Permalänk

Jag har också problem med temperaturen Jag har en i7 920 och Asus P6T tillsammans med en TURE. Standard 2.67 ligger på ~40 grader idle och max 80 grader med Core damage. Detta tycker jag låter helt befängt med en TRUE och framförallt överklockning? Jag har bytt pasta 3 gånger och rengjort ordentligt innan jag la dit ny, men det är fortfarande för varmt. Vad kan detta va?

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlberg1992
Jag har också problem med temperaturen Jag har en i7 920 och Asus P6T tillsammans med en TURE. Standard 2.67 ligger på ~40 grader idle och max 80 grader med Core damage. Detta tycker jag låter helt befängt med en TRUE och framförallt överklockning? Jag har bytt pasta 3 gånger och rengjort ordentligt innan jag la dit ny, men det är fortfarande för varmt. Vad kan detta va?

ojämn kylare? ojämn heatspreader på cpu? snett ditsatt?
kolla detta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
ojämn kylare? ojämn heatspreader på cpu? snett ditsatt?
kolla detta.

Jag har tagit bort den och satt dit den ett par gånger redan, men hur ska jag kolla om det du säger? Min kylare verkade jämn tyckte jag.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlberg1992
Jag har tagit bort den och satt dit den ett par gånger redan, men hur ska jag kolla om det du säger? Min kylare verkade jämn tyckte jag.

Om du lägger datorn på sidan (om det är en tower), minskar temperaturen då? Alternativt så tryck upp kylaren lite; sätt fingret mot den delen av kylaren som pekar mot grafikkortet och tryck försiktigt uppåt. Minskar temperaturen så sitter den inte ordentligt.

True:n är troligtvis inte jämn i botten. Om du lägger ett rakblad på högkant på botten kan du se att den är konvex. Det kan hjälpa att slipa ner den...
Vad har du för fläkt(ar) på true:n nu?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Om du lägger datorn på sidan (om det är en tower), minskar temperaturen då? Alternativt så tryck upp kylaren lite; sätt fingret mot den delen av kylaren som pekar mot grafikkortet och tryck försiktigt uppåt. Minskar temperaturen så sitter den inte ordentligt.

True:n är troligtvis inte jämn i botten. Om du lägger ett rakblad på högkant på botten kan du se att den är konvex. Det kan hjälpa att slipa ner den...
Vad har du för fläkt(ar) på true:n nu?

Temperaturen minskar inte när den ligger ner, och kylaren sitter som urberget, har köpt till ett 1366 bracket från inet.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
True:n är troligtvis inte jämn i botten. Om du lägger ett rakblad på högkant på botten kan du se att den är konvex. Det kan hjälpa att slipa ner den...
Vad har du för fläkt(ar) på true:n nu?

Lol, jag tror inte denna killen ska ge sig in på att försöka slipa ner kylaren själv... mitt tips är

A) Lämna in den till någon som vet vad de gör
B) Köp ny kylare och montera denna själv

Visa signatur

GTX 295 | Core i5 750 @ 4.1 GHz | Zalman CNPS-10X Extreme | Antec 900 | Gigabyte GA-P55A-UD5 | Corsair 4 GB 1600 MHz, CL9 | Samsung 2233RZ @ 120 Hz | 3Dmark06 score: 25000p

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlberg1992
Temperaturen minskar inte när den ligger ner, och kylaren sitter som urberget, har köpt till ett 1366 bracket från inet.

Och jag har en 120 mm Fractal fläckt på den.

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll att den sitter hårt om den är ojämn. Har den någonsin varit bra? Om inte är det ganska självklart att ytan inte är jämn på antingen cpu eller kylare. Och så klart om man inte vet om den är ojämn måste man kolla det på båda saker med något som är rakt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Finns en guide att läsa om lappning av kylare/cpu, läs igenom den och ge dig på att lappa kylaren.

TRUE är väl nästan känd för att vara ojämn..

Visa signatur

| MB MSI S02 Inet edition | CPU 7700K @ 4.8 Ghz (DELID) | CPU KYL NZXT X52 240mm RAD | GPU EVGA RTX3080 FTW3 ULTRA GAMING | RAM 16Gb Corsair 3600Mhz@3600 CL16 | SSD Gigabyte NVMe 1Tb | Chassi Fractal Design S2 TG | PSU EVGA Supernova 750W G2 |

Permalänk
Medlem

En sak som jag undrar över är varför mina kärnor ligger på 15 grader högre temp än CPU'n själv? Vilken ska man egentligen se som vägledande för processorns temperatur och vilken är det som stänger ner systemet vid för högra temperaturer?

