Speedfan visra hög temp i min Define R2

Permalänk
Medlem

Speedfan visra hög temp i min Define R2

Jag fick leverans av mitt Define R2 i dag.
Flyttade över mitt system från min gamla lågpris plåt burk.
Anledningen var för att få ner ljudnivån, gamla lär för jäkligt.

Satte även en 140mm fläkt i botten för lite extra insug.
Gåt fint och tyst med mina mått mätta.
Jag installerade speedfan för att kolla vad tempen vart i det nya chassit...

Den visar 75C på GPU och 75C på Core med en eldsymbol framför trots att datorn bara stått på i 15 minuter och jag inte gjort annat än läst lite på internet.

Det här kan ju inte vara bra..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

fick även mitt chassi idag jag sänkte mina temperaturer med typ 10 grader så det måste bero på något annat

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk

börja med att installera core temp eller hwmon, sen kollar du om processorkylare etc sitter som det ska, kan mycket väl ha rubbats i flytten

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem

Laddade ner core temp som visar på runt 40C.
I speefan visar så finns det två core temp på 39 och 78C..
(vad är vad i speedfan, båda heter core)

Sen så är GPU på runt 75C hela tiden, när jag spelar ligger den på lite mer typ 80C.

EDIT: Den varma core verkar vara grafikkortet med om man klickar på configure.. Verkar skumt..

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Det var väl det sweclockers konstaterade i sin recension av chassit, att gpu:ns temperaturer skjuter i höjden vid belastning? Som jag förstod det hade sweclockers endast standardfläktarna som medföljer chassit installerade, så med ytterligare fläktar, och eventuellt utbyte av de medföljande fläktarna till bättre sådana, så borde man väl få ner temperaturen en hel del?

Det är hursomhelst av just denna anledning som jag är mycket skeptisk till Fractal Design R2, och egentligen inte alls ser hypen med chassit, såvida man inte har en uppsättning komponenter som perfekt passar chassits design. Med ett såpass trångt och extremt ljudisolerat chassi är det oundvikligt att tempreaturerna påverkas kraftigt. Gör dem det så sätter ju fläktarna igång än mer, varvid oljud skapas, och hela syftet med R2:s design går i stöpet. Jag lägger mycket hellre ett par hundralappar till för att få ett långvarigt, säkert chassi.

Permalänk
Medlem

Sant..

Mina funderingar nu (eftersom jag har ett tyst och snyggt chassi) är
1. Hur mkt skada tar grafikkortet av att ligga runt 75-80 grader när man spelar ett par timmar. (fungerade utan anmärkning i går)
2. Påverkas prestandan av värmen eller är det bara att "livlängden" tar stryk?

Kommer ev. att skicka på en Zalman VF-900 vilket borde reducera temperaturen på kortet tillräklig.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

har aldrig gillar speedfan, ladda hem Hardware monitor istället. Eller Everest.

Visa signatur

Chassi Lian li PC-7A Scand v3 Processor Intel E8400 @ 3,4 Moderkort ASRock P43D Grafikkort Geforce GTX 460 Ramminne Corsair xsm2 4 GB Nätaggregat Fractal design newton 500 W Hårddisk 1 samsung 250 GB Hårddisk 2 Samsung F1 750 GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av seriegubben
Det var väl det sweclockers konstaterade i sin recension av chassit, att gpu:ns temperaturer skjuter i höjden vid belastning? Som jag förstod det hade sweclockers endast standardfläktarna som medföljer chassit installerade, så med ytterligare fläktar, och eventuellt utbyte av de medföljande fläktarna till bättre sådana, så borde man väl få ner temperaturen en hel del?

Det är hursomhelst av just denna anledning som jag är mycket skeptisk till Fractal Design R2, och egentligen inte alls ser hypen med chassit, såvida man inte har en uppsättning komponenter som perfekt passar chassits design. Med ett såpass trångt och extremt ljudisolerat chassi är det oundvikligt att tempreaturerna påverkas kraftigt. Gör dem det så sätter ju fläktarna igång än mer, varvid oljud skapas, och hela syftet med R2:s design går i stöpet. Jag lägger mycket hellre ett par hundralappar till för att få ett långvarigt, säkert chassi.

Nu finns det iofs ett antal oanvända fläktplatser i R2, så att man kan få det luftflöde man vill ha/behöver, så jag ser inte direkt någon designmiss här.
Att sedan grundkonfigurationen inte passar alla setuper är inte så konstigt och inget unikt för R2 direkt....

Däremot blir jag lite förvånad över grafikkortstemperaturen som är lite hög (om än inte nära skadliga nivåer), särskilt med tanke på 140mm-fläkten i botten av chassit som bör ge ett bra flöde av kall luft rakt mot grafikkortet.

