Permalänk
Medlem

Rdram vs ddr

Corsair CMX256A-3200C2 XMS3200 256Mb DDR PC3200 CAS2 400Mhz
vs
RDRAM 256MB 800MHZ NON-ECC 40NS SAMSUNG ORIGINAL

Skiljer ca 200-300kr till det sist nämnda minnets favör. Vilket ska man välja?

Permalänk
Medlem

Tja, först kan man ju tänka efter en gång till.
Vad klarar ditt moderkort? RDRAM eller DDR?

... och ja, rdram är så mkt bättre

Permalänk
Medlem

men läste i p4-tråden att något kallat dc ddr skulle komma nu runt jul som skulle vara bättre än rdram. Det har alltså inte kommit?

Permalänk
Medlem

Ska du köra med rambus och klå DDR när du överklockar så måste du nästan köpa 1066/1200 rambus minnen 16bit. Och dom är ju så sjukt dyra att det inte blir värt.

Visa signatur

:: System 1 | 2500+ -M | 9800se |
::

saknar öä - Är på semester till ~januari

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exec
men läste i p4-tråden att något kallat dc ddr skulle komma nu runt jul som skulle vara bättre än rdram. Det har alltså inte kommit?

DC-DDR e på gång ska komma här runt jul och det erbjuder samma minnesbandbredd som RDRAM men till ett lägre pris.

Permalänk
Medlem

Vad är det som gäller med moderkort till DC-DDR? Kommer alla moderkort som stöder ddr även stödja DC-DDR? Eller är det vissa chip?

Permalänk
Hedersmedlem

OK, för det första, Håll fingrarna i styr vad gäller X vs Y (läs rdram vs. DDRSdram). Sådana trådar lever inte länge här.
För det andra, RDRAM ÄR snabbare än DDR SDRAM och kommer att fortsätta att vara det tills Granite Bay och SIS655 (som båda stödjer Dual Channel DDR) ser dagens ljus. Den som påstår något annat är född bakom en myrstack och inte hängt med särskilt länge. Och JA Sundelin, PC800 räcker INTE för att bräcka DDR SDRAM.
För det tredje, Du måste ha ett särskilt moderkort för att köra Dual Channel (DC) DDR. Det är inte minnena såm är speciella utan moderkortets chipset som styr detta. Du kan således ha gamla DDR SDRAM men du måste ha ett nytt moderkort som stödjer DC DDR.
För det fjärde, vänta er inte allt för mycket av intels Granit-kort. Vid default så är den jämnbördig med RDRAM, inte mer. SIS655 ser faktiskt mer spännande ut.

Permalänk
Medlem

Går det att köra ett 32-bit RDRAM försig och 2 st 16-bit ihop? Eller blir allt galet? Borde bli galet men man kan ju alltid fråga.

Permalänk
Citat:

Går det att köra ett 32-bit RDRAM försig och 2 st 16-bit ihop? Eller blir allt galet? Borde bli galet men man kan ju alltid fråga.

Tyvärr så kommer det nog inte fungera så bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JvD
OK, för det första, Håll fingrarna i styr vad gäller X vs Y (läs rdram vs. DDRSdram). Sådana trådar lever inte länge här.
För det andra, RDRAM ÄR snabbare än DDR SDRAM och kommer att fortsätta att vara det tills Granite Bay och SIS655 (som båda stödjer Dual Channel DDR) ser dagens ljus. Den som påstår något annat är född bakom en myrstack och inte hängt med särskilt länge. Och JA Sundelin, PC800 räcker INTE för att bräcka DDR SDRAM.
För det tredje, Du måste ha ett särskilt moderkort för att köra Dual Channel (DC) DDR. Det är inte minnena såm är speciella utan moderkortets chipset som styr detta. Du kan således ha gamla DDR SDRAM men du måste ha ett nytt moderkort som stödjer DC DDR.
För det fjärde, vänta er inte allt för mycket av intels Granit-kort. Vid default så är den jämnbördig med RDRAM, inte mer. SIS655 ser faktiskt mer spännande ut.

