Kan företag behålla ens kontouppgifter i 7 år från senaste fakturan? GDPR

Permalänk
Medlem

Kan företag behålla ens kontouppgifter i 7 år från senaste fakturan? GDPR

Jag skrev precis till en domänregistrar att jag önskar avsluta och radera mitt konto då jag inte har några aktiva tjänster kvar hos dem. Fick till svar att det ej var möjligt förrän 7 år efter den senaste fakturan som utfärdats. Kan det stämma? Aldrig hört tidigare.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

De finns lagar som trumfar GDPR. De 7 åren de hänvisar till är troligtvis bokföringslagen.

Bokföringslag (1999:1078)

2 § De pappershandlingar och elektroniska handlingar som används för att bevara räkenskapsinformation ska vara varaktiga och lätt åtkomliga. De ska bevaras fram till och med det sjunde året efter utgången av det kalenderår då räkenskapsåret avslutades (bevarandetid). De ska förvaras i Sverige, i ett ordnat skick och på ett betryggande och överskådligt sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rivqah:

Jag skrev precis till en domänregistrar att jag önskar avsluta och radera mitt konto då jag inte har några aktiva tjänster kvar hos dem. Fick till svar att det ej var möjligt förrän 7 år efter den senaste fakturan som utfärdats. Kan det stämma? Aldrig hört tidigare.

Jag resonerar enligt nedan:

Om det är en registrar inom EU så måste dom följa GDPR. Enligt GDPR har du "rätten till radering". Dock behöver företag spara ekonomiska uppgifter en viss tid och det är säkert något sådant dom menar. Men nu ska dom radera allt som inte behövs nu när du inte är kund längre. Så en del borde dom kunna radera redan nu.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090 - Fractal North
LEVA: OnePlus 12 - MacBook Pro M4 Pro 14"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata