIT Vatteenkylning | Logitech diNovo | Tvåa i Coolermaster Contest på optihack-05 !

Permalänk
Medlem

Jag kör en Sony 46x3500 som skärm, sitter ca 1.8m ifrån.

Har ändrat dpi:n o lite andra saker för att kunna se lättare för 1080 på en 46" blir rätt så litet annars