Hjälp med grub loading stage 1.5 error

Permalänk

Hjälp med grub loading stage 1.5 error

Som rubriken säger så får ja error 17 på grub loading stage.

Ska installera xp på datorn. Men får error. Någon som kan veta varför ?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Skall du dualboota eller bara installera xp?

error 17 betyder att grub menar att partitionen du försöker boota har ett format som inte grub känner igen.

Skall du dualboota så prova att installera om grub med en livecd.
annars starta windows skivan och gå in i "windows recovery console" där du skriver: FIXBOOT, sen FIXMBR detta skriver en ny bootsector på c: och reparerar Master Boot Record.

Permalänk
Skrivet av Backsnurr:

Skall du dualboota eller bara installera xp?

error 17 betyder att grub menar att partitionen du försöker boota har ett format som inte grub känner igen.

Skall du dualboota så prova att installera om grub med en livecd.
annars starta windows skivan och gå in i "windows recovery console" där du skriver: FIXBOOT, sen FIXMBR detta skriver en ny bootsector på c: och reparerar Master Boot Record.

ska ba installera windows för hddn har ja köpt av en så. men vad ska ja göra när ja ej kommer in till datorn?

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

ska jag sätta in hddn i en annan dator och formatera den till ja va de nu het?

Visa signatur

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Aaha du har inte ens installerat windows?

Du har 2 alternativ

1. Sätt in skivan i datorn, ändra "boot order" i bios till att starta från din optiska enhet.
2. Skall finnas en knapp som gör att du kan starta valfri enhet utan att ändra i bios. brukar stå vilken knapp det är när datorn startar. "select boot device" eller liknande, brukar vara f12 ,f2 eller ESC, välj sedan optical drive.

Detta gör så installationen drar igång sedan är det bara att följa guiden.

Edit: Denna är för windows 7 men tillvägagångssättet är samma i början http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1132025-installationsguide-windows-7-a/

Har jag missförstått så ber jag om ursäkt.

Permalänk
Skrivet av Backsnurr:

Aaha du har inte ens installerat windows?

Du har 2 alternativ

1. Sätt in skivan i datorn, ändra "boot order" i bios till att starta från din optiska enhet.
2. Skall finnas en knapp som gör att du kan starta valfri enhet utan att ändra i bios. brukar stå vilken knapp det är när datorn startar. "select boot device" eller liknande, brukar vara f12 ,f2 eller ESC, välj sedan optical drive.

Detta gör så installationen drar igång sedan är det bara att följa guiden.

Edit: Denna är för windows 7 men tillvägagångssättet är samma i början http://www.sweclockers.com/forum/140-guider/1132025-installationsguide-windows-7-a/

Har jag missförstått så ber jag om ursäkt.

Ja trycker på esc och det är Boot menu? sedan väljer jag min läsare? men de blir endå det där errorn

Visa signatur

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk

Prova en annan skiva.
Grub börjar inte ladda förens datorn bootar på håddisken, det skall den inte göra när du valt optisk enhet att boota från, såvida det inte är fel på skivan eller den optiska enheten för då tar den nästa enhet i boot order

Permalänk
Skrivet av Backsnurr:

Prova en annan skiva.
Grub börjar inte ladda förens datorn bootar på håddisken, det skall den inte göra när du valt optisk enhet att boota från, såvida det inte är fel på skivan eller den optiska enheten för då tar den nästa enhet i boot order

Då får ja prova ny skiva åh dvd

Visa signatur

| CITERA FÖR SVAR |