Överföring via usb portarna är otroligt långsamt!

Permalänk
Medlem

Överföring via usb portarna är otroligt långsamt!

Jag behöver hjälp med att få upp read och write speed i mina usb portar om någon har någon enkel lösning till detta eftersom att jag inte vill lämna in datorn och därmed spara en penning!

Använder mig av Gigabyte ga-990fxa-ud3 till moderkort och ett Kingston DataTraveler 112 16GB när jag ska lägga över filmer och dylikt.
Det går i en otroligt långsam hastighet av runt 2,6mbps med både usb2/3 portar som jag verkligen skulle vilja få lite fart på!

Har hört att jag ska ladda ner drivrutiner och bios till moderkortet men har inte alls fått någon ordning på det (pga brist på erfarenhet inom området)

Så snälla hjälp mig, vill inte att det ska ta 20 minuter att föra över film till mitt usb!

Permalänk
Medlem

20 min är ungefär dubbelt så lång tid som det ska ta enl vissa benchmarks med det minnet, men om du ska lägga in en dvd får du räkna med minst 10 min och är det en 1080p rulle på 7gb så minst 15 min och då har jag räknat på 8MB i sekunden. Det är ett usb 2.0 minne som inte ligger i topp gällande skrivhastighet, vill du att det ska gå mkt fortare, köp ett usb 3.0 med bra skrivhastighet.

Edit:

http://usbspeed.nirsoft.net/?pdesc=Kingston+DataTraveler+112+...

Här har du mer info, inte direkt högpresterande minne.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

20 min är ungefär dubbelt så lång tid som det ska ta enl vissa benchmarks med det minnet, men om du ska lägga in en dvd får du räkna med minst 10 min och är det en 1080p rulle på 7gb så minst 15 min och då har jag räknat på 8MB i sekunden. Det är ett usb 2.0 minne som inte ligger i topp gällande skrivhastighet, vill du att det ska gå mkt fortare, köp ett usb 3.0 med bra skrivhastighet.

Edit:

http://usbspeed.nirsoft.net/?pdesc=Kingston+DataTraveler+112+...

Här har du mer info, inte direkt högpresterande minne.

Jag förstår att det inte är världens mest snabbgående usbminne men det kan ju gå betydligt snabbare än vad det gör. det måste ju vara något med inställningar eller brist på drivrutiner eftersom att det aldrig går över 2,6mbps även med usb3 uttagen?

Några tips?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicken:

Jag förstår att det inte är världens mest snabbgående usbminne men det kan ju gå betydligt snabbare än vad det gör. det måste ju vara något med inställningar eller brist på drivrutiner eftersom att det aldrig går över 2,6mbps även med usb3 uttagen?

Några tips?

USB2 sticka i USB3 ger INTE snabbare hastigheter. För att kunna utnyttja USB3 som USB3 behövs det ett USB3 minne. Det har med att göra hur många "pinnar" det är i kontakten. USB3 är bakåtkompatiblet med USB2, men får samma överförningshastigheter som en gammal USB2 då också.

Också: http://www.gigabyte.se/products/product-page.aspx?pid=3894#dl
Där hittar du alla drivrutiner till ditt MoBo du kan tänkas behöva.

Permalänk
Medlem

Men finns det något alternativ för att göra det snabbare eftersom att det minnet jag har i beskrivning har mer än dubbel så snabb write som den har nu? eller är det bara att köpa en som stödjer usb3?

Permalänk
Medlem

Så det jag gör om jag laddar ner drivrutiner från Gigabyte.com är att lägga in dom på mitt usb minne och starta upp datorn med minnet så borde det installeras om jag förstår rätt?

Tack för all hjälp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wicken:

Så det jag gör om jag laddar ner drivrutiner från Gigabyte.com är att lägga in dom på mitt usb minne och starta upp datorn med minnet så borde det installeras om jag förstår rätt?

Tack för all hjälp!

Nej. Drivrutiner laddar du hem och installerar som vilken annan mjukvara som helst.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av wicken:

Det går i en otroligt långsam hastighet av runt 2,6mbps

Vill bara förtydliga: Om det är 2,6 megabyte per sekund du menar så förkortas det MB/s. Litet b står för bit, och Mbps eller Mb/s är 8 gånger långsammare än MB/s. (Nu är visserligen båda alldeles för långsamma när vi pratar om ett USB-minne, men det kan ändå vara bra att använda rätt förkortning. Det är t ex viktigt när man pratar om internetuppkoppling: Man ser ofta inlägg i stil med "Jag har 100mbps uppkoppling men får bara 10mbps, jävla Telia aschagrarghcgtc!!!1!1" – helt enkelt för att personen tror att B och b är samma sak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers