Wordpress på OS X Server, login fungerar inte korrekt?

Permalänk
Medlem

Wordpress på OS X Server, login fungerar inte korrekt?

Hej!

Har skaffat mig en Mac Mini Server som jag installerade några Wordpress bloggar på men samtliga upplever samma fenomen!

Om jag loggar in så hamnar jag som vanligt i wp-admin, men sen när jag går tillbaka till huvudsidan så är jag där inte inloggad om jag surfar runt, refreshar jag webbläsaren på valfri sida så är jag helt plötsligt inloggad!

Det har troligen inte med mina cookies på denna datorn att göra för jag har en annan server som kör Ubuntu och ett par Wordpress bloggar och där fungerar allt som det ska!

Cachar OSX Server på något skumt sätt? Har testat att avbocka alla cachemoduler men med samma resultat!

Tacksam för svar!

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att OS X Servers Apache sätter någon HTTP Header som gör att din webbläsare cachar en del sidor.

Permalänk
Medlem

ja det kan mycket väl stämma, testade att avaktivera mod_headers men då fungerade inte sidan alls, valde jag fel modul?

Dessutom, kan man inte prioritera cookies före http headers`?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag är lite ute på hal is, mitt svar var mer en gissning på vad som skulle kunna tänkas vara problemet.

Men jag tror att du kan fortsätta såhär, använd HTTP Client (http://ditchnet.org/httpclient/) och kolla om din server spottar ur sig några suspekta HTTP Headers som kan ha något med caching att göra.

Permalänk
Medlem

Tack så mycket, har testat nu och:

GET:
HTTP/1.1 200 OK
Date: Mon, 08 Mar 2010 18:25:06 GMT
Server: Apache/2.2.13 (Unix) PHP/5.3.0
Last-Modified: Mon, 08 Mar 2010 18:24:17 GMT
Etag: "5a09a-675d-4814e2c451640"
Accept-Ranges: bytes
Content-Length: 26461
Cache-Control: max-age=300, must-revalidate
Expires: Mon, 08 Mar 2010 18:30:06 GMT
Ms-Author-Via: DAV
Vary: Accept-Encoding,Cookie
Connection: close
Content-Type: text/html; charset=UTF-8

Date: Mon, 08 Mar 2010 18:26:29 GMT
X-Powered-By: PHP/5.3.0
X-Pingback: http://www.jespera.se/xmlrpc.php
Cache-Control: max-age=60
Expires: Mon, 08 Mar 2010 18:27:29 GMT
Transfer-Encoding: Identity

HEAD:
HTTP/1.1 200 OK
Date: Mon, 08 Mar 2010 18:26:55 GMT
Last-Modified: Mon, 08 Mar 2010 18:24:17 GMT
Etag: "5a09a-675d-4814e2c451640"
Accept-Ranges: bytes
Content-Length: 26461
Expires: Mon, 08 Mar 2010 18:31:55 GMT

OPTIONS:
HTTP/1.1 200 OK
Date: Mon, 08 Mar 2010 18:27:29 GMT
Allow: GET,HEAD,POST,OPTIONS
Expires: Mon, 08 Mar 2010 18:32:29 GMT

Dom som gav resultat, vet dock inte vad dom betyder
Content-Length: 0

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaaa det verkar faktist vara problem med cache-control med headers module för kör jag detta:

<Directory "/home/website/cgi-bin/">
Header Set Cache-Control "max-age=0, no-store"
</Directory>

Och nu (ta i trä) verkar sidorna fungera som förväntat, MEN det är ju lite synd för headers cache verkar snabba upp sidan enheldel, dessutom är det ju ännu bättre när sidorna väl blir belastade så vore nice att kunna använda Header cache-control och ändå Wordpress fungerar som normalt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Get är den vanligaste HTTP metoden. När du surfar in på en sida så skickar den webbläsare en GET request till webbservern, POST är när du tex skickar en <form> med method="post".

I alla fall, de intressanta bitarna i det du postade är

Cache-Control: max-age=300, must-revalidate Etag: "5a09a-675d-4814e2c451640" Expires: Mon, 08 Mar 2010 18:30:06 GMT

som har med cache att göra. Vad som återstår nu är att lista ut varifrån de kommer, är det Apache som sätter dem eller är det något Wordpress gör. Använder du några cache plugin till din Wordpress?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperA
Jaaa det verkar faktist vara problem med cache-control med headers module för kör jag detta:

<Directory "/home/website/cgi-bin/">
Header Set Cache-Control "max-age=0, no-store"
</Directory>

Och nu (ta i trä) verkar sidorna fungera som förväntat, MEN det är ju lite synd för headers cache verkar snabba upp sidan enheldel, dessutom är det ju ännu bättre när sidorna väl blir belastade så vore nice att kunna använda Header cache-control och ändå Wordpress fungerar som normalt!