Svenke <= Jag skulle hellre tagit Arctic Cooling Accelero Twin Turbo eller Accelero S1 rev 2 + en påmoddad 120mm fläkt istället för VF900. Kör själv Accelero S1 rev2 + Nexus 120mm (@7V) på mitt 8800GT (i stort sett samma kort som 9800GT) och tempen ligger på under 60°C i load och kortet är tyst.

Förresten, har du någon aning om vad du hade för temperaturer i ditt gamla chassi?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Cer0n> Jag ladda ner en trial version av hardware monitor som visar ungefär samma, typ 2-3 grader mindre.

Wrong target> Ja, jag tänkte att 140mm fläkten i botten skulle ge en bra boost till grafikkortskylningen.
(Jag har dubbel kollat så att den suger in och inte blåser ut )
Ang. Arctic Cooling.. Är den lika enkel att monter som VF900? Hade en sån på mitt förra kort nämligen.
Arctic Cooling är till och med lite billigare om jag inte miss minner mig..

Temperaturen i mitt gamla chassi låg runt 60 grader som mest.
Det var ett sånt där billigt enturion chassi som komplett sålde förut, hade en 120mm fram och en i sidan som sög in och en 120mm bak som blåste ut.
Kommer inte ihåg vad som var standard men jag tryckte dit någon extra vill jag minnas.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Att ha en GPU som ligger på 75*C+ hela tiden lär ju avsevärt förkorta dess livslängd även om de är specade för att klara ~100*C.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SAiKoU
Att ha en GPU som ligger på 75*C+ hela tiden lär ju avsevärt förkorta dess livslängd även om de är specade för att klara ~100*C.

Låter mindre troligt tycker jag. Mitt gamla X1950XT tex hade en loadtemp på 90-95, och nuvarande kort når upp till ca 80-82 grader som mest. Och fläkten varvar aldrig högre upp än till ~46% heller trots att den använder den automatiska fläktstyrningen, med andra ord kortet körs såsom det var tänkt att köras från fabrik. Iofs så har TS ett 9800GT som är en helt annan arkitektur men ändå. Mera info HÄR

Visa signatur

FT02B • HX620W • P5E Deluxe @ PL11 • Yorkfield Q9450 C1 lappad @ 440x7,5 = 3,3GHz @ 1,380V w/ NH-D14 • 2x2 + 2x1 GB DDR2 @ 880MHz 5-5-5-18 • Palit 55nm GTX260 Sonic • Xonar DX • 36GB Raptor • 3TB Caviar Green • U2713HM • W7 x64 • Ikari Laser • Sidewinder X6

Permalänk
Medlem

Jag har beställt en Arctic Cooling Accelero Twin Turbo och väntar leverans.
Borde får tempen en bit.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk

Mitt 5870 går aldrig över 70 grader, och nu kör jag bara med en extra Noctuafläkt i fronten som är ställd till runt 800rpm...

Idle ligger grafikkortet på strax under 40 grader. Processorkärnorna ligger på ~30 grader idle och ~40 grader efter nån timmes spelande.

Permalänk
Medlem

Gick från ett skrikande 9800GT med orginal fläkt och en temp runt 90C vid spel när det som var som värst och 80C när jag öppnade chassit TILL en nästan tyst dator med en spel temp runt ca 60C.

Tack för tipset.
Ska "stressa" kortet lite nu och se vad tempen toppar på.

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem

Att koppla in en fläkt med lite högre varv i sidan kanske vart bra.

Permalänk
Medlem

Fan, har spelat rejält nu och trots att tempen såg så bra ut så rusa den efter en stunds spelande..

Börjar bli OT som fan nu så jag gjorde en ny tråd...

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

| MB: ROG STRIX B450-F |
| CPU: AMD Ryzen 7 3700X 3.6 GHz -> Noctua NH-U12S
| GPU: MSI GeForce RTX 2060 6GB VENTUS OC
| RAM: Corsair 16GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance | PSU: Seasonic Focus GX 650 650W
| Chassi: Phanteks Eclipse P400A |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cer0n
har aldrig gillar speedfan, ladda hem Hardware monitor istället. Eller Everest.

Hardware monitor visade fel temps på min processor med 20 grader... Själva programmet var bra men det buggade för mig =/

Visa signatur

Intel core i5 750 @ 3.0Ghz | 4GB Corsair DOMINATOR @1600Mhz | ATi PowerColor HD5870 PCS+ 1GB | Corsair PS 750W HX | SSD - Intel 320 160GB
Canon EOS 450D + 18-55/3,5-5,6 + Canon EF 50/1,8 II