Permalänk
Medlem

Extrem speldator för 15-20k

Hej! Har varit datorintresserad i nästan hela mitt liv, och sedan en tid tillbaka en flitig läsare av nyheter och information här på sweclockers!

En god vän till mig ska skaffa en ny speldator, och han vill gärna ha en "top of the line-" dator.
Då han inte kan mycket alls om datorer rådfrågade han mig om att sätta ihop ett paket.
Jag är dock osäker över en del saker själv, och hoppas att ni kan hjälpa till!

- Datorn kommer att användas till krävande spel på höga upplösningar.
- Han har inga planer på att överklocka, isåfall endast för att lösa eventuella flaskhalsar.
- Han kommer troligtvis att uppgradera datorn framöver.
- Delarna ska beställas från Komplett.se
- Pris: 15000 - 20000

Jag hade tänkt mig något i stil med följande:

Då kommer vi till frågorna.

- Kommer processorn oklockad bli en flaskhals för grafikkortet?
- Om inte, kommer 2x GTX 295 bli för mycket? (För framtida uppgraderingar)
- Kommer nätaggregatet klara av 2x GTX 295?
- Klarar ett ensamt GTX 295 av exempelvis Crysis i 1920x1080 med höga (högst?) inställningar?
- Kan man köpa ett GTX 295, och i framtiden köpa ett GTX 285 och köra båda i SLI?
- Ska man satsa på 2x GTX 285 istället?
- Bör något bytas ut eller ändras?

Det jag alltså har störst ovetskap om är grafikkort + nätaggregat.
Vore snällt om ni kunde hjälpa till eller komma med synpunkter.

Tack på Förhand!

/mikeloaf

Permalänk
Medlem

Nix. Inte i dagsläget i alla fall. Se nästa post.

Nix. Inte i dagsläget i alla fall. Spel är väldigt sällan CPU bundna. Möjligen kan processorn flaska i gigantiska strider i SupCom men det är i princip det enda spelet som kan pressa CPU-n ordentligt.

Ja. Ett högkvalitetsagg på 850W duger gott och väl.

- Klarar ett ensamt GTX 295 av exempelvis Crysis i 1920x1080 med höga (högst?) inställningar?

Troligen inte på absolut "sjukt" högsta, men fullt tillräckligt på "nästan sjukt" höga inställningar.

- Kan man köpa ett GTX 295, och i framtiden köpa ett GTX 285 och köra båda i SLI?

Ja, men det är inte riktigt rekommenderat. Bättre att skaffa sig ett annat GTX 295 när priset sjunker.

I dagsläget tycker jag inte att det är vidare värt att skaffa sig SLI på något av dem dyrare korten.

Jag skulle själv skaffa billigare RAM-minnen (runt 1100 - 1200 kr istället) då Core i7 påverkas väldigt lite av snabbare minnen. Men RAM känns som en bättre idé än snabbare RAM. 1600 MHz + CL9 finns trots allt för ett par hundralappar mindre än för ditt 1600 + CL8.

Hade du tänkt köra stock-kylaren? Även om överklockning inte är på planerna så känns det som att man kanske borde skaffa sig en TRUE eller Noctua?

Om man skaffar sig en Core i7 så bör man överklocka den också. Utan överklockning så får man egentligen väldigt lite "bang for the bucks" med tanke på att en Core i7 920 D0 med lätthet kan klockas till runt 4.0 GHz stabilt på luft (okay, låt oss köra ännu säkrare och endast klocka till 3.6).

Systemet du har valt är rätt så bra, men något som jag själv aldrig skulle köpa. Grafikkortet är helt enkelt alldeles för dyrt för min smak. Kika t.ex. på följande system som jag snickdrade ihop för en annan post:

2xGTX 260 är aningen långsammare än GTX 295 och du tappar möjligheten att skaffa ett till GTX 295 i framtiden. Men å andra sidan så är DirectX 11 på ingången vilket gör det (kanske?) troligt att ni aldrig kommer att skaffa er ett extra kort ändå. Detta måste dessutom vägas mot att 2xGTX 260 endast kostar hälften av vad ett enkelt GTX 295 gör.

ps. SSD-n som jag har valt i systemet bör inte köpas idag. Istället borde man införskaffa den om någon vecka, efter att Intel har släppt sina priser på sina 34nm versioner. Alternativt går man och köper en eller två Vertexar.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk

I de flesta spelen presterar SLI gtx260 lite bättre än ett gtx295. Och om du skulle köpa ett till gtx295 så skulle i stort sätt inget spel stödja det, så du skulle inte vinna så mycket prestanda på den fronten.