Vad bra att det löste sig! Om du vill ha fördelen av cache så finns det plugin till Wordpress som cachar en hel del innehåll (också väldigt rekommenderat för att slita på servern mindre om du får stort besökarantal någon gång).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
Vad bra att det löste sig! Om du vill ha fördelen av cache så finns det plugin till Wordpress som cachar en hel del innehåll (också väldigt rekommenderat för att slita på servern mindre om du får stort besökarantal någon gång).

Japp jag har kört WP-Super-cache på alla mina sidor men kan det fullt ersätta det som denna tråden har handlat om? WP super cache är grymt bra osv!

Kör ju andra cachemoduler i Apache men vet inte om dom inaktiveras nu när jag la in detdär sista?
cache_module
mem_cache_module
disk_cache_module

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag vet inte exakt hur WP Super Cache fungerar men teoretiskt sätt så skulle den kunna sätta samma HTTP Headers som Apache och dessutom vara smartare i det, iom att den är medveten om hur Wordpress fungerar och används vilket en Apache modul antagligen inte är.

Citat:

Japp jag har kört WP-Super-cache på alla mina sidor men kan det fullt ersätta det som denna tråden har handlat om? WP super cache är grymt bra osv!

Kör ju andra cachemoduler i Apache men vet inte om dom inaktiveras nu när jag la in detdär sista?
cache_module
mem_cache_module
disk_cache_module

Jag tycker att du borde kolla upp dokumentationen på de där modulerna, så du vet inför framtiden.

Permalänk
Medlem

ajfasen, testade wp super cache nu och det verkar som om det bryts om jag kör den koden jag visade senast! lite dumt!

Men det borde väl gå att göra så att den kollar upp ifall det är något som uppdaterats varje gång och ändå behålla cachen?

har kollat lite på dokumentationen men jag tycker att det verkar som om man måste ha lite baskunskap för att kunna förstå allt där, men men, får kolla lite till1

Men tillfälligt, vet du vilken kod man använder i Header Set Cache-Control för att cachen skall vara aktiverad men kolla nytt hela tiden+

wp super cache är riktigt snabbt så är enormt synd om jag inte kan använda det1

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Men tillfälligt, vet du vilken kod man använder i Header Set Cache-Control för att cachen skall vara aktiverad men kolla nytt hela tiden+

Att göra det är en motsägelse, meningen med ett cache är att webbläsaren ska lagra filen så att du slipper ha trafik till din server.

Problemet du får misstänker jag att det är "Header Set Cache-Control" som gör att den inte fungerar. Leta upp källan till problemet med Apache så du slipper fulfixa det med "Header Set Cache-Control".

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen nystan, har fått iordning på det ganska bra nu!

Problemet är atti början satte jag Header Set Cache-Control "max-age=0", detta fungerade jättebra, inloggningen fungerade globalt utan att hårdrefresha sidan vilket var mitt mål med denna tråden!

Jag körde på med den configen ett tag men efter att ha testat en Ubuntu server och min nya OS X server burk så märkte jag att Header Set Cache-Control "max-age=0" använde jag för att Wordpress Super Cache skulle ta hand om det istället eftersom det overidar OS X Servers egna cache-control, iaf Wordpress Supercache verkar bara cacha html filer, CSS, Javascript och bilder tilläts alltså inte att cachas av webbläsarna!

Detta löste jag idag genom att göra såhär:

Header Set Cache-Control "max-age=0" <FilesMatch "\.(ico|pdf|flv|jpg|jpeg|png|gif|swf|mp3|mp4)$"> Header set Cache-Control "public" Header set Expires "Thu, 15 Apr 2012 20:00:00 GMT" Header unset Last-Modified </FilesMatch> <FilesMatch "\.(js|css)$"> Header set Cache-Control "public" Header set Expires "Thu, 15 Apr 2012 20:00:00 GMT" Header unset Last-Modified </FilesMatch>

Det verkar fungera riktigt bra, nu cachar den precis allt men har noterat att "Document" hamnar på runt 60ms istället för 14ms när man endast kör Header Set Cache-Control "max-age=0", men totalt sätt vinner man ju på det eftersom det annars utan att cacha bilder hamnar på runt 130ms, MEN det vore ändå nice att ligga på dom 14ms

Med filesmatch och allt (bilderna är UTM.gif från GA, så skit i den egentligen)

Med endast Header Set Cache-Control "max-age=0"

Edit
Servern kan ha varit lite mer belastad under testet, jag vet inte!

Visa signatur