Permalänk
Medlem

Tj. Max - CoreTemp = 98C - Farligt?

Tankade nyss hem CoreTemp för att kolla temperaturen på min nya dator (kopplade in den vid 1900 idag) och såg att Tj. Max står på 98 C. Vad är detta för värde? Är det något att vara orolig för?

Försökte googla men hittade inget svar som gjorde mig klokare.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

vad är "Tj. Max"? Dock är ju inte "äggkokar grader" bra alls i en dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av YGLeXz:

Tankade nyss hem CoreTemp för att kolla temperaturen på min nya dator (kopplade in den vid 1900 idag) och såg att Tj. Max står på 98 C. Vad är detta för värde? Är det något att vara orolig för?

Försökte googla men hittade inget svar som gjorde mig klokare.

Tj max stands for Tjunction Max, Tjunction is another word for core temps. All Intel Core processors have a Tj max with values that vary greatly, notebook processor Tj max values are known as they are provided from Intel. Desktop processors on the other hand are not documented and we can do nothing but guess.

Tj max is the maximum allowable temp for a processor's internal cores, if you reach Tj max the processor's THERMTRIP# signal will activate shutdown to prevent damage to the processor.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 64 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Tj max stands for Tjunction Max, Tjunction is another word for core temps. All Intel Core processors have a Tj max with values that vary greatly, notebook processor Tj max values are known as they are provided from Intel. Desktop processors on the other hand are not documented and we can do nothing but guess.

Tj max is the maximum allowable temp for a processor's internal cores, if you reach Tj max the processor's THERMTRIP# signal will activate shutdown to prevent damage to the processor.

Med andra ord så ska inte de enskilda kärnorna nå 98 grader? TJ Max visar vilket värde som är högsta möjliga?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

jag hade liknande problem tidigare med min prolle så fort man belastade den med exempelvis, webbläsare spel så for den uppåt 89-99grader vi d spel låg den konstant på 99 grader.
Tills jag bytte kylpasta och kylare sedan dess har den gått normalt, problemet jag hade var dåligt applicerad pasta(inte jag).
Så jag tog papper och torka bort det sedan på med ny kylpasta och kylare.

Visa signatur

[MSI GE70 2OE-014NE]

Permalänk
Skrivet av Legopappa:

jag hade liknande problem tidigare med min prolle så fort man belastade den med exempelvis, webbläsare spel så for den uppåt 89-99grader vi d spel låg den konstant på 99 grader.
Tills jag bytte kylpasta och kylare sedan dess har den gått normalt, problemet jag hade var dåligt applicerad pasta(inte jag).
Så jag tog papper och torka bort det sedan på med ny kylpasta och kylare.

Nu skriver inte OP att han har en varm CPU utan undrar vad TjMax är för värde....

Så länge det inte är din coretemp som är 98C så behöver du inte bry dig om vad det står på TJmax

Permalänk
Medlem

@Nikodemuz: haha kul att folk svara på 6 år gammla trådar vem vet OP kanske fortfarande har problem

Visa signatur

intel i7 8700k | Corsair Vengeance LPX DDR4 3000Mhz 16 GB | EVGA GTX1080Ti FTW3 | Asus ROG strix Z370-F | Be Quiet! straight power E9 700W | 2x samsung 850 evo 250GB raid + samsung 850 evo 500 GB + 3tb WD Red | Noctua NH-D15 | Fractal Design define C

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GLaDER:

Med andra ord så ska inte de enskilda kärnorna nå 98 grader?

Kärnorna kan nog nå 98 grader korta stunder, det är inget att oroa sig över då kretsen är validerat att tåla denna temperatur.

Höga temperaturer förkortar visserligen livslängden, men på det stora hela kan man ignorera detta. Att köra sin CPU på högre Vcore spänning är betydligt värre för livslängden, ändå verkar få se några gigantiska problem med det (och är nog få problem även i praktiken givet förväntat livslängd på en modern CPU-krets, d.v.s. åtskilliga decenniums).

Skrivet av GLaDER:

TJ Max visar vilket värde som är högsta möjliga?

Exakt.

Om någon av kärnorna når TJ Max kommer den trottla, det för att aldrig gå över detta värde.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av redheadSWE:

@Nikodemuz: haha kul att folk svara på 6 år gammla trådar vem vet OP kanske fortfarande har problem

Skam den som ger sej! 😃