Permalänk
Inaktiv

Import fråga gällande Laptop

Hej,

Innan jag beställer så vill jag bara veta vad ni tycker om detta.

Jag kommer att beställa en dator ifrån en nätbutik i USA, Denna dator :

http://www.bhphotovideo.com/c/product/597236-REG/HP_Hewlett_P...

+ 117 Dollar fraktavgift (3-5 Dagars alternativ) sammanlagt blir detta 13,000 Svenska Kronor.

Sedan så finns det väl en risk att Tullen kommer åt paketet så får jag betala yttligaren en summa (25 % rättare sagt) vilket blir omkring 3000kr extra.

Men datorns värde i Sverige gör att det fotfarande är värt att köpa datorn. Vad tycker ni om detta?

Permalänk

Tullavgift (upp till 20%) + moms (25%) får man betala.

Det är en rätt så saftig summa.

Men har man tur och slipper detta så är det en bra affär.

Permalänk
Medlem

Tull slipper man inte via tur till föregående talare, tull vet jag att man kan slippa om man handlar varor via ebay, detta förutsätter dock att säljaren märker varan med GIFT, dvs. som present.
Moms har jag ingen aning om, vad jag vet är i alla fall att man enbart betalar varans pris + själva frakten så klart. Detta gäller vilket land man än hanlar ifrån, googla bara på "slippa tull-avgift från ebay" eller dylikt.
Men detta förutsätter som sagt Gift-grejen. Vad jag vet i alla fall är det att det är ytterst sällan man slipper EU tull och moms avgifter om man köper från ett företag.
Det är bättre och säkrare för både dig och din plånbok att Hitta en motsvarande dator i sverige istället, denna listades ej på Prisjakt tyvärr i ditt fall.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Glöm inte att du får amerikanskt t-bord också.

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Fractal North Vit Mesh | Phanteks AMP 1000W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sjögren_85
Tullavgift (upp till 20%) + moms (25%) får man betala.

Det är en rätt så saftig summa.

Men har man tur och slipper detta så är det en bra affär.

Men som jag har blivit tillsagt tidigare så är det ingen tullavgift på elektronik utan det är bara 25 % moms som gäller? Kommer även ringa in idag för att få detta bekräftat, men om det år så så kan det vara värt att kolla in.

Permalänk
Medlem

Varför inte bara surfa in på Tullverket?

Bärbar dator: Tullsats 0% moms 25% Övrigt -

http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranettlandutanf...

Visa signatur

=)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AleexF
Varför inte bara surfa in på Tullverket?

Bärbar dator: Tullsats 0% moms 25% Övrigt -

http://www.tullverket.se/sokordao/k/kopavarorfranettlandutanf...

Precis det jag säger. Bara 25% tillkommer och inget annat. Pratade nyss med Tullverket och det stämmer vid Import av elektronik.