Permalänk
Medlem

Ada 95

Hej ! Jag undrar hur man kan ta bort "Innehållet" från en sträng ?

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem

Re: Ada 95

Räcker det inte med:

StringName := ""

?

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Ada 95

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zarkov
Räcker det inte med:

StringName := ""

?

Fungerar inte.. Jag har deklarerat strängen på följande sätt :

Sträng : String(1..5) ;

Efter en inläsning så vill jag skriva ut strängen med Put och senare radera innehållet i strängen.

Visa signatur

Corsair 600W Gaming Edition | Intel Core i5 4670K | 8GB DDR3 RAM | Corsair Carbide 330R | Sapphire Radeon R9 290 | Arctic Accelero Xtreme 3

Permalänk
Medlem

Jag har ingen erfarenhet utav ADA, men fungerar inte detta?

Sträng : String();

Eller

Sträng : String(Null);

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brajan
Jag har ingen erfarenhet utav ADA, men fungerar inte detta?

Sträng : String();

Eller

Sträng : String(Null);

Saken är den att jag inte vill deklarera om strängen. Först vill jag mata in fem tecken, sen vill jag använda samma sträng för att mata in tre tecken. Men problemet är att strängen med 3 tecken fylls på med tecken från föregående sträng.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Isåfall får du antingen konkatenera (slå ihop) strängen med två mellanslag eller deklarera om den. Vad blir det för fel om du använder :=""; ?

Det är länge sedan jag pysslade med Ada och min kursbok ligger begraven i en flyttkartong på vinden men om jag minns rätt kan man inte deklarera godtyckligt långa strängar i Ada, de måste ha en definitiv längd för att typen skall godkännas.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Jag har ingen koll på Ada men följande fungerar iallafall:

Foo := (others => ' ');

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cic
Jag har ingen koll på Ada men följande fungerar iallafall:

Foo := (others => ' ');

Tackar, det fungerade

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

skip_line

Permalänk
Medlem

Jag antar att det är TDDC68 (eller liknande) som gäller?
Det vi är ute efter då är att du kollar på delar av strängar, tex.

Get(Str(1..3)); Put(Str(1..3));

Problemet du får om du säger get(Str) är att den fortfarande väntar på inläsning tills du matat in fem tecken och så vill vi ju inte ha det