Varför är alla så besatta av dåliga HDR-bilder?

Permalänk

Varför är alla så besatta av dåliga HDR-bilder?

Satt och sökte lite på Flickr och såg en tumnagel där jag direkt tänkte "herregud vad är det med alla dessa skitdåliga HDR-bilder?". Vet inte varför jag inte kunde låta bli att kolla noggrannare på den så jag klickade på den och jag blev helt paff när jag såg alla kommentarer och inbjudningar till grupper och utmärkelser etc...

Bild

Alltså, jag har sett en hel del riktigt riktigt snygga HDR-bilder, men vad är det med alla skitbilder och allt folk som tycker det är så bra bara för att bilderna är slaktade i Photomatix?

Jag vet inte om jag sett dålig kritik på en enda HDR-bild på Flickr, drar man ordentligt i spakarna i Photomatix så kommer det en hel drös med folk och kastar beröm över en... wtf?

Visa signatur

Nikon D90, Nikon D7000, SB-600, 2xYN-460, Nikkor 18-105mm/3.5-5.6 VR, Nikkor 35mm/1.8, Nikkor 50mm/1.8D, Tamron 70-200/2.8, Tokina 11-16/2.8, Nikon 85/3.5 Macro
Flickr

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den var nice

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | Aorus Xtreme WB 3080 | Samsung 970 EVO Plus | Corsair HX1000i | Windows 10

Permalänk
Medlem

Håller med dig! Verkligen ingen vacker bild...

Permalänk
Medlem

Jag har noll kunskap om fotografering etc. men han som inte kan ta ett kort utan behöva editera det, tycker jag inte bör ha en kamera. I så fall kan han lika gärna börja animera film eller vad som helst.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Hedersmedlem

Allt som ser ut som konst är finkultur heter det...Det senaste är att få bilderna att se tecknde ut redan från kameran så vänta bara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk

Tycker det fanns någon enstaka naturbild som var nice resten var skit. De som var nice dock var bilderna på bilar etc

Permalänk
Medlem

Håller med, inte bra!

Permalänk

Den bilden gör mig illamående.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharkfin
Jag har noll kunskap om fotografering etc. men han som inte kan ta ett kort utan behöva editera det, tycker jag inte bör ha en kamera. I så fall kan han lika gärna börja animera film eller vad som helst.

Men det är OK att uttala sig om något man inte kan ett jota om?

Är det verkligen så svårt att tänka i större banor? Bildmanipulation behöver inte uteslutande handla om att kompensera sitt tillkortakommande som fotograf, utan kan vara ytterligare ett konstnärligt uttrycksmedel.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Citat:

Du ska nog inte uttala dig så mycket om fotografering

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Men det är OK att uttala sig om något man inte kan ett jota om?

Är det verkligen så svårt att tänka i större banor? Bildmanipulation behöver inte uteslutande handla om att kompensera sitt tillkortakommande som fotograf, utan kan vara ytterligare ett konstnärligt uttrycksmedel.

Ytterligare uttrycksmedel? Okej svartvita effekter etc. men till 99% är det kompensation. En konstnär tar kortet och drar fram penseln. Photoshop etc. (med risk för att få en hög arga pm) är för överambitiösa töntar som tycker om att släta ut verkligheten. Tryckfrihetsförordningen ftw.

Vet inte hur dina ögon fungerar men jag kan inte fokusera på allting på ett foto på en gång resten hamnar i det perifera synfältet, HDR-bilder blir bara konfunderande och ofta alldeles för ljusa.

Visa signatur

Antec P182 | Asus P5Q Deluxe | Intel e8400 @ 4GHz | Tuniq Tower 120 | EVGA 9800 GTX OC | 4GB Crucial Ballistix DDR2 8500 OC | Corsair TX750W | Samsung 660GB Sata 2 @ 7200rpm | BenQ 21.5" E2200HD | Razer Tarantula | Razer Deathadder | Razer Mantis Speed.

Permalänk
Medlem

Just bilden du länkar till är väl kanske inte värsta exemplet jag sett, men jag kan inte annat än att hålla med. Jag använder HDR i olika former, allt från att två exponeringar med en graduerad lagermask i photoshop till photomatix eller motsv. lite då och då, men strävar alltid efter att få det att se naturligt ut.

Jag låter dock bli att uppröras allt för mycket över olika saker som jag själv inte riktigt förstår mig på. En annan sån grej är att ha med solen i bilden som självändamål. I fototråden så applåderas bilder automatiskt för att solen är med i bild. Har man sedan dragit lite i curves så att den ser ut som ett bleknat färgfoto (papperskopia) eller liknande så blir det jubel och stående ovationer...
En och annan av dedär bilderna är bra och någon enstaka är riktigt bra, men de blir inte automatiskt bra bara för att solen är med i bild och att man lekt lite med curves.

Sen är det säkert många som suckar åt landskapsbilder och liknande, som mina tex, och tycker "Boooring!" och förstår sig inte alls på detdär.

