Programmeringstävling: ASCII art

Permalänk
Medlem

Producerar:

----- -----00000----- --000000000000000-- -0000000000000000000- --00000000000000---0000-- -000000000000000-----00000- -000000000000000-------00000- -0000000000000000-------000000- -00000000000000000-------0000000- -000000000000000000-----00000000- -00000000000000000000---0000000000- -0000000000000000000000000000000000-- -00000000000000000000000000000000-- -0000000000000000000000000000000-- -00000000000000000000000000000-- -000000000000000000000000000-- -0000000000000000000000000-- -00000000000000000000000-- -0000000000000000000000-- -000000000000000000000- -0000000000000000000000-- -000000000000000000000000-- -00000000000000000000000000-- -000000000000000000000000000-- -00000000000000000000000000000-- -0000000000000000000000000000000-- -000000000000000000000000000000000-- -00000000000000000000000000000000000- -00000000000000000000000000000000000-- -00000000000000000000000000000000000- -000000000000000000000000000000000- -0000000000000000000000000000000- -0000000000000000000000000000000- -00000000000000000000000000000- -000000000000000000000000000- -0000000000000000000000000- --000000000000000000000-- -0000000000000000000- --000000000000000-- -----00000----- -----

från:

och:

0 -0 0-0 -- 0--00 ---- 0-----0 ------ 0------0 ------0 00------0 ------0 00------0 00-------- ------0 00------- 0------------0 ------0 00------- 0--------------0 ------0 00----------------------0 ------0 00---------------000--0 ------0 00----------00 ------0 0--------0 0------0 0-----0 0------0 0---0 0------ 0-0 000 0------ 00 000 ------ - 000 ------ 0-- 0000 0----- 0--- 0 0000 00000- ----- 0 0000 0000-0 ----- 00 0000000 00000- ----0 00 00000000000000 ------ ---00 000000000000000000 ------ 000000 000000000000000000 ------ 0----- 000000000000000000 -----0 0----- 000000000000000000 -----0 -----0 000000000000000000 -----0 -----0 0000000000000000 ---- 0----- 0000000000000000 --- 0----- 00000000000000 00 ------ 000000000000 0 0------ 000000000 -0 ------- 0000 0--0 0------- 0----0 -------- 0------0 0------0 0---------0 0------0 -00 0------------0 0------0 -----------------------0 0------0 ----------------0--------0 0------0 ---------------00 --------0 0------- 00----------000 --------0 0------0 0000000000 --------- 0------0 0-------- 0------0 0------- 0-----0 0------ 0--00 00--- 0-0 0--

från:

Skrivet i java.

EDIT:

++++++ +++ +++ ++ +++++++ +++++ ++++++++ ++ +++ +++ +++++++ +++++++ ++++++++ ++ +++ +++ +++++++ ++ +++ +++ +++ +++ ++++ +++ +++ ++ ++ ++ ++ +++ +++++ +++ ++ ++ ++ +++ +++ +++++ +++ +++ ++ ++++++++ +++ +++++ ++ +++++++ ++ ++++++++ ++ ++ ++ ++ +++++++ ++ +++++++ ++ +++ ++ +++ +++++++ ++ +++ ++++++ ++++++ ++ ++ ++ +++ +++++ ++++++ ++ ++ ++ +++++++++ +++++ ++++++ +++++++ ++ ++ +++++++++ +++++ ++++ ++++++++ ++++++++ ++++++++ +++++ ++++ ++++++++ +++++++ ++++ +++ ++++ +++++++ ++ ++++ +++++++ ++++ +++ ++ggggggg+ +gggggggg+ +gggg +ggg+ +gg+++++gg+ +gg+++++gg+ +gggg+ gggg+ gg+ gg+ gg+ gg+ +gg+g+ +g++g+ +gg+ +++ gg+ +g+ +gg+gg gg++g+ +gg+ gg+ +g+ +gg +g+ +gg +g+ gg+ gg+ +g+ +gg +gg +g+ +g+ +gg+ gg+ +g+ +gg gg+ gg+ +g+ +gg+ ++ gg+ +g+ +gg +g++gg +g+ gg+ gg+ gg+ +g+ +gg +gg+g+ +g+ gg+ +gg+ gg+ +gg+ +++ gggg+ +g+ ++ +ggg++gggg+ +ggg++ggg++--+--+ +ggg +g+ ++ +ggggggg+ +ggggggg+--------++g+ +g+ ++++ ++++ +-----+-------+ +--++ --------------- ----------++ ++--------+------+ +-------------+ +++------------------- -------------------------------------- -------------------------------------- +------------------------r------------+ +--------------------------------------+ ---------------------------------------- r-----------------------------------+--+ +-------------------------------------- +-------------------------------------+ ------------------------------------+ --------------+++++-----+++--------- ----------r++ +--r---+ +-----+++++ %---+ +--++++ -+

