Skillnader mellan olika OpenSolaris-baserade projekt och Solaris 11?

Permalänk
Medlem

Skillnader mellan olika OpenSolaris-baserade projekt och Solaris 11?

Sedan utvecklingen av OpenSolaris lades ner har flera projekt startarts kring vidareutveckling av OS:et - exempelvis OpenIndiana och Illumos, som jag har förstått det. Hur skiljer sig dessa mellan varandra och i jämförelse med Solaris 11?

Permalänk

det första som skiljer dem mot solaris 11 är förstås licens och EULA.

både Illumos och OpenIndiana ligger under Illumos foundation. man kan väl säga att openindiana och illumos är olika forkar av gamla opensolaris-koden. solaris 11 är oracles senaste solaris och har egentligen inget med varken openindiana eller illumos att göra förutom viss kod som delas av dem sedan opensolaris-tiden.

Visa signatur

Arbetsstation: Macbook Pro Retina 15", Core i7 2,6 GHz, 16 GB RAM, 512 GB SSD
NAS: Synology 1812+ har numera ersatt min filserver
Blog: http://www.nickebo.net/
Twitter: @linuxprofessor
Övrigt: Linux/UNIX/OpenVMS, ZFS, lagring och systemövervakning

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

det första som skiljer dem mot solaris 11 är förstås licens och EULA.

både Illumos och OpenIndiana ligger under Illumos foundation. man kan väl säga att openindiana och illumos är olika forkar av gamla opensolaris-koden. solaris 11 är oracles senaste solaris och har egentligen inget med varken openindiana eller illumos att göra förutom viss kod som delas av dem sedan opensolaris-tiden.

Att de har olika licenser förstår jag - egentligen handlar frågan mer om hur det skiljer sig rent funktionsmässigt. Finns det några grejer man saknar från Solaris 11 som inte finns i OpenIndiana?

Lite OT - men vet du varför de är två separata projekt om båda ligger under Illumos foundation?

Permalänk

spontant skulle jag nog säga nej, inte som privatperson. solaris 11 har ju dock nyare versioner av det mesta.

ingen aning, angående projekten.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av linuxprofessor:

spontant skulle jag nog säga nej, inte som privatperson. solaris 11 har ju dock nyare versioner av det mesta.

ingen aning, angående projekten.

Skojar du? Det absolut största skälet i min mening att köra solaris är zfs, och den koden stängde dom i och med solaris 11. Problemet är alltså att opensourceprojekten ligger fast på zfs version 28 och därför bland annat inte har stöd för den extremt efterlängtade krypteringen. Som kom i version 30.

http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Solaris_11

http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Version_numbers

Permalänk
Skrivet av BasseBaba:

Skojar du? Det absolut största skälet i min mening att köra solaris är zfs, och den koden stängde dom i och med solaris 11. Problemet är alltså att opensourceprojekten ligger fast på zfs version 28 och därför bland annat inte har stöd för den extremt efterlängtade krypteringen. Som kom i version 30.

http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Solaris_11

http://en.wikipedia.org/wiki/ZFS#Version_numbers

varför nu en privatperson skulle vara insnöad på krypteringen. men visst, våra behov äro olika.

håller med om att det största skälet att köra solaris är just zfs, därför jag kör det själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Le-Lunix:

Lite OT - men vet du varför de är två separata projekt om båda ligger under Illumos foundation?

Ännu mer OT: Som jag har uppfattat världen så skapades OpenIndiana som en reaktion på att det inte kom någon ny Opensolaris distribution från Oracle. Detta var långt innan Oracle stängde källkoden. Tanken var (om jag har förstått det rätt) att endast kompilera OpenSolaris koden och göra en distribution av den.

När det gäller Illumos så sviker mitt minne mig. Antinge så skapades det projektet pga det upplevdes svårt att få in ändringar i den officiella OpenSolaris källkoden eller så var det för att Oracle stängde OpenSolaris källkoden. Tanken var väl aldrig att bygga någon egentlig distribution utan mer att skapa ha en källkodsbas som andra kunde bygga sina distributioner på.

Numera bygger OpenIndiana på Illumos-kodbasen och kan väl ses som någon sorts referensdistribution. Det finns andra distributioner av Illumos-koden som tex IMHO det högintressanta SmartOS.

Det finns ett Illumos projekt som försöker implementera kryptering i "opensource-ZFS". Om det någonsin blir klart kan man nog kallt räkna med att resultatet bli inkompatibelt med den implementation Oracle har gjort.

Permalänk
Avstängd

SUN OpenSolaris (som var en beta version av Solaris 11 källkoden) lades ned utav Oracle. Då forkade utvecklare källkoden, och forken döptes om till OpenIndiana.

Solaris 11 Express (beta version utav S11) är build 151a utav källkoden till Solaris 11. OpenIndiana är build 147 utav källkoden till Solaris 11. De skiljer alltså mycket lite mellan Solaris 11 Express och OpenIndiana.

Illumos är helt enkelt Solaris kernel. Precis som Linux är själva kernel. OpenIndiana är en Solaris dist, som tex. RedHat/Ubuntu/etc.

Solaris kernel var inte helt öppen i OpenSolaris projektet, det fanns en del stängda libraries. Så Illumos projektet forkade källkoden till Solaris kernel och skrev om de stängda bitarna. Illumos är alltså en helt öppen Solaris kernel, och OpenIndiana disten, använder Illumos kernel.

Solaris 11 som precis släppts utav Oracle, är källkod build 171 tror jag. Det skiljer alltså en del mellan OpenIndiana och S11.

