Batteriet på en Macbook Air?

Permalänk
Medlem

Batteriet på en Macbook Air?

Hej har precis köpt den nya Macbook Air gillar den skarpt

Jo tänkte mest på när man använder blir batteriet kasst av att ständigt vara kopplad till en strömkälla?
För på vår laptop som vi har använt så är det ingen kräm kvar i batteriet, då skulle man tagit ut det
när man använde den hemma och hade strömsladden i.

Permalänk
Medlem

Jo, kan man inte ta ut batteriet och alltid står på laddning så blir livslängden dålig. LiPo batterier ogillar värme och ogillar att alltid vara fullladdade så det är ett mycket säkert sätt att sabotera livslängden på batteriet. Byt dator till en med borttagbart batteri istället så slipper du problemet.

Permalänk
Medlem

Det ska inte vara någon fara, jag frågade samma sak när jag hade köpt min Macbook Pro, det är bara att tuta oh köra med kabeln i.

Permalänk
Medlem

De flesta nya bärbara datorerna fortsätter väl inte med strömföring till batteriet när det är fullladdat? rätta mig om jag har fel.

Permalänk
Medlem

Nej visst, men det laddar fullt och står sedan fullt och varmt - det ÄR mycket dåligt för livslängden oaktat vad någon säljare försöker lura i sina kunder.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Jo, kan man inte ta ut batteriet och alltid står på laddning så blir livslängden dålig. LiPo batterier ogillar värme och ogillar att alltid vara fullladdade så det är ett mycket säkert sätt att sabotera livslängden på batteriet. Byt dator till en med borttagbart batteri istället så slipper du problemet.

Fast så allvarligt är ju ändå inte problemet. Har min MBP inkopplad minst 12H om dygnet och har samma batteritid som när den var ny.

Någon månad över ett år gammal dator.

Visa signatur

R7 3700X | X570 Aorus Master | 32GB | EVGA 1080 Ti FTW3 | Noctua NH-D15S | FD Meshify C Copper
R7 1700 | X370 Gaming-ITX | 16GB | RX Vega 64 LE | Noctua U12S | Node 304
2 x HPE ProLiant Microserver Gen 8 | 1265L V2 | 16GB | 20TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simowewe:

De flesta nya bärbara datorerna fortsätter väl inte med strömföring till batteriet när det är fullladdat? rätta mig om jag har fel.

Vad jag vet brukar de laddas i "intervaller". De laddar fullt först, sen väntar de tills batteriet är på 80-90% - laddar fullt igen, o s v.

Permalänk
Medlem

Laddkretsen i batteriet slutar helt enkelt ladda det när det är fullt. Ofta börjar den inte ladda om den inte faller under t.ex. 96% för att undvika att man "småladdar" för mycket i onödan.

Det ska vara helt ofarligt att låta batteriet sitta i ur den aspekten, däremot kan värme skada det om det är en dator som blir mycket varm, vet inte hur det är med Airen i det avseendet. I sådana lägen kan det vara fördelaktigt att ta ur batteriet om man inte tänkt använda det på ett tag.

Hursom, i det här fallet är det ju inget alternativ att ta ur batteriet och då får man snällt utgå från att datorn ska överleva att man använder den med sladden i utan att den har sönder batteriet.

Mycket av ryktena om batterier som florerar känns lite som att folk tror att det sitter NiMH batterier i datorerna och att laddaren fungerar som en gammaldags bilbatteriladdare som bara fortsätter mata i ström så länge sladden är i, så är alltså inte fallet.

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

ok då vet jag lite mer För batteriet i vår laptop är typ totalt slut då det va så var den bara 7-8månader ich på den skulle man tagit ur batteriet.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bengt-re:

Nej visst, men det laddar fullt och står sedan fullt och varmt - det ÄR mycket dåligt för livslängden oaktat vad någon säljare försöker lura i sina kunder.

Kollegorna enligt ovan har helt rätt.:)

Jag håller med. Säljare säger alltid att det bara är: "tuta och köra". Dels för att de då slipper ge krångliga tekniska förklaringar, dels för att kunden kommer tillbaka snabbare för att köpa en ny vara.

Jag stötte på en säljare som bara sa "Jajjamän:D:D" och "Det fixar vi:D" som standardfras när han sålde.xD Vilka nötter det finns, men tur att man dels är påläst och dels är medlem på detta eminenta forum så att man kan få sanningen istället för "icke fraser" av säljarna!:D

Det jag tycker är så sjukt kul ---> på Swec. är att så fort det dyker upp en säljare i någon tråd så säger de:

a) "Nej men jag är en seriös säljare"
b) "Jag informerar alltid mina kunder om allt".

Ler alltid brett när jag ser dessa fraser.

Det är lite som att fråga en bilförsäljare om han är ärlig, såklart kommer inte svaret att bli nej!:D;)

Så lita inte på försäljarens: "Det är bara att tuta och köra"-snack, utan att ha kollat med Swec. först.:) Var rädd om batteriet kort och gott och följ dessa eminenta forumkollegors råd avseende - i detta fallet - batterier och dess livslängd!:)^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Macbook har en mer avancerad kontrollerkrets till sina batterier än många andra tillverkare.

Om ni kanske kommer ihåg när Macbook Pro Unibody:n lanserades sa Steve Jobs att de uppfunnit ett "nytt och revolutionerande batteri".

I själva verket rörde det sig fortfarande om ett Li-Pol-batteri men med en ny och mer avancerad batterikontroller inbyggd som bättre dirigerar strömen mellan cellerna i batteriet. På så sätt kunde de uppnå sitt påstående att "Våra batteriet börjar inte slitas ut efter 100 cykler, utan efter 300 cykler". De har alltså inte kommit på något nytt magiskt batteri.

