Min processor går upp i 112c när jag spelar!

Permalänk
Medlem

Min processor går upp i 112c när jag spelar!

Tja
Min processor går upp i ca100c när jag spelar vet ej varför :S
Jag har artic silver 5 kyl pasta så den ska vara bra, köpte den igår.
Köpte nytt nätagg idag för det gamla sprängdes när jag spelade heroes of newerth.

Är mycket tacksam för snabba svar.

Permalänk

Det du ska skriva ner är vad har du för processor, vad har du för CPU-kylare, vad har du för chassi?

Har du kollat så att din kylare sitter på ordentligt? Har du kollat så CPU-fläkten är igång. Eftersom vi inte vet vad du har för kylare så är det svårt att veta ifall det är pushpin eller annan fästanordning.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

CPU typ DualCore Intel Core 2 Duo E8400, 3000 MHz (9 x 333)
heter min CPu då, kylaren är den som följde med och är nästan likadan som http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=437404
Chassit är "Nzxt hush".

Tack så jätte mycket för ett snabbt svar

Permalänk
Hedersmedlem

Vad var det för nätagg du hade innan som du lyckades SPRÄNGA med bara lite HoN? Och vad bytte du ut det mot?
Brukade processorn nå såna temperaturer innan "olyckan", eller är det bara nu efter den?
Kolla som mortifer666 skriver så att kylaren sitter emot processorn stadigt och fint, ska inte gå att rubba utan visst våld. Kolla även med sidan öppen att fläkten går igång.
Hur mycket kylpasta hade du på? Ett för tjockt lager kylpasta kan isolera värmen mer än det leder den, det ska vara tunt!
Försäkra dig även om att du inte råkat kleta runtom med, Arctic Silver leder nämligen ström.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem

Jag kan ha lite för mycket kylpasta ska tästa att ta av en del nu.
Kylaren sitter stenhårt fast emot CPUn så det är lungt.
När den sprängdes så var tempen 110c och det gamla var ett 470watt.
Det nya heter ATX POWER SUPPLY och är 500watt.

Grymt gött med snabba svar. Keep it up !

Permalänk
Medlem

kylpasta i storlek som ett riskorn (basmanti?) ungefär

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obliw
Jag kan ha lite för mycket kylpasta ska tästa att ta av en del nu.
Kylaren sitter stenhårt fast emot CPUn så det är lungt.
När den sprängdes så var tempen 110c och det gamla var ett 470watt.
Det nya heter ATX POWER SUPPLY och är 500watt.

Grymt gött med snabba svar. Keep it up !

Helst ska du INTE bara ta av en del och lämna en del, tar man bort fläkten bör man göra rent och byta pasta helt, speciellt med en så trög och klibbig pasta som AS5 är. Om man bara lyfter upp den och trycker dit den igen så kan det bli ganska ojämn tjocklek och framförallt luftbubblor. Prova kolla på avtrycket som blir både på processor och kylare när du lyft upp den så ser du nog hur jag menar.
Att göra som Jdad skriver är bäst, då pastan liksom trycks ut när man trycker dit kylaren och blir väldigt jämntjock utan luftbubblor.
Då går det dessutom åt mindre kylpasta vilket gör att den räcker längre.

Och angående agget, det var mer märket jag undrade över.
När man köper nätagg kan det vara värt att betala lite extra för märkets skull.
Märken som Corsair, Cougar, Antec, Zalman m.fl. brukar hålla hög kvalitet och har bra garantier.
Köper man ett noname-agg så riskerar man just att det smäller, och har man då otur så kan det skicka som en fet strömpuls som skadar resten av systemet med. Dom billiga aggen brukar dessutom ha väldigt ostabil spänning, vilket också sliter på komponenterna mer. Så överväg gärna ett bättre agg, t.ex. ett Corsair VX 450W vilket jag tror skulle klara driva din dator utmärkt sålänge du inte har mer än ett grafikkort och tonvis med hårddiskar o.dyl.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Helst ska du INTE bara ta av en del och lämna en del, tar man bort fläkten bör man göra rent och byta pasta helt, speciellt med en så trög och klibbig pasta som AS5 är. Om man bara lyfter upp den och trycker dit den igen så kan det bli ganska ojämn tjocklek och framförallt luftbubblor. Prova kolla på avtrycket som blir både på processor och kylare när du lyft upp den så ser du nog hur jag menar.
Att göra som Jdad skriver är bäst, då pastan liksom trycks ut när man trycker dit kylaren och blir väldigt jämntjock utan luftbubblor.
Då går det dessutom åt mindre kylpasta vilket gör att den räcker längre.

