Permalänk

4890 CF dårlig prestanda

Hej jag ah just köpt 2st sapphire hd 4890 1gb vapor-x plus en intel q9550.

Jag får 15600 med enkelkort å 17600 med crossfire i 3dmark06 ska de vara så dåligt ?

System
corsair 750W
Asus p5e deluxe
corsair dominator ddr2 8500 4gb

fick 13600 med mitt gammla system en e8400 och ett hd 4870. så jag fundera på om jag ha gjort nått fel eller om poängen ska vara såhär kass.

Permalänk
Medlem

Kan tänkas att processorn flaskar, vad kör du i för clock?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk

jag kör den stock. fatta inte varför den skulle flaska det är ju en quad. eller ha jag fel ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Contracts
jag kör den stock. fatta inte varför den skulle flaska det är ju en quad. eller ha jag fel ?

Tja, om du clockar den så märker du ingen skillnad i praktiken dvs du upplever ingen skillnad överhuvudtaget. Däremot så kan man plocka en hel del poäng i 3d mark om man klockar prollen.

Personligen så skiter jag fullständigt i scoren i dessa program men om det känns viktigt så klocka till en bit över 3 ghz så lär poängen öka en hel del.

Vidare så tror jag att vissa "fuskar" genom att ställa ner inställningar som tex upplösning för att få högre poäng.

Permalänk

kanske de.. men det är rätt så skummt ena kortet ligger på 56 grader idle å det undra ligger på typ 67 idle. och fläkten på bägge korten ligger på 45%

Permalänk

Du skulle nog få högre om du clockar cpu:n. Som bingobelle sa så märker du ingen skillnad i spel (kanske GTA iv i så fall) men får mer poäng i 3Dmark06.
Men är inte 17600 bra om du hade 13600 med 4570? Jag menar en e8400 är väldigt bra i spel då det inte finns så många spel som stödjer mer kärnor. vill du så kan du överclocka GPU:n också så får du ännu mer men du bör överclocka CPU:n för att det är nog den som flaskar i 3Dmark.

Och vad är det som är skumt med att en ligger på 67c och den andra 56c grader? I regel är det rätt stor skillnad på tempen om man har CF. Och båda ligger i 45% för att ati inte anser att det behövs mer vid den tempen och tycker du det är för varmt kan du alltid skaffa Ati tool eller rivatuner och ändra när fläkthastigheten ska öka.

Permalänk
Avstängd
Citat:

kanske de.. men det är rätt så skummt ena kortet ligger på 56 grader idle å det undra ligger på typ 67 idle. och fläkten på bägge korten ligger på 45%

Korten ligger ju väldigt nära varandra och det övre kortets fläkt ligger ju väldigt nära det undre kortet så att det kan vara temperaturskillnader på dem tycker jag inte alls är konstigt.

Permalänk

Plus så kan jag inte klocka upp prollen.. när den ligger på 3.6 så är den uppe i 73 grader. med intel burn test

Permalänk
Medlem
Citat:

Plus så kan jag inte klocka upp prollen.. när den ligger på 3.6 så är den uppe i 73 grader. med intel burn test

Under 75 grader i intel burn test skall inte vara någon fara

Du får väldigt låga poäng för vad du har i burken. Testa att köra en bench med processorn i 3.6 ghz.

Visa signatur

SpelDator: Ghost s1, Ryzen 5, RTX 2060 FE

Datorljud: O2+ODAC & Beyerdynamic DT990 250 ohm

Permalänk
Medlem
Citat:

Med stockcooler i 3,6 tycker jag inte att det är konstigt med den temperaturen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk

kör inte stock cooler kör en zalman cnps9700 på nästan full rpm.

fick 21636 i 3dmark denna gång

Permalänk
Avstängd
Citat:

kör inte stock cooler kör en zalman cnps9700 på nästan full rpm.

fick 21636 i 3dmark denna gång

Se där!

Det var ju lite mer så att säga.

Permalänk

25801 3DMarks får jag med mina 2*Vapor-X oklockade så cpun har nog viss betydelse i dom testen...

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem

Precis.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS P5Q PRO, Q9550, CORSAIR H50, EAH4850 CF, 4GB RAM, WDC GP 2TB, CORSAIR 650W, FD Define R2
 MacBook Pro 13" Early 2015,  MacBook Air 13" Mid 2011

Permalänk

jo det blev mycket bättre. men tycker fortfarnade att korten ligger på förhöga temps. som sakt varm luft stiger uppåt och far in i processorn fläkten :S

Permalänk
Medlem

I 3DMark 06 har processorn ENORM betydelse. Testa köra Vantage istället.

Visa signatur

|AMD Ryzen 7 9800X3D| |ASrock B850 Steel Legend| |Kingston Fury Beast 32GB CL30@6000MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |NZXT C1200 Gold ATX 3.1| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontuz1972
25801 3DMarks får jag med mina 2*Vapor-X oklockade så cpun har nog viss betydelse i dom testen...

Hur ligger dina temps på grafikkorten ?

Permalänk

Varför bry sig? Du kan ju ändå inte spela i 3Dmarks-

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I, AMD Ryzen 5 3600 3,6 Ghz, Corsair 32GB DDR4 2666MHz, GeForce GTX 1660 Super 6GB OC, Louqe Ghost S1

Permalänk

nej men flaska den i 3dmark så lär den ju flaska i spel oxå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förmodligen inte. De flesta spel idag belastar inte CPU'n på samma sätt som 3DMark06.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du ht på eller av ?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Tycker inte att man kan säga att ngt flaskar i 3d mark. Det är ett program som mäter prestandan på olika delar i datorn och så får man en poäng. Har man världens snabbaste cpu och får en viss poäng o sedan klockar man den lite och får mer poäng, flaskade den då från början?

Dessutom är 3dmark ganska gammalt och vet inte hur mycket hänsyn det tar till flera kärnor.

Tex om man får 5000 på en klockad dualcore 8500 och får 4500 poäng för en q9550.

Då är alltså duon snabbare här. Men om morgondagens spel tex crysis 2 verkligen är väl programerat och stödjer 4 kärnor eller mer fullt ut så lär ju det programmet gå mycket bättre med 9550 än med 8500:an även fast den sistnämnda fick mer poäng i 3d mark.

3dmark i detta fallet mäter ju processorn för sig hur många beräkningar den kan göra per sekund och då är ju klockfrekvensen väldigt viktig och det är en anledning till att poängen ökar när man ökar klockan.

Men i ett spel eller program finns det mycket som väger in och därför tycker jag att det är ganska ointresant med 3d mark. Men visst, en viss fingervisning ger ju programmet.

Dock så är det bättre att prova de olik applikationerna man skall köra o se hur datorn känns där och om möjligt mäta prestandan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bingobelle
Tycker inte att man kan säga att ngt flaskar i 3d mark. Det är ett program som mäter prestandan på olika delar i datorn och så får man en poäng. Har man världens snabbaste cpu och får en viss poäng o sedan klockar man den lite och får mer poäng, flaskade den då från början?

Dessutom är 3dmark ganska gammalt och vet inte hur mycket hänsyn det tar till flera kärnor.

Tex om man får 5000 på en klockad dualcore 8500 och får 4500 poäng för en q9550.

Då är alltså duon snabbare här. Men om morgondagens spel tex crysis 2 verkligen är väl programerat och stödjer 4 kärnor eller mer fullt ut så lär ju det programmet gå mycket bättre med 9550 än med 8500:an även fast den sistnämnda fick mer poäng i 3d mark.

3dmark i detta fallet mäter ju processorn för sig hur många beräkningar den kan göra per sekund och då är ju klockfrekvensen väldigt viktig och det är en anledning till att poängen ökar när man ökar klockan.

Men i ett spel eller program finns det mycket som väger in och därför tycker jag att det är ganska ointresant med 3d mark. Men visst, en viss fingervisning ger ju programmet.

Dock så är det bättre att prova de olik applikationerna man skall köra o se hur datorn känns där och om möjligt mäta prestandan.

kan du svara på frågan varför får jag mer poäng med ht:n på med min i7 920 än med bara 4 kärnor aktiverade så självklart gör mer kärnor mer poäng!!

Permalänk
Avstängd

Jag kan tyvärr inte ge ngt djupare svar på det. Tydligen blir den snabbare med hyper threading på än utan.

Det jag försökte säga var att jag tycker mig ha märkt att om man ökar klocken så ökar även poängen en hel del i det programmet.

Tex en q9450 som är ganska lågt klockad original kanske får sämre poäng än den snabbaste original core duon i 3d mark men trots det så tror jag att 9450 kan vara mycket snabbare i program som utnyttjar den bättre. Det är därför jag skrev att man inte skall stirra sig blind på poängen i 3dmark.

Men visst är det möjligt att 3dmark kan ta en viss hänsysn till flera kärnor men frågan är ju dock hur pass bra det är på det och ge en verklig bild utav det. De flesta "riktiga" program är ju inte ens idag särskilt duktiga på det så varför skulle 3dmark från 2006 kunna ge en rättvis bild utav de nyare processorerna.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bariz
Har du ht på eller av ?

Visa signatur

i7 2600K @ 5Ghz^50*100][Cooler Master HAF 932][Asus P8P67 Deluxe Rev B3][Thermalright 120 UE][4*4096GB Corsair Vengance 8-8-8-24][2*120GB Intel 510 SSD Raid0][Radeon HD6870 1000/1200Mhz]

Permalänk
Medlem
Citat:

Oki. har precis samma config som dig i bios och då e frågan va får du med bara ett 4890 i 3dmark?

Permalänk

Skall koppla ur det ena kortet och testa imorgon...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

skulle va grymt snällt om du kunde pm:a mig scoren..

Permalänk
Medlem

I brist på annat (läs sömn) så testade jag 3DMark06 med Crossfire både av och på. Övriga systemet är en i7 920 @ 4.2GHz (HT av), grafikkorten är 2st XFX 4890 BlackEdition (1GHz).

Crossfire AV : 22320p : http://service.futuremark.com/compare?3dm06=11752424
Crossfire PÅ : 28299p : http://service.futuremark.com/compare?3dm06=11750552

En ökning av ca 26%.

Visa signatur

Happy Face!

Permalänk
Medlem

Både 3dmark06 och vantage skalar fruktansvärt dåligt i crossfire så det är inget verklighetstroligt test då de flesta spel idag nästan skalar 90% med crossfire.
Kabanans score behöver du inte titta på eller bli orolig över då det bara är hans cpu som puttar upp poängen ytterligare.
Dock kan du ju snabbt se av hans test att Futuremarks test inte är ett bra sätt att kontrollera att crossfire fungerar (eller något för den delen enl. mig )

Iaf efter din klock så ser dina poäng ut att stämma, får själv 22500 nånting med min burk (se sign.)

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900