Permalänk
Medlem

DDR3-1333 vs 1600 MHz

Hej
jag beställde en dator idag på Komplett via telefon
När vi kom till vilka minnen som han tyckte passade bäst ihop med processorn en i5-750, så ville jag först köpa 1600 MHz, men då sa han att det är bättre med 1333, är det riktigt detta, priset va ju i stort sett samma runt 1000 spänn för 4 Gb.

Jag klistrar in vad jag skrev i en annan tråd som jag startade för några dar sen

"Det blev ett i5 750 system
Intel Core i5 Quad Processor i5-750
2,66GHz, Socket LGA1156, 8MB, Boxed m/fläkt
Sedan så blev det ett DX11 kort HIS Radeon HD 5750 1GB GDDR5
PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, DisplayPort, HDCP

Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9,
Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3
, han sa på komplett att 1600 minnen va inte riktigt kompatibla med processorn!!, fast moderkortet hade stöd för 1600

Corsair TX 650W PSU
Gigabyte GA-P55-UD3, P55, Socket-1156
Cooler Master Gladiator 600 Midi Tower
De duger för mina behov tror ja
plus lite mer som man behöver för ett bygge, två extra fläktar 120 mm"

Nu undrar jag vad som stämmer, skulle jag kanske köpt 1600?
Han snackade om att det skulle bli "lättare" att bygga ihop datorn med 1333MHz !!!!
Skam vet, kanske någon här kan hjälpa till med att förklara detta.

Det står i specen till moderkortet att:
"Stöder Ram Integrity Check Icke ECC

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

i5 kör mycket riktigt minnena på 1333 som default. För att få högre måste man överklocka dom, därav att de som vill köra OC vill ha snabbare minnen. Kolla på Gigabytes hemsida på din modell av mobo så finns det en liste med certifierade minnen

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

låter som om han inte tycker att man ska konfigurera bios.. tar väll säkert 2 min extra att göra...
ska du köra minnena i 1333 så är det ju så låga latencies som möjligt man vill åt och då kanske 1333an vinner. men ställer du in bios på 1600 så blir de ju iaf en pytteliten prestandavinst med de snabba

Visa signatur

xfx780i, e8500, corsair 650w, 4gb 6400 corsair, 2xleadtek9600gt extreme, vista 64, x-fi extrememusic. 17222 3dmark06 @3,8ghz (för länge sen)

Permalänk
Medlem

Det står i specen till moderkortet att:
"Stöder Ram Integrity Check Icke ECC
Vad betyder det?

Antag att jag byter processor om nått drygt år till en i7, kommer det att vara bättre med 1600 miinne till den?

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Keeper of the Bamse

Köp 1600mhz-minnen istället, snabbare är alltid bättre

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

varför i gehenas avgrunder skulle ett slöare minne vara lättare att installera ?? alla intels " i " processorer klarar vilka som helst hastigheter som går att köpa bland ddr3 minnen idag ! allt annat är skitsnack ! Däremot kan moderkort vara kinkiga med vissa fabrikat som inte finns på deras lista över rekomenderade minnen... men det är sällan det är ett problem för alla stödjer i stort sett allt.
Ditt mobo ställer inn startbara frekvenser vid start, sedan ändrar du till riktig frekvens och volt själv busenkelt om det inte finns fördefinerade profiler för dina minnen, vilket det till 99% säkerhet gör !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Printscreen
Köp 1600mhz-minnen istället, snabbare är alltid bättre

Hej
Ja de va min tanke oxå
Ja har planer på att uppgradera processorn om nåt år eller så,tänkte på en i7_870 om dom gått ner skapligt i pris, lite väl dyr i dag.
Skulle jag få mer användning för 1600 minnen då
På eran egen testsida så står det att båda processorerna bara stödjer 1333 MHz

Test-sweclockers
denna sida

Man får ju ingen Hyperthreading på i5, är det nått man har nytta av?

Hur skall ja göra, ja har ju beställt 1333, men kan nog få byta dom mot 1600 eftersom det var försäljaren som sa detta om att 1333 var bättre!!!
En liten prisskillnad blir det, ett par hundra dyrare...

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

Byt du mot de bättre specade minnena. I5 kör mycket riktig på 1333 och vill du utnyttja att du har snabbare minnen måste du själv ställa in detta i bios men du har ju ett helt forum här som gärna hjälper dig med detta

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Medlem

Beror på om du tänker överklocka något? Men ska du överklocka så rekomenderar jag iaf dig att inte köpa Value ram.
Men är där ingen prisskillnad mellan 1333 och 1600 så finns där ingen anledning att köpa 1333 mhz minnena (orkar inte kolla).

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D @ 5,0ghz | Custom H2O Loop | TUF GAMING X670E-PLUS | 32GB Corsair @ 3000mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk

Ta 1600 det är bättre helt enkelt Dock får spänningen på minnena inte vara högre än 1.65 volt!

Visa signatur

Balle