Märken som Corsair, Cougar, Antec, Zalman m.fl. brukar hålla hög kvalitet och har bra garantier.
Köper man ett noname-agg så riskerar man just att det smäller, och har man då otur så kan det skicka som en fet strömpuls som skadar resten av systemet med. Dom billiga aggen brukar dessutom ha väldigt ostabil spänning, vilket också sliter på komponenterna mer. Så överväg gärna ett bättre agg, t.ex. ett Corsair VX 450W vilket jag tror skulle klara driva din dator utmärkt sålänge du inte har mer än ett grafikkort och tonvis med hårddiskar o.dyl.

ligger mkt i det du säger men Zalman har egentligen inget bra rykte inom nätagg..
trådskaparen: gör om gör rätt.
rengör och lägg på nytt tunt lager med pasta. (ca 1mm max) när du fäster processorn så se till att den spänns på och sitter ordentligt.. testa dra ganska hårt i den om du är osäker.

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
ligger mkt i det du säger men Zalman har egentligen inget bra rykte inom nätagg..
trådskaparen: gör om gör rätt.
rengör och lägg på nytt tunt lager med pasta. (ca 1mm max) när du fäster processorn så se till att den spänns på och sitter ordentligt.. testa dra ganska hårt i den om du är osäker.

zalman gör då bra kvalitets nätagg. i klass med Corsair och div tillverkare

Visa signatur

Intel Core i7 5820K @3.7ghz | 16GB Corsair LPX 3000mhz DDR4 | ASUS GeForce RTX 2060 DUAL EVO Advanced | Kingston A1000 480GB M.2 | Phanteks P300 | EVGA Supernova 650w | Asus X99-A | Aerocool Pulse L240 F |

Permalänk

Om du vet lite om datorer testa att höja volten lite :P, brukar kunna kyla processorn bättre. Själv har man ju ingen kylpasta och Zalman Fatal1ty CPU fläkt.

Ligger stabilt på 35 grader idle överclockad som attans. och 60 i spel. Det är en core 2 duo 1.86 E6320, som är överclockad te 3.6ghz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CebitZero
Om du vet lite om datorer testa att höja volten lite :P, brukar kunna kyla processorn bättre. Själv har man ju ingen kylpasta och Zalman Fatal1ty CPU fläkt.

Ligger stabilt på 35 grader idle överclockad som attans. och 60 i spel. Det är en core 2 duo 1.86 E6320, som är överclockad te 3.6ghz.

Är du inte frisk idag ?

Visa signatur

Main
AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | MSI GeForce RTX 4080 Super 16G VENTUS 3X OC | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"

Htpc / server
Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem

Tänk på som någon nämde tidigare att kolla om fläkten på kylaren fungerar(du verkar inte ha svarat på det så jag antar att du inte har gjort det) du kan även kolla om tillexempel system eller GPU temperaturen också är onormalt hög.
Sen bör du också plocka bort processorn och kolla efter defekter på moderkort och processor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

100 grader Celsius är varken bra eller normalt, montera om kylaren, kolla spänningen i BIOS. Får du fortfarande hög temp: byt kylare.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maho
Är du inte frisk idag ?

Bara överclocks kåt :P, hade ingen kylpasta när jag satte på denna fläkten för två år sen, men den har ju funkat prima inga problem alls, processorn ligger på 1.3v vilket sänkte värmen när jag overclockade den så högt.

Men som sagt ifall du har överclockat testa höja volten lite Brukar hjälpa te att kyla.

