Varför använder så många firefox?

Permalänk
Avstängd

Varför använder så många firefox?

Google chrome är ju så otroligt mycket snabbare än Firefox, vad finns det för anledning till att använda Firefox då?
Nya google chromes beta är ju mer än 50% snabbare.
Enligt "Benchmark your Browser" hos 3dmark
Här är mitt resultat:
http://img175.imageshack.us/img175/9540/92870582.png
Sjukt bra om man kollar på firefox score

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

Bla Alla lättillgängliga tillägg, blir chockad varje gång jag använder en webbläsare utan ABP

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Använt Firefox i ca 5 år men bytta för en månad sedan över till Chrome, tidigare versioner av Chrome har saknat funktioner jag velat ha men som nu finns.

Tror många sitter kvar på firefox av ren vana och inte ser någon anledning att byta, jag bara testade chrome för skojs skull och fastna.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av robalm
Google chrome är ju så otroligt mycket snabbare än Firefox, vad finns det för anledning till att använda Firefox då?
Nya google chromes beta är ju mer än 50% snabbare.
Enligt "Benchmark your Browser" hos 3dmark

Snabbhet är inte allt.

Jag kan komma på två anledningar, på rak arm:
- Ingen direkt bra hantering av greasemonkey-skript
- Firebug Lite räcker inte...

När detta har fixats (samt några addons/extensions till) så kan jag nästan garantera att jag byter browser.

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Den är så fiiin och hemtrevlig :D:D

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Många använder inte Google Chrome på grund av de "en aning" kontroversiella avtalen man går med på i användandet av den. Det var en tråd om detta tidigare. Använder själv oftast firefox på grund av gammal vana men minnesläckorna i en aning irriterande ibland!

Visa signatur

Speldator: Antec 1200 | i7-930 @ 4.3Ghz+ | GTX 480 | 3x2GB RAM
Kylning: Koolance 360 @ CPU, Koolance VID-GTX480 @ GPU, XPCS RX480x2 Radiatorer, DCP 4,0 mm.
Ljud: Asus Xonar Essence STX + Sennheiser PC 360

Permalänk
Medlem

För att de inte insett att Opera är bättre!

Mvh Johan

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Windows 11 pro, Corsair 4000D Airflow, MSI PRO B660M-A WIFI D4, Intel Core i5 12600K, Corsair 32GB (2x16GB), PowerColor Radeon RX 6900 XT, Kingston NV1 500GB M.2 NVMe, WD Black SN850 1TB Gen 4, Seasonic Focus GX 850W, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Jag använder Firefox av ren vana och skulle inte klara mej utan Adblock plus och no script.

Permalänk

Använder Firefox på grund av alla trevliga tillägg och script som finns, sen har Google chrome varit slött som fan för mig. Firefox brukar aldrig strula.

Visa signatur

| - Phenom II x2 550 3,1ghz - 2 x 2gb Corsair XMS2 - Sapphire Radeon HD3870 @ 785/1286 - 320 GB samsung Spintpoin unt 1 tb samsung spinpoint - Lian li PC-K56

Permalänk
Medlem

Går mkt av gammal vana, har inte testat chrome, men tycker FF är snabbt och fint, känner inte att det tar någon lång tid att ladda sidor, aftonbladet öppnar på nån sekund.

ABP är ju som nämnt ett måste också, så mkt skit jag beskonar mina ögon med det =D, kanske finns till chrome också iofs?

Permalänk
Medlem

Jag kör den för det va första val jag tog när jag bytte från Explorer. Firefox va bästa webbläsaren hette det för några år sedan och jag fastnade efter det.

Varför byta igen när man trivs med Firefox då det funkar helt perfekt.

Permalänk
Avstängd

Jag kommer alltid använda google chrome: pga snabbheten och googles sökmotor.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Medlem

pga google chromes avtal som tidigare nämt.

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sethai
Många använder inte Google Chrome på grund av de "en aning" kontroversiella avtalen man går med på i användandet av den.

Kan det verkligen vara särskilt många? Google ändrade väl någon formulering för ett par år sedan och sedan dess har det väl varit ganska tyst (hur många vet för övrigt vad som står i avtalen?)? Folks ovillighet att byta bort något som fungerar hyggligt och som de redan kan är nog en väldigt mycket större faktor.

Permalänk
Medlem

Jeg installerte faktisk Chrome på min Macbook da jeg så at de to addons som jeg må ha var tilgjengelig, adblock fungerte bra, men xmarks fungerte ikke.. da ble det tilbake til ffox, men den dagen disse plugins fungerer 100% på chrome går nok jeg over da jeg liker chrome's stilrene layout.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Jag har använt FireFox i många år, men nu fick jag för mig att prova Chrome, vart bara possitivt, känns lite snabbare än FF men kanske bara en illusion;) får ta och pröva ett tag

Visa signatur

6500@3.2, Msi z170-A Pro, 16gb corsair 2133mhz, Asus 780gtx OC2, Corsair550w, 750evo 250gb, AsusMg248Q 144hz, g500s,

Permalänk
Avstängd

Efter att ett forum jag hänger på bytt server till en snabbare server och jag märkte inte så stor skillnad så provade jag explorer och herre gud vad har hänt med Firefox? Så jag drog ner Chrome idag och prövade. Måste tyvärr säga hej då till Firefox som har hängt med länge.

Någon snacka om Greacemonkey addonet. Jag var rädd för att jag inte skulle kunna använda det men det är lugnt. Greasemetal heter det till Chrome.

Det jag använder en läsare till är Tradera, Forum och Youtube och det funkar prima i Chrome.