Sharkfin:
Själva fotograferandet är bara ett steg i processen på väg mot en färdig bild. Faktum är att med en digital kamera så sker det alltid en form av "framkallning", precis som när man fotar med negativ färgfilm. När man använder film påverkar man resultatet beroende på vilken film man väljer, hur lång tid man framkallar själva filmen, vilket papper man väljer, hur lång exponering man gör på pappret osv osv. Varför skulle man inte ta kontroll över detta för att uttrycka sin konstnärlighet? Samma sak gäller det digitala, det är bara att man har skippat förstoringsapparaten och kemikalierna och flyttat in i photoshop istället. Den "renaste" formen av foto torde vara dia, men även här påverkar man med val av film och hur framkallningen av filmen sker. Därmed inte sagt att vem som helst kan fota och sedan göra underverk i efterhand. Man måste se till att ha ett så bra utgångsmaterial som möjligt från början, för att sedan ha så stor möjlighet/frihet som möjligt att nå det resultat man är ute efter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dumbo

Jag förstår vad du menar och håller delvis med, mötas på halva vägen? Jag kan bara störa mig en del på stereotypen kanske (sorry) men det är så j*vla inne att rata alla andra och säga att "den bilden är värdelös och den är värdelös", precis som om alla vore kickass på att fotografera.

Fotografering är självklart en process, där inte själva tryck-på-knappen-på-kameran är hela grejen. Jag är bara trött på många som lägger lager på lager, suddar ut detaljer och försöker att få allt att se så homogent ut. Men att fota ögonblicket sätter jag stort värde i och att fånga känslan. Men om man editerar kortet editerar man känslan, det blir inte äkta på något sätt.

Jag har själv planer på att köpa mig en kamera och börjar precis snappa upp ett och annat men du verkar veta vad du snackar om till skillnad från många andra. Har du några bilder man kan kolla in?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, jag har massor med bilder, av lite varierande kvalitet.

http://motljus.no-ip.org/gallery/

Ursäkta "röran", jag håller på och "bygger om" lite med kategorier och så...

Själv är jag normalt sett ganska sparsam med editerandet och gör mestadels lite små justeringar av kontrast/färgmättnad och så, och nån gång ibland använder jag HDR (HDR är ju en metod för att jobba runt kameran tekniska tillkortakommanden eg) eller lägger på lite vinjettering. Jag ser dock, även om jag själv är ganska sparsam med editerandet, det inte som något fel att använda de medel man behöver för att nå det resultat man vill åt.
För att ta ett exempel på en ganska mycket (skulle jag tro) editerad bild som jag tycker är skitcool/bra.
http://www.dpreview.com/challenges/Entry.aspx?ID=118159&View=...

Sedan kan man ju "förvanska" verkligheten ganska bra vid själva fotograferingsögonblicket åxå...
Tar en av mina egna bilder som exempel på det (enbart konverterad till svartvitt i efterhand):
http://motljus.no-ip.org/bilder/IR_BW_fotosidan.jpg

Sen vet jag inte om vi ska ta diskussionen längre, eller om vi ska hålla oss till enbart HDR och dess vara eller icke vara.

Permalänk
Medlem

ja man kan bli trött på folk som pratar om HDR o så är det heeeelt förvränga färger mm..

hdr är för att få bilden jämn bara..tex så skuggorna är en del upplättade och att du får med himlen och marken lika exponerade..inget överexp elr underexpo...bara lagom..så det ser verkligt ut..som du såg bilden med egna ögon..många tar i som bara f*n i spakarna o kallar det sen hdr..då har man ju inte förstått vad man håller på med..

Visa signatur

i have a dream...whats your dream?...my dream is to have a dream...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Med tanke på att det man får ut ur kameran i stort sett är ett "negativ" som måste "framkallas" så går det egentligen inte att få en bild rakt ut ur kameran.. om man inte nöjer sig med de parametrar och inställningarna som kameratillverkaren tycker ger bra bilder. Även om de går att påverka, varför göra det i kameran när man kan göra det i lugn och ro hemma när bilden väl är tagen?

En raw-fil från vilken kamera som helst är inte klar förrän den gått igenom konvertering till mer användbara format (jpg) och i den konverteringen så kan man påverka väldigt mycket hur bilden ska se ut. Den process man går igenom är inte helt olika framkallningen av negativ film, varesig det är svartvit eller färgfilm.

Följdfråga:
När du skriver en text, ändrar du den i efterhand?

EDIT:
Om det syns tydligt att det är HDR ser det oftast ganska illa ut.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Citat:

Fotografering är självklart en process, där inte själva tryck-på-knappen-på-kameran är hela grejen. Jag är bara trött på många som lägger lager på lager, suddar ut detaljer och försöker att få allt att se så homogent ut. Men att fota ögonblicket sätter jag stort värde i och att fånga känslan. Men om man editerar kortet editerar man känslan, det blir inte äkta på något sätt.

Du har nog inte fattat hur det fungerar helt enkelt. Det går inte att ta en bild utan att editera den, varesig du gör det direkt i kameran, när du drar in bilden i datorn, eller när du framkallar din analoga bild.

