Fractal Design Define R2

Permalänk
Medlem

chassit kostade ju 650:- med student rabatt förut, tur man beställde i tid

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk

Lade till 2 xtra fläktar tänkte sätta en i botten och en till fram eftersom jag helst inte vill ta bort plattorna uppe och på sidan. Hur ska jag fördela insug och utsug på dessa fyra fläktar för att få maximal kyla?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem

Om man sätter en i botten så får man ju luftflöde mot grafikkortet och den övre borde ju bli mot cpun

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Papadi
Om man sätter en i botten så får man ju luftflöde mot grafikkortet och den övre borde ju bli mot cpun

Fläkten där uppe ska ju dock vara utblås...

Permalänk

Men om jag sätter den i botten och den nedra på framsidan som insug och den där bak och den övre på framsidan som utblås tror ni det blir bra?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kilroy
Fläkten där uppe ska ju dock vara utblås...

Jaha ja det låter ju vettigt jag som är lite nybörjare när det kommer till chassin

Permalänk
Medlem

Kommer nog själv att ha en i fronten (för hårddiskarna) och en i botten, sen den bakre och en övre som utblås. Ev. båda fläktarna i fronten.

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se
Vill du få cashback vid köp online? Klicka här och få 50kr av bonusway
Google Pixel 4a | Lenovo IdeaPad 15ARH05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
Men om jag sätter den i botten och den nedra på framsidan som insug och den där bak och den övre på framsidan som utblås tror ni det blir bra?

Nej,båda som insug blir bäst. Kommer att motverka varandra annars.

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sennebring
Nej,båda som insug blir bäst. Kommer att motverka varandra annars.

WHAT???? om alla fläktar du har blåser in så kommer de ju bli ett övertryck och knappt nåt luft kommer in..
Du bör ha lika mkt in som ut för en maximal luftgenomströmning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NeigaN
WHAT???? om alla fläktar du har blåser in så kommer de ju bli ett övertryck och knappt nåt luft kommer in..
Du bör ha lika mkt in som ut för en maximal luftgenomströmning.

Han menade nog att den ena i fronten ska också vara insug och inte utsug.
Sen så står det ingenstans att han menade 'alla' fläktar, utan bara 'båda'.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Han menade nog att den ena i fronten ska också vara insug och inte utsug.
Sen så står det ingenstans att han menade 'alla' fläktar, utan bara 'båda'.

MVH

Precis båda i fronten ska vara insug, inte en in en ut

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem

Jag tänker att båda i fronten ska vara in, den i botten ska vara in, de tre där uppe som utsug? Men den på sidoplåten, kan vara bådadera eller den blåser in va?

Edit: Jag gjorde en fin illustrativ bild i paint

http://img203.imageshack.us/img203/3138/defineluftflde.jpg

Visa signatur

Iphone 3G[s] vit 32GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Vi vill lite snabbt kommentera att de moderkort vi använt i våra tester har passat med hålet i moderkortsplåten. Vi kommer dock självklart ta till oss detta och förstora hålet till nästa revision!

Inga planer på ett fulltower chassie?

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av C4rlsson
Jag tänker att båda i fronten ska vara in, den i botten ska vara in, de tre där uppe som utsug? Men den på sidoplåten, kan vara bådadera eller den blåser in va?

Edit: Jag gjorde en fin illustrativ bild i paint

http://img203.imageshack.us/img203/3138/defineluftflde.jpg

Helt rätt, det är så man ska ha det.
(Annat än i väldigt särskilda fall)

Permalänk
Medlem

Nätagget suger luften fel!

Mitt nätagg blåser ut luften genom 2 fläktar på insidan.
Vet inte vilken sida agget ska neråt. Antingen så suger den genom botten och en från chassit, men då från den fräscha luften som bottenfläkten ska dra in. Eller 2 som suger ut den fräscha luften för tidigt. Tänkte att detta kan förstöra strömmen lite också.
Kan dock dra ner fläktarna rejält på nätagget så dom inte suger så mycket.
Tänkte blåsa in med 2 fläktar och ut med 2. Men om nätagget ska suga ut luft kanske jag borde sätta ännu en till fläkt i fronten för att blåsa in?

Permalänk

Hört att Fractal Design fläktarna är lite mesiga på att suga in så jag tror jag tar dom två i fronten och den i botten att suga in sen den där bak men bara en i taket att suga ut. Vill ha minimal ljudnivå, eller ska jag ha två i taket vet inte riktigt hut mycket mer ljud man får av att ta bort plattorna över fläktplatserna.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hört att Fractal Design fläktarna är lite mesiga på att suga in så jag tror jag tar dom två i fronten och den i botten att suga in sen den där bak men bara en i taket att suga ut. Vill ha minimal ljudnivå, eller ska jag ha två i taket vet inte riktigt hut mycket mer ljud man får av att ta bort plattorna över fläktplatserna.