När Oracle köpte SUN, så hoppade flera av de berömda Solaris utvecklarna av, t.ex. skaparna av ZFS, skaparna av DTrace, etc. Många av de utvecklarna har gått med i Illumos och OpenIndiana. De kan Solaris innifrån och ut, och de kommer se till att OpenIndiana inte avviker från Solaris 11. Dessa utvecklare har lagt till ny funktionalitet i OpenIndiana som inte finns i Solaris 11.

Jag gissar att dessa utvecklare kommer frysa ZFS i OpenIndiana till den som finns nu. Solaris 11 kan ju läsa gamla versioner av ZFS, och S11 kommer kunna läsa OpenIndiana ZFS. Alternativt, att om de lägger till ny ZFS funktionalitet, så kommer den funken ignoreras av S11 på något sätt. T.ex. pratas det om att OpenIndiana utvecklare kommer att släppa ZFS block pointer rewrite - dvs tillåta migrering från raidz1 till raidz2, tillåta defrag, etc. En funktion som varken SUN eller Oracle inte lyckats släppa.

Permalänk
Medlem

OT men jag ville bara påpeka att ZFS ingår i FreeBSD sedan några år tillbaka. Version 9 som släpps närmaste dagarna innehåller ZFS v28, dvs de är uppe i samma version som Solarisforkarna. Har själv kört 8an med ZFS v14-15 i nått år nu helt utan problem. Diskar har gått sönder eller blivit halvtrasiga men jag har inte fått någon dataförlust iom att ZFS kollar checksum.

Många tror förövrigt att FreeBSD kommer bli den primära plattformen för utvecklandet av den fria versionen av ZFS, dels pga att det är ett stabilt projekt som funnits väldigt länge med stor spridning, och dels pga dess licensformer. Jag tror personligen det ligger mycket i det, de Solarisforkar som finns kommer ha väldigt svårt att nå ut och få någon somhelst spridning utanför de allra största entusiasterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

OT men jag ville bara påpeka att ZFS ingår i FreeBSD sedan några år tillbaka. Version 9 som släpps närmaste dagarna innehåller ZFS v28, dvs de är uppe i samma version som Solarisforkarna. Har själv kört 8an med ZFS v14-15 i nått år nu helt utan problem. Diskar har gått sönder eller blivit halvtrasiga men jag har inte fått någon dataförlust iom att ZFS kollar checksum.

Många tror förövrigt att FreeBSD kommer bli den primära plattformen för utvecklandet av den fria versionen av ZFS, dels pga att det är ett stabilt projekt som funnits väldigt länge med stor spridning, och dels pga dess licensformer. Jag tror personligen det ligger mycket i det, de Solarisforkar som finns kommer ha väldigt svårt att nå ut och få någon somhelst spridning utanför de allra största entusiasterna.

Fan jag ska ominstallera min server nu och hade precis bestämt mig för att fortsätta med OpenIndiana, sen kommer du med ditt prat om FreeBSD, back to square one

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taliz:

Många tror förövrigt att FreeBSD kommer bli den primära plattformen för utvecklandet av den fria versionen av ZFS,

Det här tror jag inte mycket på. ZFS på FreeBSD kommer från Solaris. Det sker ingen ny utveckling av ZFS vad jag vet, på BSD sidan. BSD utvecklarna är upptagna med att porta ZFS och jaga buggar och annat underhåll. BSD utvecklarna kan inte ZFS, och jag skulle bli förvånad om det sker nyutveckling för ZFS.

ZFS utvecklarna som hoppade av SUN, har joinat Illumos/OpenIndiana. Ingen har gått till FreeBSD. Nyutveckling av ZFS kommer från exakt samma Solaris team som skapade ZFS och kan ZFS bäst. När de är färdiga med utveckling av viss ZFS funk, så kommer alla andra porta ZFS till sina OS. T.ex. har Illumos Solaris utvecklarna lagt till ny ZFS funk, som inte ens Oracle har. Det sker nyutveckling bland det f.d. SUN gänget:
http://gdamore.blogspot.com/2011/03/comstar-and-scsi-unmap.ht...

Det är ungefär som att säga att all nyutveckling av Windows kommer inte att ske på Microsoft, utan att det kommer att ske i Wine. O-troligt. Jag har svårt att se BSD utvecklarna skapa ny ZFS funk, såsom t.ex. block pointer rewrite. När den funken släpps, så kommer det komma från Solaris teamet. Alla kopierar och portar från Solaris, t.ex. Systemtap verkar ju inte vidare bra i jämförelse med DTrace. Det är en blek kopia, jag har svårt att se Systemtap bli bättre än DTrace.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det här tror jag inte mycket på. ZFS på FreeBSD kommer från Solaris. Det sker ingen ny utveckling av ZFS vad jag vet, på BSD sidan. BSD utvecklarna är upptagna med att porta ZFS och jaga buggar och annat underhåll. BSD utvecklarna kan inte ZFS, och jag skulle bli förvånad om det sker nyutveckling för ZFS.

ZFS utvecklarna som hoppade av SUN, har joinat Illumos/OpenIndiana. Ingen har gått till FreeBSD. Nyutveckling av ZFS kommer från exakt samma Solaris team som skapade ZFS och kan ZFS bäst. När de är färdiga med utveckling av viss ZFS funk, så kommer alla andra porta ZFS till sina OS. T.ex. har Illumos Solaris utvecklarna lagt till ny ZFS funk, som inte ens Oracle har. Det sker nyutveckling bland det f.d. SUN gänget:

Det är ungefär som att säga att all nyutveckling av Windows kommer inte att ske på Microsoft, utan att det kommer att ske i Wine. O-troligt. Jag har svårt att se BSD utvecklarna skapa ny ZFS funk, såsom t.ex. block pointer rewrite. När den funken släpps, så kommer det komma från Solaris teamet. Alla kopierar och portar från Solaris, t.ex. Systemtap verkar ju inte vidare bra i jämförelse med DTrace. Det är en blek kopia, jag har svårt att se Systemtap bli bättre än DTrace.

