Permalänk
Medlem

vilken fläkt låter mest?

sitter och funderar lite på vilken fläkt det är som egentligen låter mest... jag är inte riktigt hundra på vilken fläkt som borde låta mest, om det är cpu fläkten, chassi fläktarna eller liknande
Har ett Antec Nine Hundred chassi
E8400 (med vanliga fläkten)
GTX 275
det som låter mest logist för mig men som kanske inte stämmer är att det är chassi fläktarna?

Permalänk
Medlem

Det beror ju helt och hållet på vad du har för fläktar..

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

har itne byt ut några fläktar alls, så borde vara orginal som man få när man köper dom

Permalänk
Medlem

Om du inte styr fläktarna på ditt GTX 275 så kan jag anta att det är den/de som låter mest, följt av chassifläktarna.

Visa signatur

"You're sweet, like a horny little carebear."
ALT+248= °
Memento Mori

Permalänk
Medlem

Det bör vara grafikkortet följt utav procesorn...

Permalänk
Medlem

Re: vilken fläkt låter mest?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xawiahn

E8400 (med vanliga fläkten)

stockkylaren låter ju en hel del...

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem

Kanske nätagget är att ta med i beräkningarna också?
Mvh,

Visa signatur

Dator: Fractal Design XL || Windows 11 || Ryzen 5 7600X || 32 GB RAM || 2 TB SSD
Foto: 7D || 17-50mm f/2.8 || 50mm f/1.8 || 70mm f/2.8 || 70-200mm f/2.8
Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har du testat att öppna datorn och sitta och lyssna på fläktarna?

Testa genom att stoppa en fläkt i taget och se vilken/vilka som orsakar mest skillnad i ljudnivå, stoppa genom att koppla ur/trycka lätt med fingret på motorn, du kan även stoppa in något vid bladen, men det kan göra ont om du använder fingret eller till och med bryta av blad om du har otur.

Antecs chassifläktar är dock kända för att vara av rätt dålig kvallitet ljudmässigt...

Permalänk
Medlem

om man vill byta ut fläktarna så är jag bara rädd om man byter till några tystare att dom inte är lika snabba och därför gör datorn jätte varm... på antec's hemsida står det:
• 1 top 200mm TriCool fan with 3-speed switch control
• 1 rear 120mm TriCool fan with 3-speed switch control
• 2 front 120mm special black TriCool blue LED fans

lyckas hitta 200mm och bakre 120mm men inte dom båda främre 120mm... så inte en anning hur snabbt dom snurrar eller någoting..
Någon som har något förslag till vad man ska byta till för fläktar?

Angående cpu fläkten så kommer jag beställa en ny fläkt när jag får pengar

och när det gäller gpu fläkten har jag inte en anning om hur man vet vad man ska köpa eller hur man sätter dit den
(har aldrig bytt fläkt någonstans innan, tänkte börja göra det på cpu:n för det verkar inte så svårt efter ha kollat runt lite och läst lite. Gpu fläkten verkar helt anorlunda dock)

Permalänk
Medlem

Antecs TriCool fläktar är inte tysta oavsett hastighet. Jag hade ett 300-chassi i höstas som lätt utav helvete. Köpte en Noctuafläkt och bytte ut den ena TriCoolen vilket sänkte ljudnivån dramatiskt! Kopplade ur den andra TriCoolen i taket vilket medförde en susande burk istället för ett högfrekvent vinanade. Om du köper några billiga fläktar, typ Fractal Design eller dy, och byter ut dina nuvarande TriCool tror jag att ljudnivån på chassit kommer att sänkas avsevärt.

Visa signatur

Chassi: Cooler Master NR400, Mobo: Gigabyte Aorus Pro-P, CPU: Amd ryzen 5 3600, RAM: 16 GB Corsair Vengeance Pro 3600 mhz, GPU: Sapphire RX6800 Nitro +, PSU: Corsair TX 650M

Permalänk
Medlem

kolla på prisjakt.nu. där ser du ljudnivå och luftflöde på olika fläktar. där kan du också kolla upp de fläktar du redan har

Visa signatur

Intel Celeron 1,7 GHz | Kingston 667 MHz | Intel X3100 | suck,snyft och gäsp :(

Permalänk
Medlem

funderar att byta ut alla 3 120mm till http://www.inet.se/artikel/6308505/noctua-nf-p12-1300-silent-...
dock finns det http://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-silen... också men den verkar inte så bra på att suga in (kommentarerna) och inte lika snabb
2 utav fläktarna suger ju in och den andra ut

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

funderar att byta ut alla 3 120mm till http://www.inet.se/artikel/6308505/noctua-nf-p12-1300-silent-...
dock finns det http://www.inet.se/artikel/8500301/fractal-design-120mm-silen... också men den verkar inte så bra på att suga in (kommentarerna) och inte lika snabb
2 utav fläktarna suger ju in och den andra ut

NF-P12 är främst till för att sättas på kylare eller andra platser där det är mycket motstånd, t.ex. vid tjocka dammfilter.
NF-S12B däremot är gjort för högre luftflöde, men är inte lika stark, så den passar bättre som chassifläkt.