Bättre att satsa på lite undertryck, skulle föreslå en fläkt fram ( nedersta ) en i botten en bak och en på ovansidan ( längst bak ) till att börja med.
Gissar att en CPU kylare av tornmodell kommer att dra en del luft genom den tomma främre fläktplatsen ( det funkar så på min p182 utan 5,25 luckor ) om den behöver.

Kommer att slinka ut en del ljud på ovansidan, men om du har en bra processorkylare och ett grafikkort som inte låter så mycket kan du nog leva med det.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anCOOL
Inga planer på ett fulltower chassie?

Tankarna finns, men det är tyvärr för tidigt att ge något klart besked kring detta i dagsläget.

Permalänk

Aja tog iallafall och köpte till 4 fläktar och sätter i alla utom sidan sen sätter jag nog fläktkontrollen som följer med chassit på dom tre främre och skruvar ner dom lite så jag får sug, läste att det var bäst om man hade många fläktar för att få ut all värme.
Ifall jag ändå ska ha en data för 12k så kändes de dumt att snåla med fläktar för 90spänn st

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Aja tog iallafall och köpte till 4 fläktar och sätter i alla utom sidan sen sätter jag nog fläktkontrollen som följer med chassit på dom tre främre och skruvar ner dom lite så jag får sug, läste att det var bäst om man hade många fläktar för att få ut all värme.
Ifall jag ändå ska ha en data för 12k så kändes de dumt att snåla med fläktar för 90spänn st

Nä, kostnaden i pengar för lite fler fläktar är i princip försumbar.
Men ljudnivå är en annan fråga.

Permalänk
Medlem

Om man ska montera 140mm fläktar i botten och i taket funkar det bra med Fractals egna 140mm? Har hört att det kan uppstå en hel del vibrationer och oljud när de monteras horisontellt. Någon som har erfarenhet eller åsikter?

Permalänk
Medlem

Snart dags! Blir helt klart den svarta för min del!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skocke
Om man ska montera 140mm fläktar i botten och i taket funkar det bra med Fractals egna 140mm? Har hört att det kan uppstå en hel del vibrationer och oljud när de monteras horisontellt. Någon som har erfarenhet eller åsikter?

Jag ställde en liknande fråga som har besvarats här

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teknocide
Jag ställde en liknande fråga som har besvarats här

Okej tack för det:) Däremot är ju inte Fractal Designs egna åsikt speciellt neutral, ingen som har egen erfarenhet av att själv provat? eller bara har en åsikt =D

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej tack för det:) Däremot är ju inte Fractal Designs egna åsikt speciellt neutral, ingen som har egen erfarenhet av att själv provat? eller bara har en åsikt =D

Jag har en 140mm FD i taket på mitt Antec 300. Hörs inge missljud eller vibrationer.
Kan inte tänka mig att det skulle vara så heller, kanske om chassit är av tunnplåt. Då kanske det skulle kunna ge vibrationer mm.

MVH

Visa signatur

Fri frakt hos Inet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Naruto
Jag har en 140mm FD i taket på mitt Antec 300. Hörs inge missljud eller vibrationer.
Kan inte tänka mig att det skulle vara så heller, kanske om chassit är av tunnplåt. Då kanske det skulle kunna ge vibrationer mm.

MVH

Awesome. Låter ju mycket bra, tack för infon. Har den hållit länge, hur länge har du haft den?

Är det någon som haft dåliga erfarenheter av en FD 140mm monterad på det viset?

Permalänk
Skäggig legend

Jävligt bra skrivet!

Tomten kanske kommer med den till jul

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Main: Ryzen 7 5700X3D - 16GB CL16 - RX 9070 - Acer X34 OLED ultrawide
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
Server:
5600G - 16GB - 24TB - Plex

Permalänk
Citat:

Awesome. Låter ju mycket bra, tack för infon. Har den hållit länge, hur länge har du haft den?

Är det någon som haft dåliga erfarenheter av en FD 140mm monterad på det viset?

Har haft problem med dom äldre men inte dom nya

Visa signatur

//Tobbe A.K.A -=[warper]=-

Permalänk
Medlem

Nu är jag supernyfiken på fläktplacering och konfiguration. Vad tror ni om att ha två FD 140mm, en i botten (insug) och en i toppen (utblås), samt två stycken 120mm framför hårddiskarna (insug). Blir detta för mycket? För lite? Ska jag ha mer utblås? Kanske en vertikalt bakom processorn. Ska processorfläkten i sådana fall blåsa uppåt mot 140mmern eller åt sidan?

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

För mkt kan det väl inte bli, kanske med tanke på ljudnivån då..
För mig personligen så är det ett riktigt dilemma när det kommer till ljud.
Jag ska köpa chassit, då det bara kostar så lite som det faktiskt gör så är det värt varenda krona.

Blir att testa, om det låter allt för mkt med enbart Noctua-fläktar på 7v så kanske man drar ner samtliga till 5v.
Låter Fractals 140mm fläktar så byter man ut dessa med.

En tyst dator är i mina öron en bra dator.