Permalänk

vet inte om någon har föreslagit det här men, hur blåste du bort dammet från fläkten? Med dammsugare/tryckluft så kan du ha haft sönder fläkten. Man ska hålla i den när man blåser på? ^^

Visa signatur

||Phenom II X4 955 3,2Ghz||HD 5850||4GB||1TB||Asus M4785TD||Windows 7||

Permalänk
Medlem

Jag tog upp hela processorkylaren och gick ut på balkongen där jag blåste bort damm som satt mellan springorna ner i metallcylindern ( som jag gissar på är kylaren?)

Permalänk
Medlem

Vilket tjat om kylpasta. Det är inget som behövs. Körde min q6600 2 veckor utan innan jag fick hem min beställning. Kom inte över 80 grader.

Permalänk
Medlem

hoppas att du fortsatt att köra den så och helt skippat den onödiga kylpastan

Visa signatur

I used to think I was ambivalent but now I'm not so sure

Permalänk

Tillverkaren av TRUE nämner att ytan är med avsikt vagt bågslipad eftersom detta gett bättre kylning i deras empiriska tester.
(Sen kanske alla redan vet det, men inom parantes så hoppade en del av utvecklingsavdelningen för TRUE av och gjorde en förbättrad variant, Prolimatech, som kanske förtjänar lite studier om man inte redan satsat på TRUE)

Men till ditt problem,
Hur kollar du tempen, vilket av programmen du nämner tar du uppifterna ur? (Frågar eftersom olika program ger olika temp)
Tar kylaren i någonstans så den inte kommer helt i kontakt med processorn?
(Kolla på kylpastan, har den klämt ut sig över hela processorns yta?)
Har du dubbelkollat om alla fyra hörnen sitter korrekt monterade?

Och om kylpasta så är min egen ödmjuka erfarenhet att bästa sättet att applicera nämnda är att stryka ut ett så tunt & jämnt skikt som möjligt med kreditkort och sedan en mkt blygsam droppe alt tunn sträng i mitten.
(Lite beroende på vilken teknik man använder när man lägger fast kylaren & drar fast fästena)
Och Arctic Silver 5... (Om någon har hittat något effektivare är jag idel öra och mkt tacksam för input)

Hoppas att jag inte låter dryg för någon och att du får till tempen...

Vänligaste hälsningar,

/Silverbullit

Visa signatur

47" LG 1920x1080 2ms, i7 920 2,66 @ 4,418 HT Enabled (Not lapped, Arctic Silver 5), Asus Rampage II Extreme (Bios 2101), 12GB 1600 8-8-8-24 OCZ GOLDEN SHOWER, Corsair HX1000W, SLI 2 x MSI 760 Gaming OC, Samsung EVO 500gb, Cyborg R.A.T. 9, and Logitech G7 Backup, 1 x Thermochill PA120.4, 1 x Laing DDC 18w with Leaking XSPC Reservoir Top, 1 x Watercool Heatkiller Rev 3, Copper CPU Block, 1 x 1366 Backplate, 16 x Yate Loon D12SH-12

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jdad
hoppas att du fortsatt att köra den så och helt skippat den onödiga kylpastan

Man kan skippa den om man vill, men förvänta dig en kanske 20 gradig skillnad, men man kan fortfarande köra utan. Själva saken är att man inte kommer bränna CPU bara för att man applicerat kylpasta fel eller något sådant så länge kylare är mountad rätt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av d2004
min kompis hade lite roliga temps...mins dom inte men dom va där vid 90 grader också

då frågade man hur mycket kylpasta han hade : ) svaret va att han tog nästan hela tuben så det nästan ran över på kanterna när han tog på cpu kylaren rofl xD

som tur har han mig : )

En del ska tydligen inte ens pilla på datorer då han inte har en aning vad han sysslar med

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Har gått ett tag sedan jag skrev sist, just nu ligger i7an på cirka 40-50 grader idle. En sak som jag märkt av de senaste vekcorna är att ibland så känns systemet lite väl segt (ljudet hackar till, fönster låser sig), kan detta ha o göra med temperaturen tro?

