Kortkommando för att förstora text mm. (Windows 7)

Permalänk

Kortkommando för att förstora text mm. (Windows 7)

Hej!

Jag håller på att trixxa lite med kortkommando osv. för olika grejjer.
Har tex. fixat:

CTRL+F7 = Spotify
CTRL+F8 = XBMC
CTRL+F9 = Väljer PC-skärm
CTRL+F10 = Väljer TV som skärm
CTRL+F11 = Speglar (PC + TV)
CTRL+F12 = Öppnar "Uppspelningsenheter" (ljud)

Har sedan skrivit ut med Dymo/Brother-maskin och klistrat fast, snyggt och prydligt på tangenbordet.

Är till för HTPC osv...

MEN!
Ett kommando som skulle ha varit väldigt bra är att kunna förstora text, ikoner mm. Har svårt att se vad det står på TV:n när jag sitter i soffan, och istället för att resa sig upp och gå närmare, som ett mongo för att kunna se, så vore det bra om man snabbt kunde ändra så det blev tex. 150%. Glasögon är ej aktuellt.

Kontrollpanelen > Alla objekt på Kontrollpanelen > Bildskärm > Där kan man välja mellan Mindre - 100% (standard), Medel - 125% och Större - 150%

Har hittat så jag får upp "Förstorningsglaset" (Magnify.exe), kortkommando: Win + (numpad +), men då förstoras det bara där man drar musen. Skulle vilja ha så ALLT är förstorat (skrivbordets ikoner, text mm). Är detta möjlig?

Eller kan man göra nån slags profil, så att när jag väljer "Projektor" (TV:n), så ska det vara 150% upp-zoomat, och när jag väljer tillbaka till "Dator" (PC) så blir det som vanligt igen (100%)?
Borde ju funka på nåt vis? Väljer jag TV så ändrar den upplösning till 1900x1080 (eller vad det nu är), och ändrar jag tillbaka till min datorskärm så ändras det till 1680x1050. Behöver inte hålla på att ställa in upplösning varje gång utan den verkar kommaihåg...

Vore guld värt!
Hoppas ni förstår hur jag menar, och tack på förhand!

EDIT:
Troligtvis är det C:\Windows\System32\DpiScaling.exe som man ska trixxa med?
Typ C:\Windows\System32\DpiScaling.exe /150 eller liknande? Hittar inget när jag googlar

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Behövs inget kortkommando för att förstora text eller ikoner i W7. Håll ner Ctrl och scrolla med mushjulet så kan man både förstora el förminska text, ikoner mm

Permalänk
Skrivet av jycken:

Behövs inget kortkommando för att förstora text eller ikoner i W7. Håll ner Ctrl och scrolla med mushjulet så kan man både förstora el förminska text, ikoner mm

Nja... Inte skrivbordet mm....
Vill ha samma funktion som jag skrev. Att allt blir uppzoomat (utan att ändra upplösning).

Visa signatur

"Det kanske inte finns något helvete. Helvetet kanske bara är de stunder vi tvingas lyssna på våra mor- och farföräldrar då de andas genom näsan när de äter smörgåsar."

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är vad du är ute efter, men det är enkelt att zooma in ditt skrivbord, sen kan du använda musen (med scroll) att zooma ut/in.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897434

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D Kylare: Noctua NH-D14 Modermodem: ASUS TUF Gaming B650M-Plus RAM: Kingston Fury Beast 6000MHz 64GB GPU: PowerColor Radeon RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate Chassi: Fractal Design Define Mini C PSU: Corsair RM750x SSD: Kingston KC3000 2TB NVMe Skärm: Samsung 49" Odyssey G9 240 Hz Tgb: Keychron Q6 Brown Mus: Logitech MX Master 3S Högtalare: Audio Pro Addon T14 OS: MS Windows 11 Pro ISP: Bahnhof 500/500Mbit Tillbehör: Staropramen & Noblechairs Hero

Permalänk
Skrivet av MadFred:

Vet inte om det är vad du är ute efter, men det är enkelt att zooma in ditt skrivbord, sen kan du använda musen (med scroll) att zooma ut/in.
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897434

Nja, det funkar ungefär samma som Magnify.exe... Blir som om hela bilden blir för "stor" för skärmen...
Vill att det ska bli som:
Kontrollpanelen > Alla objekt på Kontrollpanelen > Bildskärm > Där kan man välja mellan Mindre - 100% (standard), Medel - 125% och Större - 150%

(Om ni har Vista/W7)

Visa signatur