Jag köpte ett begagnat moderkort (ASUS P5LD2-VM Socket 775) då mitt tidigare (MSI 945P Neo3) hade två defekta minnesplatser och lite annat småtjafs.
Jag satte ihop mina delar med det nya moderkortet (endast CPU, RAM och grafikkort vilket har blivit en vana då hårdvara aldrig fungerar vid första försöket för mig). Fläktar går igång och tangentbordets tre dioder blinkar till en gång, inget system beep, ingen bild på skärmen och tangentbordet förblir dött.
Fine, tänker jag. Har väl blivit lurad på ett defekt moderkort eller något.
Sätter tillbaka delarna på mitt MSI-kort och datorn går igång och fungerar som vanligt med undantaget att jag inte fick ljudet att fungera (kom på senare att jag missat två jumprar som skulle sitta på front audio pinnarna).
Helt plötsligt fick jag för mig att testa ASUS-moderkortet igen, men samma sak som innan händer. Här gav jag upp och gick återigen tillbaka till mitt MSI-moderkort...
Nu får jag samma fel med båda moderkorten!
Jag har testat följande:
- Provat med fyra olika minnen i alla olika minnesplatser, var och ett för sig. (Vilket är mååånga kombinationer!)
- Rensat CMOS
- Provat med ett annat nätaggregat
- Byggt utanför chassit
Det enda jag kan tänka på är om CPUn har lyckats haverera vid dessa ommonteringar, men jag har ingen möjlighet att testa med en annan.
Övriga specs:
Processor: Intel Core2Duo E6400
Minne: Corsair Value Select 4x1024MB PC5300
Grafikkort: Grafikkort: Geforce 7950GT 512MB
Nätaggregat: Fortron/Source 400W
Någon som har något tips?