Kan inte installera Win XP från Vista

Permalänk

Kan inte installera Win XP från Vista

Tjo!

Sitter på en bärbar dator (LG R700) som är köpt på elgiganten med förinstallerat Windows Vista. Grejen är den att jag är förbannat missnöjd med Vista. Ingenting fungerar som jag vill och jag känner mig mer hemma med Windows XP.

Så jag försökte installera Windows XP, men det står att installationsprogrammet inte hittar någon HDD. Jag ställde in i BIOS att DVD-enheten ska boota först och sen HDD'n så det lär ju knappast vara problemet.

Mycket tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Vilken version av XP är det och hur gamalt skulle du gissa att det är?
Den tidiga versionen hade inte stöd för SATA hårddiskar har jag för mig.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Vilken version av XP är det och hur gamalt skulle du gissa att det är?
Den tidiga versionen hade inte stöd för SATA hårddiskar har jag för mig.
[/QUOTE

Det är Windows XP Pro SP2 som ska installeras.

Permalänk
Medlem

det behövs drivrutiner för SATA kontrollern för att det ska funka, och finns 2 sätt att fixa det, antigen lägger man dom på en floppydisk och läser in den när installationen startar, eller så får man göra en custom XP skiva där drivrutinen är inbakad.

På en del datorer kan man också i bios ställa om från native sata till kompatibelt IDE mode, prestanda kommer bli lite lägre dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
det behövs drivrutiner för SATA kontrollern för att det ska funka, och finns 2 sätt att fixa det, antigen lägger man dom på en floppydisk och läser in den när installationen startar, eller så får man göra en custom XP skiva där drivrutinen är inbakad.

På en del datorer kan man också i bios ställa om från native sata till kompatibelt IDE mode, prestanda kommer bli lite lägre dock.

Efter lite läsning kom jag fram till att det inte fungerade så jättesmidigt med en SATA disk. Är tydligen lite för van vid gamla IDE diskar där allt fungerar hur smidigt som helst

Hur gör man en "custom xp skiva" med sata drivar på då? Finns det nåt program som fixar sånt eller hur går man till väga?

Permalänk
Medlem

Jadå man använder nlite http://www.nliteos.com/

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Jadå man använder nlite http://www.nliteos.com/

Tack så mycket Då ska jag prova det imorn.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Efter lite läsning kom jag fram till att det inte fungerade så jättesmidigt med en SATA disk. Är tydligen lite för van vid gamla IDE diskar där allt fungerar hur smidigt som helst

Hur gör man en "custom xp skiva" med sata drivar på då? Finns det nåt program som fixar sånt eller hur går man till väga?

Jag har installerat XP SP2 utan drivrutiner på SATA drivar. Har bara BIOSet support för SATA så ska det fixa sig ändå

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
det behövs drivrutiner för SATA kontrollern för att det ska funka, och finns 2 sätt att fixa det, antigen lägger man dom på en floppydisk och läser in den när installationen startar, eller så får man göra en custom XP skiva där drivrutinen är inbakad.

På en del datorer kan man också i bios ställa om från native sata till kompatibelt IDE mode, prestanda kommer bli lite lägre dock.

Känns onödigt krångligt. Istället för floppy kan man använda sig av ett usb-minne.. Gjorde jag för raid-drivrutiner till windows server 2003

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Känns onödigt krångligt. Istället för floppy kan man använda sig av ett usb-minne.. Gjorde jag för raid-drivrutiner till windows server 2003

Jo men så vitt jag vet så har windows server 2003 USB support under installationen, då den är lite modernare, men XP har ingen support för USB i det här läget i installationen.
Den kan bara hitta floppy inte ett USB.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Jag har installerat XP SP2 utan drivrutiner på SATA drivar. Har bara BIOSet support för SATA så ska det fixa sig ändå

Jo det har jag också gjort, och XP SP2 fick support för en del få SATA kontrollers
vilket det inte hade innan.
Men som sagt bara ett fåtal, inte TS dator tydligen.

Och ibland går det att ställa om till kompatibelt IDE läge istället för native SATA

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Jo det har jag också gjort, och XP SP2 fick support för en del få SATA kontrollers
vilket det inte hade innan.
Men som sagt bara ett fåtal, inte TS dator tydligen.

Och ibland går det att ställa om till kompatibelt IDE läge istället för native SATA

Mitt BIOS är så jävla basic som det kan bli. Kan typ ändra Intel SpeedStep och sen vilken bootordning typ
Kan kolla vad HDD'n stödjer, men inte ändra någonting.
Tror inte ens jag kan kolla temperaturer

Permalänk

Tror inte att windows server 2003 stödjer USB. Jag fick mounta mitt usb-minne som floppy i BIOS

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk

här får du förstklassig support:

Har du stoppat i skivan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
här får du förstklassig support:

Har du stoppat i skivan?

