Ny speldator, budget mellan 4000-6000kr

Permalänk
Medlem

Ny speldator, budget mellan 4000-6000kr

Tja, jag skulle behöva tips på vad som kan förbättras och eventuellt bantas ner lite på detta datorpaket som jag plockat ihop.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/871395/speldator

Sitter fortfarande på en dator från 04-05, AMD 3200+, GF6800GT, 1GB RAM etc..så jag behöver verkligen en ny dator nu för alla nya spel som kommer ut. Är ingen direkt jätte expert på just hårdvara och vad som passar ihop med vad, därför behöver jag er hjälp

Jag vill helst ligga runt 6000-7000kr men kan lägga lite extra om det behövs och känns värt. Vill ju gärna att denna dator ska hålla ett par år iaf.

Mitt syfte är att främst att kunna spela spel med bra grafik bara. Jag behöver inte "maxa" eller köra på högsta grafik eller nåt, så länge SC2, BF3, MW2, MW3, Diablo 3 osv går att köra på utan lagg så är jag nöjd.

Vilka delar av datorpaketet bör bevaras och vilka kan bytas ut mot billigare delar men för ungefär samma prestanda?

Jag har redan alla I/O prylar och OS. Ska även försöka mig på att bygga dator själv för första gången.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Ta bort DVDn, billigar nätagg går att hitta men man ska aldrig snåla allt för mycket på PSUn som är bland det viktigaste. För att lira BF3 räcker en 560 ti gott och väl men antagligen inte på upplösningar över 1600x1050 eller vad det nu är. Sen är det nog inte mycket annat du kan dra ner på.
Läsförståelse på botten. Eftersom du inte vill maxa alla nya spel som kommer räcker det med en 6850 eller 6870 som just nu ger bäst pris/prestanda om du kollar http://www.sweclockers.com/artikel/13779-grafikkort-prestanda...
Tror också att minimum kravet på grafikkort för BF3 är 6850. Är dock inte helt hundra på det

Permalänk
Medlem

Skulle i ditt fall då du har en så liten budget försöka leta efter begagnade delar. Kom ihåg att med os om du inte redan har det.

Permalänk
Medlem

Okej, DVDn skulle jag kunna skippa. Nätagget skulle jag också kunna ta ett billigare alternativ då, kanske 600W? eller 550W? Sålänge nätagget räcker till för att försörja datorn gott och väl så är jag nöjd.

Begagnade delar är jag inte så intresserad av..men kan alltid kolla t.ex. blocket. skadar ju inte.

Det kanske blir billigare om man beställer delar från olika leverantörer också?

Permalänk
Medlem

ser ut som ett bra paket. du kanske kan skaffa ett nätagg med lite mindre watt om det är billigare. se dock till att köpa ett med bra kvalitet ändå.

560ti är ett bra kort. jag har ett sånt och kör max grafik i bad company 2 så det kommer säkert att duga ett tag framöver.

om du verkligen vill spara lite pengar kan du ju skippa dvd. låna från en annan dator när du installerar os. du kan också ta 4 gig ram istället vilket du kommer klara dig fint på. om du nu behöver mera i framtiden är det ju bara att köpa till. hårddisk kanske du kan ta ifrån en annan dator om du har någon liggande?

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Det där ser ut som ett bra paket, skulle jag kunna ta en i5 2500 bara med det paketet? Måste kanske byta moderkort till ett Intel kompatibelt då också.

Tack för svaren hittils!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shison:

Det där ser ut som ett bra paket, skulle jag kunna ta en i5 2500 bara med det paketet? Måste kanske byta moderkort till ett Intel kompatibelt då också.

Tack för svaren hittils!

Ja, det går absolut att ta en intel 2500 istället. Blir väl ca 1000:- dyrare inklusive moderkortsbytet. I dagsläget kommer du troligen inte märka av några större skillnader mellan dessa processorer när du spelar. Men om två-tre år och med ett nytt grafikkort så kommer skillnaden troligen bli mer märkbar.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Okej, tack för tipset!