Har inte kollat någon full load men kör jag dragon age så ligger den på 70 +- vilket är bittert, hade nämligen hoppats på att inte behöva införskaffa mig en ny kylare men det ser väl ut att bli en Corsair H50 ändå...

Kan dock fortfarande inte förstå anledningen till dessa temps. Kylaren sitter ju fast vilket man märker om man försöker rycka lite i den. Jag gjorde ju också rent innan jag satte dit ny kylpasta...

Permalänk
Medlem

Vad får du med stockkylaren då?

Jag menar, det är ju inte så svårt att förstå att det är kylaren som strular på något sätt. Gör det inte krångligare än vad det är. Köp en ny eller lappa den du har.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Du måste göra rent ordentligt när du appliserar ny kylpasta.

Typ detta: http://www.inet.se/artikel/5321164/articlean-rengorningskit-f...

Helt onödigt, torka av med typ ett kaffefilter räcker.

Förmodligen har du inte fått igenom alla pins. Kolla på undersidan av moderkortet så du säkert kan se att dom sitter rätt.

Permalänk

Jag skrev i denna tråd för runt två veckor sen om att min i7 var för varm

.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlberg1992
Jag har också problem med temperaturen Jag har en i7 920 och Asus P6T tillsammans med en TURE. Standard 2.67 ligger på ~40 grader idle och max 80 grader med Core damage. Detta tycker jag låter helt befängt med en TRUE och framförallt överklockning? Jag har bytt pasta 3 gånger och rengjort ordentligt innan jag la dit ny, men det är fortfarande för varmt. Vad kan detta va?

Och jag kan nu meddela att jag skickade tillbaka den till misco och har fått beskedet idag att den var defekt och de skickar mig en ny

Visa signatur

Ryzen 3700x, 32 Gb Corsair Vengence 3000 Mhz CL16, MSI X570 Gaming Edge, Silicon Power 1TB NVMe SSD, 750 Gb Seagate Momentus XT, Seagate Barracuda 4 TB, Fractal Design Defice C TG,
LG 29EA93 2560x1080, Logitech G933, Razer Deathadder Respawn, Corsair Strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofsson_tom
Synd att såna dåliga råd ges ut på sweclockers...

Ett halvt riskorn ,sen trycker du dit kylaren och låter den fördela ut kylpastan så den hamnar där det behövs...

Gör så om du vill ha så bra temperaturer som möjligt...

Du menar alltså att man bör bara ha en klick i mitten på prollen och trycka dit flänsen uppe på direkt och montera?

Man ska inte flytta runt kylaren någonting heller så att pastan smetas ut lite bättre?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pemani
Du menar alltså att man bör bara ha en klick i mitten på prollen och trycka dit flänsen uppe på direkt och montera?

Man ska inte flytta runt kylaren någonting heller så att pastan smetas ut lite bättre?

Varför det? När du trycker dit kylaren pressas kylpastan ut där den behövs. Bara onödigt att ha det utanför, mest kladdigt

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeF.Typh00n
Varför det? När du trycker dit kylaren pressas kylpastan ut där den behövs. Bara onödigt att ha det utanför, mest kladdigt

Det kändes bara som att en så liten klick inte borde kunna nå hela ytan av CPU:n. Dvs om det är ojämnheter längre ut mot kanten av prollen?

Nu har ju jag kanske då gjort bort mig genom att klicka dit en klick och sedan smeta ut hela skiten på hela prollen. Ligger dock på 30 grader i idle. Bör jag göra om det?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pemani
Nu har ju jag kanske då gjort bort mig genom att klicka dit en klick och sedan smeta ut hela skiten på hela prollen. Ligger dock på 30 grader i idle. Bör jag göra om det?

Alltså, det är bara proceduren som jag beskrev. Det skiljer ju inte på jättetemperaturer. Att låta kylaren pressa ut kylpastan är bara den bästa metoden, det är ju faktiskt rätt många kilos tryck på processorn.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Inaktiv

Som Orici skrev tidigare:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Orici
Kolla -> http://forum.watercoolinguk.co.uk/showpost.php?p=126542&postc...

Fungerar bra med trögflytande pastor, typ AS5. Har ni lättflytande så räcker det bra nog att peta dit en liten klick i centrum och sen låta kylartrycket smeta ut pastan.

Permalänk
Medlem

Ok tack så mkt för svaren.