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phukkitt
NF-P12 är främst till för att sättas på kylare eller andra platser där det är mycket motstånd, t.ex. vid tjocka dammfilter.
NF-S12B däremot är gjort för högre luftflöde, men är inte lika stark, så den passar bättre som chassifläkt.

jaha okej, vilken utav dom 3 då? alla heter ju NF - S12B http://www.inet.se/kategori/419/120mm/285/noctua
tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Den av som heter FLX och kostar 198:- skulle jag rekommendera i så fall, bara för att den kan köras fortare än den som heter ULN, vilket ger dig större möjligheter att ändra hastigheterna/luftflödet samt att den kan gå minst lika tyst som ULN modellen.

Tror att båda FLX är samma modell, men den dyrare innehåller kanske något mer i förpackningen...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Den av som heter FLX och kostar 198:- skulle jag rekommendera i så fall, bara för att den kan köras fortare än den som heter ULN, vilket ger dig större möjligheter att ändra hastigheterna/luftflödet samt att den kan gå minst lika tyst som ULN modellen.

Tror att båda FLX är samma modell, men den dyrare innehåller kanske något mer i förpackningen...

blir nog den isåfall, tack för hjälpen

Permalänk
Medlem

Såg topic och direkt plingade det till "Delta" i huvudet.

Nu var det ju inte direkt det tråden handlade om men visst finns det folk som kommer ihåg klassikern här?

Delta 120mm, helt, jävla, galen.

http://www.youtube.com/watch?v=HKF16kQimWs

Permalänk
Medlem

Öppna chassit och lyssna. Hur svårt kan det vara.

Hur ser min katt ut?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av loefet
Har du testat att öppna datorn och sitta och lyssna på fläktarna?

Testa genom att stoppa en fläkt i taget och se vilken/vilka som orsakar mest skillnad i ljudnivå, stoppa genom att koppla ur/trycka lätt med fingret på motorn, du kan även stoppa in något vid bladen, men det kan göra ont om du använder fingret eller till och med bryta av blad om du har otur.

Antecs chassifläktar är dock kända för att vara av rätt dålig kvallitet ljudmässigt...

Visst är de det. Och det finns inget bra alternativ till 200mm fläkten heller. Det bästa du kan göra med den är att dämpa hastigheten ytterligare med en Zalman Fanmate eller liknande. Eller ta bort den och sätta igen hålet med en pappskiva - kylan borde räcka till ändå, men håll koll på temps för säkerhets skull.
Nexus Basic är ett mycket bra alternativ till 120mm fläktarna dock - mycket mer allround och billigare än Noctua-varianterna. Det finns många bra 120mm fläktar nu för tiden, men Nexus står ut som den mest prisvärda av toppfläktarna tycker jag.

Akta er när ni bromsar fläktar - att bara stoppa in fingrar eller annat kan mycket lätt skada fläktaxeln. Trycka försiktigt på mitten av fläkten är det bästa, men det finns även då (en liten) risk att man skadar lager/axel eller helt enkelt kokar spolarna i värsta fall. Att koppla ur dem är förstås det bästa.

Citat:

[...]Någon som har något förslag till vad man ska byta till för fläktar?

Angående cpu fläkten så kommer jag beställa en ny fläkt när jag får pengar

och när det gäller gpu fläkten har jag inte en anning om hur man vet vad man ska köpa eller hur man sätter dit den
(har aldrig bytt fläkt någonstans innan, tänkte börja göra det på cpu:n för det verkar inte så svårt efter ha kollat runt lite och läst lite. Gpu fläkten verkar helt anorlunda dock)

Angående fläktråd: se ovan.
Angående CPU: du vinner väldigt lite på att köpa en ny CPU-fläkt, utan behöver en helt ny kylare. Se SPCR:s rekommendationer - de är snart ett år gamla men är fortfarande det bästa som finns att gå på. Sweclockers och andras tester suger tyvärr.
Angående GPU: samma där, du behöver byta på kylare och fläkt i ett. En GTX275 är ju inte lättkyld precis, men en http://www.arctic-cooling.com/catalog/product_info.php?cPath=... bör ju fungera. Kanske inget att ge sig in på för den som är oerfaren dock...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pump It
kolla på prisjakt.nu. där ser du ljudnivå och luftflöde på olika fläktar. där kan du också kolla upp de fläktar du redan har

Ljudnivåsiffrorna på prisjakt är tillverkarnas egna, och som sådana tyvärr rena fantasier. Det finns för många olika sätt att mäta ljudnivå tyvärr. Madshrimp gjorde ett hyfsat test för ett tag sedan, men den enda riktigt tillförlitliga statistiken kommer förstås från SPCR som vanligt. Även om det finns nyare fläktar som säkert är i samma klass som de topptestade där så är de inte märkbart bättre i alla fall.

