Permalänk

Köpa HD 4890?

Skulle vilja veta om min Fujitsu Siemens skulle klara av ett Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5.

Spec just nu:

Amd X2 5200
4 gig 800mhz ram
X1900 XT
Asus M2R-FVM
2 st 250 gig Sata
1 st 1TB Sata
500 Watt Psu Fortron Source

Är lite lur på om prollen kommer flaska eller att nätagget är för svagt med tanke på att jag har 3 st hårddiskar så om det skulle vara fallet så vill jag inte slösa 2500 kr på nåt som inte kommer funka bra.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem

nätagget tror jag funkar fint men prollen lär flaskhalsa rejält

Permalänk

Som Jonas13 säger så kommer prollen flaska, men tänk på att om du köper ett billigare grafikkort och sen uppgraderar prollen så kanske grafikkortet flaskar istället. Har du inga planer på att byta något annat så är förmodligen ett 4770 ett bättre köp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas13
nätagget tror jag funkar fint men prollen lär flaskhalsa rejält

Var rädd för det. Om man skulle byta till en X2 6000 då?
Moderkortet klarar inte mer än det. Annars måste jag byta moderkort också men då kan det hellre få vara.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem

En HD 4770 istället kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Callisto
En HD 4770 istället kanske?

Prestandan på den är väl egentligen inte vad jag vill ha. Det kortet ser ju om inte annat lite halvklent ut.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk

Nu är det ju så att om processorn flaskar så kommer 4770 och 4890 prestera likvärdigt på din burk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anilusion
Nu är det ju så att om processorn flaskar så kommer 4770 och 4890 prestera likvärdigt på din burk.

My point exactly. Så köper han ett 4770 för 1000 kr slänger han inte så mycket pengar i sjön som vid köp av ett 4890 på 2500 kr.

Permalänk

Inhandla ett 4770 nu, sen köp ett till när du uppgraderar moderkort och processor? två 4770 i crossfire skall vara runt 20% bättre än ett 4890 har jag läst i någon tråd här på Swec.

Visa signatur

AMD 4850e - 2x2GB Corsair XMS2 5-5-5-18 - Gigabyte GA-MA78G-DS3H - Grafikkort sökes.. idéer?

Permalänk
Medlem

snack.. ett 4890 kommer prestera bättre på din burk än vad ett 4770 kommer göra, visst en del kommer cpu att flaska, men inte i närheten av vad dom flesta här verkar tro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
snack.. ett 4890 kommer prestera bättre på din burk än vad ett 4770 kommer göra, visst en del kommer cpu att flaska, men inte i närheten av vad dom flesta här verkar tro

Kanske, men ett 4890 kostar över dubbelt så mycket som ett 4770. Så kommer prestandavinsten vara värd ca 1500kr kan man fråga sig...?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
snack.. ett 4890 kommer prestera bättre på din burk än vad ett 4770 kommer göra, visst en del kommer cpu att flaska, men inte i närheten av vad dom flesta här verkar tro

Sant!...tyvärr så är det alldeles för mycket snack om "flaskhalsar".Såg ett test från en medlem här på forumet som körde gtx260 SLI på en Amd 6000 o han fick en markant skillnad mellan ett o 2 kort.

Så till ts:ska du spela i 1920x1200 upplösning så är 4890 eller gtx275 ett solklart val. I lägre upplösningar så är ett 4770 ett bättre val då du inte behöver ett topp kort för att maxa inställningarna.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Medlem

Som några senare postare sagt: Flaskhals kan ingen bedöma förrän vi vet vad för upplösning du skall använda.

Även på 1650x1050 är det inget dumt med att köra med HD4890 men vid lägre upplösningar så har du inte glädje av det.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tannat
Som några senare postare sagt: Flaskhals kan ingen bedöma förrän vi vet vad för upplösning du skall använda.

Även på 1650x1050 är det inget dumt med att köra med HD4890 men vid lägre upplösningar så har du inte glädje av det.

Min skärmupplösning just nu är på 1650x1050 så det är väl den jag vill använda så mkt som möjligt och kanske kring 1920x1200 om jag skaffar en ny skärm.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim_gulle
Min skärmupplösning just nu är på 1650x1050 så det är väl den jag vill använda så mkt som möjligt och kanske kring 1920x1200 om jag skaffar en ny skärm.

4890 hade jag valt då.

Permalänk

Det kommer att funka men ett HD4770 skulle fungera bättre på din rigg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AeroxPojken
Det kommer att funka men ett HD4770 skulle fungera bättre på din rigg.

Nej, han får fortfarande mer prestanda med ett 4890 trots att hans cpu kommer flaska lite.. läs hela tråden och inte bara sista inlägget

Sen kan jag även tipsa om denna tråd till flaskhals-ivrare..

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Permalänk

men då e de ju inget snack om saken köp HD 4890 då...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daweeeBD
Nej, han får fortfarande mer prestanda med ett 4890 trots att hans cpu kommer flaska lite.. läs hela tråden och inte bara sista inlägget

Sen kan jag även tipsa om denna tråd till flaskhals-ivrare..

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Den där tråden var faktiskt intressant läsning.
Men om man nu skulle jämföra med X1900 xt kortet jag redan har, hur stor tror ni prestandaskillnaden kommer bli?

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.

Permalänk

Skulle vara bra om nån som kanske har bytt från ett X1900 xt till ett 4890 kunde bekräfta om det faktiskt är någon tillfredställande prestandaökning eller om det bara är ovärt det.

Visa signatur

Ylletröjor är fina grejer det.