Något jag stör mig på är att ikonerna på toolbar bookmarks inte går att ta bort så man bara har text. Och att man inte kan välja att en fil ska öppnas med ett program eller om det ska sparas på datorn. Men det kommer nog.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Avstängd

Många verkar gilla firefox pga alla extra tillägg du kan använda, men en webbläsare som är mycket snabbare tycker jag går som nummer 1.

Visa signatur

[I7 9700k] [Asus rog strix z390-f gaming] [2x8GB DDR4 3200MHz CL14 Flare X] [Msi rtx 2070 super gaming x trio] [Corsair RM850X 850W v2] [Samsung 970 EVO Plus 500GB
] [Noctua nh-d14] [Asus Xonar Essence STX] [fractal design define s] [Windows 10 pro x64]

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

För att firefox är en bra webbläsare ?

Som sagt är snabbhet inte allt i webbläsare, utan säkerhet, gränssnittet osv.
Jag föredrar dock chrome för att den är just snabb, trevlig och minimialistisk:).

Men det är ju upp till var och en ofcourse.

Permalänk
Medlem

För det första så strulade Chrone oerhört för mig första gången jag testade det. Nån gång förra året, felmeddelanden, ständiga krascher...tom. bluescreen en gång!
Sen har jag lite svårt att ta google som ett seriöst företag, i varje fall vad gäller integriget. Känns som att dom hela tiden ska spionera på allt och alla, kanska bara jag som är paranoid.

Dock sitter man i en obekväm sitation där Opera (som jag använder just nu) lider lite av samma problem som Chrome gjorde för mig, krascher lite titt som tätt. Firefox, allmänt slött och jag har enorma problem med Java-inställningarna för denna webbläsare. Varje gång jag besöker nån sida med Java ombeds jag varje! gång att uppdatera till senaste versionen. Varpå jag gör detta och allt ser prima ut, räcker dock med en F5-tryckning och samma sak händer igen.

Internet Explorer är den absolut segaste webbläsaren jag nånsin stött på, har enorma eftersläpningar när det gäller en sån simpel sak att öppna ny flik, minimera/maximera fönster osv.
Safari har jag testat, gillade det dock inget vidare, men blir det inte nån drastisk ändring hos nån av dessa webbläsare får jag nog fundera över Safari igen då det var den enda som fungerande någolunda felfritt för mig.
Framtiden får utvisa...

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lakanman
Något jag stör mig på är att ikonerna på toolbar bookmarks inte går att ta bort så man bara har text.

Bokmärken är överskattat, men om man startar med
chrome.exe --bookmark-menu
får man även en bokmärkesknapp.

Permalänk
Medlem

Som flera sagt innan så använder jag främst FF för tilläggen men också för att jag blivit bekväm med det och ser ingen anledning till att byta bort det. Skulle aldrig klara mig utan ABP och NoScript!

Visa signatur

Nintendomulator: Projektlogg
Main: Intel Core i5 2500k | Radeon 6950 2GB | Corsair Vengence 8GB | Intel SSD 120GB |
Server: MSI k8 Neo4 s939 | AMD 1800+ @ 2,5 GHz | Corsair 2 GB |
HTPC: Jetway NC81-LF (Mini-ITX) | 1TB 7200rpm | PC5300 2GB | AMD X2 4850e 2,5 GHz | 110w PicoPSU | Projektfilm

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Bokmärken är överskattat, men om man startar med
chrome.exe --bookmark-menu
får man även en bokmärkesknapp.

Aha där ser man. Men jag vill ha kvar dom i en rad så jag snabbt kan klicka på dom fast jag vill slippa ikonerna. Jag klickar på dom väldigt ofta för att se om det kommer in nya annonser i olika kategorier på olika säljes siter. Kanske kollar några gånger i timman.

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk

Gammal vana... Alltid trevligt med lite konservatism här och där.

Permalänk
Sötast

Snabbare? Mina sidor i firefox laddar på 0.x sekunder, skullle jag vinna på att byta då menar du?

Senast jag provade chrome så fanns det inte ens adblock.... lagom pinsamt.

Permalänk
Avstängd

Konstigt att det gör det för dig och inte för många andra. Har du en äldre version av Firefox än 3.6 kanske?

Visa signatur

Cyrix 686 - 166MHz, ASUS P5S-VM, 64MB ram, Matrox Mystique 4mb + Orchid Righteous Voodoo 2 3DFx 12MB 2x SLI, Quantum Fireball 1.28Gb, Quantum Bigfoot 6GB, Creative Soundblaster AWE32 8mb, 3Com 3C509B-TPC 10Mbit, Mitsumi CD-ROM 6x.

Permalänk
Medlem

Provade chrome nu efter jag såg detta å chitt vad mycket snabbare det var:P Snyggt å stil rent + snabbt, dock värkar det vara för en enkel surfare som inte gör nått annat än surfar och så.

Visa signatur

GPU: Vega 56 - RAM: 32GB - CPU: Ryzen 7 3700X - MasterLiquid ML240L
SSD: Kingston A2000 1000GB MB: ASUS ROG STRIX B450-F GAMING

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Jag förstår faktiskt inte hur folk kan använda Google Chrome. Det finns nästan inga inställningar.

Att du inte ens kan ta bort något något så simpelt som favicons är löjligt. Och behöva använda massa extensions för att få samma funktioner som en annan webbläsare har "out-of-the-box" är också löjligt.

Som tur så finns Firefox och Opera (föredrar Opera själv).

Jag ber om ursäkt om jag gick lite OT.

Permalänk
Medlem

Tycker chrome är en tråkig webläsare, den är snabb men utöver det så tycker jag den är rätt blek. Känns lite som en webläsare för nån som bara använder internet för att surfa typ.