Permalänk
Medlem

Jag lyckas inte installera fingeravtrycksläsarprogrammet i win7, har provat alla olika inställningar som brukar kunna spöka men installationsprogrammet bara står och gör inget

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem

Intel x25 G2 för mig med.

Har en liten sak jag stör mig på med datorn: wlan-lampan blinkar i princip hela tiden. Gör den det för någon annan? Någon som vet nån lösning?

I övrigt måste jag säga att det är väldigt mkt dator för pengarna!

Visa signatur

2 + 2 = 5

Permalänk

Någon som kommit underfund med hur man lugnar ner fläkten?

Permalänk
Medlem

Hittat 2 program för att styra fläkten på Acer datorer. Den första fungerar inte, den andra har jag inte testat.

http://aspiregemstone.blogspot.com/2009/05/another-acer-fan-c...

*Den andra fungerade inte. Fläktljudet är under all kritik när strömkabeln sitter i.

Permalänk

Ja verkligen. Det är så jäkla märkligt. Då strömkabeln inte sitter i beter den sig ganska normalt. Vi får leta vidare. Hör av dig vid lyckat resultat så gör jag detsamma.

Permalänk
Medlem

Mailade Acer om de ha de en beta bios som sänkte fläkthastigheten, fick som svar att jag skulle skicka in den på service vilket jag inte tänker göra. Ser ut att vara normalt för denna produkt. Får ångra mitt köp i värsta fall.

Permalänk

Nej, service denna typ av fal kommer förmodligen innebära att fläkten byts ut, men problemet lär kvarstå. Dåligt med information på nätet om detta, finns det så få tm8371 ägare?

Permalänk
Medlem

Vad är där för grafikutgångar på lappisen? I Specarna hos Misco står det VGA, men tittar man på bilderna så är där en port brevid vga-porten som är misstänkt lik en dvi-port....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av treborica500
Nej, service denna typ av fal kommer förmodligen innebära att fläkten byts ut, men problemet lär kvarstå. Dåligt med information på nätet om detta, finns det så få tm8371 ägare?

Jo, exakt. Det är alltid samma rutin. Jag har temperaturövervakat CPUn och den ligger på 30-40grader med nätsladden i när man surfar + musik. Fläkten borde åtminstone gå på 50% med tanke på temperaturen.

Att skriva till Acer om tips är nog uteslutet, de kommer nog att ignorera det.

Permalänk
Medlem

min fläkt går inte på fullt när sladden sitter i, den låter knappt alls. Min var tyst från början men jag ändrade även en inställning i energihanteraren och ställde den på passiv kylning även när den har sladd i. Jag har senaste BIOS och jag har för mig att jag installerade nån acer batteri programvara.

Visa signatur

asus A7V266-E / amd1900+ /2x ibm 120GXP 80GB raid 0 / 2x 256M ddr cas 2.5 / gfs 3ti200 /

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jocke919
min fläkt går inte på fullt när sladden sitter i, den låter knappt alls. Min var tyst från början men jag ändrade även en inställning i energihanteraren och ställde den på passiv kylning även när den har sladd i. Jag har senaste BIOS och jag har för mig att jag installerade nån acer batteri programvara.

Men, du kör väl Win7? Jag hittar inte sådan inställning i Vista. Vad är det för programvara?

Knäpptyst är den utan nätsladden i. Så fort man kopplar in kabeln sätts fläkten igång.

*Testat med Win7 med samma resultat. Får returnera datorn,

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scuttle
Vad är där för grafikutgångar på lappisen? I Specarna hos Misco står det VGA, men tittar man på bilderna så är där en port brevid vga-porten som är misstänkt lik en dvi-port....

Det finns som sagt bara vga-utgång.

Permalänk
Medlem

kör ePower acer 4.07.3008.

Inställningen ligger under energialternativ/ändra schemainställningar(för det schema du kör)/avancerade inställningar/energisparfunktioner för processorn/ kylningsprincip för datorn

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hm...är lite besviken på diskprestandan, I min stationära dator med en X25 80GB får jag ett snitt på läshastigheten som ligger över 200MB/s. På laptopen får jag ett average på runt 120MB/s.

Nån inställning som man måste göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Scuttle
Hm...är lite besviken på diskprestandan, I min stationära dator med en X25 80GB får jag ett snitt på läshastigheten som ligger över 200MB/s. På laptopen får jag ett average på runt 120MB/s.

Nån inställning som man måste göra?

Ny firmware ute, höjer skrivprestandan. Vet ej hur det är med läs.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jumbo
Ny firmware ute, höjer skrivprestandan. Vet ej hur det är med läs.

http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=Y&DwnldI...

Jag märkte stor skillnad på läs/skriv-hastighet efter att jag installerat SATA AHCI Driver som jag hittade på ACERs supportsida. Den jag installerade på Windows 7 Ultimate x64 var v8.9.0.1023 från 2009/09/29. Jag inte uppdaterat firmware på min X25 G2 har inte sett behov för det. Efter drivrutinen installerades ökade Windows Experience index för hårddisk från 4.9 till 7.7. Jag har inte kört något testprogram för att mäta läs/skriv-hastighet. Den är mer än tillräcklig snabb nu.

Att få köpa en Intel CULV Core 2 Duo med 160GB SSD och inbyggt 3G-modem för 6245 SEK är ju rena drömmen. Dessutom sitter det ett tillräckligt bra grafikchip i för att accelerera H264. HD-filmer flyter på med mindre än 40% CPU-belastning.

Helt enkelt lysande!

/Claes

Permalänk
Medlem

Hej
Är det någon som har löst problemet med fläkten? Har försökt kolla här och på andra forum, främst notebookcheck, men inte hittat något tips som verkar fungera för alla.

Har varit i kontakt med Acer två gånger. Första gången fick jag svaret att jag skulle dammsuga luftuttagen och återställa datorn till fabriksstandard. Min dator är en månad gammal så de tipsen kändes inte särskilt professionella.

Andra gången blev jag uppmanad att flasha mitt bios. Där nådde jag gränsen för mina kunskaper om datorer. Flashat har jag ännu inte gjort och därav min andra fråga: Vad innebär det att flasha bios och är det sannolikt att det löser problemet? Jag har samma biosversion installerad som den jag uppmanas att flasha med (1.27).

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

Tror ni att upplagan som har ATI Mobility Radeon HD 4330 istället för Intel GMA 4500MHD har märkbart sämre batteritid?