Permalänk

Död dator.

Hej, jag har ett akut problem.

Köpte en dator i Augusti som jag själv plockat ihop och den har fungerat felfritt tills igår. Helt plötligt så började något att bemästra mitt tangetbord. Alla tangenter var nedtrycka samtidigt utan att jag rörde vid det. tangenterna är inte fysiskt nertryckta men datorn registrerar hela tiden att man trycker på en massa konstiga knappar.

Jag tänkte, aja vi formaterar väl om den då. Jag startar om datorn när den väl skall upp efter Gigabytes välkomstskärm så blir det bara ett stort N, (den kan inte boota något alls) och visar ett ~ sådant över och ingenting går att göra. Har startat om den ett antal gånger och även satt i windows 7-skivan men inget hjälper. Har satt om bios till originalinställningar men inget hjälper.

Jag köpte detta paket alltså i augusti ifrån Inet. Jag tror själv det är moderkortet som spökar för detta har hänt innan men då var det enbart en gång, nu är det permanent. Kan jag då lämna in moderkortet till inet och be om ett nytt för det är väl 1 års garanti?

(Obs, har inte varit inne och lekt i datorn sedan jag satte ihop den så att detta helt plötsligt hände förvånande mig, då min 5 år gamla hp-dator som jag sitter på nu fortfarande fungerar. Jag kan även tillägga att datorn brukade stå på dygnet runt och inte stängas av mer än ca 1 gång i veckan)

Mycket tacksam för hjälp!

/G

Permalänk
Medlem

Hmm. Ingen aning vad det kan vara. Första intryck var virus, men moderkortet kanske kan vara problemet. Testa att boota från usb med linux, och se om det funkar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Hmm. Ingen aning vad det kan vara. Första intryck var virus, men moderkortet kanske kan vara problemet. Testa att boota från usb med linux, och se om det funkar.

Har provat, den kan inte boota något alls. Jättekonstigt! Men jag fattar ju att moderkortet måste ha rök på något vis men det går la på garanti och ba få ett nytt ifrån inet?

/G

Permalänk
Medlem

Har du provat med ett annat tangentbord?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MB76
Har du provat med ett annat tangentbord?

Yes, kontaktar inet nu och frågar om jag kan komma in och byta.

Permalänk
Medlem

Vad för nätagg?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Vad för nätagg?

Jag vet inte hur tydlig jag mpste vara men det är alltså fel på förmodligen moderkortet inte psu;n. Har självklart felsökt som en galning och det är inte agget som är felet. Ska flasha om moderkortet nu för att se om det hjälper.

Lämnar in det på Ringön imörn och får ett nytt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huddit
Vad för nätagg?

Haha.. standardfrågan på Sweclockers.
"Min dator startar inte" - "Vad har du för nätagg?"
"Min mus fungerar inte" - "Vad har du för nätagg?"
"Min fru vill inte ha sex" - "Vad har du för nätagg?"
etc.

Vissa saker, hur otroligt det än kan verka, har faktiskt inte med nätaggregatet att göra. Personligen tycker jag detta verkar ganska långt ifrån ett problem med nätaggregatet, det är nog till och med mer troligt att det har kommit sås i hans ena lås..

POSTar datorn över huvud taget? Någonting måste ju hända eftersom du får ett "N" på skärmen?

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk

Testa med ett annat BIOS

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Statisk elektricitet?
Vet dock inte om det skapar sånna problem men det kan ju uppenbara sig efter ett år eller så..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scanian
Haha.. standardfrågan på Sweclockers.
"Min dator startar inte" - "Vad har du för nätagg?"
"Min mus fungerar inte" - "Vad har du för nätagg?"
"Min fru vill inte ha sex" - "Vad har du för nätagg?"
etc.

Vissa saker, hur otroligt det än kan verka, har faktiskt inte med nätaggregatet att göra. Personligen tycker jag detta verkar ganska långt ifrån ett problem med nätaggregatet, det är nog till och med mer troligt att det har kommit sås i hans ena lås..

POSTar datorn över huvud taget? Någonting måste ju hända eftersom du får ett "N" på skärmen?

Den köttar igång i kanske 1 sec vilket resulterar i en svart skärm med ett litet grönt "N" med ett (~) över som ser ut som någon spansk bokstav. Nu har jag flashat om bios och stängt ut felkällor, ta inte detta fel nu men jag är ingen 15åring med chips på fingrarna som leker runt i burken. Gjorde det lätt för mig denna gång dock. Lämnar in till inet imörn = får ett nytt.

Permalänk

testa ta ut batterit ur moderkortet och sätt i det igen. sen starta datan