Vad kan man göra för att skyda datorn.?

Permalänk
Medlem

Vad kan man göra för att skyda datorn.?

Hejsan!
vad kan man göra för att skydda sin dator som mest.
-jag har 2 konton ett admin som jag aldrig använder och ett utan admin som jag använder (min pappas ide) han har jobbad som it tekniker sen jag var 7 ca nu är jag 23.
-virusskydd

men vilken webläsare ska man ha
etc

Permalänk
Avstängd

Fråga din pappa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sometime:

Fråga din pappa?

han kan ej komma på fler förslag som skulle passa mig precis han jobbar mer för skolor etc i Helsingborg

Permalänk
Medlem

Ser ingen nytta av att ha ett konto som inte är administratörsbehörigheter och ett till konto som har administratörsbehörigheter i windows. Dels för att det finns en inaktiverad användare som heter just administratör som skall användas i sådana fall.
Plus att administratör inte är Root som i linux, utan den som har all behörighet över systemet i windows heter Superuser. Det här kontor är inget körbart konto och är då inte ett konto som man kan logga in på.
Superuser skall inte blandas ihop med Administratör, det är två separata användare!

F-secure client security
Firefox
[tillägg i programmet; Adblock plus, flashblock]
[inställningar i firefox, be hemsidor att inte spåra mig]
[rensa alltid cachefiler efter du avslutat sessionen]

I alla dina molntjänster använd Https, tex twitter, gmail, facebook.
[Det finns att välja i dess tjänsts inställningar]

Vill du vara ännu säkrare; kör en linux dist tex, linux mint och sedan Vmware med windows 7 virtuellt.
Och därigenom kör allting.
Kan fortsätta med lite överkurs.
Använd en säker konfiguration av ditt modem, accesspunkt eller router.
Starta igång en dator med en linux dist som inkluderar brandvägg, virusskydd etc. Från den hämta internet som filtrerar all data som passerar maskinen.
Ev kan du ha en separat maskin eller ovannämnd maskin som även agerar som en proxyserver.
Från den datorn du ger ut internet via kabel till din dator med i exemplet; linux mint som kör windows 7 virtuellt i vmware.
osv. .. man kan fortsätta i en oändlighet. Allt från vara totalt anonym till den vanliga svensson hemanvändarens säkerhet.

Permalänk

Vad är du ute efter för skydd?
Intrång, skydd av identitet, skydda innehåll på hårddisk?
Antivirusprogram
Spara infomation och installera program ex på en sekundär hårddisk istället för den hårddisk osm Windows är installerat på. Windows enheten bir oftast attackerad först. Skulle det vara ett virus som bara förstör info eller kanske formaterar disken direkt så är det bara ditt OS som försvinner och allt annat ligger kvar på din andra hårddisk.
Webläsare tror jag spelar mindre roll, du kan däremot ändra inställningar för vilken infomration som får sparas etc.
Brandvägg ger dig mer kontroll för vilken information som får komma in/ut via nätet.
Kryptera hårddisk med dold partition, ex Truekrypt. Går bara göra access med rätt lösenord
VPN om du vill surfa "spårlöst"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreas_ace:

Vad är du ute efter för skydd?
Intrång, skydd av identitet, skydda innehåll på hårddisk?
Antivirusprogram
Spara infomation och installera program ex på en sekundär hårddisk istället för den hårddisk osm Windows är installerat på. Windows enheten bir oftast attackerad först. Skulle det vara ett virus som bara förstör info eller kanske formaterar disken direkt så är det bara ditt OS som försvinner och allt annat ligger kvar på din andra hårddisk.
Webläsare tror jag spelar mindre roll, du kan däremot ändra inställningar för vilken infomration som får sparas etc.
Brandvägg ger dig mer kontroll för vilken information som får komma in/ut via nätet.
Kryptera hårddisk med dold partition, ex Truekrypt. Går bara göra access med rätt lösenord
VPN om du vill surfa "spårlöst"

skydd mot tex hackers

Permalänk
Medlem

Bästa att skydda sig mot hackers och annat är att använda det gråa som finns bakom pannbenet.
Är man inte en komplett idiot så klarar man såg riktigt bra med brandvägg, antivirus och spywarescanner...

Permalänk
Medlem

Tycker det är ganska lågt med virus, trojaner o hackningar med windows 7. Det var ju andra grejer på den tiden när XP var standard..

Permalänk
Hedersmedlem

Ett A-virus typ Avast free och någon månatlig körning med MBAM free och windows brandvägg, så klarar du dig bra även om du är lite oförsiktig. Tycker det låter lite paranoia. Har haft datorer sedan åttiotalet och aldrig lyckats med något allvarligt när det gäller infektioner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)