Skrivet av Iasus:
Att programmet bara ger en kandidat är vad som får mig att tveka mest vid val av utbildning. GU tycks ha ett masters program i Computer Science(http://www.itufak.gu.se/english/education/programmes/cs/). Jag är som säkert märkts ganska ny till högskolans värld och vet därför inte riktigt hur stor konkurrensen på platser vid masters utbildningar, och därmed chansen att kunna läsa vidare är. Det enda som egentligen lockar med Civ.Ing är att man får en såpass lång utbildning i ett steg, att man inte behöver söka en separat masters utbildning för att får den längden på utbildningen man vill ha.
Får även ta och passa på att tacka för de svar jag fått hittills, det är skönt att slippa känna att man är helt ute och cyklar.
Jag tänkte att jag kan dela med mej lite av de lärdomar jag fått efter nästan 5 års heltidsstudier + extrastudier (totalt motsvarande 6 år).
Jag påbörjade min kandidatexamen på BTH 2006 med inriktning itsäkerhet inom området datavetenskap.
År 2009 var det en taskig jobbsituation i och med börskraschen så jag sökte mig till min nuvarande utbildning, Master i Software Engineering (COOP), där hela andra året är verksamhetsförlagd utbildning (vad jag vet är det den enda i Sverige som erbjuder det och det är guld värt).
Jag håller nu på med min masteruppsats och har redan fått jobb ett heltidsjobb, samt tackat nej till ett annat. Marknaden ser skitbra ut för utvecklare just nu iaf...
Skillnaden mellan en Civilingenjör och en kandidat+master är att du läser mer matematik som civilingenjör, men du läser mindre antal praktiska kurser. En kandidat går i princip ut på att lära sig de grunder som behövs för att få ett jobb som utveckare, sedan får du lära dig massvis när du väl jobbar. En Master gör dig inte nödvändigtvis till en bättre utvecklare då det främst är forskningsförberedande studier. Du lär dig skriva vetenskapligt, använda referenser på rätt sätt och i din masteruppsats så lär du dig att utföra ett forskningsprojekt där du bygger på tidigare forksning och bidrar med egen. Civilingenjör läser under deras fjärde år samma kurser som de som läser Master (eller har åtminstone samma utbud). Civilingenjör och Master blir på engelska samma titel (Master of Science in blabla).
Jag har själv tänkt tillbaka på huruvida jag skulle valt civ. ing. istället. Det jag kommit fram till är att en civilingenjör har bättre teori inom matematik och därmed kanske är smartare än mig. Däremot borde jag vara bättre på det rent praktiska (få saker att funka) och göra designen (kod-design, alltså inte visuellt). Algoritmer uppfinner man oftast inte i dagsläget (och framförallt inte som nyexad civ. ing.), utan man använder dem.
En annan rolig detalj som kan vara bra att veta är att många företag inte gör någon löneskillnad på kandidat eller Master. Det finns vissa som gör en skillnad men långtifrån alla och det vara något som iaf förvånade mig. Så om man har som mål att utbilda sig till programmerare och sedan jobba med det, välj en kandidat i programvaruteknik (software engineering) och sök sedan jobb. De två år som du då jobbar kommer du lära dig betydligt mer om programmering under än om du istället läst en Master. Även lönen kommer vara bättre.
Edit: Och angående datavetenskap, programvaruteknik, datateknik så kan jag säga att tom forskare spenderar tid på att gnabbas om vad som är vad. Jag har ungefär 50,50 av mina poäng i datavetenskap och programvaruteknik och här på BTH finns det inte ens något som heter datateknik även om det finns kurser som säkert hade klassificerats som det på andra universitet. Väldigt generellt så hade jag sagt så här:
Datavetenskap: logik, algoritmer, AI. Min gissning är att ett kandidatprogram i datavetenskap är snarlikt ett i datateknik. Skillnaden kanske ligger främst när det kommer till forskning.
Programvaruteknik: programmering i projektform (som i industrin) och inkluderar allt från krav, test, uppföljning osv. Om man vill bli programmerare så är detta det som mest stämmer överrens med vad som görs i industrin.
Datateknik: Även jag har uppfattningen att detta är lite mer praktiskt än datavetenskap, men jag vet inte om denna särskiljning alltid görs.
Ett tips: Läs vilka kurser som ingår i programmen och läs sedan kursbeskrivning för kurserna. Jag tror det ger mycket mer än att läsa "vad man blir efter programmet", vilket oftast inte stämmer särskilt bra.