Surroundljud i miniformat från Asus

Permalänk
Melding Plague

Surroundljud i miniformat från Asus

Asus vill ge trångbodda chansen att uppleva surroundljud framför datorn med en ny högtalare.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

ser fin ut

Visa signatur

[ Celeron 420 | Scythe Ninja Mini | 4 x 1 GB Corsair 6400 CL5 | X1650 Pro 512 MB | 2 x 500 GB Samsung | Compucase 19" 4U | Gigabyte P35 DS3 | Fujitsu Siemens Myrica 40" | X-Fi Elite Pro | Logitech Dinovo Laser | Logitech G25 ]

Permalänk
Medlem

E det bara jag som har en medfödd skepsism mot sånnahära "sorround"produkter?

Visa signatur

Har datorer nog så jag klarar mej.....eller?

Permalänk
Medlem

Attraktivt faktiskt..

edit: Förtydling: Tar ingen plats, skapar nog inte så mycket kabeltrassel, enkel att flytta... och tillför säkert något när man ser på film vid datorn..
Men den skulle vara attraktiv om den så vore enkanalig pga sitt format.

Den grupp som tror sig kunna ersätta riktiga högtalare med en sådan här produkt är jag grymt avundsjuk på.. Va skönt det vore.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B.Burns
E det bara jag som har en medfödd skepsism mot sånnahära "sorround"produkter?

+1!

Dessa surround produkterna kan ändå inte mäta sig på något sätt mot ett riktigt 5.1/7.1 system,, och då menar jag inte sånna fattiga som man köper på siba och elgiganten.

man får ett mer dåligt än bra ljud, hade satsat på ett 2.1 system hällre än dessa sorter.

syftar inte bara på denna nu utan även på dom "seriösa" som kostar 5k och uppåt.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

15 watt RMS?
Ganska hyfsat för ett korvbröd.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x3D kyld med en Arctic Freezer A35 | 32GB DDR4 | RTX 2070 Ventus | Corsair CX550M | Intel 660P 1TB + WDSN850 1TB | Asus TUF B550M-Plus Wifi | låda: Cooler Master NR400 | Skärm: Dell U2312HM + AOC Q3279VWFD8 | Ljud: Denon AVR-1513 Förstärkare | Cerwin Vega! VE-5M Frontar | Yamaha YST-SW012 Sub | Arturia Keylab essential 61 | Urbanista Berlin blåtandslurar som jag köpte på båten..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
+1!

Dessa surround produkterna kan ändå inte mäta sig på något sätt mot ett riktigt 5.1/7.1 system,, och då menar jag inte sånna fattiga som man köper på siba och elgiganten.

man får ett mer dåligt än bra ljud, hade satsat på ett 2.1 system hällre än dessa sorter.

syftar inte bara på denna nu utan även på dom "seriösa" som kostar 5k och uppåt.

Jag förstår hur ni tänker men Soundbarsen fyller en vettig funktion i dessa tider med allt plattare å plattare tv-aparater då också högtlarna är nästintill eller helt obefintliga så är detta perfekt, däremot känns det lönlöst att kasta ut mer än 3-5papp då man får ett bra 2.1 eller ett rejält 5.1/7.1.
Meningen är att få en trevligare tv-upplevelse i litet format och inte ett riktigt substitut till surround.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vaedehäfömupp
15 watt RMS?
Ganska hyfsat för ett korvbröd.

Roligt! Det är ju tom ett hål att stoppa in korven i på sidan ala fransk hotdog

Visa signatur

Asus GeForce2GTS@250/440MHz, AMD Thunderbird 1200@1240MHz. Samsung 900p 19" crt

Permalänk
Medlem

Fattar fortfarande inte hur 17 folk kan köpa produkter som dessa?
Falsk surround? varför? kan väl lika görna lägga pengarna på bra 2.1 om man inte har plats för någon simulering av 5.1 vet vi redan inte funkar enligt önskemål.

Min kusin la ut över 10k på liknande system från BOSE (trots varning från mig) och det funkade ju... inte det minsta och ljuder var då verkligen inget att skryta med heller.