för:

Koden:

Kan vi inte vänta med att dela kod tills tävlingen är avgjord? Risken är att många bidrag annars blir väldigt lika. /Elgot

Permalänk

Jo, ingen delning av kod! Då förlorar man lite syftet

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Tredjepart för mig är en part utöver microsoft och dig(i .net-fallet), vilket gör att .net skulle vara tillåtet. Men för att undvika förvirring kanske vi bör säga att man får välja fritt från bibliotek så länge biblioteket inte är speciellt anpassat för ASCII-art? La till TGA och BMP som format att välja mellan, vi vill trots allt ha det enkelt
Edit: uppdaterade reglerna om tredjepart. Känns som reglerna rä mer korrekta nu eller vad säger ni?

Nu börjar det likna något. Jag kanske (i mån om tid) försöker mig på något

Och 7bit kontra 8bit kan spela en STOR roll på den slutgiltiga bilden. Exempel på tecken som kan visas i ASCII 8bits är "▒▓╔" vilket visas korrekt i notepad i Windows med default font (och visas korrekt i detta forumet, dock konverterar forumet det till annan encoding).

Så.... Är 8bitars ASCII tillåtet?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Nu börjar det likna något. Jag kanske (i mån om tid) försöker mig på något

Och 7bit kontra 8bit kan spela en STOR roll på den slutgiltiga bilden. Exempel på tecken som kan visas i ASCII 8bits är "▒▓╔" vilket visas korrekt i notepad i Windows med default font (och visas korrekt i detta forumet, dock konverterar forumet det till annan encoding).

Så.... Är 8bitars ASCII tillåtet?

Titta på denna:
http://www.asciitabell.se/
Jag tycker vi kör enbart 7-bitars eller vad säger ni andra?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Nu börjar det likna något. Jag kanske (i mån om tid) försöker mig på något

Och 7bit kontra 8bit kan spela en STOR roll på den slutgiltiga bilden. Exempel på tecken som kan visas i ASCII 8bits är "▒▓╔" vilket visas korrekt i notepad i Windows med default font (och visas korrekt i detta forumet, dock konverterar forumet det till annan encoding).

Så.... Är 8bitars ASCII tillåtet?

Jag var lite för snabb i min kritik, naturligtvis har du rätt, det spelar stor roll Jag röstar 7-bitar för enkelhetens skull.

En annan sak jag tänkte på var den förvrängningen som uppstår om man inte korrigerar för radhöjd kontra teckenbredd. Skall programmen kompensera för detta genom att skala om bilden? Då kanske vi skulle enas om en omskalningsfaktor (0.5x t.ex.?). Andra frågor:

Skall programmen göra egen gråskaleomvandling (finns ju många olika sätt att göra detta på)?
Skall programmen klara av att förminska outputen till lämplig storlek (tex max 80 tecken i bredd)?

Visa signatur

www.filipsprogram.tk - lite freeware
"Delight, herregud. Talang är bara förnamnet."

Permalänk

Min tanke var att inputbilden ska vara tillräckligt liten för att få plats, alltså får man försöka anpassa att output inte är bredare än input. Sen spelar det såklart roll vilken font man använder men vi använder swec:s code-font som ref

Hur man hanterar gråskaleomvanling är upp till en själv. Inget krav på det men om man får output snyggare kan man ju räkna med fler röster...

