Permalänk
Medlem

ctrl c ctrl v på mac?

då har jag gott över till mac igen, å tänker från och med nu stanna där inskaffade mig en iMac G5 här om dagen med Leopard 10.5.7 å är jätte nöjd, behöver inte mer prestanda just nu, så sålde min Asus g2s. blir dock att inhandla en ny Imac eller MBP i sommar tror.

men till saken nu. en sak jag stör mig enormt på, varför fungerar inte CTRL c + CTRL v? (använder det tunna full sice apple tangentbordet)

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk

Det är 'Kringla'+v osv. Tangenten närmast mellanslagstangeten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av countryman
Det är 'Kringla'+v osv. Tangenten närmast mellanslagstangeten.

aah, nu så

tack så hemskt mycket, började gå mig på nerverna att inte kunna kopiera text ^^

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Detta gäller för alla knappkombinationer, BTW.

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Medlem

Det var ju Apple som uppfann copypaste och det har suttit på cmd-x, -c och -v sedan första början. Microsoft kom inte med motsvarande ctrl-x-c-v förrän ett par år senare.

Jag vet att Xerox var före med GUI och kanske copypaste också, men Apple hade den första datorn för normala människor.

Nästa gång du undrar nåt om tangentbordsgenvägar osv är det bara att fälla ner menyerna och kolla. Det står ju där.

Allt kretsar kring cmd-tangenten och många genvägar följer en standard oavsett program. Cmd-N skapar alltid ett nytt dokument i en editor, ett nytt fönster i en browser, en ny katalog i Finder. Cmd-kommatecken tar fram Preferences-fönstret i nästan alla macprogram i hela världen. Cmd-W stänger ett öppet fönster eller en öppen flik, Cmd-Q avslutar av hela programmet. Osv osv.

Permalänk
Medlem

Annars kan du ändra till Ctrl i system settings.

Jaja, jag vet att man ska vänja sig med "the apple way" vilket jag är för men om man har samma tgb till en pc så blir man lätt förvirrad.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem

jag lånar min tråd till en annan fråga..

la över mina Foto mappar från en Extern Hdd jag använt på Pc sedan den köptes för X antal år sedan.
hur gör man för att ändra namn på mapparna man flyttat över?

shit vilken Mac noob jag är xD detta är ju skrämmande

(har formaterat Hdd till en mac hdd nu med)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
jag lånar min tråd till en annan fråga..

la över mina Foto mappar från en Extern Hdd jag använt på Pc sedan den köptes för X antal år sedan.
hur gör man för att ändra namn på mapparna man flyttat över?

shit vilken Mac noob jag är xD detta är ju skrämmande

(har formaterat Hdd till en mac hdd nu med)

Snälla, lite får du väl leta själv, använd hjälp-menyn för att söka i menyer.

Byta namn kan du göra på samma vis som i win (klicka på namnet 2 gånger) eller med retur.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem

Högerklicka - ändra namn?

Eller klicka två gånger i namnet, med mellanrum mellan klicken

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Sötast

Markera -> Tryck enter och byt namn

Tips: Om du inte tänker dra över samlingen till en PC så skit helt i mappar, lägg in bilderna i iPhoto och organisera dem där, klår mapphantering 100 gånger om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av penna_ha
Högerklicka - ändra namn?

Eller klicka två gånger i namnet, med mellanrum mellan klicken

fungerar ej.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allexz
Markera -> Tryck enter och byt namn

Tips: Om du inte tänker dra över samlingen till en PC så skit helt i mappar, lägg in bilderna i iPhoto och organisera dem där, klår mapphantering 100 gånger om.

ok tack - markera -> Enter fungerade, härligt härligt

stör mig som fan att mina JPG bilder inte fungerar som Msn visningsbild längre... hur skumt som helst.

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Citat:

ok tack - markera -> Enter fungerade, härligt härligt

stör mig som fan att mina JPG bilder inte fungerar som Msn visningsbild längre... hur skumt som helst.

Härligt visst.... Bara det att nu kommer du döpa om filer hej vilt varje gång du försöker starta ett program med enter

Permalänk
Medlem
Citat:

Härligt visst.... Bara det att nu kommer du döpa om filer hej vilt varje gång du försöker starta ett program med enter

haha word haha

men i övrigt så tycker jag faktiskt om mac os 10 väldigt mycket just nu det är klart man är ovan då man varit Windows user i 14år

men man vänjer sig längtar till jag har råd att köpa en spritlans ny 24" iMac =)=)=)

Visa signatur

Permalänk
Sötast
Citat:

haha word haha

men i övrigt så tycker jag faktiskt om mac os 10 väldigt mycket just nu det är klart man är ovan då man varit Windows user i 14år

men man vänjer sig längtar till jag har råd att köpa en spritlans ny 24" iMac =)=)=)

Jag sålde just min iMac24" på tradera nu för bara ett par dagar sen. (c:a 1 månad gammal)
Sålde min PC (2 blåskärmar på 1.5 år typ) och köpte en imac.