Weeblie's paket ser mycket bra ut. Men ta hellre det nätaggregatet du valde i ditt paket, eftersom det är modulärt. Sen är chassit inte precis det tystaste, ta hellre t.ex. något av följande:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=451753

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=369755

Du kan även köpa till fler fläktar om du vill ha mer kylning.

Permalänk
Medlem

Kanske nått sånt.

Går att mixtra runt lite men en riktigt vass spel dator. Lite overkill med 3x285. Men bara ett tips till dator runt 20k priset.

Detta system blir billigare om man köper från Inet Bara ett tips.

Permalänk
Medlem

Antec Nine Hundred är ett bra chassi. Men om du tänkt dig ett så pass öppet chassi, så tycker jag du ska titta på nya HAF 922. Det är 9cm djupare= det ger mer rum åt långa kort som 295 och det är 4cm bredare= det får plats med monsterkylare trots att du kan ha en 200mm fläkt i sidan.

Permalänk
Medlem

Så! Nu börjar saker och ting klarna till. Tack alla som svarat!

Funderar på att köra på 2x HD4890 i CF istället. Verkar prestera bättre än ett GTX 295, och är dessutom billigare.

Annars går jag i tankarna om 2x GTX 275, eller 3x GTX 260. Får de plats i chassit? Blir det för varmt?

En del ändringar har gjorts i listan, och nu ser det ut på följande sätt:

Priset ligger på 18000.

Vad tycker ni?

Tack!

Permalänk

Jag tycker det ser mycket bra ut. 2st 4890 presterar ungefär lika bra som 2st gtx275. Det finns tester som visar på att 2st 4890 (motsvarande = gtx275) är bättre än 3st 4870 (motsvarande = gtx260). Självklart får du mer poäng i benchmarkprogram osv. men det finns knappt några spel som stödjer 3st gpu:s, därför är två snabbare grafikkort bättre än 3st lite långsammare. (Dock kanske stödet är bättre för TRI-SLI än TRI-CF...)

Den där SSD:n är i klenaste lagret. Det kanske är bättre att vänta lite tills priserna går ner och de blir ännu snabbare. Dagens operativsystem kräver nästan 30gb så det blir inte mycket spel/program över att installera på den. Om du absolut vill ha en SSD i dagsläget är den här mycket bättre och större:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=477982

Har du råd bör du ta den istället.

Permalänk
Medlem

Då var det nästan klart.

Listan ser ut såhär:

Eventuellt byts grafikkorten ut mot 2x GTX 285 ifall han känner att han vill lägga de extra pengarna. Tycker ni att prestandaökningen mellan korten är värd 2000kr extra?

Funderar över en sista sak bara..
Är nätaggregatet overkill? Kan man ta ett billigare med lägre watt,
för att driva HD4890/GTX285 i CF/SLI eller bör man behålla 850?
Agget kommer troligtvis driva DirectX- 11 kort i framtiden.

/mikeloaf

Permalänk

Du skulle kunna köra det där paketet på ett Corsair 650W (ej modulärt) men om du vill kunna driva dx11 kort i framtiden skulle jag lätt köra på det du valt nu (särskilt med den budgeten). För gtx285 SLI är 850W lagom (du skulle säkert klara dig med 750W).
2st gtx285 kommer inte ge tillräckligt med mera prestanda än 2st 4890 för att vara värt pengarna.

Permalänk
Medlem

Behåll du det nätagget. Bra med lite kraft över och sedan modularkablar. Det enda som jag tycker du ska byta ut i din setup nu, är DVD:n. Såg att du tagit en IDE, byt till en SATA istället. Annars så har du plockat ihop en mycket trevlig rigg åt din polare.

Permalänk
Medlem

Yes, byter ut DVD- läsaren och kör på det sistnämnda paketet.
Tusen tack för all hjälp! Tror nog att han kommer bli skitnöjd.

/mikeloaf

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikeloaf
Yes, byter ut DVD- läsaren och kör på det sistnämnda paketet.
Tusen tack för all hjälp! Tror nog att han kommer bli skitnöjd.

