Skärm blinkar (slocknar och tänds) - mycket info i inlägget

Permalänk
Medlem

Skärm blinkar (slocknar och tänds) - mycket info i inlägget

Hej!

Uppskattar all hjälp jag kan få med ett problem som nyligen dykt upp.

Symptom:
Datorn går igång som vanligt. Rätt vad det är kan skärmen börja att släckas och tändas i oregelbundna intervall. Oftast blir den svart 1 sekund - men ibland blir det en serie av blinkningar och då blir den svart längre perioder. Tänk hur det ser ut när man växlar upplösning (förutom att den i det här fallet inte växlar upplösning). Kombineras med en och annan screen tear under tiden den blinkar (som man är van att se när man inte kör vsync i spel).

Ibland upphör det av sig självt, men inte ofta. En reboot löser problemet tillfälligt.

Detalj 1: Problemet verkar bara uppstå när jag har en webbläsare uppe (EDIT: snarare när nånting vitt/ljust är uppe), men upphör inte av att jag stänger webbläsaren när problemet börjat. Jag har spelat i timtal utan problem.

Detalj 2: Problemet dyker upp mycket mer sällan om jag låter datorn stå på ett tag innan jag drar igång webbläsaren för första gången. Öppnar jag webbläsaren direkt efter uppstart (spelar för övrigt ingen roll om det är Chrome eller IE), är risken stor att blinkningarna kommer snabbt.

Detalj 3: Jag har en tv inkopplad via hdmi förutom skärmen. När problemet dyker upp på skärmen ser bilden normal ut på tv:n (kör förlängd desktop eller vad det heter).

Bakgrund:
Det började när jag satte upp datorn hemma igen efter att ha varit på ett lan. Den hade skumpat runt i en bil en stund, och jag installerade ett par gamla spel på burken under lanet.

Specs:
Finns det något kommando eller program för att enklare få fram detta?

Det kanske viktiga:
Grafikkort: 2 x Radeon HD6950 i CrossfireX (skärm och tv inkopplade på samma, det övre, med DVI för skärmen och hdmi för tv:n)

Lösning:
Vad som inte har löst problemet: Uppdatera grafikkortsdrivrutiner, trycka fast grafikkorten och kontakter, trycka fast sladden mellan skärm och dator

Egna teorier:
Kan det vara DirectX eller någon annan grafikrelaterad mjukvara som i huvudsak används av webbläsare som kan ha fått krupp pga installationen av gamla spel?

Kan ett av grafikkorten vara paj, men det funkar ändå i huvudsak så länge jag inte drar igång en webbläsare, och även om det aldrig är några problem med bilden på tv:n via tv out? Värt att prova köra med först det ena och sen det andra grafikkortet - eller är det uteslutet med ett hårdvarufel?

Kan det vara fel på moderkortet?

Tacksam för alla tankar och tips!

Permalänk
Hedersmedlem

Vilka skärmar? Särskilt Samsung har ju snålat på kondensatorerna i rätt många modeller med blinkande/slocknande skärmar som följd efter några år.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Vilka skärmar? Särskilt Samsung har ju snålat på kondensatorerna i rätt många modeller med blinkande/slocknande skärmar som följd efter några år.

Asus vg236h - kan den vara 2-3 år gammal kanske?

Plus tv:n då, som är en Sony med kanske 6 år på nacken - men där är det ju inga problem.

EDIT: Skulle ett fel på skärmen kunna ha en direkt koppling till att problemet kommer när en webbläsare är uppe? Ett skärmfel låter som att det borde vara rätt oberoende av vad som visas eller körs på datorn, eller?

EDIT 2: Jag ska testa att rycka och sätta tillbaka strömsladden till skärmen nästa gång det kommer för att se om något händer.

Permalänk
Medlem

Jag fick exakt samma problem med min förra dator. Hade ett hd4890 i den. Jag orkade aldrig lösa det problemet för det uppstod bara 2-3 gånger den senaste månaden jag använde burken men jag misstänkte då drivrutinerna. Jag har för övrigt 2st skärmar, men det var bara primärskärmen som slutade fungera en kort stund. Omstart löste problemet för mig också konstigt nog.

Inte så mycket till hjälp kanske, men du är inte ensam om problemet

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azpire:

Jag fick exakt samma problem med min förra dator. Hade ett hd4890 i den. Jag orkade aldrig lösa det problemet för det uppstod bara 2-3 gånger den senaste månaden jag använde burken men jag misstänkte då drivrutinerna. Jag har för övrigt 2st skärmar, men det var bara primärskärmen som slutade fungera en kort stund. Omstart löste problemet för mig också konstigt nog.

Inte så mycket till hjälp kanske, men du är inte ensam om problemet

Tack för sympatierna Det låter ju definitivt som samma grej. Vilka drivrutiner misstänkte du, och du märkte ingen skillnad om du uppdaterade dem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 08Nero:

Tack för sympatierna Det låter ju definitivt som samma grej. Vilka drivrutiner misstänkte du, och du märkte ingen skillnad om du uppdaterade dem?

Jag tänkte på grafikkortets drivrutiner, eftersom det bara började helt plötsligt och jag minns att jag precis hade uppdaterat dom. Jag fick även upp en ruta varje gång jag startade datorn om att ett program kraschade (amd relaterat), men minns inte vad det hette.

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

Min första tanke var också att det är skärmen som bråkar. Då du öppnar webbläsaren blir ju allt väldigt vitt, slutar skärmen funka också om du öppnar t.ex. en vit bild med lite text på i fullscreen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Min första tanke var också att det är skärmen som bråkar. Då du öppnar webbläsaren blir ju allt väldigt vitt, slutar skärmen funka också om du öppnar t.ex. en vit bild med lite text på i fullscreen?

Intressant teori! Jag måste kila iväg en stund nu men ska testa detta när jag kommer tillbaka och skärmen inte är "uppvärmd".

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Felet kom även med ett vitt notepad-fönster uppe, vilket utesluter den renodlade webbläsare-teorin. Att rycka och sätta tillbaka strömsladden liksom att slå av och på skärmen gör ingen skillnad.