Aldrig använt ett så ostabilt operativsystem
Inom en vecka fick jag kernelpanic, och adobe mjukvaran krashade 3-4 gånger om dagen...

Ja som sagt, den är såld, nu köper jag PC igen.

Permalänk
Citat:

Jag sålde just min iMac24" på tradera nu för bara ett par dagar sen. (c:a 1 månad gammal)

Inom en vecka fick jag kernelpanic, och adobe mjukvaran krashade 3-4 gånger om dagen...

Uhm, en mer rimligare åtgärd hade ju varit att lämna datorn på garantireparation.

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Uhm, en mer rimligare åtgärd hade ju varit att lämna datorn på garantireparation.

Så apple "reparerar" datorer som får en kernelpanic och använder sig av tredjepartsprogramvara som krashar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Så apple "reparerar" datorer som får en kernelpanic och använder sig av tredjepartsprogramvara som krashar?

vet inte hur de löser problemet, men jag har inga problem med adobe, så apple hade nog inte varit omöjliga om du hade vänt dig te de.

Visa signatur

På A svarar jag B, och på C vill jag höra om frågan.

Permalänk
Citat:

Givetvis. En av fördelarna med Apple är ju att dom ansvarar för både hård- och mjukvara. OS X ska inte få Kernel Panic, speciellt inte på en ny dator. Jag tippar på att det var fel på minnet eller nått sånt.

Bror min hade liknande problem när han köpte sin iMac 24", tror inte det var kernel panics men något liknande. Bara åka in till DS store där han köpt den och få moderkortet utbytt.

Permalänk
Sötast

Det skulle jag aldrig ha trott, speciellt inte då de nya macarna fortfarande säljes med nvidia+quicktime/itunes buggen och alla användarna får flasha om biosen själlv på grafikkorten för att apple inte bryr sig ett skit.

Men häftigt att apple står för 3dje parts programvara iaf, då kan jag ju bara programmera något skit som krashar varje gång jag vill ha nytt moderkort

Permalänk
Citat:

Men häftigt att apple står för 3dje parts programvara iaf, då kan jag ju bara programmera något skit som krashar varje gång jag vill ha nytt moderkort

uhm, Det tror jag nog inte de gör... provat Adobes support?

Permalänk
Sötast

Nix, har provat varken eller, och det kan ju kvitta då jag inte har den längre.

Är PC människa, så jag har aldrig funderat på att vända mig till support någonstans, då jag är van vid att saker bara fungerar

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Det var ju Apple som uppfann copypaste och det har suttit på cmd-x, -c och -v sedan första början. Microsoft kom inte med motsvarande ctrl-x-c-v förrän ett par år senare.

Här är en trevlig artikel om de olika tangenterna: http://www.roughlydrafted.com/2007/08/11/how-apple-keyboards-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Här är en trevlig artikel om de olika tangenterna: http://www.roughlydrafted.com/2007/08/11/how-apple-keyboards-...

Citat:

Andy Hertzfeld explained on Folklore.org that Mac icon artist Susan Kare selected the new Command key icon from a symbol used to represent features of interest on campground maps in Sweden.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Allt kretsar kring cmd-tangenten och många genvägar följer en standard oavsett program. Cmd-N skapar alltid ett nytt dokument i en editor, ett nytt fönster i en browser, en ny katalog i Finder. Cmd-kommatecken tar fram Preferences-fönstret i nästan alla macprogram i hela världen. Cmd-W stänger ett öppet fönster eller en öppen flik, Cmd-Q avslutar av hela programmet. Osv osv.

I Finder öppnar du ett nytt fönster med Cmd-N (precis som i nästan alla program som inte kretsar kring ett dokument) du skapar inte en ny katalog. Det gör du med Cmd-Shift-N.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är ju lätt att bara krypa in i sitt skal och bara skylla på något.

Men kernel panics och programkrascher på Mac får du nästan bara om du har ett halvkasst RAM-minne, något som Apple gärna ersätter.

Visa signatur

Mac Pro
Hell yes.

Permalänk
Citat:

Det skulle jag aldrig ha trott, speciellt inte då de nya macarna fortfarande säljes med nvidia+quicktime/itunes buggen och alla användarna får flasha om biosen själlv på grafikkorten för att apple inte bryr sig ett skit.

Vad pratar du om?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad exakt innebär buggen?

Permalänk
Sötast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Poka64
Vad exakt innebär buggen?

Att man kan ej köra itunes eller quicktime utan att musen hackar c:a varannan sekund.

Känt fenomen på google.
Här finns en av FLERA trådar.

http://www.insanelymac.com/forum/index.php?showtopic=148660

Det man måste göra är att stänga av någon HDCP funktion, och man kan även flasha om sin grafikkortsbios om man vill på 8800korten.

Alltså, ska du ha film eller musik igång så använd INTE programvaran som skickas med datorn, för den är inte kompitabel med den

Permalänk
Medlem

jaha, ok, tur att man har ATI i imac:en då antar jag