Permalänk
Medlem

2 frågor från novis

Hej håller fö första gången på drygt 10 år att sätta skruva ihop min nya burk (och det är inte som att lära sig cykla)...

2 banala frågor:
1. de små strömkablarna till chassit som indikerar att hdd-jobbar, powerswitch etc ska de sitta med texten åt samma håll i båda raderna ellar sätter man de med texten utåt? är rädd att jag vänt på ena raden.

2. har köpt ett 4890-grafikkort och nu vet jag inte riktigt vilken strömkabel jag ska koppla in från nät-agget. På grafikkortet finns ett uttag för 8-pins och ett med 6. På nät-aggets kablar står det PCI-E på en 6-pins, men på samma sladd sitter även en liten 2.pins. Ska den användas till något och i så fall var?

Hoppas ni förstårmina frågor...

Permalänk
Medlem

pci_e är 6+2 går att använda till både 6pin och 8 pin,så du kopplar in 6pin +2pin i ditt 8pin uttag på gfx,tror inte det spelar nån roll villket håll texten på ström kablarna sitter bara dom sitter i rätt ,det är bara att prova:)

Permalänk
Medlem

En fråga till. Räcker det att koppla kablarna från fläktarna till moderkortet, eller ska man även koppla de till nätaggregatet?

Permalänk
Medlem

1. Du kan sätta dom på vilket håll som helst

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Räcker ifrån moderkortet

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Tack förresten.Det var det jag trodde!

Permalänk
Medlem

Vilken fläkt?
Processor fläkten har en kontakt nära processorn (CPU_FAN). Fast det enda som händer för vissa är att dator grips av panik och tror att du glömt den. Resen av fläktarna spelar ingen roll så länge de har 1 kontakt som får ström men det är lika bra de sitter på moderkortet om kontakten passar.

Permalänk
Medlem

är det 3-pinns ska de sitta på moderkortet, 4-pinns går till nätagget. Brukar ofta finnas båda om även 4-pinns är med.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

En sista fråga (sen ska jag väl våga trycka på on-knappen )

Jag har bl.a. köpt moderkort Asus M4A78-E och RAM 4GB (2x2GB) DDR2 PC6400 Corsair XMS2

På moderkortet finns 4-platser för RAM-minnet och de sitter liksom i par, 2 och 2. Ska jag fylla det ena paret med båda korten eller stoppa ett kort i varje par?
(ledsen att jag suger på att förklara)...