Cooler Master CM 690 II Advanced Case Review

Permalänk
Medlem

Cooler Master CM 690 II Advanced Case Review

Va runt på diverse sidor idag och letade efter ett nyss chassi till mina kära datordelar.
Träffa plötsligt på detta chassi från Cooler Master som verkar väldigt välgjort och genomtänkt.

Tänkte att jag skulle upplysa folket på SweC om detta då folk just nu kanske sitter och funderar på ett nytt chassi, så varför inte ett sånt här

Det jag gillar mest med det är slot-in hårddisk facket som sitter på top/fronten, att inte fler chassi har detta.

http://www.overclockersclub.com/reviews/cooler_master_cm690ii...

Så vad tycker ni SweC?

Visa signatur

Chaos isn't the problem, it's the mellow times in between all the madness that keeps me freaking out.

Permalänk
Medlem

Blir nog skitbra, jag har alltid tyckt att det CM 690 är vad Antec 300 borde vara

Visa signatur

E8400@3,97 | GA-EP35-DS3L | 5850 BE @ 805 | Corsair Dominator@1081 4x1 GB | Corsair VX550W
MS Intellimouse 3.0 | Logitech Illuminated<3| Steel QcK+ | Steel 5hv2 | Samsung T220 (pissdålig skräpskärm)
Macbook Pro '10 | iPhone 3GS 16GB

Permalänk

Min brorsa har v1 av detta chassi och har dom 3 fläktarna som kom med lådan och det låter väldigt mycket , inget chassi jag skulle vilja ha i alla fall

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Min brorsa har v1 av detta chassi och har dom 3 fläktarna som kom med lådan och det låter väldigt mycket , inget chassi jag skulle vilja ha i alla fall

du övereagerar dom låter inte alls speciellt mycket. mina grafikkort överröstar lätt dom fläktarna 8800 gts 640 x2

och är rätt säker på att nyare grafikkort inte blivit mycket tystare

polares 275 kort låter minst lika mycket

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Har första versionen av det chassiet. Skulle dock inte vilja hävda att fläktarna väsnas mycket. Det är den perforerade plåten i chassiet som skapar det jobbigt swooosh ljudet.

Jag har 10 fläktar i mitt chassie varav 7 är chassie (120mm) och har aldrig stört mig på ljudnivån. Men vissa är ju känsligare än andra

Permalänk

Det skulle ju kunna vara drivrutiner som e fel installerade så att graffe fläkten går för fullt

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Det skulle ju kunna vara drivrutiner som e fel installerade så att graffe fläkten går för fullt

även i idle hastigheten 60% så överröstar lätt mina kort chassifläktarna

brukar dock skruva upp dom till 80%+ för att få ner tempsen då jag kör ganska överklockat och därmed klarar inte orginalschemat av att hålla ner tempsen utan kortet hamnar lätt på 80-90*c som enligt mig är för varmt. sen får ni säga vad ni vill

orginal hastighets schemat är cp på korten så hastigheten ökar inte förrän 75*c+ så mitt moddade schema lägger korten på 80% idle (ca 50*c) och ökar till 90% om jag kommer över 70*c vilket sällan händer och 100% över 75*c

och finns en enkel lösning mot högljudda system. Höj Volymen!
kan du höra polisen komma utanför spelar du för lågt. eller vad är det de står i guitar hero's laddskärm

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Var och hämtade ut mitt igår, och har suttit och pillat på det halva natten.
Överlag har jag bara positiva saker att säga om chassit, jag tycker det osar kvalitet rakt igenom än så länge.

Det enda jag reagerat på än så länge är att det är riktigt tunn plåt. Sidodörrarna känns nästan rangliga när man tagit bort dom. Vi får se om lite bitumen löse problemet.

I övrigt behöver man bara ta bort bling-fläkten ifram för att få ett fruktansvärt snyggt chassi för inte mycket pengar alls.

En fråga i sammanhanget till er som har erfarenhet av 690 eller av kylning i allmänhet:
Hur anser ni att eventuella fläktar i sidodörren skall monteras? För insug eller utblås?
Jag är lite kluven där.. Med insug på sidorna får ju GPU och CPU kylarna ny fräsch luft direkt från utsidan, och det bildas övertryck i lådan, men å andra sidan om man har utsug på dörren suger man ju bort den gamla varma luften...
Får ingen riktig rätsida faktiskt, och CM säger emot sigsjälva då dom säget insug och utblås omvartannat.

Åsikter någon?

Permalänk
Keeper of Traditions

Det känns bara som att det skulle vara ett högljutt chassi då i princip hela chassit är perforerat... Det mesta på den tilltalade mig, då jag är på jakt efter ett nytt chassi, förutom just det problemet med ljud som måste uppstå.

Nån som har chassit och kan kommentera?

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bellum
Var och hämtade ut mitt igår, och har suttit och pillat på det halva natten.
Överlag har jag bara positiva saker att säga om chassit, jag tycker det osar kvalitet rakt igenom än så länge.

Det enda jag reagerat på än så länge är att det är riktigt tunn plåt. Sidodörrarna känns nästan rangliga när man tagit bort dom. Vi får se om lite bitumen löse problemet.

I övrigt behöver man bara ta bort bling-fläkten ifram för att få ett fruktansvärt snyggt chassi för inte mycket pengar alls.

En fråga i sammanhanget till er som har erfarenhet av 690 eller av kylning i allmänhet:
Hur anser ni att eventuella fläktar i sidodörren skall monteras? För insug eller utblås?
Jag är lite kluven där.. Med insug på sidorna får ju GPU och CPU kylarna ny fräsch luft direkt från utsidan, och det bildas övertryck i lådan, men å andra sidan om man har utsug på dörren suger man ju bort den gamla varma luften...
Får ingen riktig rätsida faktiskt, och CM säger emot sigsjälva då dom säget insug och utblås omvartannat.

Åsikter någon?

Enligt Cooler Masters hemsida så ska dom monteras som "exhaust".

När man fortsätter att läsa på hemsidan så ser man att fläkten på andra sidan (cpu baksidan) ska vara en 80mm på 15mm, antar att det sistnämda är tjockleken.

Stämmer detta att man inte får in en gammal hederlig 25mm tjockis där ?

Sen måste jag fråga vart du köpte ditt chassi, Dustin tog tydligen bara hem på beställning. Inwarehouse/komplett verkar dock ha i lager.

Permalänk
Medlem

Newklear: Jo det låter en hel del faktiskt. Jag har visserligen 3 120mm Fractal och 5 140mm dito i chassit plus CPU-kylare och två Zalman VF1000 (Summa 11 fläktar)

Det är säkert overkill, och man klarar sig nog med färre.
Kolla Sweclockers recension av CM690. Där jämförs ljudnivåer, och 690 II skiljer sig nog inte nämnvärt från 690.

BoardBum: Problemet är att det på andra ställen (Typ produktbroschyren) står intake..
Nåja, mina blåser inåt nu. Provar ett tag så får jag se..

Det är för lite plats mellan moderkortsplåten och chassidörren för att rymma en 80x25:a. Har inte mätt exakt, men strax under 2 cm i utrymme är det.

Jag köpte mitt på Komplett och fick det den 25:e trots att de skulle fått in dom den 27:e.

Permalänk
Medlem

Ser faktiskt riktigt intressant ut. Är lite nyfiken på hur detta skulle bli med ljuddämpande material på sidoplåtarna etc.

Visa signatur

P8P67 Pro | i7 2600K + NH-D14 | Corsair XMS 8GB-1600MHz | ASUS GeForce GTX 970 | Samsung SSD 840 PRO | Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem

aahh vafan, jag gick och köpte en rackare jag med. Är ruskigt nöjd må jag säga, dock blev det jävligt trångt bakom moderkortsplåten med alla kablar jag ville ha där.

Jag kör i vilket fall som helts sidofläkten som utblås, som intake har jag en 120 i gölve på lådan samt en 140 i fronten. Böt även ut orginal fläktarna mot diverse noctua eller vad dom nu heter

Permalänk

Verkar riktigt nice. Sen verkar man ju kunna få plats med två stycken 240 radiatorer INTERNT. Det är ju inte illa

En review:
http://www.extremeoverclocking.com/reviews/cases/Cooler_Maste...

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem

Jag har beställt ett sånt här chassi. Jag ville ha ett diskret gamerchassi med möjlighet till en aning längre grafikkort. Har fått bra i temptester och hdd dockan är riktigt trevligt. Det jag inte gillar är de kromade listerna, möjligt att de ser bättre ut i verkligheten. Riktigt trevligt med rejält luftintag vid psu och fläktplatserna upptill. Tycker jag att den väsnas för mycket får jag installera lite ljuddämpning.