Förstår din tanke med att ha en regel på en omskalningsfaktor, men eftersom att var det ska visas redan är känt måste man ju själv få välja det? Gör man snyggare får man fler röster. Alla ska ju inte behöva ha samma utan det kan vara en del i matchen..

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog försöka, låter som ett småkul projekt och jag har inte gjort något liknande.

Men det vore bra med lite bättre definitioner på indatan som upplösning, färger osv. Vore kanske också bra om någon testade hur många tecken man kan få plats med på forumet på en rad i code-taggarna istället för att alla gör det själva och tolkar resultatet på olika sätt.

Visa signatur

Archlinux, Sway och Rust, vad mer behövs?

Permalänk
Hedersmedlem

Färgfrågan bör som sagt kanske utredas utförligare. Det känns som att en omröstning skulle gynna bidrag med färger även om de var rätt mycket sämre i övriga avseenden. Olika klasser kanske?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gräs-Mannen
Jag kommer nog försöka, låter som ett småkul projekt och jag har inte gjort något liknande.

Men det vore bra med lite bättre definitioner på indatan som upplösning, färger osv. Vore kanske också bra om någon testade hur många tecken man kan få plats med på forumet på en rad i code-taggarna istället för att alla gör det själva och tolkar resultatet på olika sätt.

Nä, upplösning etc på indata kan ni ju inte få veta.. Det gäller ju att göra det generiskt så att det klarar det mesta. Min tanke är att vi har 3 olika svårighetsgrader på bilderna. En bild som är någon enkel form, typ en smiley i svartvitt. En bild som är lite mer komplex i svartvitt och en ännu mer komplex i färg...

Edit:90 bokstäver kör vi som maxbredd då det är vad som får plats om man inte kör 100% bredd

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
90 bokstäver kör vi som maxbredd då det är vad som får plats om man inte kör 100% bredd

Jag föreslår 70 bokstäver med courier new. Skall vi passa på att standardisera höjden också (så blir det lättare att jämföra sedan)?
[font=courier new]
WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*
WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*
iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*
iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*
[/font]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jag föreslår 70 bokstäver med courier new. Skall vi passa på att standardisera höjden också (så blir det lättare att jämföra sedan)?
[font=courier new]
WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*
WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*
iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*
iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*
[/font]

Nackdelen är att upprepade mellanslag inte räknas...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Nackdelen är att upprepade mellanslag inte räknas...

Argh, det där gamla härket igen. Nåväl, vi får stå ut med kodtaggen.

[font=courier new] WWWWWWWWW* *WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW* WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW* iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii* *iiiiiiiii*iiiiiiiii* iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii* [/font]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Argh, det där gamla härket igen. Nåväl, vi får stå ut med kodtaggen.

[font=courier new] WWWWWWWWW* *WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW* WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW*WWWWWWWWW* iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii* *iiiiiiiii*iiiiiiiii* iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii*iiiiiiiii* [/font]

Jo, hade nog varit snyggare om vi körde utan code men upptäckte att det inte gick :/

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

nu känns det ännu mera som att jag vill gå Programmering C ^^
skulle vilja vara med, saknar kunskap dock

Visa signatur

Fractal Design Define R3 ~ Asus M4A78-E ~ Powercolor HD5850 1Gb ~ AMD Phenom II 965 ~ Thermalright True Black ~ Corsair XMS2 @ 1066mhz

Permalänk
Medlem

Anmäler mitt deltagande: *bort*

Användande: Img2Asci <fil eller url>

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Anmäler mitt deltagande: *bort*

Användande: Img2Asci <fil eller url>

Inget öppet koddelande sade vi; kontakta KurreKula direkt istället.

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tävling. Jag får väl tillhöra tävlingsklassen "kalle 14 år och bara har lekt i VB.NET i två år". Det skall bli kul att se era lösningar, hur ni har attackerat problemen.
Själv har jag löst det så att mitt program kopplar upp sig mot en server där jag sitter och finjusterar resultatet för hand. Blir väldigt fina resultat om jag får säga det själv.

Jag tycker det är mycket enklare att se ascii bilderna mot vit bakgrund till skillnad mot den grå (som det blir om man postar här på swec), eller ingår det att hänsyn skall tas till den grå bakgrunden i tävlingen?

Tänkte avsluta med att visa ett tidigt preliminärt resultat med 7bits ASCII.

____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________ __________________________________________+_________________________________________________________ _____________________-_____________#a-___"L_________________________________________________________ __________________+^-+++___________!K%+_+v._________________________________________________________ __________________!.)ll{____________&lZ_]V__^+^L____________________________________________________ ___________________{vf%{_{____________$vV^++f%"_____________________________________________________ _________+-]))!)vlf{ll%g+l-_--++_______vf?)!!_______________________________________________________ _________[[_]++++f%V.l%K_____.[{Vq____+V%&__________________________________________________________ __________[-{{vlv%q!{!+^+.[.[{{f%____+{Ve___________________________________________________________ _________VL.vlllf%xf%+|Vv{l.{{l%%^___lV%____________________________________________________________ _______+'[.lVf%%%%L?g!?l%{lv{lV%%%%^xV%e____________________________________________________________ ____++.[tff"e!8!!!%V#)VV%lL"Ll""%%%?VV%_____________________________________________________________ ___.%?f[Ve_________^f^V%e{_#,-____eLf%?_____________________________________________________________ ____).?%]_________+!l!l%x{-[[__!__-_!!______________________________________________________________ ______!{%\+_______{ll.lVV_:{-_,},&__________________________________________________________________ ________)?v[______Z){??%L_{_-_______________________________________________________________________ _________&.la-____{__[l%%q._{_______________________________________________________________________ ___________)Vfq__+^^^f%%fV[.&_______________________________________________________________________ ____________)$V_[L{.V%%%?{l-________________________________________________________________________ ____________{l%Lpf.t%L%%\[lj________________________________________________________________________ ___________fVLfo%%v{lVf%O.llK_______________________________________________________________________ __________VV"v%i%%jlfl%e+_{Vl_______________________________________________________________________ ___________lN_.V%%i&__!_{&.lll-_____________________________________________________________________ ___________#LVvf%lq______.[llVV+____________________________________________________________________ __________"x__##l"_______[{ll"lj____________________________________________________________________ _________cVVVVV%V_________vV"V%j________________________________^^^^+^+xvlvx^^^___________^+-_______ __________[%%%%"&__________>)%%j_________________________+^+vlVVVVVVVVlVVVVVVVZ+++++vvVL!_))))______ ___________{{$vlj_________+_.l%L__________________+vlV))!!^+VVlVL)!___!!!!!!!!______________________ ___________[.ll?l-__________.lll_________________x%?!^^xlVVVL)!_____________________________________ __________-_.{lllj__________.lllj_________+++}vlVVVVVVVVV?)!________________________________________ ___________._.{{ll-__________{llj_____+^+fVVlVL!)!#VVVVV&___________________________________________ __________V{..{lVVq______^+++f%%Z^+vlVV%?L)___^vlVVL)!______________________________________________ __________].>???%lj______.!>$llV%?LL!!!_^+vllV?L!___________________________________________________ _________+px_f%%l1)___+vlll_lV%%1)++vlVVVVVL!_______________________________________________________ _________-VVP%%VVVllVVVlLVlVl%Vl"VVVVV?)!___________________________________________________________ _________)%Li%V%%%llL)&_!fl^f%%VVVL)!_______________________________________________________________ __________!)?O))!_________!)))!!____________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________ ____________________________________________________________________________________________________

PS. Space är inget tecken ;D

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
PS. Space är inget tecken ;D

Vad är då ASCII-tecknet med värdet 0x20? Typo?

ps. För folk som är intresserad av hur ASCII-tecknen från 32 till 127 ser ut (d.v.s. synliga 7-bitars):

!"#$%&'()*+,-./ 0123456789:;<=>? @ABCDEFGHIJKLMNO PQRSTUVWXYZ[\]^_ `abcdefghijklmno pqrstuvwxyz{|}~

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Medlem

☺☻♥♦♣♠•◘○◙♂♀♪♫☼►◄↕‼¶§▬↨↑↓→←∟↔▲▼? jag kan se dom (1-31), men jag kan inte se space

Visa signatur

citera!