/mikeloaf

Det tror jag med. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Men om det nu bara är Crysis som gäller så fungerar Nvidia (grafikkort) bättre!?!!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk

Varför inte köpa allt ifrån Inet? blir billigare tror jag

Så slipper du betala frakten

Visa signatur

Tjenixen (:

Permalänk

Kolla den här paketet, jag tycker att den ser bra ut

[/quote][/quote]

Du får zooma lite

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mikeloaf
Hej! Har varit datorintresserad i nästan hela mitt liv, och sedan en tid tillbaka en flitig läsare av nyheter och information här på sweclockers!

En god vän till mig ska skaffa en ny speldator, och han vill gärna ha en "top of the line-" dator.
Då han inte kan mycket alls om datorer rådfrågade han mig om att sätta ihop ett paket.
Jag är dock osäker över en del saker själv, och hoppas att ni kan hjälpa till!

- Datorn kommer att användas till krävande spel på höga upplösningar.
- Han har inga planer på att överklocka, isåfall endast för att lösa eventuella flaskhalsar.
- Han kommer troligtvis att uppgradera datorn framöver.
- Delarna ska beställas från Komplett.se
- Pris: 15000 - 20000

Jag hade tänkt mig något i stil med följande:

http://i39.tinypic.com/29nxy84.jpg

Då kommer vi till frågorna.

Det jag alltså har störst ovetskap om är grafikkort + nätaggregat.
Vore snällt om ni kunde hjälpa till eller komma med synpunkter.

Tack på Förhand!

/mikeloaf

Visa signatur

Asus M4N98TD EVO SLI || 80GB 2.5" SSD Intel X25-M G2 SATA || 1TB Western Digital Caviar Black 64MB SATA III || Corsair 4GB (2x2048MB) 1333MHz XMS3-10600 X 2 = 8G RAM || AMD Phenom2 X6 1055T ||Noctua NH-U9B SE || Sparkle GeForce GTX 460 1GB OC SLI || Cougar PO 700W 80+ Bronze || Fractal Design Define R2, Titanium ||

Permalänk
Medlem

Jag skall göra det enkelt för dig, sli är inget vidare. Köp ett gtx295 och njut av dina fps. Det enda felet må vara ifall du är kräsen med ditt ljud och vill ha ett ljudkort, du bör också införskaffa en bättre kylare än originalet som följer processorn, tex den noctuakylaren jag ser folk rekommendera här över. Sen undrar jag om du inte vill ha ett lite tystare chassi? Tex Antec p182, i övrigt finns det i princip inte bättre dator för pengarna.

-Ljudkort?
-Cpukylare!
-Chassi?

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter

2st gtx285 kommer inte ge tillräckligt med mera prestanda än 2st 4890 för att vara värt pengarna.

Inte ens nästan. GTX280/285/295 är inte prisvärda någonstans och bara slöseri på pengar i förhållande till prestanda boost.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Jag skall göra det enkelt för dig, sli är inget vidare. Köp ett gtx295 och njut av dina fps.

295 är ju i princip SLI260, dvs GTX295 är sämre och dyrare än 2 HD4890, så verkar va ett dummt förslag tycker jag ^^.

Stanna kvar på ditt senaste paket.

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Essin

295 är ju i princip SLI260, dvs GTX295 är sämre och dyrare än 2 HD4890, så verkar va ett dummt förslag tycker jag ^^.

Stanna kvar på ditt senaste paket.

"I princip" är det bästa uttrycket som finns, du vill inte jämföra det med "intern optimerad sli"? Två kärnor på samma bräda tillverkade för det ändamålet? Stödjer inte spelet crossfire blir det inte vidare kul heller, då sitter du på ett grafikkort. De två kortena drar dessutom mer ström, blir varmare tillsammans och är lite dyrare. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Citat:

"I princip" är det bästa uttrycket som finns, du vill inte jämföra det med "intern optimerad sli"? Två kärnor på samma bräda tillverkade för det ändamålet? Stödjer inte spelet crossfire blir det inte vidare kul heller, då sitter du på ett grafikkort. De två kortena drar dessutom mer ström, blir varmare tillsammans och är lite dyrare. Rätta mig om jag har fel.

2st gtx260 SLI presterar bättre en ett gtx295 och är dessutom billigare, svalare och tystare. gtx260 har bättre drivrutiner än gtx295.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ironin i denna situation är att dem lite äldre GTX 295-orna inte är tillverkade på samma bräda, utan faktiskt är två ihop-tejpade brädor.

