Driva ärende mot Klarna

Permalänk
Hedersmedlem

Driva ärende mot Klarna

Min sambo har köpt en skönhetsprodukt via ett dropshippingföretag och betalat via Klarna. Produkten som levererades fungerade dock inte, och vid försök att reklamera varan via mail så svarar säljaren bara med att det inte går för att det är en skönhetsprodukt. Man blandar ihop ångerrätt med reklamation. Då man inte hanterat reklamationen inom tre veckor, har vi valt att istället kräva att få häva köpet och få full återbetalning, vilket får säljaren att sluta svara oss helt. (Det är en elektronisk produkt, och det finns inga tvivel om att den inte fungerar. Så det är inte en kräm som saknar effekt eller liknande.)

Enligt Konsumentkreditlagen har jag när jag betalar en vara med en kredit (även en 30-dagars faktura är en kredit) rätt att ställa krav om återbetalning mot kreditgivaren istället för säljaren, och vi har därför kontaktat Klarna. Begränsningen är att kreditgivaren bara är skyldig att återbetala den ursprungliga köpesumman, så inga skadestånd.
Det som nu händer är att Klarna återupprepar samma nonsens som säljaren säger. Detta ärende har nu tuggat hos Klarna i ett antal veckor, vilket inte underlättas av att det inte går att prata med någon som faktiskt kan göra något utan hela tiden är hänvisad till Klarnas kundtjänst.
Det jag funderar på nu är om man kan driva ärendet på ett mer handfast sätt. Dvs kan jag ställa ett krav mot Klarna som de måste svara på.

Jag undrar nu?
- Visste ni om att ni har rätt att ställa dessa krav mot Klarna om ni betalat med kredit eller faktura?
- Är det någon som hamnat i samma hantering, eller kanske just nu är i det? Hur har ni gått vidare?
- Om det är flera som har samma problem kan man fundera på om det underlättar att gå samman med sina krav. Det kostar ju tex pengar att gå till Kronofogden, pengar som man inte kan räkna med att få tillbaka.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Klarna har rätt att svälja kreditförmedlingsavgift på upp till 500, sist nåt inte gick min väg i att ha med dem att göra.

Fortsatt lycka till!

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Min sambo har köpt en skönhetsprodukt via ett dropshippingföretag och betalat via Klarna. Produkten som levererades fungerade dock inte, och vid försök att reklamera varan via mail så svarar säljaren bara med att det inte går för att det är en skönhetsprodukt. Man blandar ihop ångerrätt med reklamation. Då man inte hanterat reklamationen inom tre veckor, har vi valt att istället kräva att få häva köpet och få full återbetalning, vilket får säljaren att sluta svara oss helt. (Det är en elektronisk produkt, och det finns inga tvivel om att den inte fungerar. Så det är inte en kräm som saknar effekt eller liknande.)

Enligt Konsumentkreditlagen har jag när jag betalar en vara med en kredit (även en 30-dagars faktura är en kredit) rätt att ställa krav om återbetalning mot kreditgivaren istället för säljaren, och vi har därför kontaktat Klarna. Begränsningen är att kreditgivaren bara är skyldig att återbetala den ursprungliga köpesumman, så inga skadestånd.
Det som nu händer är att Klarna återupprepar samma nonsens som säljaren säger. Detta ärende har nu tuggat hos Klarna i ett antal veckor, vilket inte underlättas av att det inte går att prata med någon som faktiskt kan göra något utan hela tiden är hänvisad till Klarnas kundtjänst.
Det jag funderar på nu är om man kan driva ärendet på ett mer handfast sätt. Dvs kan jag ställa ett krav mot Klarna som de måste svara på.

Jag undrar nu?
- Visste ni om att ni har rätt att ställa dessa krav mot Klarna om ni betalat med kredit eller faktura?
- Är det någon som hamnat i samma hantering, eller kanske just nu är i det? Hur har ni gått vidare?
- Om det är flera som har samma problem kan man fundera på om det underlättar att gå samman med sina krav. Det kostar ju tex pengar att gå till Kronofogden, pengar som man inte kan räkna med att få tillbaka.

Du kan reklamera till säljare och bifoga faktura med återbetalningskrav och "hota" med indrivning om fakturan inte betalas. Det kan funka och kostar inget så länge du inte behöver koppla in Kronofogden. Säljaren kan såklart syna din bluff (om du nu bluffar) och är det utomrikes så vet jag för lite för att kunna ge några råd tyvärr. Vet dock att kronofogden kan driva saker via motsvarande myndigheter i andra länder där bilaterala avtal finns. Som du säger, det kanske kostar mer än det smakar.

Ge dåligt omdöme om varan och varna andra köpare för säljaren kan också hjälpa. Dom ber dig ta bort omdömet om du får tillbaka pengarna?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Allt prat om indrivning och kronofogden är nonsens. Det enda Klarna kommer att göra är att bestrida och då är man tillbaka till ruta ett. Att driva detta mot säljaren, som är vad jag förstått det är lokaliserad i ett annat land, verkar också fruktlöst.
Det som återstår är att anmäla Klarna till ARN (under förutsättning att beloppet överstiger minimibeloppet) eller att skicka in en stämningsansökan till Tingsrätten. ARN är nog att föredra då jag tror att Klarna hedrar deras beslut.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem

ARN har enbart en rådgivande funktion, bör kanske tilläggas.

Klarna, samtidigt sugna på omx30-listning strax efter att ha betalat sig ur en härva om sponsring av terrorverksamhet, vette tusan hur de bryr sig om enskilda ärenden tbh.

Kreditförmedlande är ett sånt tråkigt träsk..

Visa signatur

Gapar ofta efter galen fågel i fel tunna.

Permalänk
Medlem

"Klarna följer alltid rekommendationer från ARN."
https://www.klarna.com/se/om-oss/nollmissionen/

Specialister på konsumenträtt hittar man hos kommunens konsumentvägledare och Hallå konsument.

Tillägg:
"Hundratals kunder tar strid mot jätten Klarna varje år – och de allra flesta vinner. Så här gör du för att öka dina chanser att få pengarna tillbaka. "
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/jQ2b0e/tvist-med-klar...

Permalänk
Medlem

Klarna hävdar de följer ARNs beslut på sin hemsida. De fick dock in 835 för sisat året med data 2023, en ökning med sådär 600% på årsbasis.
Gogglar man lite så sägs det i pressen att de inte tar hand om sina kundärenden utan pushar folk till ARN för att få någon att kolla på ärendet.

https://www.klarna.com/se/om-oss/nollmissionen/

Permalänk
Hedersmedlem

Jag blir inte klok på om säljaren är i Sverige. Finns en svensk adress, ett svenskt telefonnr och de skriver under all kommunikation med ett svenskt namn. Men med tanke på att man blandar ihop reklamation och retur osv. så undrar jag om det bara är en fasad. Jag tror inte på att driva detta mot säljaren.

Beloppet är strax över 500kr, så ARN är inte aktuellt.

Efter att ha läst på om detta så gissar jag att det finns en hel del av dessa case. Jag ser Klarna tillgängligt som betalningsmetod på massor med konstiga sidor, så jag kan konstatera att Klarna inte gör någon större prövning av vilka de tar in. Men Klarna tar en risk när man erbjuder kreditavtal kopplat till säljare som inte sköter sig. Förmodligen viftar de bort dessa krav så som de försökt göra med mig.

Det som sambon skulle ha gjort var att prova produkten noga innan hon betalade fakturan. Då hade vi haft en annan diskussion. Det är alltid lättare att hålla inne pengar och bestrida en faktura än att försöka få tillbaka pengarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Klarna är skit så det förvånar inte mig ett dugg, Dom har snott 350 spänn av mig en gång.

köpte en processor på Computersalg, betalade med klarna som ju ska vara så jävla säkert och bra att ha som mellanhand. Det tog ett tag, sen sa comutersalg att det skett ett misstag vi har inte varan i lager, så vi betalar tillbaka hela summan till just det KLARNA.

Sen kom problemet, Klarna vägrade ge mig pengarna, velade , dog ut på det, var sjukt svåra att få tag på, läs upprepa. Det där klassiska som dåliga företag alltid gör. Sen påstår Klarna att jag måste fylla i en blankett på ett papper och skicka in till klarna annars kan dom inte sätta in pengar på min bank. Samma bank som jag betalat ifrån.

Fyller i detta papper , skickar in det sen hör jag inte mer från klarna, jag gav upp. Tänkte att jag gör så här i stället alltid på nätet.

Att varna folk för Klarna och upplysa folk om vilket jävla skit klarna är.