Jag tror faktist inte att det finns nån med rambus som knäcker ~4gb/s vilket ÄR möjligt med ex. corsair 3500+.
Jag är ingen DDRnörd utanhar faktist själv rimm och vet varför det inte är bra. kanske skulle fungera lite bättre med en spänningsmodd men ingen vet ju hur man gör.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Mitt nya OCZ PC3200 körs just nu i DDR466
2,4C1 @ 3159Mhz

Visa signatur

#1 | PROMETEIA | P4 2,4C1 | IT7-MAX2 v2 | 280GB | Corsair PC3500 | Sapphire R9700pro 18,7k p
#2 | PROMETEIA | 2100+ AUIHB 0302MPMW | NF7-S rev1.2 | Twinmos / winbond 2x256MB PC3200 | WD-SE 120GB |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Jag tror faktist inte att det finns nån med rambus som knäcker ~4gb/s vilket ÄR möjligt med ex. corsair 3500+.
Jag är ingen DDRnörd utanhar faktist själv rimm och vet varför det inte är bra. kanske skulle fungera lite bättre med en spänningsmodd men ingen vet ju hur man gör.

Nära,jävligt nära. 3957 mb/s med rdram 1066 lite smått uppklockat.

Mvh Mucke.

Permalänk
Medlem

Hur mycket är lite smått uppklockat? Vad är orginal på Corsair CMX256A-3500C2 XMS3500 256Mb DDR PC3500 CAS2 433Mhz with Heatsink (AMD OK) resp. Original 256Mb RAMBUS/RIMM PC1066 (only for i850e).(Eller på dina samsung minnen , mucke?. Är det 2x256 mb pc 1066 eller 1x512 mb pc 1066 32-bit?)

Och vilken är bäst att klocka?

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur mycket är lite smått uppklockat? Vad är orginal på Corsair CMX256A-3500C2 XMS3500 256Mb DDR PC3500 CAS2 433Mhz with Heatsink (AMD OK) resp. Original 256Mb RAMBUS/RIMM PC1066 (only for i850e).(Eller på dina samsung minnen , mucke?. Är det 2x256 mb pc 1066 eller 1x512 mb pc 1066 32-bit?)

Och vilken är bäst att klocka?

Jag har 4x128mb samsung pc 1066. Kör på 156fsb påx4.
Tror att dom klara lite högre faktiskt men det går max att
köra 156 fsb på 850E korten.
Jag vet att min processor klarar 170+.

Mvh Mucke.

Permalänk
Hedersmedlem

Har sett flera som i syntetiska benchmarks tar sig förbi 4000-gränsen med RDRAM. Tyvärr är latencyn hög på dessa minnen så DDR SDRAM har sina starka sidor, särkilt nu ner Dual Channel kommer. Då får vi nog säga ajöken till RDRAM på ett tag, åtminstone tills sis658 kommer eller att det finns PC1200 och PC1333 att få tag på, helst till P4T533 (32bit rimm).

Detta från en av flera som köra sina P4T533 ovanför fsb156. Denna vid 160.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucke

Jag har 4x128mb samsung pc 1066. Kör på 156fsb påx4.
Tror att dom klara lite högre faktiskt men det går max att
köra 156 fsb på 850E korten.
Jag vet att min processor klarar 170+.

Mvh Mucke.

Hur bräcker man 156fsb med ditt mobo?
ska nämligen kanske få ett sånt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sundelin

Hur bräcker man 156fsb med ditt mobo?
ska nämligen kanske få ett sånt.

ingen utförlig beskrivning här men för att få ett hum om vad som gäller, verkar jävla krångligt. http://holicho.lib.net/mb/p4t533-c.htm

Permalänk
Medlem

Tjänar man något på att skaffa 32-bit istället för 16-bit eller blir det exakt samma när man kör 2x16-bit?

Permalänk
Hedersmedlem

Inte prestandamässigt. Kanske har 32-bitars lite lägre latency än 16-bitars. Främst är det flexibiliteten att inte behöva kötra minnen parvis. Det behöver man med nya Granite Bay också så nu kan man inte längre hävda att DDR SDRAM är flexiblare av den anledningen.