Ta ut batteriet när datorn står med sladden i?

Permalänk
Medlem

Ta ut batteriet när datorn står med sladden i?

Hej har en mycket underlig fråga. Min flickvän har en HP laptop som hon köpte för mindre än 2 år sedan. Nu har den börjat meddela att man bör byta batteri samtidigt som batteriet nu mera bara håller i ungefär 20 minuter vilket är horribelt. När hon gick tillbaka till Elgiganten säger dem att"man ska veta" att man inte ska ha batteriet i när man arbetar med datorn med sladden i och att min flickvän därför ska köpa ett nytt batteri för dryga 1000 kr. Jag anser att detta är total fel. Det står ingenstans i broschyren att man ska ta ut batteriet ur datorn när man sitter vid den med sladden i. Har aldrig hört talas om något så dumt någonsin.

Nästa gång ska jag följa med och förklara att det inte står i broschyren att man ska göra så och därmed kräva att de byter ut batteriet eller vidtar någon annan åtgärd utan att min flickvän ska behöva betala.

Har jag rätt?

Tacksam för svar!

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Inaktiv

Jaduharrätt.

Men sedan är väl slitage på batteriet inte något som täcks av garantin? Men om det bara håller i 20 min efter enbart(?) 2 års förbruking så låter det inte så normalt och borde då täckas av garantin? Finns säkert papper eller sidor du kan läsa mer om batteri-garant på.

Kan det inte varit så att det bara var ett allmänt tips de gav till hon för att öka livslängd på batterier? Som hon missuppfattade till att bli orsak till att det inte täcks av garanti.

Först trodde jag tråden handlade om att du skulle ta ut batteriet medan datorn var igång med sladden ikopplad.. vilket inte låter så smart

Permalänk
Medlem

Något nytt batteri får du antagligen inte, det slits och två år är nog en rätt normal livslängd.
Det beror givetvis på hur man laddar batteriet, men även hur datorn hanterar batteriet när det är fulladdat - vissa vill jag minnas fortsätter ladda batteriet som att det inte är fulladdat även om det är fulladdat. Numera mår batterier bättre om man börjar ladda dem kring 40-50% istället för att ladda ur det och sedan ladda upp det.

Nytt batteri kan man troligtvis även köpa ganska billigt på ex. Ebay, men då ska man inte förvänta sig någon jättebra batteritid - gissar på ~1,5 timme. Om man inte köper ett äkta batteri, då får man förhoppningsvis kapaciteten som man hade från början.

EDIT: Hade en skoldator i gymnasiet, i början räckte nog batterierna i ca 2,5 timmar. Mot slutet var de flestas batterier trasiga(dvs. 1 minut eller så i batteritid), inklusive min. 6 minuter batteritid var ingen höjdare direkt.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Tyvärr kan ni glömma garanti för det är endast 6 månaders garanti på batteriet från HP.

/Nagel

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon146897:

Jaduharrätt.

Men sedan är väl slitage på batteriet inte något som täcks av garantin? Men om det bara håller i 20 min efter enbart(?) 2 års förbruking så låter det inte så normalt och borde då täckas av garantin? Finns säkert papper eller sidor du kan läsa mer om batteri-garant på.

Kan det inte varit så att det bara var ett allmänt tips de gav till hon för att öka livslängd på batterier? Som hon missuppfattade till att bli orsak till att det inte täcks av garanti.

Först trodde jag tråden handlade om att du skulle ta ut batteriet medan datorn var igång med sladden ikopplad.. vilket inte låter så smart

Han på Elgiganten vill att min flickvän ska ta ut batteriet om man sitter med datorn inkopplad med sladden ja. För att batteriet inte ska slitas. Står inget om det någonstans i broschyren att man bör göra så.

Visa signatur

Dator: Fractal Design ARC ~ ASUS P8P67 pro ~ 8 gb Corsair Vengeance 1600 mhz ~ Intel 2500k 4.5 Ghz ~ R9 380 2 GB ~ XFX Core 650 w ~ SSD Kingston Hyper X 120 GB ~ 500GB Samsung Spinpoint F3

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Han på Elgiganten vill att min flickvän ska ta ut batteriet om man sitter med datorn inkopplad med sladden ja. För att batteriet inte ska slitas. Står inget om det någonstans i broschyren att man bör göra så.

Och det behöver du heller inte göra om du inte vill, men det skulle hjälpa batteriet mest p.g.a. värmen från datorn som den slipper utsättas för. Batterier är konsumptionsvaror ändå så de kommer med väldigt stor sannolikhet inte byta ut det vad du än gör. 2 år är en bra livslängd på batterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Och det behöver du heller inte göra om du inte vill, men det skulle hjälpa batteriet mest p.g.a. värmen från datorn som den slipper utsättas för. Batterier är konsumptionsvaror ändå så de kommer med väldigt stor sannolikhet inte byta ut det vad du än gör. 2 år är en bra livslängd på batterier.

Är två år en bra livslängd? Har haft tre bärbara datorer i hemmet som efter mycket längre tid fortfarande fungerar utmärkt varav en är från HP och används hela dagarna av min pappa.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Är två år en bra livslängd? Har haft tre bärbara datorer i hemmet som efter mycket längre tid fortfarande fungerar utmärkt varav en är från HP och används hela dagarna av min pappa.

Ja, två år är en generellt sett bra livslängd på batterier till bärbara datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Ja, två år är en generellt sett bra livslängd på batterier till bärbara datorer.

Och då SKA man enligt Elgiganten-killen, veta att man ska ta ur batteriet när man använder sladden? Inget sådan har stått i någon broschyr och jag har aldrig hört talas om något sådant för att hålla batteriet fräschare?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Och då SKA man enligt Elgiganten-killen, veta att man ska ta ur batteriet när man använder sladden? Inget sådan har stått i någon broschyr och jag har aldrig hört talas om något sådant för att hålla batteriet fräschare?

Nej, som sagt är det inget man "måste" veta, men om man vet om det och själv väljer att göra det så borde det förbättra livslängden på batteriet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Nej, som sagt är det inget man "måste" veta, men om man vet om det och själv väljer att göra det så borde det förbättra livslängden på batteriet.

Svårt att välja att göra något som det inte står om i broschyren som tillhör datorn, som service-killen på Elgiganten säger att man "ska veta"

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Svårt att välja att göra något som det inte står om i broschyren som tillhör datorn, som service-killen på Elgiganten säger att man "ska veta"

Som sagt, det är inget man "ska veta", Elgiganten killen har "fel", det finns inga sådana krav på någon sorts garantier men det kommer ändå inte hjälpa då det helt enkelt blivit dåligt av normal användning efter 2 år vilket är vanligt för batterier i bärbara. Du har ingen laglig rätt att få det utbytt om det inte lovats att batteriet ska hålla en viss tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Som sagt, det är inget man "ska veta", Elgiganten killen har "fel", det finns inga sådana krav på någon sorts garantier men det kommer ändå inte hjälpa då det helt enkelt blivit dåligt av normal användning efter 2 år vilket är vanligt för batterier i bärbara. Du har ingen laglig rätt att få det utbytt om det inte lovats att batteriet ska hålla en viss tid.

Men garantin på datorn är ju två år? Om Batteriet inte längre håller i mer än 20 minuter har ju inte datorn levt upp till garantitiden som är två år? Står inget om separat garantitid på batteriet.

Visa signatur

Permalänk

Ett dator batteri har inte någon enorm livslängd, min skoldator i gymnasiet hade ett batteri ja fick byta efter ett halvår då det hade 20 minuter kvar vid full laddning.

Beror helt på hur mycket man drar ur sladd, flyddar dator, sätter i sladden igen osv, ju oftare man flyttar omkring och drar ur sladden desto fortare slits batteriet, har en 1.5 år gammal acer som säger att batteriet bör bytas med, men inget som man behöver göra, med tanke på hur dyrt ett nytt batteri är vore det nog bättre att köpa en ny dator istället

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR!

Permalänk

Tycker det värkar som ett fel på batteriet. har en skoldator som jag råkade förstöra efter 2 år men batteritiden hade bara minskat med 30 minuter. från 7 timmar till 6,5h. Detta är en hp dator

Sen har jag en annan laptop från compaq som är kanske 7 år gammal och den har mer batteritid än den. Tror den har nästan en hel timmes batteritid.

