Android för synskadade?

Permalänk
Medlem

Android för synskadade?

Tänkte köpa en ZTE Blade till min mamma, men eftersom hon är ganska rejält synskadad så tänkte jag fråga er först, tror ni att en Android fungerar för synskadade? Tidigare hade hon en k530i och det tog ett litet tag innan hon lärde sig hur den fungerar.

Hon ser alltså så pass dåligt att hon utomhus inte kan läsa på skärmen utan förstoringsglass, därför vore en stor klocka och nån typ av röststyrning vara bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

på en klassisk mobil, med siffror på knapparna så kan man ganska enkelt lära sig menyerna osv men en zte blade är ju touch och kan vara svår att bemästra, beror dock på hur grava synfelen är... Röststyrning kan finnas integrerat i mobilen, beror på märke och modell såklart, jag har ingen aning om zte blade har det. Finns att ladda ner röstyrningsprogram från android market men det är nog inget vidare att lita på dem då de kanske inte är konfigurerade för mobilen. JAg skulle råda dig att köpa en simpel mobil med knappar och sånt, mer användarvänligt för folk med synbesvär.

Permalänk
Medlem

Nu försöker jag inte göra mig lustig eller så men det finns ju telefoner speciellt anpassade för folk med synfel.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1023
Jag skulle i alla fall rekonemdera en telefon med hårdvaru qwerty tangentbord om det ska va en smartphone.

Om det är så¨att hon behöver köra förstorningsglas för att läsa på skärmen så undvik smartphone då en stor del av dom är just skärmen och funktioner på skärmen.
Om du har en (smartphone) så ta och låna ut den till henne i några dagar, så upptäcker ni hur det går

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Stor klocka är inget problem att ordna, inte heller röststyrning. Nackdelen: Telefonen förstår bara de största språken dvs man får prata engelska(om man inte kan de andra språken bättre så klart).

Launchern i Android är utbytbar så det kanske finns någon enklare där de huvudsakliga funktionerna prioriteras och visas lite större på skärmen.

Permalänk
Medlem

win phone 7 launchern är stor om jag minns rätt, skärmen uppdelad i 6 större rutor om jag minns rätt det jag testade. värd att testa om inte annat för mor din.

men är hon synskadad så är digitizern på Bladen inte riktigt i klass med många andra, tryckningarna blir därmed mindre känsliga, ser man dessutom lite dåligt då kan det nog bli halvjobbigt, skärmen är dessutom i minsta laget för snabbt skrivande om man är kille med stora fingrar, antar att en synskadad har ungefär samma handdikapp.

ZTE Skate är en Blade i XXL, samma hårdvara men större.
http://www.swedroid.se/38902/zte-skate-4-3tumsskarm-och-ginge...
har hon plats i handväskan är nog det ett bättre val.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Inaktiv

I android kan du i princip göra klockan lika stor som skärmen, både digital och analog.
Du kan andra färg på skärmen, t.ex. om din mamma ser rött lite bättre kan man göra så att text och annat viktigt blir rött.

Röststyrning fungerar inte speciellt bra på några telefoner enligt egna erfarenheter.

Permalänk
Medlem

Jag vet att det inte hör till tråden men iOS har tydligen rätt bra hjälpmedel för synskadade. Har inte använt det själv, men Apple har lagt mycket krut på det. Röststyrningen får jag inte att funka särskilt bra, men du kan ha telefonens högtalare (eller hörlurar) att läsa upp allt som händer på skärmen. Då blir det ett tryck för att markera en knapp (t.ex.) och en till tryckning för att faktiskt trycka på knappen.

Hur bra det funkar på tredjepartsprogramvara vet jag dock inte.