Visa signatur

hardqare.com

Permalänk

Total_Cu: Skriva gärna en liten recension av chassit när du fått hem det. Chassit verkar riktigt nice, men vore fint och höra lite om det. Finns inte jätte mycket skrivet om det..

Visa signatur

Server: CPU - i7 3960x | GIGABYTE X79-UD3 | RAM 24GB 1600MHz | Corsair HX750(MDPC-X) | Fractal Design R4 | Intel 530 SSD 240GB | Dell U2311h
HTPC: i5 6600k, 1060 GTX, 8GB Ram, 256 GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nicklas1988
Total_Cu: Skriva gärna en liten recension av chassit när du fått hem det. Chassit verkar riktigt nice, men vore fint och höra lite om det. Finns inte jätte mycket skrivet om det..

Är det något särskilt du vill veta ? Jag har haft mitt i lite drygt en månad nu och är riktigt nöjd, tycker inte att det känns som att man tummat på kvalitén trots det ringa priset.

Kan inte kommentera ljudet av orginalfläktarna då dom åkte ur chassit ddirekt.

Enda problemet jag stött på är att det blev väldigt trångt bakom moderkortsplåten. Drog alla kablar där bakom och har man en näve diskar så blir det en hel del kablar.

Den skruvlösa upphängningen av diskarna funkar riktigt bra.

Om man har en fläkt i taket av chassit så fungerar det inte att ha en Thermalright Ultra-120 extreme på tvären (så den blåser bakåt), ytan man var tvungen att ha den vågrätt, dock ser jag inte detta som ett problem alls med denna setupen.

140 mm fläkt som blåser in frisk luft från sidan av chassit, 120mm fläkt på prollekylaren som skickar luften vidare genom kylaren vidare upp till 140mm fläkt på toppen av chassit.

Ett 4870X2 fick även det plats i chassit utan några som helst problem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoardBum
Kan inte kommentera ljudet av orginalfläktarna då dom åkte ur chassit ddirekt.

Om man har en fläkt i taket av chassit så fungerar det inte att ha en Thermalright Ultra-120 extreme på tvären (så den blåser bakåt), ytan man var tvungen att ha den vågrätt, dock ser jag inte detta som ett problem alls med denna setupen.

140 mm fläkt som blåser in frisk luft från sidan av chassit, 120mm fläkt på prollekylaren som skickar luften vidare genom kylaren vidare upp till 140mm fläkt på toppen av chassit.

Har för mig att det ska kunna gå att montera takfläktarna på utsidan på chassit, alltså mellan takpartiet och ramen? Men i alla fall, det fungerar nog bra som du säger, och det gäller väl inte alla kylare heller så.

Är ljudnivån okej med dem fläktar du har nu, så det inte är överdrivet högljutt? Är ju en hel del hål i chassit ^^

Tycker också det är lite synd att det inte finns dammfilter på fläktplatserna på sidan, men är ju inte så svårt och fixa ihop något själv.

Visa signatur

P8P67 Pro | i7 2600K + NH-D14 | Corsair XMS 8GB-1600MHz | ASUS GeForce GTX 970 | Samsung SSD 840 PRO | Corsair HX 750W

Permalänk
Medlem

Jag har v1 av chassiet och jag är nöjd. Dock kan fläktarna låta lite för mycket men det är inte alls så farligt.

Visa signatur

4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 | Samsung G8 Oled 4K

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sharpy
Har för mig att det ska kunna gå att montera takfläktarna på utsidan på chassit, alltså mellan takpartiet och ramen? Men i alla fall, det fungerar nog bra som du säger, och det gäller väl inte alla kylare heller så.

Är ljudnivån okej med dem fläktar du har nu, så det inte är överdrivet högljutt? Är ju en hel del hål i chassit ^^

Tycker också det är lite synd att det inte finns dammfilter på fläktplatserna på sidan, men är ju inte så svårt och fixa ihop något själv.

Jo fläkten sitter monterad så högt upp det går, och då är man som du skrev tvungen att plocka loss "locket", vilket enkelt görs utan några verktyg.

Har som jag skrev ett 4870x2, och det går på 35% när jag inte gejmar. som du säkerligen förstår är detta det enda jag hör från chassit.