Så jag kan installera OpenIndiana med gott samvete då?

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

Intressant att du påpekar detta - har tidigare fått för mig att FreeBSD ligger en bra bit bakom med ZFS!

Permalänk
Medlem

Ang ursprungsfrågan har den diskuterats i openindianas maillistor, t.ex. i denna tråd:

http://openindiana.org/pipermail/openindiana-discuss/2011-Nov...

Ang zfs, lite intressant läsning här - som säkert många av dom som dammsuger nätet efter dylik info redan sett men ändå

http://blog.delphix.com/matt/files/2011/11/oss.pdf

speciellt avsnittet om ZFS working group samt hur man tänker sig hantera skillnader i features mellan olika plattformar framöver genom att frångå versionsnumreringen och lista features ist. Lär knappast inkludera Oracle...

Denna är också lite kul läsning:

http://blog.delphix.com/matt/2011/11/01/zfs-10-year-anniversa...

Permalänk
Avstängd

Här är Brayn Cantrill, skaparen bakom DTrace:
http://www.slideshare.net/bcantrill/fork-yeah-the-rise-and-de...

Sid 16 är intressant, han säger att hela ZFS gänget joinade Illumos. Samma med Dtrace, etc.
Han har en lista med ny teknik som bara finns i OpenIndiana, som inte finns i Solaris 11. Sidan 18 och framåt beskriver ZFS, sidan 19 beskriver DTrace, etc.

Intressant färsk presentation för den som vill veta mera om OpenIndiana och Illumos.

Jilted82,
Japp. Den är helt öppen.

Le-Linux,
FreeBSD har lite buggar i ZFS. Skaparna av ZFS, gick till Illumos och har skapat nya funktioner. Se slidesen ovan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

ZFS utvecklades av SUN. SUN finns inte längre, nu är det Oracle vilka alla vet stängde ner OpenSolaris. Som sagt, IllumOS/OpenIndiana må vara trevliga projekt, men de kommer aldrig få något vidare fotfäste hos den stora massan av open source folk. FreeBSD har redan många stora företagsanvändare och ett väldigt brett community. För att citera CTOn på iXsystems: ""It's my belief that in time, FreeBSD will become the de facto platform for ZFS as we already have all the pieces and don't have to maintain an operating system just to keep working on a filesystem"

Permalänk

Något jag inte förstår är när Sun skapade zfs så la man koden under cddl licens just för att den skulle vara öppen. Men det är ingen garant för att det kommer att vara öppet för nu har Oracle stängt koden om jag har förstått det rätt?! Hur kan oracle göra det ? ,, Skulle samma sak hända alla projekt som är under någon form av öppenkällkod licens.
Skulle Torvalds kunna stänga koden till linux kärnan om han skulle vilja det tillexempel?!

Det känns som att bara för något är under öppenkällkods licens så betyder det inte att det är en garant för att det kommer att vara så för alltid. Jag hoppas att jag har fel och att jag inte har förstått det . Skulle vara jätteglad om någon skulle kunna förklara hur det hänger ihop.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mysticsam:

Något jag inte förstår är när Sun skapade zfs så la man koden under cddl licens just för att den skulle vara öppen. Men det är ingen garant för att det kommer att vara öppet för nu har Oracle stängt koden om jag har förstått det rätt?! Hur kan oracle göra det ? ,, Skulle samma sak hända alla projekt som är under någon form av öppenkällkod licens.
Skulle Torvalds kunna stänga koden till linux kärnan om han skulle vilja det tillexempel

Oracle äger koden och kan göra vad de vill. Men den släppta koden kan de inte stänga.

Skrivet av taliz:

ZFS utvecklades av SUN. SUN finns inte längre, nu är det Oracle vilka alla vet stängde ner OpenSolaris. Som sagt, IllumOS/OpenIndiana må vara trevliga projekt, men de kommer aldrig få något vidare fotfäste hos den stora massan av open source folk. FreeBSD har redan många stora företagsanvändare och ett väldigt brett community. För att citera CTOn på iXsystems: ""It's my belief that in time, FreeBSD will become the de facto platform for ZFS as we already have all the pieces and don't have to maintain an operating system just to keep working on a filesystem"

Löjligt. Bsd utvecklarna kan inte zfs, de har inte skapat zfs. Alla zfs skaparna har hoppat av oracle och fortsätter utveckla zfs, på illumos projektet. Fattar inte hur nån kan tro att Bds utvecklarna ska ta över zfs, som de inte vet nåt om. Det är ungefär som att säga att Wine ska ta över windows utvecklingen, ms skapade Windows och kan det bäst.

Permalänk
Medlem

Finns det inte risk att man blir körandes en "utvecklingsversion" av ZFS om man använder samma dist som ZFS-utvecklarna? Jag menar man kanske vill ha något mer stabilt och utprovat på sin server. Visst kan det vara skoj att leka med nyaste versionerna i t.ex. VirtualBox men när man kör skarpt vill man inte chansa på något oprövat.

Det var väl nackdelen med opensolaris minns jag. Man körde alltid en snapshot av en testversion och var det inte det ena som buggade så var det det andra. Kanhända openindiana och illumos har bättrat sig, jag vet inte. Numera kör jag ZFS på FreeBSD och upplever det som stabilare överlag. Visst, man har inte alla de senaste fräcka funktionerna men å andra sidan behöver man det?

