Uppdateringsproblem Ubuntu 11.10

Permalänk
Medlem

Uppdateringsproblem Ubuntu 11.10

Hej,

Jag kör normalt Windows, men har en fjärrstyrd Ubuntu 11.10-maskin vid sidan om för lite lek och labb (d.v.s. jag är inte speciellt Linuxvan).

Igår när jag loggade in så flaggade Uppdateringshanteraren att det fanns flera uppdateringar att hämta hem, vilket jag gjorde. Men efteråt fick jag ett felmeddelande och följande två poster var kvar:
* Viktiga säkerhetsuppdateringar
* Linux kernal image for version 3.0.0 on x86, linux-image-3.0.0-24-generic-pae (Ny installation) (Storlek 37,0 MB)

Systemet uppmanade mig att köra "apt-get install -f" i Terminalen:

sudo apt-get install -f

Läser paketlistor... Färdig Bygger beroendeträd Läser tillståndsinformation... Färdig Korrigerar beroenden.... Färdig Följande paket har installerats automatiskt och är inte längre nödvändiga: libaccess-bridge-java-jni libaccess-bridge-java Använd "apt-get autoremove" för att ta bort dem. Följande ytterligare paket kommer att installeras: linux-image-3.0.0-24-generic-pae Föreslagna paket: fdutils linux-doc-3.0.0 linux-source-3.0.0 linux-tools Följande NYA paket kommer att installeras: linux-image-3.0.0-24-generic-pae 0 att uppgradera, 1 att nyinstallera, 0 att ta bort och 0 att inte uppgradera. 2 är inte helt installerade eller borttagna. Behöver hämta 0 B/37,0 MB arkiv. Efter denna åtgärd kommer ytterligare 116 MB utrymme användas på disken. Vill du fortsätta [J/n]? j (Läser databasen ... 434448 filer och kataloger installerade.) Packar upp linux-image-3.0.0-24-generic-pae (från .../linux-image-3.0.0-24-generic-pae_3.0.0-24.40_i386.deb) ... Done. dpkg-deb (underprocess): datadel: internt bzip2-läsfel: "DATA_ERROR" dpkg-deb: fel: underprocess <dekomprimering> gav felkod 2 dpkg: fel vid hantering av /var/cache/apt/archives/linux-image-3.0.0-24-generic-pae_3.0.0-24.40_i386.deb (--unpack): för lite data läst i buffrad kopiering för bakändan dpkg-deb under "./lib/modules/3.0.0-24-generic-pae/kernel/fs/ocfs2/ocfs2.ko" Examining /etc/kernel/postrm.d . run-parts: executing /etc/kernel/postrm.d/initramfs-tools 3.0.0-24-generic-pae /boot/vmlinuz-3.0.0-24-generic-pae run-parts: executing /etc/kernel/postrm.d/zz-update-grub 3.0.0-24-generic-pae /boot/vmlinuz-3.0.0-24-generic-pae Fel uppstod vid hantering: /var/cache/apt/archives/linux-image-3.0.0-24-generic-pae_3.0.0-24.40_i386.deb E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Jag bliv nu uppmanad att köra "apt-get autoremove":

sudo apt-get autoremove

Läser paketlistor... Färdig Bygger beroendeträd Läser tillståndsinformation... Färdig Du bör köra "apt-get -f install" för att korrigera dessa. Följande paket har beroenden som inte kan tillfredsställas: linux-image-generic-pae : Beroende av: linux-image-3.0.0-24-generic-pae men det är inte installerat E: Otillfredsställda beroenden. Prova med -f.

Och här blir jag uppmanad att köra "apt-get -f install"...20 GOTO 10...

Jag uppfattar att det är något läsfel på "linux-image-3.0.0-24-generic-pae" vid uppackningen - och där tog mina kunskaper slut... Någon som vet hur jag löser problemet?

(vill inte uppgradera till 12.04 just nu)

Permalänk
Medlem

Jag fick ett likartat problem går när jag försökte uppdatera Ubuntu 12.04 live-cd till senaste mjukvaran. Min lösning, eftersom det var på ett usb-minne, helt enkelt att installera om, så jag har ingen direkt hjälp att ge dig. Använde du synaptic/software center för installationen från början?

Visa signatur

Intel i5 6600K | Be Quiet, Pure Rock! | Asus Z170 Pro Gaming | Asus GTX 1070 Strix Gaming | HyperX 16 GB (2x8GB) DDR4 2133MHz Fury Black | Samsung 850 Evo 250GB | Skärm: Samsung S27D390H | Chassi: Fractal Design Define R4 Black
Spelnick: Jernhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Använde du synaptic/software center för installationen från början?

Vad menar du med "från början"?

Igår så gjorde jag uppdateringarna först från Uppdateringshanteraren (GUI).
Det var flera uppdateringar som "gick igenom", men två poster (ett paket) "blev kvar".

Då gick jag över till Terminalen, med de meddelanden som jag redovisar i första inlägget.

Permalänk
Medlem

Testa och töm de nertankade DEB filerna, så borde APT, dra ner dem på nytt.
sudo rm /var/cache/apt/archives/*.deb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimi84:

Testa och töm de nertankade DEB filerna, så borde APT, dra ner dem på nytt.
sudo rm /var/cache/apt/archives/*.deb

Tack för hjälpen Jimi84.
Raderade och körde sedan "apt-get install -f" så fungerade allt igen.

Jag hade tankar om att man skulle göra något liknade men visste inte hur - mina Linuxkunskaper är som sagt begränsade, men ökar från gång till gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av gothenburg:

Jag fick ett likartat problem går när jag försökte uppdatera Ubuntu 12.04 live-cd till senaste mjukvaran. Min lösning, eftersom det var på ett usb-minne, helt enkelt att installera om, så jag har ingen direkt hjälp att ge dig. Använde du synaptic/software center för installationen från början?

Besudla inte GNU/Linux med Windowslösningar

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder