Permalänk
Medlem

Projektor luktar bränt

Hej

Vår projektor i hemmabion har börjat lukta lite bränt i 'utblåset' när den har varit igång en stund och självklart blir man rädd att något är trasigt. Vad kan det bero på?

Lampan har lyst gott och väl mer än de timmar som det stod att den skulle klara av, detta sa dock försäljaren att det inte var någon fara, vi skulle behålla samma lampa tills den börjar tappa färg.

Kan det vara damm som ligger på komponenterna? Räcker det isåfall att blåsa rent den?

Mvh

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem

Jag hade gett den en omgång dammsugare/tryckluft om jag var er.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | NH-L12S | Corsair Vengeance 2x16GB 6000Mhz CL30 | Samsung M.2 2TB | ASUS ROG STRIX B650E-I Gaming WIFI | ASUS RTX 4070 Super | Corsair SF750 | Fractal Design Ridge |

Permalänk
Medlem

Ganska säker på att det är damm som luktar bränt. Ta ur lampan och alla filter, blås rent och dammsug (ta dock inte på lampan, fingeravtryck på glödlampan är inte att rek., förkortar lampans livslängd ännu mer.)

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Medlem

Kapar denna tråden lite.. :-/

Vågar man plocka ner en projektor utan att ha gjort det någon gång?
Har fått ett katthår som syns över i stort sett hela bilden och ligger och fladdrar lite. Trodde först den var i lampan, men efter att ha plockat ut lampan, så har jag lokaliserat den innanför ett litet runt glas, precis jämte lampan.
Vad jag kan se så är det färgade skivor där innanför och katthåret syns ganska tydligt där.
Men enda sättet som jag kan se, så är det att plocka ner den för att komma åt och rengöra. Något man gör själv?
Har en Benq W700..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Jag hade gett den en omgång dammsugare/tryckluft om jag var er.

Skrivet av Tozzi:

Ganska säker på att det är damm som luktar bränt. Ta ur lampan och alla filter, blås rent och dammsug (ta dock inte på lampan, fingeravtryck på glödlampan är inte att rek., förkortar lampans livslängd ännu mer.)

Tack för era svar, köper en burk tryckluft imorgon och blåser rent allt, så kan jag avnjuta biopopcornen utan lukten av bränt damm

Skrivet av DaBone:

Har fått ett katthår som syns över i stort sett hela bilden och ligger och fladdrar lite. Trodde först den var i lampan, men efter att ha plockat ut lampan, så har jag lokaliserat den innanför ett litet runt glas, precis jämte lampan.
Vad jag kan se så är det färgade skivor där innanför och katthåret syns ganska tydligt där.
Men enda sättet som jag kan se, så är det att plocka ner den för att komma åt och rengöra. Något man gör själv?
Har en Benq W700..

Hehe ingen fara, hoppas du får svar på din fråga!

Visa signatur

'Three things are infinite. The universe, human stupidity and Winrars trial period.' - Albert Einstein

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zache_:

Tack för era svar, köper en burk tryckluft imorgon och blåser rent allt, så kan jag avnjuta biopopcornen utan lukten av bränt damm

Hehe ingen fara, hoppas du får svar på din fråga!

Nej, nej, nej! Ingen tryckluft in i projektorn.
Tänk efter lite, var tar dammet vägen tror du?
Dammsug däremot fungerar. Men blås absolut inte runt dammet i projektorn då det kan komma in damm på paneler osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Dammsug däremot fungerar. Men blås absolut inte runt dammet i projektorn då det kan komma in damm på paneler osv.

Att dammsuga är ju dock mycket ESD-farligt, så det är ju vad man föredrar. Damm på paneler eller risk för trasig elektronik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Att dammsuga är ju dock mycket ESD-farligt, så det är ju vad man föredrar. Damm på paneler eller risk för trasig elektronik.

En kombo är bra. Man blåser med tryckluft samtidigt som man håller dammsugaren intill. Det brukar funka för mig.

Annars finns det ju munstycken att trä på dammsugarslangen som hindrar ESD om jag inte minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisse:

Skrivet av Falcon:

Antagligen så tar man dammsugaren mot ytterplasten och inte direkt mot elektroniken, så ESD är nog minsta bekymret här för TS. Men jag håller med, enbart tryckluft riskerar dammet hamna vid linserna. Borde finnas luft-utblås i bak lr liknande, sätt damsugaren där och försök blås med tryckluft i den riktning så dammet inte flyger in där det inte bör.

Eftersom det är tryckluft på burk, vänd inte burken upp-och-ner, då blir det kylspray istället (med risk för frostskador på huden).

Skrivet av DaBone:

Har en Benq W700..

Självklart kan du öppna upp försiktigt, men det har ju sina risker såklart!
Ha rena händer, använd gärna gummi-handskar (vore synd och råka flotta ner linser lr dylikt). Ha en ren yta att lägga upp delarna på, gärna microfiberdukar då de inte avger "damm" eller andra partiklar som hushållspapper etc gör.

http://jagochamanda.bloggsida.se/files/2009/05/pict7628.jpg

Lite tryckluft på burk att blåsa med, man ska inte ta på ytorna (linserna), de kan ha lager av kemikalier som förbättrar bild-kvaliten.

Annars sunt förnuft, fråga gärna en gång för mycket och ha tålamod.

Visa signatur

HTPC - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/album/?id=2902
HTPC - Galleri; http://www.sweclockers.com/galleri/6562-htpc-galleribilder
42U - Bygglogg; http://www.sweclockers.com/galleri/7862-42u-rackskap-i-hemmet
i7 8700K, Antec kühler 620, Asus ROG Strix Z370-I Gaming, Corsair Vengeance RGB DDR4-2666 2x16GB RAM, ASUS GTX 1070

Permalänk
Rekordmedlem

Det brukar finnas blåshål på säkra positioner där man kan blåsa med en bälg av samma typ som används till kamerarengöring, var försiktig med burkluft om det inte står att det är ok i rengöringsinstruktionen.
Tänk också på hur filtren påverkar flödet av dam.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.