Visa signatur

MediaCen= Playstation 4, Playstation 3, Xbox 360, Proj= Epson TW700, Projduk= Grandview Cyber 100" tab-tension, Receiver= Marantz SR-6005, Front= Jamo S708, Cen= Jamo D8CEN, Surr= Jamo D8SUR, Surr bak= Jamo D8SUR, Sub= REL T3 + Audiovector K-Sub Signature, Köpta filmer= 1000++ och stiger stadigt

Permalänk

Virtuell surround fungerar faktiskt med en massa signalbehandling och två högtalare i specialbyggda kammare som saknar någon reflektion av ljudet över huvud taget. Har själv upplevt det och resultatet var skrämmande, man kunde höra folk viska rakt in i örat! Men detta krävde då att man satt på en specifik plats i ett rum som kostar åtskilliga miljoner att bygga.

Men i vanliga rum, där hälften av allt ljud som når öronen är reflekterat från någon väggyta så blir detta koncept helt omöjligt att genomföra. riktningsintryck är något av det känsligaste som finns i vår hörsel, minsta förändring av fas, tidsfördröjning eller amplitud KOMMER förändra vartifrån vi uppfattar riktningen. Så att försöka bygga en generell låda som fungerar i ett vardagsrum och för flera lyssnare måste jag tyvärr få förklara fullständigt omöjligt.

För en datorspelare kan det fungera någorlunda, såvida man sitter kvar på samma plats. Sitter man dessutom nära högtalaren så blir rummets inverkan ganska så försumbar också och det finns en viss förutsättning för att det ska kunna lyckas. Men med ett drivsteg på 15W blir det ett betsämt nej! De tekniker som används för att simulera binauralstereo i högtalare ger stora effektförluster i och med att olika högtalarelement måste motverka varandra, och då får man oftast mer för pengarna med detta vanligt system, eftersom högtalarna då samarbetar till stor del, lite beroende på vad det är för material man spelar upp.

Och tror man på något sätt att man ens kommer komma i närheten av kvalitén på ett vanligt system så är man verkligen ute och fiskar. Så det enda argumentet jag kan se till att köpa ett virtuellt surroundsystem över huvud taget är att man skiter fullständigt i ljudkvalitén, bara placeringen är enkel.

Permalänk
Medlem

Även om surroundljudet fungerar eller inte så älskar jag "soundbars". Helt perfekta under en skärm om man har lite plats på bordet. Om priset är max 800kr så kan det bli ett köp.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubi
Roligt! Det är ju tom ett hål att stoppa in korven i på sidan ala fransk hotdog

Hihihohohaha!

Visa signatur

Lyssna till vad jag menar, inte vad jag säger!
|| Win11 x64 -- AMD Ryzen 7 3700x @ 3.6GHz -- Noctua NH-U14S -- Asus ROG Strix B450-F Gaming -- Zotac GeForce RTX 3070 Twin Edge OC -- Kingston HyperX Fury Black DDR4 2x16GB @3600MHz -- Samsung 970 EVO Plus 1TB M.2 SSD -- Corsair RM750x 2021 ||

Permalänk
Medlem

Jisses sicken skit!

Undrar om de känner sig stolta över såna här produkter?

Ös i några Tangband element och Tripath eller ice chip till förstärkning och du har nåt som äter sånt här skräp till frukost.

Priset! vrålar säkert någon, men med tanke på vad plasten tydligen kostar från de som producerar sånt här så blir det inte så galet mycket dyrare.

Detta är vad jag tycker och det är varken rätt eller fel för någon annan än mig!

Permalänk
Hedersmedlem

Det intressanta men denna produkt är att det är svensk surroundteknik under skalet (http://www.embracingsound.com/). Ingen garanti för att det låter bra, men jag skulle gärna vilja provlyssna innan jag helt dömmer ut det. Finns en risk att taiwaneserna inte lyckats så bra med elektroakustiken, då det traditionellt inte varit deras starka område om man ska generalisera lite.