Permalänk
Avstängd

Jag tror att ZFS-utvecklarna kommer att släppa en stabil ZFS version, därför att OpenIndiana ska främst vara riktat mot servrar enligt snubbarna själva. Det är ju f.d. Solaris teamet, och de har alltid varit riktade mot servrar. Om de aldrig tänkt så, så hade vi aldrig fått ZFS.

Och Nexenta disten är ju en seriös lagringsserver dist, som tävlar mot NetApp och EMC och andra lagringsbjässarna. De måste ha en stabil ZFS.

Men visst så finns risken att ZFS utvecklas i två olika riktningar, men jag tror att Illumos gänget undviker det. Eftersom de sagt att Illumos alltid ska vara API och ABI kompatibelt med Solaris, och de ska arbeta hårt för kompatibiliteten.

Att FreeBSD är stabilare än OpenSolaris hoppas jag verkligen. Annars vore det illa. OpenSolaris var inte ens i beta stage, den var i alpha (dvs under kraftig utveckling). SUN tog alltså en snapshot av development trädet och släppte den varannan vecka. Bara rakt av. Då är det inte så konstigt att vissa funktioner upphörde funka olika veckor. Om ett skarpt OS (FreeBSD) inte var lika stabilt som ett OS under kraftig utveckling - så vore det riktigt illa. Men FreeBSD är känt för att vara stabilt och ett bra serverOS, så jag tror inte det är någon fara där. Men nu har Solaris 11 släppts, och DEN ska vara stabil, och inte alls som OpenSolaris.

Tur var att SUN betalade 90 miljoner USD för att köpa rätten att släppa Solaris koden under CDDL (pga det fanns proprietär teknik vilket gjorde att de inte fick släppa som GPL), innan de blev uppköpta av ORACLE. Annars hade vi aldrig fått ZFS eller DTrace. Det var SUNs sista gåva. Och för det tycker somliga att vi ska vara tacksamma mot SUN. De gjorde mycket för open source.

Nu finns det en ny Illumos dist: Illumian som är Solaris men med Debian paket
https://www.illumos.org/projects/icore

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Löjligt. Bsd utvecklarna kan inte zfs, de har inte skapat zfs. Alla zfs skaparna har hoppat av oracle och fortsätter utveckla zfs, på illumos projektet. Fattar inte hur nån kan tro att Bds utvecklarna ska ta över zfs, som de inte vet nåt om. Det är ungefär som att säga att Wine ska ta över windows utvecklingen, ms skapade Windows och kan det bäst.

Det var det dummaste jag läst. Tror du att det bara är de som utvecklat ZFS som har kännedom om det? Har du fullständigt missat innebörden av open source? Hela grejen med open source är just att projekt kan tas över och utvecklas vidare av andra än de som startade projektet. Dessutom tror jag inte att utvecklarna för IllumOS/OpenIndiana kommer fortsätta i all evighet när de märker att ingen använder systemet. Solaris är helt enkelt döende överlag, och särskilt utanför Oracles supportsfär. Nej, istället är det mycket möjligt att dessa utvecklare hoppar på större och mer väletablerade projekt såsom FreeBSD. För lets face it, nästan alla som använder Solarisdistarna privat gör det pga ZFS, och nu när det finns i FreeBSD finns det ingen anledning kvar för dem att välja Solaris. FreeBSD är helt enkelt lättare att hantera och det är ett projekt som funnits i 20 år nu, samt många av dem som var med från början är fortfarande kvar.

Permalänk
Avstängd

Det här var bland det dummaste jag läst. Tror du verkligen att andra än ZFS skaparna har lika god, eller bättre kännedom om ZFS? Om du är så korkad att du tror det, visa en lista på bidrag som FreeBSD utvecklarna har bidragit med om ZFS. Om du inte kan visa en sån lista, så är det korkat att tro att några som inte kan ZFS, ska ta över det. Det vore en annan sak om BSD utvecklarna vore de som utvecklade och förbättrade ZFS, men så är det inte. Var är listan? Seså, visa den. Och, kan du visa en DTrace lista också?

Angående att Solaris är döende överlag, det tror jag inte heller på. SUN hade 35.000 kunder. ORACLE har 350.000 kunder. Solaris har flera installationer än IBM AIX och HP-UX tillsammans, ute hos kunder. ORACLE kommer göra allt för att sina Enterprise kunder ska switcha till Solaris, de kommer erbjuda bättre pris och funktioner som endast erbjuds på Solaris. Om ORACLE lyckas få några att switcha, så kommer Solaris att sprida sig än mer och ha en lysande framtid, bättre än någonsin tidigare. Larry Ellison säger att ORACLEs databas är vanligast på Solaris, än på andra OS. Och nu har SPARC T4 cpun släppts, världens snabbaste på en hel del benchmarks. ORACLE databas kommer optimeras för T4 och andra OS kommer inte få lika mycket optimeringar - allt för att få kunder att switcha. ORACLE har slutat utveckla sin databas för HP-UX, för att få de kunderna. Solaris framtid är bättre än någonsin.

Att Solaris utvecklarna ska switcha över till BSD är löjligt det med. Varför skulle de switcha? De är Solaris utvecklare och kan det utan och innan, och kan inget om BSD. Var sker den häftigaste teknikutvecklingen? Jo i Solaris. Alla andra OS bara kopierar och portar Solaris teknik, såsom ZFS, DTrace, Zones, etc. Vad har BSD som alla andra vill ha och dregglar över? Ingenting. Alla vill ha det som Solaris erbjuder. De som ligger i framkant, är Solaris utvecklarna och de innoverar och kommer med ny teknik. Varför skulle de switcha till ett OS där inget häftigt sker? Om de switchar, så switchar de till Linux antar jag. Därför att Linux spridit sig mer än BSD. Om nu du menar att Solaris är för litet, så är väl BSD ännu mindre.