Permalänk

Är det inte omöjligt att få så höga temps?
Antingen throttlar processorn ner såpass mycket att temperaturen sjunker till strax under throttle-gränsen, eller om den inte lyckas throttla så mycket så lär man ju få bluescreen?
Samt processorn lär dö ganska snabbt, (inom några dagar eller nån vecka max).

Permalänk
Citat:

Men som sagt ifall du har överclockat testa höja volten lite Brukar hjälpa te att kyla.

Har du rökt på eller är du bara mentalt förvirrad för tillfället?
Sluta genast med att ge "råd" till trådskaparen, kom tillbaks efter att du har kvicknat till från ruset/kommit tillbaks från mentalsjukhuset alternativt efter några år när du har pluggat på lite mer om datorer och överklockning. kthxbai

Permalänk
Medlem
Citat:

Är du helt dum eller att ens ge någon ett råd om att höja vcoren när personen redan har extrema överhettningsproblem väx upp....

Visa signatur

workstation q9450 2.66ghz asus p5q deluxe 2x2gig dominator pc8500 ati1950pro

Permalänk

Det hjälpte mig att höja VCoren när jag hade överhettnings problem. Låg på 75 grader i intel burn test, sedan höjde jag den lite te 1.35v eller nått så släppte problemet med värmen. Och den drog ner te 60 när man körde testet som max.

Ta loss allt och blås rent me burk luft, kan hjälpa också.

Permalänk
Medlem

Haha bästa jag läst på länge.

Citat:

Det hjälpte mig att höja VCoren när jag hade överhettnings problem. Låg på 75 grader i intel burn test, sedan höjde jag den lite te 1.35v eller nått så släppte problemet med värmen. Och den drog ner te 60 när man körde testet som max.

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

Ha ha ha !!

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Har du rökt på eller är du bara mentalt förvirrad för tillfället?
Sluta genast med att ge "råd" till trådskaparen, kom tillbaks efter att du har kvicknat till från ruset/kommit tillbaks från mentalsjukhuset alternativt efter några år när du har pluggat på lite mer om datorer och överklockning. kthxbai

+1 :D:up:

Citat:

Troligtvis ett TROLL som vill att OP ska bränna sin processor :mad::down:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
Köper man ett noname-agg så riskerar man just att det smäller, och har man då otur så kan det skicka som en fet strömpuls som skadar resten av systemet med. Dom billiga aggen brukar dessutom ha väldigt ostabil spänning, vilket också sliter på komponenterna mer.

Det är sant, skitagg ska slängas! Dock tillhör Antec och Zalman till de sämre nätaggen som duger mest till att surfning och sånt (Cougar är lite mitt emellan) Ska man ha kvalité så ska det vara Corsair :D:up:

Visa signatur

Balle

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Är det inte omöjligt att få så höga temps?
Antingen throttlar processorn ner såpass mycket att temperaturen sjunker till strax under throttle-gränsen, eller om den inte lyckas throttla så mycket så lär man ju få bluescreen?
Samt processorn lär dö ganska snabbt, (inom några dagar eller nån vecka max).

Funkar inte kylningen så producerar CPUn fortfarande värme trots halverad multipel.
Även möjligt att det är avstängt i BIOS.

Bluescreen uppstår bara när CPUn gör fel.
Nä, en CPU vid ca 100grader kan hålla i flera år men den slits och risken är större att den rasar plötsligt. Tror att de är testade upp till en 130-140grader innan de dör. Men eftersom sensorn inte alltid sitter på det varmaste stället så kan 100grader avläst vara mycket varmare i verkligheten. (felaktig sensor kan också då vara mycket felvisande.)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Jag har inte varit inne här på ett tag srry för det men det beror på att problemet är kirrat Jag Märker dock att jag borde ha kollat här för ajg köpte ett no name agg för 499kr och det värkar ju inte vara för bra gjort av mig :S
SÅ här löste jag problemet:
Jag tog loss fläkten tog bort all kylpasta och gjorde det samma med CPUn och sedan så la jag på ett ris korn kylpasta och nu håller den 60c vid spel

Btw bara undrar är det värt att lägga ner ca 600kr till för ett bra nätagg eller klarar jag mig med mitt nuvarande ? ( Är rätt sugen på ett headset/grafikkort)