Nae behöver man det?

Permalänk

För att återgå till dom som iaf har gett mig seriösa svar och försökt hjälpa mig. Jag har försökt lite, men ingenting verkar fungera. Skulle tippa på att det är handhavande fel ^^

Kan det fungera bättre om man använder en Windows Xp SP3 skiva istället för SP2 tro? En skiva med SP3 integrerat är ju nyare och enligt mig borde ha nyare och flera drivrutiner.

[EDIT] Har nu provat med SP3 utan resultat. Provade för skojs skull att trycka på F6 under installationen och det stod att det inte fanns någon diskettenhet ansluten till datorn. Så troligtvis så blir det väl att lägga drivrutinerna på en custom made SP3 skiva och sen prova igen..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thebelfry
här får du förstklassig support:

Har du stoppat i skivan?

Du behöver inte posta ett totalt onödigt inlägg i en tråd som du uppenbarligen inte vill hjälpa till i.
Om det inte var menat så: det är SJÄLVKLART utifrån texten att skivan är i.
Bättring eller varning (anmärkning) på dig.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Sniken som jag är har jag lite gamla diskett-stationer i en låda på vinden men det hjälper ju knappast dig Vill däremot säga att det är ganska smidigt att "slipstreama" (inkludera andra drivrutiner etc) en XP-skiva mha nLite så det kanske är bästa vägen. Lycka till

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Sniken som jag är har jag lite gamla diskett-stationer i en låda på vinden men det hjälper ju knappast dig Vill däremot säga att det är ganska smidigt att "slipstreama" (inkludera andra drivrutiner etc) en XP-skiva mha nLite så det kanske är bästa vägen. Lycka till

Hehe njae knappast. Fast jag får inte ens skivan att boota när jag stoppar i den efter att jag köra nlite. Har provat lite med MagicISO osv, men jag får det inte att funka iaf. Har en kopia på gång nu som jag ska prova med. Återkommer med resultat.

Permalänk
Medlem

Är iofs ett tag sen jag körde nLite men kolla noga att du angett rätt parametrar i den. Har för mig att man ska kryssa nånstans för att den slka skapa bootbar skiva. Vill man så kan man ju också roa sig med att lägga n licensnyckel etc för att göra "unattended" install. Hojta om du får mer probs så ska jagförsöka minnas

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Jag provade nåt nu som jag inte provat förut.. "Skapa bootbar CD/DVD" Hade totalt missat den knappen -.- Jag bränner den imagefilen nu så jag återkommer sen om den funkar eller inte ^^ CDn är MED integrerade drivrutiner så den här gången hoppas jag verkligen att jag kommit ihåg allt och inte missat nåt

Permalänk
Avstängd

ACHI är meh.
Kört IDE comp mesta tiden. Ye jag har provat ACHI vs IDE men märkt 0 skillnad i speed.
Har 2 sata diskar såklart som har NCQ stöd osv.

Permalänk

Försökte igår och upptäckte nåt väldigt sjukt. Datorn hittade min externa HDD (USB) men inte SATA disken. Snacka om att jag börjar bli confused. Nu tar det nog över helgen innan jag fortsätter med mitt projekt för jag ska jobba osv och jag vill känna att jag verkligen har tid så att ingenting blir halvgjort för att det ska strula.

Permalänk
Medlem

Föreslår att du inte har annat än din systemdisk inkopplad när du kör Xp install. Har du tankat ner rätt drivare för din sata controller och inkluderat dom i nLite? Är dom .exe måste dom packas upp först

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
Föreslår att du inte har annat än din systemdisk inkopplad när du kör Xp install. Har du tankat ner rätt drivare för din sata controller och inkluderat dom i nLite? Är dom .exe måste dom packas upp först

Det misstänkte jag också, men jag hade min externa inkopplad utav lathet för jag ville bara se om installationsprogrammet fungerade som den skulle innan jag kopplade ur den. Nu hoppas jag på att jag har rätt drivar för dom kommer från Intels hemsida.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superduperkille
Nu hoppas jag på att jag har rätt drivar för dom kommer från Intels hemsida.

Se till att du har filer som heter ungefär så här, så är du på rätt väg:

iaahci.cat
iaAHCI.inf
iastor.cat
iaStor.inf
IaStor.sys

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bejje
Se till att du har filer som heter ungefär så här, så är du på rätt väg:

iaahci.cat
iaAHCI.inf
iastor.cat
iaStor.inf
IaStor.sys

Ja, det är dom som jag fick ifrån Intel's hemsida.
Nu är förhoppningarna stora vill jag lova ^^

Permalänk
Medlem

Hur ser jag vilka sata drivrutiner jag ska ha? Jag har en acer aspire 5332.