Du är inte vidare insatt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Det här var bland det dummaste jag läst. Tror du verkligen att andra än ZFS skaparna har lika god, eller bättre kännedom om ZFS? Om du är så korkad att du tror det, visa en lista på bidrag som FreeBSD utvecklarna har bidragit med om ZFS. Om du inte kan visa en sån lista, så är det korkat att tro att några som inte kan ZFS, ska ta över det. Det vore en annan sak om BSD utvecklarna vore de som utvecklade och förbättrade ZFS, men så är det inte. Var är listan? Seså, visa den. Och, kan du visa en DTrace lista också?

Angående att Solaris är döende överlag, det tror jag inte heller på. SUN hade 35.000 kunder. ORACLE har 350.000 kunder. Solaris har flera installationer än IBM AIX och HP-UX tillsammans, ute hos kunder. ORACLE kommer göra allt för att sina Enterprise kunder ska switcha till Solaris, de kommer erbjuda bättre pris och funktioner som endast erbjuds på Solaris. Om ORACLE lyckas få några att switcha, så kommer Solaris att sprida sig än mer och ha en lysande framtid, bättre än någonsin tidigare. Larry Ellison säger att ORACLEs databas är vanligast på Solaris, än på andra OS. Och nu har SPARC T4 cpun släppts, världens snabbaste på en hel del benchmarks. ORACLE databas kommer optimeras för T4 och andra OS kommer inte få lika mycket optimeringar - allt för att få kunder att switcha. ORACLE har slutat utveckla sin databas för HP-UX, för att få de kunderna. Solaris framtid är bättre än någonsin.

Att Solaris utvecklarna ska switcha över till BSD är löjligt det med. Varför skulle de switcha? De är Solaris utvecklare och kan det utan och innan, och kan inget om BSD. Var sker den häftigaste teknikutvecklingen? Jo i Solaris. Alla andra OS bara kopierar och portar Solaris teknik, såsom ZFS, DTrace, Zones, etc. Vad har BSD som alla andra vill ha och dregglar över? Ingenting. Alla vill ha det som Solaris erbjuder. De som ligger i framkant, är Solaris utvecklarna och de innoverar och kommer med ny teknik. Varför skulle de switcha till ett OS där inget häftigt sker? Om de switchar, så switchar de till Linux antar jag. Därför att Linux spridit sig mer än BSD. Om nu du menar att Solaris är för litet, så är väl BSD ännu mindre.

Du är inte vidare insatt.

Om nu Oracle är så bra, varför hoppade så gott som alla gamla utvecklare från Sun av? Och varför droppade Oracle OpenSolaris?
INGEN vetting människa tror på en framtid för Solaris, varesig hos Oracle i stängd köpeform eller som open source. Att Oracle själva kör Linux internt på x86 säger rätt mycket, dom tror alltså inte ens på det själva. Nej, det Oracle sysslar med nu är att försöka mjölka det sista livet ur en döende plattform. Både Sparc och Solaris är borta inom några få år, det kan du hoppa upp och sätta dig på. Jag har förövrigt en bekant som arbetar för Oracle, och nyförsäljningen av Sparcplattformen är icke existerande. Sparc säljer bara till kunder som redan har plattformen och som Oracle ger avsevärda rabatter(så att dom inte skall byta), så att de har något att visa.
När det gäller BSD så är det självklart mindre än Linux, men det är fortfarande avsevärt större än Solaris i open source-världen. Det är dessutom, som sagt, ett väldigt stabilt projekt som levt lika länge som de äldsta linuxdistributionerna. Många projekt från BSD-världen har fått enorm spridning, tex openssh som används i så gott som alla *nix-varianter. De du räknar upp från Solaris finns nästan ingenstans, ZFS tex finns vad jag vet bara integrerat i just FreeBSD, inget annat OS stödjer det officiellt.
Linux är inget option helt enkelt eftersom kärnan där är GPL-licensierad. GPL krockar med licensen för ZFS, därför kan ZFS aldrig bli en officiell del av Linux. Jag undrar vem som inte är insatt egentligen?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av taliz:

Om nu Oracle är så bra, varför hoppade så gott som alla gamla utvecklare från Sun av?

Vad menar du här? Var skriver jag att ORACLE är bra? Jag säger att ORACLE har grymt många kunder, och de kunderna betalar stora pengar. ORACLE är ett stort IT-företag, ett av de större i världen. Att SUN utvecklarna hoppade av, kan man förstå därför att många SUN utvecklare inte brydde sig om pengar som ORACLE gör. SUN utvecklarna brydde sig mest om tekniken, och det blev kulturkrock. ORACLE kan affärer. SUN kan teknik. Nu säljer ORACLE väldigt bra teknik: SUNs teknik. Det bästa av två världar.

Citat:

Och varför droppade Oracle OpenSolaris?

Betaversioner av Solaris 11 källkoden har släppts som distar, under flera års tid. En av distarna hette SUN "Solaris Express". Sen lades den ned, och SUN skapade istället "OpenSolaris" disten. Sen lades den ned utav ORACLE och "Solaris 11 Express" återupplivades. Så OpenSolaris var ju helt enkelt bara en av många pre Solaris 11 distar. Det spelar ingen roll om en av distarna dödas, och sen återupplivas och dödas, och en annan dist återupplivas, etc etc. Det viktiga är att det alltid släpptes distar utav Solaris 11. Det spelar ingen roll vad distarna hette, eller vad Oracle hade för namn på Solaris 11 distarna. OpenSolaris / Solaris 11 Express / Solaris Express / Solaris Developer Express / etc.