Tack för alla goa svar!! God Jul!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av obliw
Jag har inte varit inne här på ett tag srry för det men det beror på att problemet är kirrat Jag Märker dock att jag borde ha kollat här för ajg köpte ett no name agg för 499kr och det värkar ju inte vara för bra gjort av mig :S
SÅ här löste jag problemet:
Jag tog loss fläkten tog bort all kylpasta och gjorde det samma med CPUn och sedan så la jag på ett ris korn kylpasta och nu håller den 60c vid spel

Btw bara undrar är det värt att lägga ner ca 600kr till för ett bra nätagg eller klarar jag mig med mitt nuvarande ? ( Är rätt sugen på ett headset/grafikkort)

Tack för alla goa svar!! God Jul!

Gött att det var ett så simpelt problem och inget svårare! Och ja, har du lite pengar över så vore ett nytt nätagg bra, headset kanske kan vänta en liten stund?

Kör på ett CX400 eller VX450, själv skulle jag valt VX450 utav dom två då den har två år längre garanti (totalt 5 år) vilket bara det är värt den extra hundringen det kostar.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben
Det är sant, skitagg ska slängas! Dock tillhör Antec och Zalman till de sämre nätaggen som duger mest till att surfning och sånt (Cougar är lite mitt emellan) Ska man ha kvalité så ska det vara Corsair :D:up:

Eftersom både Corsair och Antec har Seasonic som tillverkare av sina nätagg nuförtiden, så kan du ju själv räkna ut vilken kvalitet dessa två tillverkare har?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ultra är också ett alternativ. De tillverkar mycket bra agg men dem är inte alltid prisvärda.

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TeKGubben

Hmmm, nu kan du inte vara direkt uppdaterad och dessutom bör du nyansera dig lite mer och inte döma ut ett helt märke pga problem med någon serie.

I antecs fall, så hade de för ett antal år sedan (måste varit en 5-6 år sedan) problem med en serie. Det var SmartPower-serien, som de provade en ny tillverkare av billiga kondensatorer till (Fuhjyyu). Detta visade sig inte vara speciellt smart, då en i grunden sund konstruktion från CWT fallerade när kondensatorerna gick sönder i förtid (även de äldre truepoweraggregaten hade Fuhjyyu-kondingar, men de gick inte sönder riktigt lika snabbt).

Numera har Antec skärpt upp sig betänkligt. Deras basic-serie tillverkas av FSP om jag inte missminner mig och de är budget, men bra sådan.
Earthwatts-serien (förutom de senare som tillverkas av Delta) och Truepower New tillverkas av Seasonic. Bra mellanklassaggregat. Om man sedan tittar på deras flaggskepp Signature-serien, så lär du inte hitta en enda negativ recension, då de aggregaten (Deltatillverkade) är bland de bästa på marknaden. (du kan ju ta en titt på Jonny Guru's recension)

Zalman har väl ofta haft FSP som OEM och har länge prioriterat låg ljudnivå, de brukar hålla rätt bra kvalitet, om än kanske inte i absoluta toppskiktet.

Så att de bara duger till surfning och sådant är totalfel. Exempel på den typen av märken är väl snarare Ace, Atrix/Aspire, Q-tec, Codegen, PowerUp, PowerMaX, Colors-it och äldre NorthQ (De senare varianterna från NorthQ är halvhyfsade).

CebitZero<= Huvudlösa råd. Att köra utan kylpasta är ingen bra ide', då man få mycket sämre värmeöverledningsförmåga. En ökning av Vcore ger raskt en effektökning och ökad effekt ger högre temperaturer.
Trådskaparen bör undvika båda råden.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Ok jag får väl ta och köpa ett nytt nätagg igen -.- fan va mycket bättre saker jag kunde köpt för den 500lappen jag köpte det jag har nu. (Noname agget asså)

Tack för alla svar ha d gött o god jul

Permalänk
Medlem

Måhända att den som skrev att man ska öka volten menar att man ska öka VOLTEN TILL FLÄKTEN och således få den att snurra snabbare och kyla bättre?

Permalänk

Hur ökar man volten till fläkten då? BIOS? Isåfall, var?