Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Så att marknadsföra kortet via bilder med en kylare som aldrig kommer i produktion med kortet är inte "showdown-material" (oavsett vad syftet var från början)?

Man kan lätt tro att det förhåller sig så, men enligt diverse källor (Hardware Canucks bland andra, tror jag det var) så gav ATI sina partners valet att köra med referenskylaren eller med den billigare varianten.

Enligt de recensioner av 4770 jag läst där båda kylarna har testats så verkar den billigare varianten faktiskt vara bättre, den håller samma eller lägre ljudnivå (beroende på idle/load) och ger samma eller lägre temperaturer, så det är ju double win för ATI:s partners att använda den billigare med tanke på det.

XFX har ju som bekant släppt ett kort med referenskylaren också, vilket nog är strategiskt smart - de plockar de kunder som tycker att referenskylaren verkar bättre.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Man kan lätt tro att det förhåller sig så, men enligt diverse källor (Hardware Canucks bland andra, tror jag det var) så gav ATI sina partners valet att köra med referenskylaren eller med den billigare varianten.

Enligt de recensioner av 4770 jag läst där båda kylarna har testats så verkar den billigare varianten faktiskt vara bättre, den håller samma eller lägre ljudnivå (beroende på idle/load) och ger samma eller lägre temperaturer, så det är ju double win för ATI:s partners att använda den billigare med tanke på det.

XFX har ju som bekant släppt ett kort med referenskylaren också, vilket nog är strategiskt smart - de plockar de kunder som tycker att referenskylaren verkar bättre.

Det är inte referenskylaren på XFX kortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Det är inte referenskylaren på XFX kortet.

Jodå. De säljer två olika 4770.

Den första de släppte har den billiga kylaren.

Den andra, som t.ex. finns att köpa från Inet sen igår, har referenskylaren.

Kolla på Prisjakt så får du se.

Kortet är dock inte riktigt 100% referens ändå har jag sett på fotona - den saknar minneskylarplattan (som iofs är onödig hursomhelst, minnena blir nog inte särskilt varma) och har inte lika många kondensatorer i VRM-området på kortet som ATI:s referenskort.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jodå. De säljer två olika 4770.

Den första de släppte har den billiga kylaren.

Den andra, som t.ex. finns att köpa från Inet sen igår, har referenskylaren.

Kolla på Prisjakt så får du se.

Kortet är dock inte riktigt 100% referens ändå har jag sett på fotona - den saknar minneskylarplattan (som iofs är onödig hursomhelst, minnena blir nog inte särskilt varma) och har inte lika många kondensatorer i VRM-området på kortet som ATI:s referenskort.

Precis, alltså inte referenskylaren. Som sagt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Precis, alltså inte referenskylaren. Som sagt.

Kortet är inte 100% referens men kylaren är det.

Skit samma, hårklyverier.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Kortet är inte 100% referens men kylaren är det.

Skit samma, hårklyverier.

Nej, kylaren är inte referens. Inga heatpipes synliga, större fläkt och större kåpa. Långt ifrån samma kylare som referenskortet alltså. Knappast hårklyverier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Nej, kylaren är inte referens. Inga heatpipes synliga, större fläkt och större kåpa. Långt ifrån samma kylare som referenskortet alltså. Knappast hårklyverier.

Den har inga heatpipes, det har du rätt i. Missade det. Fläkten och kåpan ser dock ut at vara exakt som referenskylaren, samma storlek vid direkt fotojämförelse.

Således är det väl ganska uppenbart vad XFX har gjort:

1. Kylfläns utan heatpipes under kåpan = billigare.
2. Ingen minneskylarplatta = billigare.
3. Skippat diverse kondensatorer vid VRM-sektionen = billigare.

Win-win för dem - de allra flesta kommer aldrig märka skillnaden hursomhelst, och de får lite högre vinstmarginal.

Rent off-topic så fick det bli den billigaste 4770 med lågpriskylaren till min sambo, eftersom det är enklare att montera en tyst fläkt på den vid behov.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Den har inga heatpipes, det har du rätt i. Missade det. Fläkten och kåpan ser dock ut at vara exakt som referenskylaren, samma storlek vid direkt fotojämförelse.

Således är det väl ganska uppenbart vad XFX har gjort:

1. Kylfläns utan heatpipes under kåpan = billigare.
2. Ingen minneskylarplatta = billigare.
3. Skippat diverse kondensatorer vid VRM-sektionen = billigare.

Win-win för dem - de allra flesta kommer aldrig märka skillnaden hursomhelst, och de får lite högre vinstmarginal.

Rent off-topic så fick det bli den billigaste 4770 med lågpriskylaren till min sambo, eftersom det är enklare att montera en tyst fläkt på den vid behov.

Lessen för att jag är tjatig, men fläkten är en aning större på XFX kortet. Om du kikar lite närmare på kondensatorer och andra hållmärken så ser du det. Men nog tjatat om det, jag får hem kortet imorgon så då får vi veta det viktigaste, om det finns heatpipes under plasten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Lessen för att jag är tjatig, men fläkten är en aning större på XFX kortet. Om du kikar lite närmare på kondensatorer och andra hållmärken så ser du det. Men nog tjatat om det, jag får hem kortet imorgon så då får vi veta det viktigaste, om det finns heatpipes under plasten.

Hehe, ok. Du har kollat upp riktigt ordentligt märker jag.

Även om det nu inte skulle vara några heatpipes så tror jag att kylningen är fullt duglig ändå. I fler än en recension nämner de att referenskylaren är overkill, så den där är kanske bara bättre anpassad för det arbete den behöver utföra.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Visa signatur

intel 750@4,1ghz
7950@1070 core 1400mem
mb gigabyte p55ud6

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Hehe, ok. Du har kollat upp riktigt ordentligt märker jag.

Även om det nu inte skulle vara några heatpipes så tror jag att kylningen är fullt duglig ändå. I fler än en recension nämner de att referenskylaren är overkill, så den där är kanske bara bättre anpassad för det arbete den behöver utföra.

Äh, inte kan du mena att det är bättre med en kylare UTAN värmerör...hehe!

Har för mig att referenskylaren släppte upp kärnan i ~75 C vid load, kan ju knappast anses som overkill. Ska man klocka (eller tom voltmodda) så är ju givetvis en kylare med värmerör att föredra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Äh, inte kan du mena att det är bättre med en kylare UTAN värmerör...hehe!

Har för mig att referenskylaren släppte upp kärnan i ~75 C vid load, kan ju knappast anses som overkill. Ska man klocka (eller tom voltmodda) så är ju givetvis en kylare med värmerör att föredra.

Jag kom ihåg tempen som lägre än så, men jag minns säkert fel.

Självklart är ju en kylare med värmerör att föredra - jag menade bara att XFX ju knappast är helt svampiga bakom pannbenet, de måste ju ha använt en kylfläns som fungerar bra, med eller utan såna däringa flashiga kopparfärgade daggmaskar.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
Jag kom ihåg tempen som lägre än så, men jag minns säkert fel.

Självklart är ju en kylare med värmerör att föredra - jag menade bara att XFX ju knappast är helt svampiga bakom pannbenet, de måste ju ha använt en kylfläns som fungerar bra, med eller utan såna däringa flashiga kopparfärgade daggmaskar.

Hehe, du har rätt. Fick hem kortet igår, tror du inte att de har använt refrenskylaren och lagt på ytterligare en plastkåpa på kylaren för att dölja att de har TAGIT BORT värmerören!!! (därav den extra bredden på kylaren)
Nu är det två stora jäkla hål där, som man ser rakt igenom....

Vilket jäkla skämt, skiten åker tillbaks till butiken idag.

Kortet klockade skit för övrigt, minnena orkade inte över 880MHz. Precis som mina två Sapphire 4770 som jag provat, minnena är ju klassade att snurra i 1000MHz för tusan.

Bluffmakare är de, först lusa ner webben med recensionsmodeller där minnena gör 1100-1200MHz, sen släppa defekt skit...

AMD = NVIDIA (vad gäller etik)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Hehe, du har rätt. Fick hem kortet igår, tror du inte att de har använt refrenskylaren och lagt på ytterligare en plastkåpa på kylaren för att dölja att de har TAGIT BORT värmerören!!! (därav den extra bredden på kylaren)
Nu är det två stora jäkla hål där, som man ser rakt igenom....

Vilket jäkla skämt, skiten åker tillbaks till butiken idag.

Kortet klockade skit för övrigt, minnena orkade inte över 880MHz. Precis som mina två Sapphire 4770 som jag provat, minnena är ju klassade att snurra i 1000MHz för tusan.

Bluffmakare är de, först lusa ner webben med recensionsmodeller där minnena gör 1100-1200MHz, sen släppa defekt skit...

AMD = NVIDIA (vad gäller etik)

Uj, det lät ju riktigt surt!

Nog för att fläkten på Sapphires 4770 torde flåsa på minnena ganska bra, men skulle det kunna vara värme som gör att det inte går att klocka mer?

Referenskylaren har ju kylarplattan, och det är väl referenskortet som har testats när minnena klockats upp ordentligt, eller minns jag fel?

Hursomhelst kanske det kunde vara en idé att smacka på några kylare på minnena och se om det ger något? GDDR5 borde ju bli lite varma kan man tycka.

Annars är det väl förstås en klassiker... skicka toppklassprylar till recensenterna och billigast möjliga till slutkunderna. De slipper undan eftersom det inte är någon garanti att det ska gå att överklocka, men det är ju ändå taffligt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Läste nyligen att detta kort ska komma till AGP också. vilket är bra för mig som fortfarande har moderkort som tar AGP ( jag uppgraderar inte min dator i onödan för flera tusen när jag bara spelar wow och COD 4 ) men kommer nog köpa ett 4770 när det kommer till Sverige med AGP samt lite mer minne så klarar man sig i flera år framöver

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Clint Eastwood
Hehe, du har rätt. Fick hem kortet igår, tror du inte att de har använt refrenskylaren och lagt på ytterligare en plastkåpa på kylaren för att dölja att de har TAGIT BORT värmerören!!! (därav den extra bredden på kylaren)
Nu är det två stora jäkla hål där, som man ser rakt igenom....

Vilket jäkla skämt, skiten åker tillbaks till butiken idag.

Kortet klockade skit för övrigt, minnena orkade inte över 880MHz. Precis som mina två Sapphire 4770 som jag provat, minnena är ju klassade att snurra i 1000MHz för tusan.

Bluffmakare är de, först lusa ner webben med recensionsmodeller där minnena gör 1100-1200MHz, sen släppa defekt skit...

AMD = NVIDIA (vad gäller etik)

Böla, skit bakom spakarna...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Biffoo
Läste nyligen att detta kort ska komma till AGP också. vilket är bra för mig som fortfarande har moderkort som tar AGP ( jag uppgraderar inte min dator i onödan för flera tusen när jag bara spelar wow och COD 4 ) men kommer nog köpa ett 4770 när det kommer till Sverige med AGP samt lite mer minne så klarar man sig i flera år framöver

Det kommer inte till AGP, det var ett fel hos Amazon.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Det kommer inte till AGP, det var ett fel hos Amazon.

Meh, då får jag gråta en skvätt :<

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Böla, skit bakom spakarna...

Aha, jag antar att min herrre är klärvoajant?

Kanske du också kan vara hygglig och dela med dig vad tipsraden blir på lördag?

BTW, jag kan lova dig att både spaken ock killen bakom är av bästa kvalite'...

Permalänk
Medlem

Med tanke på Amd radeon hd 4770. Jag har ett gigabyte 9600 Gt i min dator. Skulle jag tjäna mycket på att köpa ett 4770 ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Med tanke på Amd radeon hd 4770. Jag har ett gigabyte 9600 Gt i min dator. Skulle jag tjäna mycket på att köpa ett 4770 ?

Nej det är inte värt det.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Nej det är inte värt det.

Okej tack för svar. Vilket kort skulle ni rekomendera ? Jag har kollat lite på gts 250 och gtx 260 ?

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Okej tack för svar. Vilket kort skulle ni rekomendera ? Jag har kollat lite på gts 250 och gtx 260 ?

GTX 260 i så fall, så du märker nån skillnad. HD 4890 om du har lite mer pengar att blåsa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag ska köpa 2 x HD4770 och körs crossfire.
Har blivit helt snurrig angående vilken av fläktarna som är "bäst"
Ska man köpa den med "turbinfläkten och kåpan" eller den med en vanlig fläkt?

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=HD4770
Posta gjärna link på vilket av korten som rekommenderas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackorc
Jag ska köpa 2 x HD4770 och körs crossfire.
Har blivit helt snurrig angående vilken av fläktarna som är "bäst"
Ska man köpa den med "turbinfläkten och kåpan" eller den med en vanlig fläkt?

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=HD4770
Posta gjärna link på vilket av korten som rekommenderas

Enligt alla källor hittills så är det den vanligast förekommande man ska köpa, dvs INTE den som XFX har med heltäckande plastkåpa och trumfläkt.

Jag skulle tro att alla de andra har exakt samma specifikationer, så det är bara att ta den som är billigast och finns i lager.

För min del blev det Sapphire, eftersom deras var billigast och i lager då.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
Okej tack för svar. Vilket kort skulle ni rekomendera ? Jag har kollat lite på gts 250 och gtx 260 ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av backfeed
GTX 260 i så fall, så du märker nån skillnad. HD 4890 om du har lite mer pengar att blåsa.

Ett märkligt fenomen som uppstått sedan HD4890 släpptes är att alla tenderar att glömma av existensen av HD4870 1GB, som är ett ytterst kompetent kort.

Bättre än GTX 260 och för samma pris i princip. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=382852

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ett märkligt fenomen som uppstått sedan HD4890 släpptes är att alla tenderar att glömma av existensen av HD4870 1GB, som är ett ytterst kompetent kort.

Bättre än GTX 260 och för samma pris i princip. http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=382852

Nädå, 4870 är inte glömd. Jag har en själv (dock "bara" 512MB).

4870 1GB är onekligen extremt prisvärd, inget snack, jag hade missat att den gått ned så pass mycket i pris.

Visa signatur

5950X, 3090