Permalänk
Medlem

för att hamna på 5000-6000kr så byter du till
Fractal Design Tesla 550W 80+ http://www.inet.se/artikel/6900305/fractal-design-tesla-550w-...
mobbo Gigabyte P67A-D3-B3 http://www.inet.se/artikel/1902095/gigabyte-p67a-d3-b3
GPU 6870 http://www.inet.se/artikel/5409289/asus-radeon-6870-1024mb-oc...

det blir sämre delar men du försöker sänka priset med ca 1500kr

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem

Mjaa. Beror ju på hur mycket du är sugen på att lägga. Båda alternativen kommer fungera. "+ lite modifiering" är ju ganska oklart vad det innebär dock.

Den dyrare datorn kommer troligen att vara ca dubbelt så kraftfull i spel och den avgörande faktorn för detta är grafikkortsvalen i respektive inkorg.

Antingen tar du den billigare datorn som absolut duger att spela på och sparar lite pengar.
Eller så tar du mitt paket med nära dubbla spelprestandan för ca 5000:-.
Sista alternativet är den dyrare burken för över 6000:- (med intelprocessorn) som ger dig ungefär samma spelprestanda idag men kommer prestera bättre om 2-3 år om du då byter grafikkort.

EDIT:
Ett fjärde alternativ om du inte tänkt överklocka:

http://www.inet.se/kundvagn/visa/871626/2011-09-15

Detta är ett alternativ till det dyraste paketet du lade upp sist. Bra grafikkort och intel i5 2500, men 600 kronor billigare.
Den största skillnaden är att varken moderkort eller processor stöder överklockning men detta gör även att paketet blir några hundralappar billigare. Dessutom har jag valt 1*4gig RAM istället för 2*2gig och detta för att du längre fram skall få plats att smälla in mer minne vid behov.
Sista förändringen är att jag valt ett annat chassi som är några kronor billigare och som har bättre ventilationsmöjligheter.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Riktigt schyssta tips av dig Söderbäck, jag tackar dig.

Ska kolla på det där senaste paketet faktiskt. Jag vet faktiskt inte alls hur man överklockar en dator, har aldrig gjort det. Är det svårt?

Hur stor roll spelar ett moderkort gentemot processor/grafikkort för prestanda egentligen?

Nätagget på 500W räcker också för det alternativet?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shison:

Riktigt schyssta tips av dig Söderbäck, jag tackar dig.

Ska kolla på det där senaste paketet faktiskt. Jag vet faktiskt inte alls hur man överklockar en dator, har aldrig gjort det. Är det svårt?

Hur stor roll spelar ett moderkort gentemot processor/grafikkort för prestanda egentligen?

Nätagget på 500W räcker också för det alternativet?

Intels senaste processorserie sandy bridge är väldigt enkla att klocka. Lite mer jobb bakom tidigare system. Huruvida det är svårt eller ej beror väl lite på om man tycker det är intressant eller ej. Det är inte direkt rocket sience, men det kräver att man orkar läsa igenom några sidor text så man förstår vad man håller på med och inte skadar komponenter. Tycker man detta är kul är det faktiskt ganska lätt när man tagit sig över förståelsebarriären.

Moderkortets roll i spelsammanhang är väldigt begränsad. Det moderkortet kan bidra till är att tillåta en kraftig processor att monteras i dess sockel eller att exempelvis bidra med plats för två grafikkort och tillräcklig bandbredd för att båda dessa grafikkort skall kunna jobba på helfart.
Direkt spelprestanda får du dock inte av moderkortet utan av processor och framförallt grafikkort. RAMminnesmängd har väl en kritisk minimumpunkt att ta hänsyn till också.

Och yes. Det räcker absolut med det nätagget.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem

Okej. Då kanske jag ska sätta mig in i det lite mer, har en släkting som ska hjälpa mig också med det.

Det blev ett sånt här paket iaf:

Cooler Master 690 II Advanced Miditower (art. nr. 5010375743)
Asus M4A89GTD PRO/USB3 890GX ATX (art. nr. 5010382938)
AMD Phenom II X6 1055T (art. nr. 5010443622)
ATI Radeon HD6870 OC 1GB PCI-Express (art. nr. 5010546993)
DDR3 1333 MHz 4 GB (art. nr. 5010168426) - Kingston (2x2GB), köpte till ett också, alltså totalt 8GB.
Samsung Spinpoint F3 1TB S-ATA/300 (art. nr. 5010329452)
Samsung DVD±RW 22x Double Layer (art. nr. 5010597713)
Corsair TX 650 Watt (art. nr. 5010586850)

Det gick på ungefär 6900kr.

Tack för all information och hjälp!