Klassiska "Datorn startar men ingen bild"

Permalänk

Klassiska "Datorn startar men ingen bild"

Jag köpte ett begagnat moderkort (ASUS P5LD2-VM Socket 775) då mitt tidigare (MSI 945P Neo3) hade två defekta minnesplatser och lite annat småtjafs.

Jag satte ihop mina delar med det nya moderkortet (endast CPU, RAM och grafikkort vilket har blivit en vana då hårdvara aldrig fungerar vid första försöket för mig). Fläktar går igång och tangentbordets tre dioder blinkar till en gång, inget system beep, ingen bild på skärmen och tangentbordet förblir dött.

Fine, tänker jag. Har väl blivit lurad på ett defekt moderkort eller något.
Sätter tillbaka delarna på mitt MSI-kort och datorn går igång och fungerar som vanligt med undantaget att jag inte fick ljudet att fungera (kom på senare att jag missat två jumprar som skulle sitta på front audio pinnarna).

Helt plötsligt fick jag för mig att testa ASUS-moderkortet igen, men samma sak som innan händer. Här gav jag upp och gick återigen tillbaka till mitt MSI-moderkort...

Nu får jag samma fel med båda moderkorten!

Jag har testat följande:
- Provat med fyra olika minnen i alla olika minnesplatser, var och ett för sig. (Vilket är mååånga kombinationer!)
- Rensat CMOS
- Provat med ett annat nätaggregat
- Byggt utanför chassit

Det enda jag kan tänka på är om CPUn har lyckats haverera vid dessa ommonteringar, men jag har ingen möjlighet att testa med en annan.

Övriga specs:
Processor: Intel Core2Duo E6400
Minne: Corsair Value Select 4x1024MB PC5300
Grafikkort: Grafikkort: Geforce 7950GT 512MB
Nätaggregat: Fortron/Source 400W

Någon som har något tips?

Permalänk
Medlem

"inget system beep" gör det ju lite knepigare, hade ju varit bra med lite hjälp av pipen.

Har du kollat så kabeln till skärmen inte glappar?
Försök starta den utan att koppla in mus & tangenbord också.
Du har inte glömt jumpern som resettar biosen i fel läge?
Du har inte glömt sätta i 12V kablen till moderkortet väl?

Kanske inte var så mycket men någonstans måste man ju börja

Permalänk
Medlem

Hittade detta på moderkortets hemsida..

*Only PCB R2.0(or higher) support Intel® Core™2 processor

Vilken revision har du??

//Jobert

EDIT: Länk till sidan

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jobert
"inget system beep" gör det ju lite knepigare, hade ju varit bra med lite hjälp av pipen.

Har du kollat så kabeln till skärmen inte glappar?
Försök starta den utan att koppla in mus & tangenbord också.
Du har inte glömt jumpern som resettar biosen i fel läge?
Du har inte glömt sätta i 12V kablen till moderkortet väl?

Kanske inte var så mycket men någonstans måste man ju börja

Det konstigaste är ju att mitt MSI-moderkort inte heller fungerar längre, utan jag får samma fel som med ASUS-kortet. Största prioriteten ligger just nu på att få igång det med MSI-kortet då det fungerade så sent som igår när jag bytte tillbaka.

Kabeln till skärmen sitter fint. Eftersom tangentbordet inte svarar så kan man anta att det inte är bilden som är felet

Den startar heller inte utan tangentbord. Jumpern för reset CMOS har jag använt på ASUS-kortet, men på MSI-kortet finns ingen sådan. Där kan man bara plocka ut batteriet (vilket jag självklart har gjort).

Alla strömkablar sitter där de ska.

Jag och hårdvara går helt enkelt inte ihop!

Citat:

Hittade detta på moderkortets hemsida..

*Only PCB R2.0(or higher) support Intel® Core™2 processor

Vilken revision har du??

//Jobert

EDIT: Länk till sidan

Jag ska kika efter när jag kommer hem. Står det någonstans på kortet? Har nämligen ingen förpackning/manual.

Tack!

Permalänk
Medlem

Ja revisionen brukar stå direkt på moderkortet. Kolla i något av hörnen.

Det var märkligt att MSI-kortet också tvärnitade efter bytet. Kontrollera den stora kontakten mellan agget och moderkortet så alla småkablar sitter rätt i sockeln,, dom kan ju ploppa ur om man har otur.

Permalänk
Citat:

Ja revisionen brukar stå direkt på moderkortet. Kolla i något av hörnen.

Det var märkligt att MSI-kortet också tvärnitade efter bytet. Kontrollera den stora kontakten mellan agget och moderkortet så alla småkablar sitter rätt i sockeln,, dom kan ju ploppa ur om man har otur.

Har granskat moderkortet efter information i några minuter nu utan att hitta något, ska fortsätta lite till. Det närmsta jag har kommit är "PCB MADE IN CHINA". Skall ta och kika lite extra på kontakten också!

Permalänk

Nu hittade jag det! Ganska stor text i mitten säger Rev. 1.03G. Då skall jag genast ta kontakt med personen som sålde mig ASUS-kortet och kräva pengarna tillbaka för vilseledande produktbeskrivning½

Tack för tipset, hade aldrig kommit på det själv. Ett av två problem lösta!

Då är vi åter tillbaka hos MSI-kortet som inte längre vill gå igång. Jag tog en titt på strömkabeln från nätaggregatet och fann att ett hål hos 20-pinskontakten var tomt, är detta normalt? Med tanke på att jag inte hittar någon kabel som kan ha suttit där så känns det ju ganska långsökt, hehe

Permalänk
Medlem

Ja ett hål är ju i regel tomt så det är lugnt.

Jaha, vad skall vi hitta på då,, får nog fundera en stund.

Permalänk

Jag har nu fått mitt MSI-moderkort att fungera!

Efter många ommonteringar så kikade jag noga på processorn och fann att alla pinnar utom tre stycken hade gett avtryck på processorn. Blev då lite fundersam på varför dessa tre pinnar inte hade gett något avtryck, så jag tryckte ner processorn extra hårt denna gång i hopp om att de skulle få bättre kontakt med processorn och då gick datorn igång!

Tusen tack för din hjälp Jobert

Permalänk
Medlem

Gött att höra