Om du nu får för dig att köpa en riktig kamera så kommer du (förhoppningsvis) att fota i raw, då kommer du också märka att editering är en naturlig del i processen att ta bilder. Du kommer också att märka att editering snarare hjälper dig att fånga den rätta känslan, så som det faktiskt kändes när man tog bilden, snarare än tvärtom.

"Photoshop etc. är för överambitiösa töntar som tycker om att släta ut verkligheten."

^^ Kanske lär du dig också att Photoshop är ett ganska stort och omfattande program, vi får se

==========

Ang. HDR och Tonemapping - Lagom är bäst - Man får lära sig vad det är och vad det handlar om, vad HDR handlar om är ju att kunna se fler stops av ljus än vad kamerans sensor klarar av att registrera, så använder man det rätt kan man ju få en mer naturtrogen bild mha HDR än utan, men man får ju ha vett att hantera det på rätt sätt också.

Här är en bild jag tog för ett tag sen, och tack vare HDR lyckades jag fånga det mer som ögat uppfattade ögonblicket än vad kameran klarade av med bara en exponering, jag fick med både vattnet och de starka ljusen - vilket inte hade gått med bara en exponering

Permalänk
Medlem

http://www.flickr.com/photos/keen_eddie/3599980867/

Den bilden är ganska förstörd men folk runkar till den ändå, helt otroligt

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/1570949.htm

här har killen använt hdr funktionen på HELT rätt sätt..vissa av er säger säkert..men det syns ju inte..neh precis det ska inte synas..ska kännas som en vanlig bild..för det var nog sådär hans ögon uppfattade bilden innan han tog den..men kameran ville kanske tex inte ta med himlen utan att bli överexp. osv..detta är riktigt hdr..inte överdriven tonemapping men löjliga färger mm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

För de som använder lightroom så kan ni använda detta tilläg. Ger väldigt neutrala bilder, vissa säger att det blir för neutralt. Men med lite efterarbete i photoshop så blir det bra

http://www.photographers-toolbox.com/products/lrenfuse.php

Permalänk
Medlem

När man förstår sig på de dynamiska begränsningarna digitala sensorer har blir man helt enkelt mer glad, eller "upphetsad", när man ser en bild som inte har dessa begränsningar... Så vitt jag förstår är HDR en metod till för att utöka dynamikomfånget hos den tagna bilden. För att sedan den slutliga bilden skall förmedla en viss känsla plockas den konstnärliga talangen fram. Och vad som i detta fallet är bra eller dåligt är ju i högsta grad subjektivt. Men ofta verkar i alla fall bilderna inte bli så naturtrogna...

Permalänk
Medlem

HDR bilder behöver inte vara överdrivna. Detta är en 5 bilders komposition.

Permalänk
Medlem

Tack för bra svar, vi får se. Sorry om jag aggade på någon var inte direkt meningen. Killen precis över mig bevisar närmast att det finns bra HDR-bilder också

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ja det finns tre typer av folk inom hdr.

1. som tex HenrikM här..som gör riktig hdr..som förstått inebörden
2. dom som förstått inebörden men bara älskar att dra i spakarna endå
3. och sen är det dom som tror att det som är överdrivet rejält är riktig hdr o inte har förstått innebörden av hdr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bjohansson
http://img186.imageshack.us/img186/9452/eriksberg2.jpg

Fyfan du! Den bilden var något av de coolaste jag har sett! Riktigt vacker! Finns det fler liknande att finna?

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk

http://hacked.free-bsd.org/~larsson/bilen/host09/2.jpg

Vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag tycker inte om dessa HDR bilder, en volvoraggare som tror sig kan ta HDR bilder iaf.

Känns ju mest förstört ut

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-
http://hacked.free-bsd.org/~larsson/bilen/host09/2.jpg

Vet inte om man ska skratta eller gråta. Jag tycker inte om dessa HDR bilder, en volvoraggare som tror sig kan ta HDR bilder iaf.

Känns ju mest förstört ut

Jag kan noll om fotografering, men den bilden gjorde mig nästan fysiskt illamående. Vet inte varför, men det är något med den som är direkt avstötande för mig.

Visa signatur

DFI LanpartyUT nF4 Ultra-D (OCZ Tony's 704-2BTa BIOS) [color="blue"]|[/color] AMD Athlon64 San Diego 3700+ (KAB2E 0551) @ 285x10 (1.472V by CPU-Z) [color="blue"]|[/color] Kingston 2*512 PC3200 HyperX BH5 @ 2-2-2-10 1T (237.5MHz) [color="blue"]|[/color] POV nVidia GeForce 6800 GS (Core: 500 - Mem: 1230) [color="blue"]|[/color] Fortron/Source 550W (FSP550-60PLN) [color="blue"]|[/color] Antec Sonata Lifestyle Piano [color="blue"]|[/color] 3DMark2001 SE: 29481

Permalänk

känns som att HDR kommer bli något fjanteri likt abstraktamålningar (5årings nivår värda 50miljoner) dvs ren skit i folks ögon

Visa signatur

I am Extrazz.