Permalänk
Medlem

ide-kontroller

jag vill ha fler än 4 hårdiskar i min burk så jag frågade lite folk och dom sa att det fans något som heter ide-kontroler... men jag hittar inte det i någon datorbutik (har tittat i ca 10st på internet) någon som vet var man kan köpa det? inte allt för dyrt...

Visa signatur

m3z

Permalänk
Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

hur måga extra hårdiskar kan man sätta på det då?

Visa signatur

m3z

Permalänk
Medlem

4 st tror jag

för det är väl 2 kanaler på kontrollerkorten sen är det bara att köpa ett till så kan du sätta i 8 extra hdd:ar om nu nätaggregatet orkar med det

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

ok tack

Visa signatur

m3z

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
[..snipp...] sen är det bara att köpa ett till så kan du sätta i 8 extra hdd:ar om nu nätaggregatet orkar med det

Tänk dock på att när du startar datorn så drar en hårddisk ca 2Amp på +12V. Det är mycket!! Detta gör den för att få upp hårddisken i arbetshastighet. Självklart går det åt lika myckt om datorn går i viloläge och stänger ned hårddiskarna.

Att ta X * 2Amp (där X är en siffra större än 4) kan slita hårt på ett nätagg. De flesta nätaggen klarar att leverera riktigt mycket under korta perioder. Men det sliter. Tro mig. Har "slitit" ut fyra nätagg på bara ett år....

Permalänk
Medlem

Har 600W å 3st diskar å 3st cd spelare.

Permalänk
Medlem

som mest har jag kört med 3 st hdd:ar och en cd-rom och en cd-rw och 4 st 80mm och 1 60mm fläkt som chassiventilation och en 60mm på professorn och det på ett 250W nätaggregat och det mår då bra än i dag i alla fall fast nu kör jag bara 2 st hdd:ar och moderkort med 60mm fläkt på flänsen till processorn och ett gf 4 ti 4200 det är väl dom som drar mest ström.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

mitt psu klarar av mina 5scsi diskar och 3 ide enheter och en cd..

märkte först i dag att ide diskarna går igång med 5-10sek mellanrum scsi diskarna får man se gå igång en och en efter post:en av scsi bios:et

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")