Första abonnemanget, hur mycket data används vid surf?

Permalänk
Medlem

Första abonnemanget, hur mycket data används vid surf?

Hej! Jag har tänkt skaffa mig en ny telefon då min från stenåldern börjar kännas lite gammal och inte fungerar helt som den ska. Har efter att ha läst igenom hela Swedroid's recension om Galaxy Nexus bestämt mig för att köpa en Samsung Galaxy S2 då den borde prestera bättre när den får ICS, och även nu ligger väldigt jämnt med Galaxy Nexus? (Är ej mobilkunnig, rätta mig gärna om jag har fel!)

Jag har även kollat på lite tele2 abonnemang och funderat lite över vilket jag bör välja. Just nu står det mellan Kompis Surf (http://www.tele2.se/mobilabonnemang/kompis-surf.aspx) och Smart (http://www.tele2.se/mobilabonnemang/smart.aspx) då hela min kompiskrets och även mina föräldrar har tele2 abonnemang med jobbet så blir det billigast så. Men nu till saken:

Det ingår 1GB datavolym i båda abonnemangen och jag undrar hur mycket man använder i princip? Hemma kommer jag använda mig av Wi-Fi utan det är mest när jag är i skolan och ute som jag kommer använda mobilen. Räcker 1GB eller bör jag köpa till en så kallad "plustjänst" hos tele2 där jag får 3GB/mån för 40kr extra i månaden?

Tacksam för svar!

Mvh Pontus

Permalänk
Medlem

Hur mycket som går åt är ju väldigt individuellt.. Kan du inte börja med 1GB och om det inte räcker lägga på + tjänsten för 3GB?
Själv gör jag av med ca: 2-3MB/mån.. förutom WIFI uppkopplingen då.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Sötast

Nätet krashade på jobb idag och fick paniklösa genom att köra internetdelning via min lur, 737MB gick åt, första gången sedan Iphone 3G som jag har använt över 200MB på en månad

Det är väldigt individuellt såklart beroende på hur man använder luren, men sålänge man inte streamar data regelbundet så tror jag inte att man kommer att nå upp till 1GB, om man däremot t.ex streamar radio/spotify så kan det nog enkelt gå ett par GB på endast ett par dagar.

Permalänk
Medlem

Okej, kommer troligtvis inte använda spotify och ifall jag skulle göra det kan jag väl ändå köra det i offline mode så att säga, borde inte dra någon data då?

Men tack för era svar, blir nog att börja med 1GB och se hur mycket jag använder sen, har ju trots allt datorer runt omkring mig förutom på sommaren då man kanske är ute lite mer.

Permalänk
Medlem

Jag gör väl av med 600-800mb i månaden, då surfar jag in på AB, sweclockers och andra diverse sidor en timme om dagen, så 1gb borde räcke om du är en medelsanvändare!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Själv snittar jag runt 3-4GB per månad. Surfar rätt mycket och det blir en hel del youtube och streamad data.

Permalänk
Medlem

1 GB räcker väldigt bra, i Sverige klarade jag mig på det utan att vara sparsam här nere får man nöja sig med blyga 500 MB :/ F.ö tror jag du kommer bli grymt nöjd med en SGS II!

Visa signatur

Laptop: Macbook Pro 13" 2011: i7 2.7 GHz | 8 GB 1333 MHz DDR3 | 128 GB SSD
Telefon: Samsung Galaxy SII
Platta: Samsung Galaxy Tab 10.1 32 GB Wi-Fi

Permalänk
Medlem

jag ligger runt 8-9 gb i månaden .. då har jag halebop och 10 gb max datatrafik ner ... (då har jag inte tillgång till wifi/bredband hemma, har trådlöst bredband där med) ..

streamar en hel del, plus det gamla vanliga surfandet.. (för att inte glömma tTorrent) ..

min sambo som kollar mail och facebook ligger runt 2-300 mb per månad ...

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Medlem

Själv ligger jag med min Galaxy S II runt 5-10GB varje månad (Extreme Spotify användare).
Sen surfar jag en del, så tickar på. Men har Telenor Max Surf så har inget max tak. (Ligger på 50B tror jag)
Mitt rekord är 30GB på 1 månad tror jag men då använde jag den till datorn också. Pga problem med vanliga internet.

Så normalt användande utan Spotify räcker 1GB men annars kan det va värt att lägga 40kr extra på 3GB.

Permalänk
Medlem

Alla ni som använder Spotify, varför kör ni inte i offline mode? Jag har drygt 500 låtar på Spotify och det tar upp 3gb!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1GB borde räcka ett tag.

Permalänk
Medlem

Jag har 10gb, alldeles för mycket. 5gb om du ska lyssna på spotify nästan hela tiden, och kanske kolla facebook lite då och då/youtube. 1gb räcker nog för lite slösurfande/spotify ibland.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för alla svar. Tror jag börjar med 1GB i början och får se hur mycket jag gör av med själv, får vara lite försiktigare den första månaden och se om jag känner ett behov av 3GB. Och som davidaxelsson sa så kommer jag nog köra spotify i offline mode om jag ska använda mig utav det.

Men hur tycker ni om valet av mobilen, finns det ett bättre val i samma prisklass (android) och hur mycket bättre kommer SGS2 bli med ICS?

Permalänk
Medlem

Själv gått över till 3g från vanlig lina. Tycker det går lika snabbt. Tycker det är smidigare att surfa med 3g i väntan på 4g som kommer i större utsträckning i början av nästa år. Modemet hanterar även 4g. Surfar en hel del och under dem senaste dagarna jag har haft modemet så är jag uppe i 6-8Gb än så länge och då surfar jag rätt mycket. Kör med telenor där max taket ligger på 50GB i månaden än så länge. Dem andra operatörerna var det inte tal om. Dem andra aktörerna på marknaden är sjukt dyra för den lila mängd som dem erbjuder. Telenor är "samma" som bredbandsbolaget eftersom det är samma ägare grupp. Spotify har jag lagt ner efter en tids användande och gått över till att använda ipod:en istället som enda musik källa i hemmet eftersom den ger bättre ljud.