Så när du frågar "varför dödade ORACLE OpenSolaris" - så svarar jag: vad spelar det för roll att en av pre Solaris 11 distarna bytte namn?

Citat:

INGEN vetting människa tror på en framtid för Solaris, varesig hos Oracle i stängd köpeform eller som open source.

Varför tror du detta? Kan du motivera på något sätt? SUN hade 35.000 kunder. Redan idag, har ORACLE 65.000 Solaris kunder. ORACLE har nästan dubblat antalet Solaris kunder på typ ett år. Vad kallar du detta? Att Solaris håller på att dö ut? Solaris har fler installationer ute än IBM AIX och HP-UX tillsammans. Det betyder att Solaris är det vanligaste server Unix ute hos företag, som finns. Och det blir bara fler och fler Solaris kunder. Om du följde med lite grand, och läste mera om Enterprise Unix, så skulle du inte tro det du tror.

Citat:

Att Oracle själva kör Linux internt på x86 säger rätt mycket, dom tror alltså inte ens på det själva.

Var får du allt skitsnack ifrån? Helt seriöst? Hittar du på, eller har du läst det nånstans, eller vad? Var får du alla galenskaper ifrån? Har du följt något alls om ORACLE och SUN affären? Är du det minsta insatt eller?

För det första, att ORACLE kör Linux internt är ju inte så konstigt om du tänkte efter en smula. ORACLE köpte SUN nyligen. Tror du verkligen att ORACLE hinner switcha till Solaris på så kort tid? Är du seriös?

För det andra, du har inte följt ORACLEs köp av SUN. Vet du vad Larry Ellison säger? Inte? Nej, tänkte väl det. Förresten, vet du vem Larry är? Antagligen inte. Han grundade ORACLE och äger stora delar av ORACLE, och är högsta chef. En av världens rikaste män. Och detta är vad han säger om Solaris kontra Linux:
http://www.computerworld.com/s/article/9131829/Oracle_s_Sun_b...

"The Solaris operating system is by far the best Unix technology available in the market," Ellison said. "That explains why more Oracle databases run on the Sun Sparc-Solaris platform than any other computer system."

Oracle CEO Larry Ellison boiled down Sun into a company of two key assets: Java and the Solaris operating system.

He called Solaris "the heart of the business" for Sun.

http://www.serverwatch.com/news/article.php/3861376/Whats-the...

"I love Linux. We're big supporters of Linux, [but] Solaris is an older and more capable operating system," Ellison said.

While he expects to see Solaris primarily at the high end, it will go all the way down to the desktop for development. Nevertheless, he stressed that the high end is the home for Solaris, which could be a cloud of x86 or SUN SPARC machines.

"We think it will be a long time before Linux ever catches up," Ellison said. "But again we will have Linux -- I'm a Linux fan and if you want Linux we have the best Linux in the world. If you want UNIX, we have the best UNIX in the world. And again, they are different and I don't think the high end is in trouble at all."

Citat:

Nej, det Oracle sysslar med nu är att försöka mjölka det sista livet ur en döende plattform. Både Sparc och Solaris är borta inom några få år, det kan du hoppa upp och sätta dig på.

Nästa gång innan du börjar säga massa konstiga saker, så föreslår jag att du sätter dig in i debatten först.

Å andra sidan, om vi ska prata om vad som är borta om några år. HP-UX har en mörk framtid. ORACLE har slutat göra sin databas för HP-UX och det är illa, för databasen är det viktigaste systemet i ett företag, det är företagets hjärta. Utan ORACLEs databas, så kommer ingen köpa HP-UX. HP är desperata över detta, och har stämt ORACLE för att de slutat med sin databas. Då är man bra desperat om man försöker tvinga ett annat företag att sälja databasen i rätten. Då har man inga andra metoder kvar. Ren desperation.
http://www.zdnet.com/blog/btl/hp-sues-oracle-over-itanium-sup...

Dessutom använder HP processorn Itanium från Intel. Och det verkar som att Itanium kommer att läggas ned ganska snart. HP betalar stora pengar till Intel för att Intel ska fortsätta göra Itanium. Men Itanium sjunger på sista versen. Så det ser ut som att HP-UX kanske läggs ned. Inga kunder kan fortsätta med HP-UX, eftersom de behöver ORACLEs databas (som är bäst i stora Enterprise sammanhang och absolut vanligast).

Om vi pratar IBM POWER och IBM AIX. Så har IBM själva sagt att AIX ska läggas ned i framtiden:
http://www.zdnet.co.uk/news/application-development/2003/01/2...
Då är det ingen mening att sälja POWER servrar längre eftersom de används huvudsakligen för att köra AIX. Och dessutom har POWER servrarna blivit riktigt billiga numera, de är nästan samma låga pris som x86 servrar. IBM har sänkt priset kraftigt på POWER servrar, jfrt med förr i tiden. IBM börjar bli desperata eftersom de sänker priset så mycket. Å andra sidan har ORACLE höjt priset, så ORACLE är inte desperata, tvärtom. ORACLE attackerar de andra stora IT-bjässarna, och de försvarar sig. Det är inte ORACLE som är under eld.

Så det verkar som att HP-UX och Itanium kommer att läggas ned. IBM AIX kommer att läggas ned, eftersom IBM själva sagt det. IBM POWER servrarna ser jag ingen mening med att sälja då, eftersom AIX är dött.