Permalänk
Medlem

Fan vad roligt! Älskar dynamisk bildmanipulering, blir att slänga ihop något i PHP och GD för enkelhetens skull!

Visa signatur

Into the Web Browser for iPhone, http://www.intothewebbrowser.com/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Inget öppet koddelande sade vi; kontakta KurreKula direkt istället.

Det där var ju bara bytekod. Ska det va så noga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Det där var ju bara bytekod. Ska det va så noga?

Äsch, folk får lära sig själva ingen postning av kod i tråden what so ever... Annars blir ju varje fall en bedömningsfråga! PM:a mig istället

Om folk vill kan vi ju köra på notepad eller dylikt istället så kan jag ta printscreen och lägga upp? För friheten i fontvalets skull samt den vita bakgrunden...

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Okej, så man skickar sin körabara (i mitt fall .class-fil) till dig?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
☺☻♥♦♣♠•◘○◙♂♀♪♫☼►◄↕‼¶§▬↨↑↓→←∟↔▲▼? jag kan se dom (1-31), men jag kan inte se space

Jag ser själv klart och tydligt att det är ett space först i den översta texten och inget i den undre (markera hela texten och det blir ännu tydligare).

x

x

De tecken du postade ingår inte i ASCII-tabellen. Tecken 0 till 31 är "kontrolltecken" och betraktas som icke utskrivbara enligt standarden. Tecken 127 (vilket jag inte postade där uppe; skulle ha varit "32 till 126") är numera "delete"-tecknet och inte heller utskrivbar.

Ren ASCII är 7-bitar. Utökad ASCII (vanligtvis 8-bitars) har inte dem övre 128 tecknen standardiserade, utan utseendet beror då helt på vilken teckentabell som man har inladdad. ISO-8859-1 (Latin 1), ISO-8859-15 och Windows-1252 är de mer populära för oss i Europa.

ps. Alla FreeBSD-användare har nog märkt att out-of-the-box så fungerar inte å, ä, ö och inte heller €-tecknet.

Visa signatur

"Nothing is impossible because impossible itself says I M Possible..."

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kejsarn
Okej, så man skickar sin körabara (i mitt fall .class-fil) till dig?

japp, gör så! om du inte vill vänta och finslipa resultatet lite?

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem

Behold!

...++ ............#+ ................#+ ...................+ .....................+ ......................#+ .#....................#+ ........................#+ .........................#+ ....+###...................#+ ...++###...................#+ ....++##...........#.......#+ ...+.............+#+##.....#++ ................#++##......#++ ................##.........#+ ....++++...##.............#+ .++...+.+++++###........#+ ....+ .....++++++++++##.....#+ ........++ ....##..#...+.+##....#+ ..............#+ +++++#.....+##.................................++ ...+++++++++#........###.#......................#+ .....#.+++++#...........####......................##+ ...........##.............#####.......................+ .............................#.........................+ .........................................................+ .........................................................#+ ..........................................................+ ...............................#...........#..#...........++ ..............................#....#...#.........#.......#+ .............................#...........................+ .............................#..........................#+ ............................#....#.....................#++ ......................................................#++ ....................................#................#+ .................................#....#............#+ .................................................#++ .......................................#........#+ ..............................................#++ ............................................#+ .......................................#.#+ .....................................#.+ .................................##+ ..............................#++ .......................##++ .................#++

Fortfarande lite beta-aktigt, måste nog se till att läsa DIB-headers i BMP-filerna för att den inte ska dö på BMP-filer som inte har rätt bitdjup, men jag är rätt nöjd med resultatet än så länge. Kanske ska finslipa algoritmerna lite också.

