Permalänk
Medlem

nForce 790 tappar nätverksanslutningen

Hej

Har "lite" problem med mitt nForce 790, helt slumpmässigt så tappar den nätverksanslutning flera gånger per dag oftast. Då måste man köra igång Win 7s nätverks "troubleshoot" så hoppar det igång igen efter en liten stund men det är väldigt frustrerande när man sitter och spelar. Har testat med både Windows egna drivrutiner samt dom senaste nForce drivrutinerna men det gör ingen som helst skillnad. Är det någon som har koll på en lösning för jag antar att det här gäller mer eller mindre alla 790 kretsar.

På den gamla goda tiden körde jag ett nForce 3 som hade exakt samma problem som aldrig löste sig så det tog länge innan jag köpte ett moderkort med nVidia styrkrets igen men förra året fick jag för mig att jag ville testa SLI så dum som man var köpte man ett Evga Ultra SLI med nForce 790. Nu blire nog aldrig mer nVidia igen men jag skulle vilja få det här löst för just nu har jag ingen lust att byta ut skiten

Visa signatur

If you're havin' girl problems i feel bad for you son
I got 99 problems but a bitch ain't one

Permalänk
Medlem

Jag själv hade samma problem, detta inträffade dock enbart med nForce driver installerade. Med enbart Windows drivers funkade det bra.

Permalänk
Medlem

Körde du också nForce 790 eller? Det har varit såhär sen första dagen jag installerade Win 7 x64 så ingen lycka med de inbyggda drivrutinerna heller

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem. Det var en inställning i NVidia-drivrutinerna som behövde göras. Tyvärr kommer jag itne ihåg det på rak arm och sitter på min jobbdator nu. Men jag kan kolla upp det ikväll.

Sen jag ändrade den inställningen har det fungerat perfekt.

Ska enligt NVidia åtgärdas i deras nästa version på drivrutinen, men jag vet inte när den kommer.

(tog en jäkla tid och många försök att hitta den lösningen via google kan jag säga, trodde först det var routern som spökade och en uppdatering av firmware där verkade ha åtgärdat problemet, men sen dök det upp igen. men nu tror jag det funkar, har iaf gjort det ett tag nu)

Permalänk
Medlem

Så, nu har jag tittat.

Inställningen som har spökat för mig är Recieve Slide Scaling. Den är aktiverad som default, men måste vara inaktiverad på Win 7 (kanske även Vista, men där hade jag aldrig några problem).

Finns i nVidias kontrollpanel under Använda nätverk/ändra ethernetkonfiguration (eller motsvarande på engelska). Hoppas det löser ditt problem.

Permalänk
Medlem

Aha, tack som fan för tipset MattiasV! Ska jag prova det och se om det blir någon skillnad!

Visa signatur