Permalänk
Inaktiv

Antecs TriCool fläktar är tysta, av god kvalitet och flyttar lagom med luft. Rekommenderar dem starkt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kunzite
Antecs TriCool fläktar är tysta, av god kvalitet och flyttar lagom med luft. Rekommenderar dem starkt.

Om du inte skämtar utan verkligen tycker det så har jag en 5-6 st oanvända här hemma som du kan få köpa billigt.

Permalänk

En stor skam att inte Antec fattat grejen med tysta fläktar.

Rätt puckat att skicka med fläktar som 90% av alla användare inte använder.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterhjalmarsson
Om du inte skämtar utan verkligen tycker det så har jag en 5-6 st oanvända här hemma som du kan få köpa billigt.

Nej jag skämtar inte, den Tricool fläkt som följde med mitt NSK6580 chassi är riktigt tyst på lägsta. Såhär skriver SPCR om Antec Tricool:

Citat:

The perceived noise is low and smooth when either (or both) fans are set to Low,

Kör du dem på något annat än low så kommer de låta illa, men på low är de tystare än många som flyttar samma mängd luft. Fractal Design fläktar (vilka inte flyttar någon luft alls) lever om betydligt mer. Detsamma gäller den billiga fläkt som följde med ACE chassit.

Har även testat med en Scythe Slipstream 800rpm och den är en dammsugare i jämförelse med antec tricool.

Permalänk
Citat:

Nej jag skämtar inte, den Tricool fläkt som följde med mitt NSK6580 chassi är riktigt tyst på lägsta. Såhär skriver SPCR om Antec Tricool:

Kör du dem på något annat än low så kommer de låta illa, men på low är de tystare än många som flyttar samma mängd luft. Fractal Design fläktar (vilka inte flyttar någon luft alls) lever om betydligt mer. Detsamma gäller den billiga fläkt som följde med ACE chassit.

Har även testat med en Scythe Slipstream 800rpm och den är en dammsugare i jämförelse med antec tricool.

Jag vet inte var på spcr du hittat det citatet, men det stämmer säkert - det är många många fläktar som har ett ljud som uppfattas som tyst och mjukt. Och är man inte så noga så duger ju Tricool.

SPCR testade och jämförde den i ett fläkttest för några år sedan som sade just det. Det enda med den som var bra är att på Low så var den tystare än de flesta andra fläktar som fanns 2006, så länge man inte reglerat varvtalet. Vilket ju är trevligt om man är lite lat och inte vill tempstyra. Men bortsett från det så var den medelmåttig 2006 - och idag så finns det så många bra fläktar.

Ingen kommentar om din Fractal. Fractal har väl många olika fläktar, men jag har svårt att tro att något som säljs på Mediamarkt skall vara bra?

Och jag får ta tillbaks erbjudandet om att sälja dem - jag trodde ingen var intresserad av dem så jag har visst slängt dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

haha, "Antecs TriCool fläktar är tysta" det beror ju på vem man frågar.

Permalänk
Medlem

Varför finns ens denna tråd? Du har datorn max en meter från dig, ÖPPNA OCH LYSSNA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av baylarn
haha, "Antecs TriCool fläktar är tysta" det beror ju på vem man frågar.

Har man en motsvarande fläkt som inte går att sätta på low eller sänka via bios/ fläktkontroll så är det nog möjligt.

Byte ut 6st tricool mot 6st scythe slip strem 1900rpm och dem låter mindre än vad antec fläktarna gjorde på motsvarande inställningar pluss att dem inte lyser vilket var huvud orsaken till bytet för min del.

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Inaktiv

Som sagt, min Scythe slipstream 800rpm låter mer än min Antec Tricool. Min tricool har heller inget tjafs som dioder eller liknande.

Antingen så blandar ni ihop kvalitetsfläktarna från Antec med något annat skräp eller så har de börjat göra dåliga fläktar efter NSK6580.

Permalänk
Citat:

Som sagt, min Scythe slipstream 800rpm låter mer än min Antec Tricool. Min tricool har heller inget tjafs som dioder eller liknande.

Antingen så blandar ni ihop kvalitetsfläktarna från Antec med något annat skräp eller så har de börjat göra dåliga fläktar efter NSK6580.

Jag har ingen Scythe själv och kan väl inte kommentera det jämförandet direkt (med avseende på ljud kontra kyleffekt).

Däremot har jag ett antal olika Nexus och Noctua och föredrar dem före en Tricool vilken dag som helst. Samma tycker spcr och samma verkar alla andra här tycka också.

För min del är valet enkelt: jag lyssnar hellre på spcr än på en enstaka användare som tycker tvärtom mot alla andra. Det samma bör nog eventuella nybörjare som läser det här göra.