Så vilka andra stora Unix är kvar? Ja, det är väl SCO Unix och Solaris. SCO Unix är patenttroll och ingen köper dem längre, de förlorade i rätten när de stämde Linux företag. Kvar är Solaris och Solaris har dubblat antalet kunder på ett år, och alla stora Enterprise företag måste köra ORACLEs databas, för den är bäst. Man klarar sig inte utan den, typ. ORACLE har typ 75% av databasmarknaden.

Citat:

Jag har förövrigt en bekant som arbetar för Oracle, och nyförsäljningen av Sparcplattformen är icke existerande. Sparc säljer bara till kunder som redan har plattformen och som Oracle ger avsevärda rabatter(så att dom inte skall byta), så att de har något att visa.

Detta är sant. Det är väl första gången du skriver något som faktiskt har grund i verkligheten. Men om du läste på lite mera, så skulle du veta varför detta är sant. SPARC64 cpun är en gammal cpu. Den är inte vidare snabb faktiskt. SUN slutade satsa på den, och började istället satsa på Niagara CPUn. ORACLE har gjort samma sak, och släppt den senaste Niagara cpun som heter T4. SUN slutade utveckla SPARC64, och har släppt Niagara T1, T2, T3 genom alla åren, och nyss har ORACLE släppt T4. Ingen vettig kund köper en gammal SPARC64 server. Men alla köper T4 servrar istället.

En T4 cpu är ungefär lika snabb som 6-8 st SPARC64 cpuer. Och T4 är en riktigt snabb cpu, och har flera världsrekord idag. T.ex. TPC-H där fyra st T4 cpuer är snabbare än åtta st IBM POWER7 cpuer:
http://blogs.oracle.com/BestPerf/entry/20110926_sparc_t4_4_tp...

Citat:

När det gäller BSD så är det självklart mindre än Linux, men det är fortfarande avsevärt större än Solaris i open source-världen.

Säger vem? Hur vet du det? På vad baserar du dina uppgifter?

Vet du inte att SUN är det företag som bidragit mest till open source, och givit mest open source kod av alla?

Enligt siffror från SUN, så har runt 20 miljoner nedladdningar av Solaris skett hittills. Det finns fler installerade Solaris servrar än både IBM AIX och HP-UX tillsammans. Sen ska vi inte tala om alla hobby användare som kör x86 Solaris på sin PC.

Tror du att Enterprise kunder kör sin ORACLE databas eller IBM DB2 databas på FreeBSD? Nej, stora banker och andra företag som har råd att betala stora pengar, kör ORACLE databas. På Solaris.

Citat:

Det är dessutom, som sagt, ett väldigt stabilt projekt som levt lika länge som de äldsta linuxdistributionerna. Många projekt från BSD-världen har fått enorm spridning, tex openssh som används i så gott som alla *nix-varianter. De du räknar upp från Solaris finns nästan ingenstans, ZFS tex finns vad jag vet bara integrerat i just FreeBSD, inget annat OS stödjer det officiellt.

Nej, men jag sade att alla vill porta eller kopiera Solaris teknik. ZFS finns i BSD, och har kopierats i Linux världen och då kallas det BTRFS. DTrace har portats till FreeBSD, Mac OS X och QNX. IBM har kopierat DTrace, och kallar sin kopia för ProbeVue. Solaris Crossbow har kopierats av Linux och kallas... kommer inte ihåg. Men nåt med open nic eller nåt sånt.

Citat:

Linux är inget option helt enkelt eftersom kärnan där är GPL-licensierad. GPL krockar med licensen för ZFS, därför kan ZFS aldrig bli en officiell del av Linux. Jag undrar vem som inte är insatt egentligen?

Jag har aldrig påstått att ZFS kan bli en del av Linux. Varför tror du det om mig? Skälet att OpenSolaris INTE släpptes under GPL, är att OpenSolaris använder stängda proprietära libbar. Och SUN fick dels betala 90 miljoner dollar för att få rätten att open sourca OpenSolaris trots libbarna. Dessutom måste SUN använda en annan licens än GPL, för annars skulle SUN inte få öppna OpenSolaris (pga libbarna). Då skapades CDDL som tillät SUN att öppna upp OpenSolaris koden.

Ja, jag undrar inte vem som är insatt. Jag VET att jag är insatt, och du har bevisat att du inte är insatt.

Sen undrar jag hur BSD utvecklarna ska kunna ta över ZFS, när de inte vet något om tankarna bakom ZFS? BSD utvecklarna tänkte aldrig i de banor som Solaris utvecklarna gjorde, därför skapades ZFS - för att de tänkte annorlunda och de visste vilka behov som finns i server hallar (datakorruption, etc). Dessa behov känner inte BSD utvecklarna till. Och BSD utvecklarna var inte heller de som kom på DTrace. Nej, återigen var det Solaris utvecklarna som tänkte annorlunda. Var är listan med ZFS bidrag som BSD utvecklarna givit? Om det inte finns något som BSD utvecklarna bidragit med, hur ska de kunna ta över ZFS isåfall? Mha önsketänkande?

Personligen har jag absolut inget emot om BSD utvecklarna lär sig ZFS och börjar ge bidrag. Det skulle bara göra ZFS bättre. Men det kommer inte hända att BSD snubbarna förstår ZFS bättre än ZFS skaparna, och tar över ZFS. Men visst, om de bidrar så är det bara bra. Det är därför vi alla gillar open source. Men att säga att Solaris kommer att dö, att BSD folk tar över ZFS, etc - är ju rena tokerier.

Permalänk
Medlem

Tycker det är lite väl otrevliga toner i den här tråden, tagga ner på det!

