Skärm blinkar (slocknar och tänds) - mycket info i inlägget
Hej!
Uppskattar all hjälp jag kan få med ett problem som nyligen dykt upp.
Symptom:
Datorn går igång som vanligt. Rätt vad det är kan skärmen börja att släckas och tändas i oregelbundna intervall. Oftast blir den svart 1 sekund - men ibland blir det en serie av blinkningar och då blir den svart längre perioder. Tänk hur det ser ut när man växlar upplösning (förutom att den i det här fallet inte växlar upplösning). Kombineras med en och annan screen tear under tiden den blinkar (som man är van att se när man inte kör vsync i spel).
Ibland upphör det av sig självt, men inte ofta. En reboot löser problemet tillfälligt.
Detalj 1: Problemet verkar bara uppstå när jag har en webbläsare uppe (EDIT: snarare när nånting vitt/ljust är uppe), men upphör inte av att jag stänger webbläsaren när problemet börjat. Jag har spelat i timtal utan problem.
Detalj 2: Problemet dyker upp mycket mer sällan om jag låter datorn stå på ett tag innan jag drar igång webbläsaren för första gången. Öppnar jag webbläsaren direkt efter uppstart (spelar för övrigt ingen roll om det är Chrome eller IE), är risken stor att blinkningarna kommer snabbt.
Detalj 3: Jag har en tv inkopplad via hdmi förutom skärmen. När problemet dyker upp på skärmen ser bilden normal ut på tv:n (kör förlängd desktop eller vad det heter).
Bakgrund:
Det började när jag satte upp datorn hemma igen efter att ha varit på ett lan. Den hade skumpat runt i en bil en stund, och jag installerade ett par gamla spel på burken under lanet.
Specs:
Finns det något kommando eller program för att enklare få fram detta?
Det kanske viktiga:
Grafikkort: 2 x Radeon HD6950 i CrossfireX (skärm och tv inkopplade på samma, det övre, med DVI för skärmen och hdmi för tv:n)
Lösning:
Vad som inte har löst problemet: Uppdatera grafikkortsdrivrutiner, trycka fast grafikkorten och kontakter, trycka fast sladden mellan skärm och dator
Egna teorier:
Kan det vara DirectX eller någon annan grafikrelaterad mjukvara som i huvudsak används av webbläsare som kan ha fått krupp pga installationen av gamla spel?
Kan ett av grafikkorten vara paj, men det funkar ändå i huvudsak så länge jag inte drar igång en webbläsare, och även om det aldrig är några problem med bilden på tv:n via tv out? Värt att prova köra med först det ena och sen det andra grafikkortet - eller är det uteslutet med ett hårdvarufel?
Kan det vara fel på moderkortet?
Tacksam för alla tankar och tips!