Edit: Möjligtvis blir det enklare att bara specifiera att programmet är oerhört kräset och bara accepterar 24-bitars BMP-filer utan paletter och annat fancy shit.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Behold!
http://web.student.chalmers.se/~ssimon/duck.png
Fortfarande lite beta-aktigt, måste nog se till att läsa DIB-headers i BMP-filerna för att den inte ska dö på BMP-filer som inte har rätt bitdjup, men jag är rätt nöjd med resultatet än så länge. Kanske ska finslipa algoritmerna lite också.

Edit: Möjligtvis blir det enklare att bara specifiera att programmet är oerhört kräset och bara accepterar 24-bitars BMP-filer utan paletter och annat fancy shit.

Bra jobbat! Det är klart att om programmet enbart klarar en viss sorts bildformat kan jag ju ändra formatet så att det är anpassat efter det du vill, dock måste ju det skrivas så att jag vet om det...

Ser mycket bättre ut i notepad så jag tar print screen från notepad och paste:ar in istället!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KurreKula
Bra jobbat! Det är klart att om programmet enbart klarar en viss sorts bildformat kan jag ju ändra formatet så att det är anpassat efter det du vill, dock måste ju det skrivas så att jag vet om det...

Ser mycket bättre ut i notepad så jag tar print screen från notepad och paste:ar in istället!

Skrivit om BMP-läsaren nu så att den bör klara i princip alla BMP-filer.
Om någon vill ha en BMP-klass i D så säg till

Mer smakprov:

++.+...#.............................. +#............................................. +##................................................ +#................................................... ++#.................................................... ++#.......#............................................ +##......#.........#####............................... +##..#......... ++###.....................#.... +##..#..#...... +##..................#.... +##..#..#...... +##................#... +##.....#...... +##.............##... +##.....#...........#.... +##............#... +##.....#................#... +#...........#... +##.....#...................#.. +##.........#... +##.....#...... ++####......#. ++#........#... +##............ ++##....... +........#... +##............ +##....... ++#......#... +##.....#...... +##...... ++#......... +##................. +....... +#.....#... +##.................##.. +#...... +.....#... +##....................#.. +#..... +##...#... +##......................... +...... +....#... +##................####...... ++#.... +....#... +##.............. +....... +...... +##...... +##............. +...... ++#.... ++#..#... +##............ +....... +..... ++#.#.... +##............ ++#...... +..... ++#.#.... ++#............. +#........ +###.............#.... +#............#...#.................................. +##................................................. +##.............................................. +#............................................ +#............................................ ++#............................................... +##................................................. +#................................................... ++#......................................... +....... +#............................ +..... ...... +#............... ++........ +..... ...... ++.............. +....... +..... . .... ++............. +...... + .... ... ++............. +..... +... +.............. .. +. +............... . +........... + ....... + +

Det ser episkt mycket bättre ut i en terminal med mer kontrast.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av You
Skrivit om BMP-läsaren nu så att den bör klara i princip alla BMP-filer.
Om någon vill ha en BMP-klass i D så säg till

Mer smakprov:
http://web.student.chalmers.se/~ssimon/rss.png
Det ser episkt mycket bättre ut i en terminal med mer kontrast.

Ska vi verkligen dela kod? Vi kör tävlingen i notepad!

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dosshell
[B] Själv har jag löst det så att mitt program kopplar upp sig mot en server där jag sitter och finjusterar resultatet för hand. Blir väldigt fina resultat om jag får säga det själv.

Tyvärr tillåts inte handpåläggning när tävlingen väl är live :/

Visa signatur

Asus Striker II Extreme / XFX Geforce GTX 280 / Q9450 @ 3.6GHz/ TRUE Noctua 120/ 4x1GB Corsair TWIN3X2048-1333C9DHX / X25-M G2 80gb Velociraptor / Win 7 Ultimate x64/ Antec P190

MovieDatabase