Dammfilter sitter som någon redan skrivit lite här och där, om jag inte mins helt fel så är det endast i fronten samt underredet av lådan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoardBum
Jo fläkten sitter monterad så högt upp det går, och då är man som du skrev tvungen att plocka loss "locket", vilket enkelt görs utan några verktyg.

Har som jag skrev ett 4870x2, och det går på 35% när jag inte gejmar. som du säkerligen förstår är detta det enda jag hör från chassit.

Dammfilter sitter som någon redan skrivit lite här och där, om jag inte mins helt fel så är det endast i fronten samt underredet av lådan.

ska finnas filter till toppen också samt nätagg.

http://www.youtube.com/watch?v=Ed4RC6r2NTk <--- dom går igenom chassit.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raffe1995
ska finnas filter till toppen också samt nätagg.

http://www.youtube.com/watch?v=Ed4RC6r2NTk <--- dom går igenom chassit.

jo det stämmer nog att det satt på undersidan samt toppen också. Som jag sa, lite här och där

Permalänk

Jag har haft det sen Januari och tycker det är väldigt bra. Satte in motstånd i varje fläkt så nu låter det ingenting. Det negativa med chassit är väl att i främre delen sitter det inga stora gummiklossar som det gör där bak. Efter som hårddiskarna sitter framtil vibrerar det en del ner i golvet(trägolv). Annars bra med plats och kabeldragning är inget problem. Bra kylning också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haloringen
Jag har haft det sen Januari och tycker det är väldigt bra. Satte in motstånd i varje fläkt så nu låter det ingenting. Det negativa med chassit är väl att i främre delen sitter det inga stora gummiklossar som det gör där bak. Efter som hårddiskarna sitter framtil vibrerar det en del ner i golvet(trägolv). Annars bra med plats och kabeldragning är inget problem. Bra kylning också.

Upplevde inte du att det blev trångt bakom moderkortsplåten (ja hela den sidan av chassit) ?

Nu drog jag varenda kabel där bakom så det kanske är därför jag upplevde det som trångt, men jag var tvungen att bruka milt våld för att få igen sidoplåten.

Permalänk
Medlem

Jag är ledsen för necroposten (denna tråd är ganska gammal), men jag kände att det här nog var bäst ställe att fråga på.
Jag velar emellan Dominator 690 och detta, II Advanced och jag behöver hjälp. Är II:an värd de extra pengarna jämfört med det vanliga 690? Vad är skillnaderna egentligen? Och framförallt, är det ett bra chassi?

Visa signatur

Main: ASUS Z97-A | Intel i5 4690k | GIGABYTE GTX1070 Windforce | Samsung 830 256 GB & 2,5 TB HDDs | 8 GB RAM
Laptop: Lenovo Yoga 2 Pro
Server: HP ProLiant MicroServer Gen 8 | G1610T | 120GB SSD | 2x3TB HDD | 4GB RAM

Permalänk

Hej grabbar
vad anser ni om chassit har ni kvar det fortfarande funderar på nvidia edition av den.
samt vilka fläkta rekommenderar ni man ska ersätta originalen med och är det lätt?
mvh

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk

väcker liv i denna tråden igen för att ge mina åsikter.

har detta chassit och hatt de ett tag nu, de är väldigt tytst , men rekommendation så måste du kassera alla fläktarna, CM gör bra chassi men deras fläktar är inte direkt tysta, jag stoppade i 4x bequiet fläktar 140mm (på 7 volt), samt 2x 120 bitfenix, de ända missljudet var från den enda CM fläkten kvar som satt på hyper 212 evo.

bakplåten var tight men jag har en miljon kablar som jag har petat runt för att bli av med, modulärt skulle göra jobbet bra, samt kom ihåg att ha vinklade sata kontakter för de blir för tight med vanliga raka kontakter när plåten sitter på.

kritiken jag har är de sitter tok för många DVD plattser, de kunde ta bort en och ge plats till två front fläktplatser, samt så tas tok för många hdd platser bort när man ska ha dubbla botten fläktar eller vattenkylning i burken, dock kan detta lösas om man stoppar i en xigmatek 5.25 to 3.5 adaptrer med fläktport, samt bakplåten är lite av de tighta hållet, dock inte så sjukt tight som Enforcer visade sig vara...