"Intern optimerad SLI" är som mest bara säljsnack. Faktum är att jag inte har sett NVidia själva snacka om det, så ännu mindre än säljsnack!

Separata minnen, separata minnesbussar, etc... Ett dubbel-processor i7 system kan anses vara mera "intern SLI optimerad" än vad NVidias dubbel-mackor är.

Citat:

2st gtx260 SLI presterar bättre en ett gtx295 och är dessutom billigare, svalare och tystare. gtx260 har bättre drivrutiner än gtx295.

Källa på att 2st GTX 260 i SLI presterar bättre än ett enda GTX 295, båda oöverklockade? (det finns lika många tester som visar att GTX 295 presterar bättre; allt beror på för vilka loads man slänger på korten, i princip är dem mer eller mindre likvärdiga)

Källa på att GTX 260 har bättre drivrutiner än GTX 295? (dem använder samma)

Källa på att dem är svalare? (dem drar mer watt tillsammans; individuellt så har du dock rätt i att dem är svalare)

ps. Fördelen med ett GTX 295 är att du inte nödvändigtvis behöver ha ett moderkort som själv stödjer SLI (d.v.s. inte betalar NVidia skatten). Men om du har ett SLI moderkort och 2xGTX 260 inte ger prestandaförbättringar av någon anledning så kommer inte heller GTX 295 att ge några prestandaförbättringar jämfört mot om man bara hade ett halvt GTX 295.

Visa signatur

Permalänk

Som du säger så är de i princip lika bra. Dock kan du gtx260 högre så de presterar ändå lite bättre. Sen är 2st 4890 lite bättre än 2st gtx260 och både gtx260 och 4890 blir bra mycket billigare än ett 295, så jag ser ingen bra anledning till att köpa gtx295.

Korten har lägre temperatur en ett gtx295 eftersom gtx295 har dubbla gpus (det är ganska logiskt att de är svalare!?)

Permalänk
Medlem

hmm om ingen har nämnt det så en anna fördel med corsair 850w HX är att det är 80+ Gold certifierat vilket är den högsta nivån och det betyder att dess effektivitet ligger över 90%

om nån vill se titta här!

Permalänk
Medlem
Citat:

http://img15.imageshack.us/img15/8523/cod2560.gif

http://img106.imageshack.us/img106/9477/farcry21920.gif

Som du säger så är de i princip lika bra. Dock kan du gtx260 högre så de presterar ändå lite bättre. Sen är 2st 4890 lite bättre än 2st gtx260 och både gtx260 och 4890 blir bra mycket billigare än ett 295, så jag ser ingen bra anledning till att köpa gtx295.

Det är som sagt väldigt beroende på var man tar sina siffror, när dem är tagna och hur systemet i övrigt ser ut. GTX 260 kan överklockas för en vinst på sisådär 10% men det ger fortfarande ingen enhetlig bild vilket system som är snabbast. Upplösningen spelar också en oerhört stor (eller egentligen "liten") roll.

Instämmer i övrigt att det egentligen inte finns någon poäng med att köpa ett GTX 295, om man nu inte bara vill bränna bort ens pengar.

GTX 260 följde med den senare tidens prissänkningar. GTX 295 gjorde det inte. Mer behövs inte för att säga vilket kort som är ett bättre köp än det andra.

Citat:

Korten har lägre temperatur en ett gtx295 eftersom gtx295 har dubbla gpus (det är ganska logiskt att de är svalare!?)

Tillsammans producerar två GTX 260 mer värme (i.e. som en följd av att dem drar mer ström) än ett enkelt GTX 295. Temperaturen med stockkylaren skiljer sig inte heller avsevärt från varandra.

Dock så får man komma ihåg att vissa GTX 260 inte kommer med stockkylaren utan bättre varianter, vilket ger 10-ish grader lägre temps.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@ Weeblie, självklart köper man det nya kortet. Samma pris, varför skulle man köpa den gamla, sunkiga och varma dubbelmackan? Kom ihåg att det krävs att spelet stödjer sli för två st gtx260.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

@ Weeblie, självklart köper man det nya kortet. Samma pris, varför skulle man köpa den gamla, sunkiga och varma dubbelmackan? Kom ihåg att det krävs att spelet stödjer sli för två st gtx260.

Nja... poängen är inte att dem gamla korten skulle vara så mycket sämre utan snarare att det inte finns något special "intern SLI optimering" (de gamla och de nya korten har exakt lika prestandasiffror).

Om spelen inte stödjer SLI så stödjer de inte båda kärnorna på en GTX 295 heller.

Och kom ihåg att SLI är inget som spelet egentligen behöver stöjda längre, utan det fungerar finfint att "tvinga" ett spel att använda sig av det (faktum är att det är väldigt sällan som ett spel egentligen skrivs med SLI i tankarna). Ungefär som att man kan tvinga ett spel at använda AA och AF utan att de har någon knapp för det bland sina inställningar.

Edit: Pinsamt med de/dem...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

@Weeblie: Jag är lessen, men nu kan jag inte hålla mig längre. Du måste lära dig att inte skriva "dem" hela tiden, det är väldigt jobbigt.

EDIT: för att bidra lite mer konstruktivt; ni behöver ju inte bråka i tråden när ni är så nära överens man kan komma. Att 2x 260 är bättre i vissa spel och upplösningar, och 295 bättre i andra sådana är gammal ost.

Ska ni bråka kan ni göra det via PM. Vi och TS har fattat vad ni vill åt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tehlily
@Weeblie: Jag är lessen, men nu kan jag inte hålla mig längre. Du måste lära dig att inte skriva "dem" hela tiden, det är väldigt jobbigt.

EDIT: för att bidra lite mer konstruktivt; ni behöver ju inte bråka i tråden när ni är så nära överens man kan komma. Att 2x 260 är bättre i vissa spel och upplösningar, och 295 bättre i andra sådana är gammal ost.

Ska ni bråka kan ni göra det via PM. Vi och TS har fattat vad ni vill åt.

Ser inte något "bråk" någonstans i den här tråden. Bara en helt normal diskussion med för och nackdelar av olika saker.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Weeblie
Nja... poängen är inte att dem gamla korten skulle vara så mycket sämre utan snarare att det inte finns något special "intern SLI optimering" (de gamla och de nya korten har exakt lika prestandasiffror).

Om spelen inte stödjer SLI så stödjer de inte båda kärnorna på en GTX 295 heller.

Och kom ihåg att SLI är inget som spelet egentligen behöver stöjda längre, utan det fungerar finfint att "tvinga" ett spel att använda sig av det (faktum är att det är väldigt sällan som ett spel egentligen skrivs med SLI i tankarna). Ungefär som att man kan tvinga ett spel at använda AA och AF utan att de har någon knapp för det bland sina inställningar.

Edit: Pinsamt med de/dem...

Är det bara jag som är motståndare till SLI? I min förra dator hade jag SLI 8800gt/9800gt eller vad man vill kalla dem. I Crysis som jag spelade på den tiden fick jag bättre prestanda med ETT kort, jag fick fler poäng i 3dMark06 det var väll allt. Och på den tiden hette monstret 9800gx2 och det gav den dubbla prestandan mot mitt kort och det var också en så kallad dubbelmacka. Kan någon svara på det?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Är det bara jag som är motståndare till SLI? I min förra dator hade jag SLI 8800gt/9800gt eller vad man vill kalla dem. I Crysis som jag spelade på den tiden fick jag bättre prestanda med ETT kort, jag fick fler poäng i 3dMark06 det var väll allt. Och på den tiden hette monstret 9800gx2 och det gav den dubbla prestandan mot mitt kort och det var också en så kallad dubbelmacka. Kan någon svara på det?

Antingen var någonting fel eftersom du fick sämre prestanda och poäng, right?
Så är det i alla fall inte i dagsläget. Det har även kommit bättre drivrutiner, men det måste fortfarande vart något fel med din setup!

Permalänk
Medlem
Citat:

Antingen var någonting fel eftersom du fick sämre prestanda och poäng, right?
Så är det i alla fall inte i dagsläget. Det har även kommit bättre drivrutiner, men det måste fortfarande vart något fel med din setup!

Jag är ingen noob när det gäller att bygga datorer, jag fick fler poäng i 3dmark med SLI än utan. Jag tror jag fick högre max fps och lägre min fps och något mindre avg fps MED SLI jfr med ett kort. Det blev väldigt obalanserat och jag fick eb ryckig spelkänsla. När jag väl vann mitt 9800gtx klockade jag det och sålde de gamla skitkorten.

Visa signatur