Bärbar: Högupplöst film
Har fått i uppdrag att ta reda på vilken dator mor min ska införskaffa sig. Just nu tar hon systers hela tiden så jag har 2 personer som tjatar på mig så därför vänder jag mig hit.
Datorn kommer till större delen att användas till att surfa på då mor har upptäckt något "nytt" som heter facebook. Inga problem där direkt.
Men något som jag börjat med igen är att ta hem lite filmer, främst då högupplöst 720p och ibland 1080p. Morsans gubbe vill ju se en film ibland så detta är det mest krävande som datorn kommer att användas till och jag undrar helt enkelt vad som krävs av en dator för att det ska flyta på?
(Datorn kopplas till en projektor med en liten ljudanläggning)
Sen om någon kunde rekommendera en specifik modell skulle det vara toppen.
Jag kan säga att jag gillar min 1.5år gamla vaio. Den är tyst och blir knappt varm. Syster köpte en HP för ett år sen som blir stekhet och låter som en mindre hårfön, inte direkt optimalt.
Så jag skulle gärna vilja ha lite tips på en dator som klarar av HD-film, är tyst och inte blir så varm. Visst är bra batteritid bra att ha, men det är skitsamma då det finns eluttag i huset. Skärmstorleken har mindre betydelse men 15-17" är nog att föredra. Sen angående prislappen; så billigt som möjligt. Men bättre att betala lite mer och få något bra än att vara dumsnål. En prislapp på 5000-7000kr är iaf ingen fara. Är det motiverat att gå lite högre så tror jag inte mor har allt för mycket invändningar där.
All hjälp uppskattas