Permalänk

Datorn startar om sig vid uppstart.

Som rubriken lyder så startar datorn om sig när jag försöker starta den. Har haft datorn i ca 2 månader nu bara, http://www.inet.se/kundvagn/visa/2689712/inkop-2012-12-16 där har ni alla delar om ni vill kika.

Jag trycker på startknappen, datorn startar, alla lampor på moderkortet lyser som de ska, efter 3-5 sek så stänger datorn av sig ( innan bios hinner komma fram ) sedan startar datorn igen och samma problem upprepas om och om igen. Skärmen är alltså svart helatiden under den korta uppstarten.
Jag använde datorn senast igår natt, stängde av den helt normalt och allt funkade som de skulle när jag använde den. Men när jag skulle starta den idag så hände detta..

Vad ska jag göra?

Tacksam för alla svar!

Permalänk
Skrivet av Nossnevs_svensso:

Som rubriken lyder så startar datorn om sig när jag försöker starta den. Har haft datorn i ca 2 månader nu bara, http://www.inet.se/kundvagn/visa/2689712/inkop-2012-12-16 där har ni alla delar om ni vill kika.

Jag trycker på startknappen, datorn startar, alla lampor på moderkortet lyser som de ska, efter 3-5 sek så stänger datorn av sig ( innan bios hinner komma fram ) sedan startar datorn igen och samma problem upprepas om och om igen. Skärmen är alltså svart helatiden under den korta uppstarten.
Jag använde datorn senast igår natt, stängde av den helt normalt och allt funkade som de skulle när jag använde den. Men när jag skulle starta den idag så hände detta..

Vad ska jag göra?

Tacksam för alla svar!

Låter nästan som ett ramminne e sönder
Vet att en dator gör så om man kopplar in minnena i fel slots värt o dra ut en sticka o se om den startar då

Visa signatur

PC1:Mobo:P8Z68-V Pro Cpu:i7-2600K @ 4.4Ghz CpuKylare:Noctua NH-D14 Gpu:ASUS GTX 690 Ram:XMS3 DDR3 1600MHz 16GB HDD:HyperX 3K SSD 240GB,OCZ VERTEX Plus 120GB ,1.0TB Bildskärm:3 x ACER 24''TFT 3D 120Hz Chassi:Thermaltake Level 10 GT Psu:HX750W Silver Mod OS:Win 7 Pro
MediaPC: Mobo:GA-78LMT Cpu:II X4 965 3,4GHz Cpukyl:Hyper 212 EVO Ram:8GB 1600Mhz Psu:CX 430M Mod Chassi:Define Mini Svart

Permalänk
Medlem

om du inte kan komma in i bios så är det oftast hårdvare fel

Visa signatur

SÖKER: i5 3570k / 4670k och ASUS P8Z77-I DELUXE / ASUS Z87I-PRO
Command center: fx 8320 4,7ghz,SABERTOOTH 990FX R2.0, 16gb corsair vengance, GTX 760 asus DCU2, 2 WD caviar 300gb, WD Raptor 150gb, Samsung 840 evo 120gb

Permalänk
Medlem

Kan vara fel på moderkortet också, hade typ exakt samma problem med mitt gd55. Andra verkar också ha haft samma problem med antingen gd55 eller gd65 har jag läst :(.

Permalänk
Skrivet av zZerf:

om du inte kan komma in i bios så är det oftast hårdvare fel

har provat resettat cmos , funkade ej.. : /

Permalänk
Skrivet av Goffen:

Kan vara fel på moderkortet också, hade typ exakt samma problem med mitt gd55. Andra verkar också ha haft samma problem med antingen gd55 eller gd65 har jag läst :(.

Lite wierd att de bara skulle pajja över natten.. somsagt använde den igår, stängde av den normalt utan att något krånglade liksom. Skulle starta den idag, då händer detta..

Permalänk
Medlem

Lite wierd att de bara skulle pajja över natten.. somsagt använde den igår, stängde av den normalt utan att något krånglade liksom. Skulle starta den idag, då händer detta..

Använde faktiskt mitt moderkort i ca 2 månader innan problemet uppstod :/ Har du testat att starta med bara ett RAM-minne som tidigare nämnts i tråden?

Permalänk
Skrivet av Goffen:

Använde faktiskt mitt moderkort i ca 2 månader innan problemet uppstod :/ Har du testat att starta med bara ett RAM-minne som tidigare nämnts i tråden?

yes jag provade det! Funkade inte heller..

Permalänk
Medlem

yes jag provade det! Funkade inte heller..

Jag brukar få det felet när antingen strömförsöjningen till grafikkortet inte sitter som det ska eller att något ramminne inte sitter som det ska. Har du testat båda minnena var för sig i olika portar? Kan ju vara så att någon port är trasig eller det minnet du lät sitta kvar.

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5800X3D | 32gb DDR4 | 1x 1TB Kingston NVMe | GeForce GTX 1080TI | Corsair RM1000x | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Hedersmedlem

ESD-skador brukar visa sig efter några månader. Vem byggde och användes skydd?

Skadade sockelpinnar till CPU kan också ge en fördröjd effekt i vissa fall.

Det är bara att börja felsöka genom att plocka ur allt ur lådan och köra på något lämpligt underlag, t ex moderkortskartongen och testa med minsta möjliga antal delar. Funkar det fortfarande inte behöver du testa med friska delar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro