Permalänk

Köpa utlänskt tangentbord?

Hej!

Min fråga är ifall man köper ett tangentbord utan ÅÄÖ som till exempel denna:
https://www.ebay.com/p/Tomoko-87-Key-Mechanical-Keyboard-Wate...

Hur fungerar det ifall man behöver skriva ÅÄÖ? finns det några fler skillnader mellan svensk och icke svenskt tangentbord?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Jag använder ett ANSI-tangentbord med Swerty.

Permalänk
Medlem

En besvärlig skillnad är att specialtecknen sitter olika på ett tangentbord frång USA.

Permalänk
Föredetting

Det största problemet är att tangenten mellan Shift och Z saknas på bord med 104 tangenter. Resten hamnar ungefär där du vill när du byter teckenuppsättning till svenska i operativsystemet.

Kör sedan ganska länge med US-layout själv, fast med svensk uppsättning mjukvarumässigt, funkar ganska okej tills det är dags att pyssla med HTML, då copy-pastear jag taggarna eller ändrar till jänkelayout medan jag editerar just taggar.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Medlem

Vill du ha ISO kan du beställa ett 88-key tangentbord istället. Då behöver du inte göra någon egen layout och lära om dig, om tangenterna har legender/text för Storbritannien, Tyskland o.s.v. spelar ingen roll. Mellan ANSI och ISO skiljer ju dock antalet tangenter och i viss mån placering.

Permalänk
Medlem

Lyfter tråden för att se om jag förstått det rätt innan jag funderar på att köpa aliexpress-tangentbord (med modeller som fått bra kritik vid recensioner) att det normalt är datorn som styr vad för layout man får för varje tangent och att man i så fall bara kan köpa en uppsättning med keycaps som har åäö? Eller för den delen köpa t.ex 8bitdo-tangentbord i varianter som inte har nordisk layout och att det ändå finns åäö fastän keycapsen säger annat?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@tintinj Ett tangentbord skickar endast keycodes* till din enhet. Basen är efter US layouten och därefter översätter din enhet det till vald layout (Svenska, Japanska, Finska ...).

Det du behöver tänka på är vilken fysisk layout tangentbordet har:

ANSI

ISO (normalt i Sverige)

Ifall du du vill ha "Big enter" och <> till höger om shift. Om du väljer ANSI kan du behöva välja en annan layout i ditt operativsystem för att få åtkomst till <>, ifall du behöver dem.

Om du flyttar dina ÅÄÖ keycaps till QWE kommer tangentbordet fortsatt att skriva ut QWE. Det blir även väldigt obekvämt, ifall tangenterna är skulpterade.

* HID Usage and Descriptions 1.6 - 10 Keyboard/Keypad Page (0x07)

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@tintinj Ett tangentbord skickar endast keycodes* till din enhet. Basen är efter US layouten och därefter översätter din enhet det till vald layout (Svenska, Japanska, Finska ...).

Det du behöver tänka på är vilken fysisk layout tangentbordet har:

ANSI
<Uppladdad bildlänk>

ISO (normalt i Sverige)
<Uppladdad bildlänk>

Ifall du du vill ha "Big enter" och <> till höger om shift. Om du väljer ANSI kan du behöva välja en annan layout i ditt operativsystem för att få åtkomst till <>, ifall du behöver dem.

Om du flyttar dina ÅÄÖ keycaps till QWE kommer tangentbordet fortsatt att skriva ut QWE. Det blir även väldigt obekvämt, ifall tangenterna är skulpterade.

* HID Usage and Descriptions 1.6 - 10 Keyboard/Keypad Page (0x07)

Tack för det informativa svaret!
Tror jag hänger med någorlunda och hoppas jag förstått att ett ISO-tangentbord kopplat till en dator inställd på svenskt tangentbord kommer ge mig samma layout som det tangentbord jag använder idag, bara att keycapsen skiljer och jag kan köpa keycaps där svenska tecken ingår? Förutsatt att keycapsen passar fysiskt.

Vill bara vara helt införstådd för jag inte vill köpa ett tangentbord för (för mig) rätt mycket pengar som har samma utformning på alla tangenterna som de man köper med redan svenska bokstäver men kanske inte ger samma tecken på samma platser som jag har nu med det svenska

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

@tintinj Det stämmer. Du kan ta vilket ISO-tangentbord (UK, German, Spanish etc.) du vill och det kommer att vara inställt korrekt när du kopplar in det. Keycaps är endast en visuellt guide för att underlätta för användaren.

8BitDo's tangentbord kan du köpa som ANSI eller ISO här i Sverige, så släng ett extra öga på om den har <big-enter> och <> knappen till höger om shift, ifall du vill att allt ska kännas normalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

@tintinj Det stämmer. Du kan ta vilket ISO-tangentbord (UK, German, Spanish etc.) du vill och det kommer att vara inställt korrekt när du kopplar in det. Keycaps är endast en visuellt guide för att underlätta för användaren.

8BitDo's tangentbord kan du köpa som ANSI eller ISO här i Sverige, så släng ett extra öga på om den har <big-enter> och <> knappen till höger om shift, ifall du vill att allt ska kännas normalt.

<3