Frågan är hur lång batteritid har datorn från början? Hur arbetar datorn? Är cpu m.m. maxad hela tiden så är det inte konstigt att den bara har 20 min batteritid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Men garantin på datorn är ju två år? Om Batteriet inte längre håller i mer än 20 minuter har ju inte datorn levt upp till garantitiden som är två år? Står inget om separat garantitid på batteriet.

Batterier är en förbrukningsvara, garantin för bärbara datorer gäller generellt aldrig lika länge för batteriet som för "resten" av datorn. Jag vet självklart inte exakt vad som gäller för din dator dock då du inte länkat modellen.

Förövrigt så nämns det på många ställen på HPs sidor att batteriet ska avlägsnas om datorn ska köras under längre tid på nätspänning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Gissar att det är en HP Pavilion hon äger eller hur? det är HP's budgetmärke som är byggda för att vara skrotfärdiga efter 2 års bruk..

ett tips till nästa laptopköp är att köpa en rejäl för runt 8-10k,

denna är ett bra alternativ men väldigt dyr! http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=744833

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746850 billig och bra budgetburk som ska hålla ett tag, mycket laptop för pengarna

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=746467 lenovo levererar alltid!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=745450 HP's probook är grymt bra, har en som är 6 år gammal nu och batteriet håller 1.5 timme!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=659558 samsung kanske? inte särskilt prisvärd men det är säkert bra i kvaliteten

känn och kläm på laptops i en fysisk affär, känn på allt som går, äger själv en acer emachines som är snäppet värre än Pavilion serien från HP där 99% av datorn består av mjukplast och knapparna ramlar av lite då o då, den är inköpt för 2 år sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marcusk:

Batterier är en förbrukningsvara, garantin för bärbara datorer gäller generellt aldrig lika länge för batteriet som för "resten" av datorn. Jag vet självklart inte exakt vad som gäller för din dator dock då du inte länkat modellen.

Förövrigt så nämns det på många ställen på HPs sidor att batteriet ska avlägsnas om datorn ska köras under längre tid på nätspänning.

Jag förstår att det är en förbrukningsvara? Inget konstigt med det? Men om garantin på datorn är 2 år ska den väl fungera i i alla fall två år, vilket den i det här fallet inte har gjort?

Ja dem nämner det kanske på HPs hemsida men inte när man köpte datorn vilket jag inte förstår varför du vill försvara? Antar dem att min flickvän redan är medveten om dessa saker? Hade någon försäljare förklarat vid köpet, eller om det stått i broschyren, hade hon säkerligen följt de råden, men nu fick hon inget som helst information om detta och därför måste det väl vara fel när de nu säger att man "ska veta" ?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Jag förstår att det är en förbrukningsvara? Inget konstigt med det? Men om garantin på datorn är 2 år ska den väl fungera i i alla fall två år, vilket den i det här fallet inte har gjort?

Garantin gäller inte hela den tiden på batteriet, så enkelt är det. Läs villkoren för deras garanti.

Skrivet av erikom:

Ja dem nämner det kanske på HPs hemsida men inte när man köpte datorn vilket jag inte förstår varför du vill försvara? Antar dem att min flickvän redan är medveten om dessa saker? Hade någon försäljare förklarat vid köpet, eller om det stått i broschyren, hade hon säkerligen följt de råden, men nu fick hon inget som helst information om detta och därför måste det väl vara fel när de nu säger att man "ska veta" ?

Jag sa aldrig att det var något man var tvungen att veta för att behålla garantin, utan påpekade det bara som ett tips. Som sagt tidigare typ 3 gånger så är det inget krav för att den kortare garantin på batteriet ska gälla.

Permalänk
Medlem

Jag jobbar inom ett stort IT-serviceföretag och känner att jag kan bidra till att reda upp detaljerna här.

Det är i princip alltid ett års garanti på laptopbatterier till HP, även de flesta andra tillverkare som jag känner till (Fujitsu, Dell, Lenovo etc) har just ett år på batterierna. Detta oavsett om du har ett, tre, fem eller en miljon års garanti på datorn. Bara för att krångla till det så finns det några undantag, men i en förkrossande majoritet av fallen så är det ett år som gäller.

Om batteriets specifika garantitid står tydligt eller inte i garantivillkoren som skickas till slutkund/användare/inköpare kan jag inte svara på.

Så varför håller laptopbatterier "bara" ett år, eller två? Det är inte tiden som är boven i dramat, det är antal laddningscykler.
Ett batteri håller kanske 1000 cykler, beror på specifikationerna men 1000 är en normal siffra. Såvida din dator inte är utrustad med någon intelligent teknik ala Fujitsus 0-watt som kan bespara ditt batteri onödiga laddningscykler så kommer den troligen att börja ladda ditt batteri varenda gång du sätter in AC-adaptern... och JA, batteriet laddas även när du sätter datorn i en docka!

Ponera följande helt hypotetiska scenario: Du jobbar 250 dagar på ett år. Du tar med datorn hem. Du sätter in sladden både hemma och på jobbet, det är minst 2 cykler varje dag. Redan där är du uppe i 500 cykler, dvs du har förbrukat halva den förväntade livskapaciteten efter ett år. Tar du med datorn på lunchen? Kanske blir en laddning till om dagen så då är du uppe i 750 cykler... och du laddar kanske några gånger till när du är hemma under de övriga dagarna på året då du inte jobbar, så 1000 cykler är fullt realistiskt att hinna med på ett års tid.

Jag har sett många gånger användare som lyckats slita ut batteriet långt före ens ett års tid.

Kort sagt, kör du alltid med AC-adapter så ta ut batteriet och lägg det i en byrålåda. Att detta skulle vara någonting som gemene man känner till är sånt idiotiskt skitsnack att jag blir alldeles matt. Prata aldrig med försäljare. De vill inte ditt bästa, oavsett vad de säger.

Visa signatur

Siduction Linux \m/

Permalänk
Medlem
Skrivet av erikom:

Jag anser att detta är total fel. Det står ingenstans i broschyren att man ska ta ut batteriet ur datorn när man sitter vid den med sladden i. Har aldrig hört talas om något så dumt någonsin.

Nästa gång ska jag följa med och förklara att det inte står i broschyren att man ska göra så och därmed kräva att de byter ut batteriet eller vidtar någon annan åtgärd utan att min flickvän ska behöva betala.

Har jag rätt?

ja, nej, och kanske.

att du har bytesrätt på batteriet tror jag knappast, men den kan ibland vara bättre beroende på tillverkarens försäljarens extragrejer. (men det låter ju inte som fallet här)

däremot att rådet är dumt är närmast solklart, jag skulle påstå att det tom kan vara helt felaktigt. för det är inte bara ett besvär man inte ska behöva ta utan ev en potentiell risk som kan orsaka skada istället. många bärbara datorer har nätdelar som är långtifrån specade att klara av datorns maximala effektkrav vilket naturligtvis kan leda till att nätdelen överbelastas när batteriet (vilket är tänkt som en buffert för att kompensera detta) inte finns där. i bästa fall har man då utöver batteriet bara en brickad powerbrick att byta, i värsta så steks datorn med.

men det gäller såklart inte generellt, andra har kraftigare nätdeler:

Skrivet av Marcusk:

Skrivet av dpanter:

Prata aldrig med försäljare. De vill inte ditt bästa, oavsett vad de säger.

de vill såklart tjäna sin säljbonus efter att de rekryterats huvudsakligen på just sina meriter som säljare eller allmänt representativa (vårdad stil och servicemindad som det heter) för företaget snarare än teknisk kompetens och kommunikationsfärdigheter. men att de alltid är psykopater kanske är att ta i..

"excellent..."

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Batteriets funktion i en laptop är väl utom tvivel? När datorn känner av att du har extern strömförsörjning inkopplad så laddar den batteriet istället för att tömma det.

Du kommer inte att skada datorn på något vis om du kör utan batteri, korrekt AC-adapter till din laptop levererar korrekt strömförsörjning oavsett om du har ett batteri monterat i datorn eller ej. Batteriet är ingen 'buffert' som hjälper till om AC-adaptern inte skulle orka med.

Har du för klen AC-adapter, kanske för låg effekt eller inkorrekt drivspänning så kommer din laptop att få problem även om du har ett laddat batteri i den. Det är vanligt förekommande att laptops har en klenare AC-adapter för drift av enbart datorn, och en starkare modell till drift av docka. Det kan röra sig om kanske 65W vs 90W. Tar man den klenare adaptern och kör in i dockan så kan du räkna med problem pga otillräcklig strömförsörjning när du kör i dockat läge då dockan i sig förbrukar ström.