Med detta sagt vill jag påstå att din Macbook Air är designad efter premissen att batteriet ej är avtagbart och därmed skall dess livslängd maximeras gällande laddcykler.

Lenovo har i sina ThinkPad-datorer en liknande funktion som man i medföljande programvara kan välja hur ens batteri skall bete sig, "max livslängd" eller "alltid fulladdat".

Rimligtvis har Apple:s ingenjörer ställt deras kretsar på "maximal livslängd".

Summa summarum, oroa dig inte för en Macbook Air/Pro:s batteri. Unibody-batterien är lite special pga deras kontrollerkrets.

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Wooting 80HE
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk
Skrivet av Aiwi:

Om ni kanske kommer ihåg när Macbook Pro Unibody:n lanserades sa Steve Jobs att de uppfunnit ett "nytt och revolutionerande batteri".

I själva verket rörde det sig fortfarande om ett Li-Pol-batteri men med en ny och mer avancerad batterikontroller inbyggd som bättre dirigerar strömen mellan cellerna i batteriet. På så sätt kunde de uppnå sitt påstående att "Våra batteriet börjar inte slitas ut efter 100 cykler, utan efter 300 cykler". De har alltså inte kommit på något nytt magiskt batteri.

Det du skriver är helt sant fast de batterier som lanserades då är faktiskt annorlunda mot vanliga Li-Pol-batterier. Vanliga använder sig av runda celler emedan Apples, kan tack vara sin nya batteri-kontroller, använda sig av fyrkantiga och således minska storleken på batteriet samtidigt som det har samma kapacitet. Dessa batterier skulle explodera ifall du inte hade en krets av den typ Apple har i sina laptops Det påverkar ju dock inte livstiden.

Men som du skriver, Apples laptops (unibody) har en krets som dirigerar om strömmen så att den inte går via batteriet när det är full-laddat. Så TS och andra Macbook Air/Pro användare kan lugnt låta den vara inkopplad. Däremot är det nog ändå bra att kallibrera batteriet lite då och då (~5 vecka typ om man får tro applikationen "Watts").

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

Jag har haft min macbook air i lite mer än en månad och märker redan att batteriet börjat bli sämre. Jag kallibrerade enligt apple första gången jag fick datorn. Brukar använda den i skolan utan laddare i princip varje dag och sen plugga in den i laddaren när jag kommer hem.

Enligt coconnutBattery ligger batteriet på:
6535 mAh

Medans design capacity är
6700 mAh

Battery loadcycles: 26

Batteriet är alltså nere på 97% efter enbart en månad, är detta normalt?

Permalänk
Hedersmedlem

Batteriet på min farsas gamla MBA (köptes i princip samma dag som den kom) håller fortfarande bra, vilket egentligen är allt man behöver veta. Den datorn har rest jorden runt ett par varv utan någon som helst tanke på vad som eventuellt är bra eller mindre bra för batteriet

Batteriet på min Macbook klarade sig sämre faktiskt, så jag antar att den där nya laddkretsen gör en hel del skillnad. Den var också i kopplad i väggen till 99 % av tiden.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurra101:

Hej har precis köpt den nya Macbook Air gillar den skarpt

Jo tänkte mest på när man använder blir batteriet kasst av att ständigt vara kopplad till en strömkälla?
För på vår laptop som vi har använt så är det ingen kräm kvar i batteriet, då skulle man tagit ut det
när man använde den hemma och hade strömsladden i.

Varför ha en macbook-air, som är gjord för att ta med sig (pga vikt och storlek), hemma? Värdelöst säger jag.
Varför skulle man köpa en sån icke-kraftfull dator till det priset, och sen ha den ståendes hemma?

Visa signatur

Dator:
CPU: Intel Sandybridge Core i7 2600k @4,5ghz 1.38v | GPU: HIS 6970 @ 960/5000 | RAM: Corsair Vengance 8gb @ 1600mhz MOBO: ASrock z68 mITX HT CHASSI: Silverstone Sugo SG08.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VaNiLLA7:

Varför ha en macbook-air, som är gjord för att ta med sig (pga vikt och storlek), hemma? Värdelöst säger jag.
Varför skulle man köpa en sån icke-kraftfull dator till det priset, och sen ha den ståendes hemma?

Vad har detta med batteriet att göra? Det finns redan en PC vs. Mac tråd.

Permalänk
Skrivet av Nandai:

+1 på den.

Visa signatur

IT-farbror 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av VaNiLLA7:

För man kanske inte behöver mer kraft och att det är jävligt skönt att ha en lite smidig dator som man har i soffan där den mest används!
Och jag gillar den skarpt Så jevla smidig i användandet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon88790:

Jag har haft min macbook air i lite mer än en månad och märker redan att batteriet börjat bli sämre. Jag kallibrerade enligt apple första gången jag fick datorn. Brukar använda den i skolan utan laddare i princip varje dag och sen plugga in den i laddaren när jag kommer hem.

Enligt coconnutBattery ligger batteriet på:
6535 mAh

Medans design capacity är
6700 mAh

Battery loadcycles: 26

Batteriet är alltså nere på 97% efter enbart en månad, är detta normalt?

Ja det är normalt. Har haft min macbook pro i 2 år. Den är inkopplad till strömuttaget när jag inte använder den. Har inte märkt ngn försämring av batteritiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nandai:

Håller med dig att det inte har något med batteriet att göra, men vad har VaNiLLA7's inlägg med Mac vs PC att göra?

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!