Hur lång tid ska min reklamation ta? (LG)

Permalänk

Hur lång tid ska min reklamation ta? (LG)

Hej!

Gjorde det stora misstaget att köpa en LG KU-990 hos Telia förra sommaren.

Efter cirka ett halvår så började telefonen hänga sig och jag lämnade in den för reparation hos Telia, gick cirka 10 dagar och så kom den tillbaks, med samma fel igen.

Detta upprepade sig 3ggr(exakt samma fel), den fjärde gången reklamerade jag skräpet.
Det var den 12/6. 5 dagar sa Telia, sen vart det 10, nu var jag nere och kollade statusen och den har inte ens tagit sig till LG utan ligger på någon reparationsfirma och väntar...

Frågan är, ska det verkligen ta så lång tid att reklamera en vara? Jag har reklamerat saker förr, och det har aldrig tagit så här lång tid.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Nej, det ska inte ta så lång tid men många ggr krävs det att man ringer gång på gång och pushar på dem så de får ändan ur vagen.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Avstängd

Efter 3 gånger kan du kräva en helt ny enhet direkt över disken, gå dit och säg att du ska ha en ny annars kontaktar du KO.

Permalänk
Medlem

Den ska inte på någon reparation. Vad de gör med telefonen är deras problem om du reklamerat den, inte ditt. De har 3 gånger på sig och sen ska du ha en ny alternativt häva köpet och få pengarna tillbaka. Om de sen vill ta din gamla och leka den lille teknikern med är upp till dem, men det ska absolut inte lämna dig utan telefon.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

@SAiKoU , som att prata med väggen..

@trollhattan , så det du säger är alltså att jag kan gå ner och kräva en ny telefon?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkskinka
@SAiKoU , som att prata med väggen..

@trollhattan , så det du säger är alltså att jag kan gå ner och kräva en ny telefon?

Ja du ska kunna kräva en ny telefon enligt lag. De har 3 försök på sig att inom rimlig tid åtgärda felet, har de inte lyckats med detta så har man rätt att kräva ny vara eller häva köpet.

" Avhjälpande eller omleverans skall ske inom skälig tid efter det att köparen framställde sitt krav och utan kostnad eller väsentlig olägenhet för denne. Lag (2002:587)."

3 försök står inte med i lagen men det är praxis att tredje gången det blir samma fel på en vara så är det nog och man ska få ny alternativt få häva köpet. Rimlig tid i sin tur är satt till 2-3 veckor per försök att få felet avhjälpt. Nu har de ju dock redan försökt få felet avhjälpt utan att lyckas och du har reklamerat varan så den tiden är ju redan slut. Den tiden som det nu rimligen ska ta är för dem att få ut en ny till dig. Om de sen vill felsöka den gamla får de göra det bäst de vill, det ska inte du behöva vänta på.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Skriv ut http://www.arn.se/praxis_referatiurval/vanligafall/Kop-av-var... och ta med dig om dom trilskas på Telia och tala om för dom att du icke godtar en reparation iom att man inte lyckats avhjölpa felet på så många försök och praxis hos ARN är två försök att avhjälpa fel sen tredje gången samma fel uppenbarar sig är det normalt omleverans alt hävning av köpet som gäller.

Kan även hänga ut dom på http://www.fairshopping.se där Telia får svara på varför dom inte har gett dig en ny telefon efter så många rep försök men gör det först om butiken där telefonen är köpt vägrar ge dig rätt och envisas med att telefonen ska repareras!

Permalänk
Hedersmedlem

Re: Hur lång tid ska min reklamation ta? (LG)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Burkskinka
Det var den 12/6. 5 dagar sa Telia, sen vart det 10, nu var jag nere och kollade statusen och den har inte ens tagit sig till LG utan ligger på någon reparationsfirma och väntar...

Dessutom har du rätt till ersättning om reparationen tar oskäligt lång tid. Skälig tid anses vara 3v. Du har väntat på telefonen i drygt 5v om jag räknar rätt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Re: Re: Hur lång tid ska min reklamation ta? (LG)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av giplet
Dessutom har du rätt till ersättning om reparationen tar oskäligt lång tid. Skälig tid anses vara 3v. Du har väntat på telefonen i drygt 5v om jag räknar rätt.

Skulle du, ni, kunna förtydliga detta. Det är så att jag har en Nokia telefon inne hos Clas Ohlson för reparation (första gången) och den har snart varit inne hos de i två månader, tror att det har snart passerat 60 dagar.. om inte redan. Har faktiskt glömt att jag har en telefon där, så pass långt tid.
Jag fick en låna en värdelös telefon när jag lämnade in min.

Har jag någon rätt mot de?

olirc, vad säger du?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem

Jag skulle säga att 3 - 4 veckor är vad man max ska tolerera som reptid innan man tar ett snack med säljaren om en omleverans alt hävning av varan.

Nu har ju du iofs fått låna en telefon med 60 dgrär inte vad jag anser vara skäligt att behöva vänta på att få sin vara reparerad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Jag skulle säga att 3 - 4 veckor är vad man max ska tolerera som reptid innan man tar ett snack med säljaren om en omleverans alt hävning av varan.

Nu har ju du iofs fått låna en telefon med 60 dgrär inte vad jag anser vara skäligt att behöva vänta på att få sin vara reparerad.

Letade fram inlämningskvittot, lämnade in mobiltelefonen den 4/5. Det är lite över två månader nu.

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk

Tack för alla svar!

Har tyvärr dragit på mig en ordentlig förkylning och inte kunnat ta mig ner till Telia, försökt ringt men det är telefonkö till helvetet!

Ska försöka ta mig ner i slutet av veckan och reda ut det...

Fick f.ö min kvartalsräkning som jag inte är sugen på att betala då jag inte har telefonen.

Kan man försöka få avbetalningen på telefonen borttagen ur räkningen? Har ju ändå reklamerat varan och sa att jag ville häva köpet. Känns riktigt slösaktigt att betala pengar för en vara jag inte har.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Du får gärna berätta hu det gick sedan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Letade fram inlämningskvittot, lämnade in mobiltelefonen den 4/5. Det är lite över två månader nu.

Var inne hos Classe idag och frågade vad som har hänt med min telefonen. Som svar fick jag att de inte har med saken att göra och att jag skulle ringa reparationsverkstaden. Som ni ser ovan har det gått lite mer än tre månader nu... Finns det något jag kan göra förutom att sitta och vänta?

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arganis
Var inne hos Classe idag och frågade vad som har hänt med min telefonen. Som svar fick jag att de inte har med saken att göra och att jag skulle ringa reparationsverkstaden. Som ni ser ovan har det gått lite mer än tre månader nu... Finns det något jag kan göra förutom att sitta och vänta?

Att de inte har med saken att göra betyder bara att de slår ifrån
sig och vill inte lägga ner tid på dig.

Gå till Classe och säg att du vill häva köpet då du inte accepterar
3mån rep.tid.
Säger de att det inte går så frågar du efter någon som har befogenheter och det är bra om du har någon med dig.