Ang. psykopatiska försäljare så tror jag vi alla har råkat ut för sådana...

Visa signatur

Siduction Linux \m/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nagel:

Tyvärr kan ni glömma garanti för det är endast 6 månaders garanti på batteriet från HP.

/Nagel

Det är inte 6 månader! Det är 1 år! Det står i HP Support Assistent plus att HP själva säger det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Halloj!

Jag tänker inte diskutera vem som har rätt eller fel men jag tänkte berätta min version av precis samma problem.

Efter 1,5 år upptäckte jag att batteriet bara höll i 20min cirka vilket jag blev riktigt sur över.
Ringde återförsäljaren (Dustin Home) och sa att batteriet var dåligt.
- "Jaha nej så ska det inte va, vi skickar in den på lagning"
Skönt tänkte jag och paketerade den och skickade iväg.
Efter någon vecka eller så kom den tillbaka och upptäckte att det var precis samma dator och samma batteri.
Ringde tillbaka och då sa Dustin: Näe, batterier är förbrukningsvara och det är inget vi byter ut.
Jaha....
Efter trilskats lite med Dustin gav jag upp och sonika köpte ett batteri (1000kr) ifrån dem och köpte även en begagnad stationär (800kr).
Hade tänkte att använda min bärbara hemma och koppla in skärm, mus och tangentbord men nu när jag insåg att det dödar batteriet och jag inte orkar köpa nytt batteri varje år så använder jag stationära hemma för att minska slitaget på batteriet.

Permalänk

Hp har ett års garanti på batteriet. För andra delar gäller tre år.

EDIT: Såg att dpanter redan informerat om det jag också skrev. Jag jobbar också inom ett större IT-företag och har samma erfarenhet där, att batterier sällan har längre garanti än ett år.

Permalänk
Medlem

Batterier klassas som bruksvaror och inkulderas inte i den vanliga garantin. Batterierna har vanligen en skild garanti som gäller några månader.
Nej det står ingenstans i bruksanvisningen att man ska ta ut batteriet, då kan ju datorn crasha vid strömavbrott och det är då tillverkarens fel att du förlorade dina viktiga filer för att de sa att du ska ta ut batteriet.

Men för att batteriet ska hålla så bra som möjligt så ska du ladda ur det till ca 60-40% och ta ut det ur datorn. Vill man att det ska hålla riktigt länge så förvarar man det svalt.

Permalänk

I garantin till min HP laptop står att separat garanti gäller för batteriet (och andra förbrukningsvaror), hur länge den var mins jag inte men det var mindre än för resten av datorn i alla fall. Minns även att det redan då pratades om att batteriet mådde bäst av att man inte hade det i om man hade strömsladden i (förutom om man skulle ladda det) batteriet har för övrigt varit helfött för mig senaste året (3 år gammal dator) så att jag inte tänkte på att följa rådet har resulterat i precis vad de varnade för.

Visa signatur

Corsair Vengeance LPX 4x8GB DDR4 2666MHz CL16 | Intel Core i7 6700 3,4 GHz 8MB | MSI Z170A KRAIT GAMING | Corsair Force Series 3 120 GB | Seagate SSHD Desktop 2 TB 7200 RPM 3,5" | Creative Sound Blaster Z PCIe | Western Digital 500 GB | Samsung Writemaster | Corsair TX750 V2 750 W | EVGA GeForce GTX 970 4GB SSC ACX 2.0+| Fractal Design Define R5 (Svart)

Permalänk
Medlem

en hp laptop en kompis har så står det att man ska ta ur batteriet och ha det i när man inte laddar så de drar ur batteriet när de ska sitta vid samma plats där det finns ett strömuttag och ansluter laddaren. dessutom blir datorn svalare av att inte ha batteriet i när man spelar och har laddaren i ^^

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Skrivet av dpanter:

Kort sagt, kör du alltid med AC-adapter så ta ut batteriet och lägg det i en byrålåda. Att detta skulle vara någonting som gemene man känner till är sånt idiotiskt skitsnack att jag blir alldeles matt. Prata aldrig med försäljare. De vill inte ditt bästa, oavsett vad de säger.

Det kanske bara är jag, men jag kan tycka att det är lite "common sense" när det handlar om batterier..

Skickades från m.sweclockers.com