Ett fett stort jävla blufföretag är vad det är. bara kräks när myndigheter och andra har Klarna som enda möjliga alternativ-. Betalar hellre mer om jag slipper så därför ignorerar jag alla företag som bara använder klarna. För det här, det är skit när det kommer till kritan.

Visa signatur

Dualbot, w10, Ubuntu, 2600k

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag blir inte klok på om säljaren är i Sverige. Finns en svensk adress, ett svenskt telefonnr och de skriver under all kommunikation med ett svenskt namn. Men med tanke på att man blandar ihop reklamation och retur osv. så undrar jag om det bara är en fasad. Jag tror inte på att driva detta mot säljaren.

Beloppet är strax över 500kr, så ARN är inte aktuellt.

Efter att ha läst på om detta så gissar jag att det finns en hel del av dessa case. Jag ser Klarna tillgängligt som betalningsmetod på massor med konstiga sidor, så jag kan konstatera att Klarna inte gör någon större prövning av vilka de tar in. Men Klarna tar en risk när man erbjuder kreditavtal kopplat till säljare som inte sköter sig. Förmodligen viftar de bort dessa krav så som de försökt göra med mig.

Det som sambon skulle ha gjort var att prova produkten noga innan hon betalade fakturan. Då hade vi haft en annan diskussion. Det är alltid lättare att hålla inne pengar och bestrida en faktura än att försöka få tillbaka pengarna.

Då det var ett dropship företag kan det mycket väl vara svenskt, finns ju en hel del individer i Sverige som driver dessa och har exakt noll koll på det mesta gällande företag. Man "köper ett färdigt koncept" och är inte insatt i vilka skyldigheter eller rättigheter som finns att sälja som företag. Skulle nog även säga att det ofta handlar om att "strunta" i gällande lagar/regler och kör på tills det brister... och sedan startar man ett nytt.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Necrophor:

Då det var ett dropship företag kan det mycket väl vara svenskt, finns ju en hel del individer i Sverige som driver dessa och har exakt noll koll på det mesta gällande företag. Man "köper ett färdigt koncept" och är inte insatt i vilka skyldigheter eller rättigheter som finns att sälja som företag. Skulle nog även säga att det ofta handlar om att "strunta" i gällande lagar/regler och kör på tills det brister... och sedan startar man ett nytt.

Typ så jag uppfattar det också. Dessutom är de sällan billiga. Då det gått så lång tid så köpte jag samma grej direkt från Kina till en tredjedel av priset.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Min egna erfarenhet är att Klarna nästan alltid tar säljeren/butikens sida, därav har jag slutat handla via Klarna.
Totalt värdelöst tjänst som dom erbjuder oss små konsumenter.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Beloppet är strax över 500kr, så ARN är inte aktuellt.

Om ärendet kommer in innan första augusti och riktar sig mot återförsäljaren så funkar det väl fortfarande? Jag har full förståelse för om du inte tycker att det är värt tiden att driva din sambos ärende, men då borde du i alla fall namnge företaget så att framtida köpare kan undvika det. Annars känns den här tråden rätt meningslös.

Ytterst oklart för mig vilken beloppsgräns som gäller om man ska ARN-anmäla kredit-förmedlaren, Klarna.

Det är rätt surt att den här typen av nästan-bedrägerier på små belopp kan fortsätta eftersom det bara är stämning i tingsrätten som är ett alternativ och det funkar ju dåligt om man inte vet vem man köpt av om inte kreditförmedlaren vill tala om det.

Det kanske är lämpligt att skriva ett trevligt mail till finansinspektionen och påtala problemet och se vad reaktionen blir? Det är ju inte snyggt av Klarna att ignorera ditt problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av muSashi:

Min egna erfarenhet är att Klarna nästan alltid tar säljeren/butikens sida, därav har jag slutat handla via Klarna.
Totalt värdelöst tjänst som dom erbjuder oss små konsumenter.

Har inte varit min erfarenhet.
Har i 2 fall fått problem med köp där säljaren inte ville erkänna det / hjälpa och klarna stod på min sida i slutändan i båda fallen när jag la fram all information jag hade.

Väljer alltid klarna om det finns, så det är ju tusentals orders sedan klarna kom till marknaden. Aldrig haft problem.

Men alla har vi olika erfarenheter, mina är iaf bara bra