OT:
Jag gillar krypteringar, som ni kanske märkt av mina andra poster. Om jag i dagsläget skulle bygga en filserver verkar ZFS som det självklara alternativet - frågan är bara om jag måste välja S11 för att avnjuta detta eller kan jag använda någon OpenSolaris-variant alternativt *BSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Betaversioner av Solaris 11 källkoden har släppts som distar, under flera års tid. En av distarna hette SUN "Solaris Express". Sen lades den ned, och SUN skapade istället "OpenSolaris" disten. Sen lades den ned utav ORACLE och "Solaris 11 Express" återupplivades. Så OpenSolaris var ju helt enkelt bara en av många pre Solaris 11 distar. Det spelar ingen roll om en av distarna dödas, och sen återupplivas och dödas, och en annan dist återupplivas, etc etc. Det viktiga är att det alltid släpptes distar utav Solaris 11. Det spelar ingen roll vad distarna hette, eller vad Oracle hade för namn på Solaris 11 distarna. OpenSolaris / Solaris 11 Express / Solaris Express / Solaris Developer Express / etc.

Släpptes Solaris 11 Express med lika öppen licens som OpenSolaris?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MarcusW:

Nej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted82:

Så jag kan installera OpenIndiana med gott samvete då?

Jag är ambivalent. I det senaste mötet som OpenIndiana utvecklarna hade så pratas det om det inte finns resurser nog för att skapa en stabil version. Illumos håller även på att skapa en ny egen distribution kallad Illumian (Debian-teknik, dpkg osv) med stöd av Nexenta.

Som tur är har jag varken tid eller lust att installera om något just nu. Det får snurra på ett tag till, OpenIndiana 151a funkar bra. Nästa gång blir det nog något annat än veliga Solaris-liknande OS. Kanske kan jag få hårdvarustöd som inte känns som Linux på 90-talet på köpet...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Le-Lunix:

Tycker det är lite väl otrevliga toner i den här tråden, tagga ner på det!

Sure, men jag blir bara irriterad när folk sprider saker som inte har någon som helst bäring i verkligheten, och annan FUD.

Citat:

Jag gillar krypteringar, som ni kanske märkt av mina andra poster. Om jag i dagsläget skulle bygga en filserver verkar ZFS som det självklara alternativet - frågan är bara om jag måste välja S11 för att avnjuta detta eller kan jag använda någon OpenSolaris-variant alternativt *BSD?

Jag tror att ZFS krypto endast finns i S11. De öppna alternativen har inte krypto än. Men det håller på att implementeras i ett öppet projekt. Isåfall kommer krypterat ZFS bli inkompatibelt.

Skrivet av MarcusW:

Nej. Vad har det med saken att göra? Det har aldrig upphört att släppas S11 beta distar, vilket folk verkade påstå. Om vi ska diskutera licensform på varje S11 betadist - ja det är en helt annan fråga. Men den frågan har ingen diskuterat, förrän du nämnde det?

Angående att Solaris och SPARC är på väg att minska och dö ut. Här finns en offentlig roadmap på sid 3
http://www.oracle.com/us/products/servers-storage/servers/spa...
ORACLE har satt mer resurser på SPARC och Solaris än SUN någonsin hade. Vi ser att det satsas tungt på SPARC och på det tillhörande OSet Solaris.

Om några år kommer en 16.384 trådars Solaris server med 64TB RAM. Den kommer krossa allt på marknaden, och skalar otroligt väl, det som Solaris är känt för. En vanlig x86 server har kanske 16 trådar, eller 32 trådar. Solaris servern har över 16,000 trådar. Varje tråd ses som en cpu, utav Solaris. Så Solaris tycker att servern har 16000 cpuer. Det är ganska mycket mer än IBMs största biffigaste Unix server som har 32 cpuer.

Vi ser även att SPARC64 håller på att arbetas om, och snart kommer en SPARC64 version med 8 ggr högre throughput.

Vi vet redan idag, att världens snabbaste superdator "K" använder en ny uppgraderad version av SPARC64 och ger över 10 Petaflop:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercomputer#Current_fastest_su...

Här är information om S11, från launch eventet:
http://netmgt.blogspot.com/2011/11/solaris-11-oracle-launches...
- #1 for UNIX shipments for past decade
- #1 for Oracle deployments
- Largest application portfolio breaking 11,000+
- Over 60,000 Solaris Customers
- Solaris has more deployments than AIX and HPUX combined
- 11,000 certified independent software vendor applications for Solaris
- Thousands of companies produce software for Solaris

SPARC and Solaris 5 Year Roadmap
- nearly halfway through
- all on-time
- some future products in labs today

Om IBM och HP hade satsat så här tungt, så skulle folk inte vara oroliga för dem.

Här finns mera teknisk info om S11, han samlar flera tekniska blog inlägg om S11:
http://constantin.glez.de/blog/2011/11/solaris-11-launch-blog...

Permalänk
Medlem
Skrivet av saddam:

Nej. Vad har det med saken att göra? Det har aldrig upphört att släppas S11 beta distar, vilket folk verkade påstå. Om vi ska diskutera licensform på varje S11 betadist - ja det är en helt annan fråga. Men den frågan har ingen diskuterat, förrän du nämnde det?

Kan du citera där någon påstått det? Jag hittar bara kommentarer om just OpenSolaris. Jag tycker licensen är viktig (jag vill inte starta någon stor diskussion om varför öppna licenser är bättre än mindre öppna däremot) så för mig känns det väldigt relevant, och tycker inte alls man kan påstå att OpenSolaris bara "bytte namn".

Visa signatur